Gå til innhold

Kan jeg lage sjokolademuffins uten melk og med o'boypulver som eneste sjokoladeingrediens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst på sjokolademuffins, men har hverken melk eller kakaopulver eller annen sjokolade. Vet noen om en god oppskrift jeg kan bruke? Har mel, egg, sukker, o'boy, vaniljesukker, bakepulver, melis. (Og muffinsformer da.)Glasuren oppå, er det bare melis og vann?

:)

Anonymkode: 66fd1...92c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare bruk standar oppskrift med oboy isteden for sjokolade.

Glasur er bare melis og vann, men noen har konditorfarge.

Skrevet

Takk. Dessverre ser det ut til å være melk/kefir i alle oppskrifter jeg finner når jeg googler, også i den som står på pakken med muffinsformer. Jeg har ikke dette og får ikke handlet nå, så jeg må finne en oppskrift uten.

:sjokolade:

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Dessverre ser det ut til å være melk/kefir i alle oppskrifter jeg finner når jeg googler, også i den som står på pakken med muffinsformer. Jeg har ikke dette og får ikke handlet nå, så jeg må finne en oppskrift uten.

:sjokolade:

Google "veganske muffins" og let til du finner en oppskrift som bruker nøytral olje istedenfor melk 

Anonymkode: 0516d...4a5

Skrevet (endret)

Browniemuffins inneholder ikke melk. http://www.detsoteliv.no/oppskrift/browniemuffins

Du trenger egentlig kokesjokolade, men jeg pleier å lage sjokoladekake i mikroen uten melk, men med kakaopulver. Det går helt fint. Bruker også olje i stedet for smør siden det går fortere.

Tror kanskje det kan bli litt svak smak med oboypulver, så jeg ville tatt litt ekstra.

Endret av penny_
Skrevet
2 minutter siden, penny_ skrev:

Browniemuffins inneholder ikke melk. http://www.detsoteliv.no/oppskrift/browniemuffins

Tror kanskje det kan bli litt svak smak med oboypulver, så jeg ville tatt litt ekstra.

Jeg vet ikke om jeg tør prøve å bytte ut 200 gram kokesjokolade med o'boypulver for jeg aner ikke hvor mye jeg måtte brukt eller om det i det hele tatt går? Vet du? Men takk for link, de der skal jeg prøve en annen gang.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Google "veganske muffins" og let til du finner en oppskrift som bruker nøytral olje istedenfor melk 

Anonymkode: 0516d...4a5

Takk for tips. Jeg har heldigvis "Soyaolje, nøytral smak" i skapet.

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om jeg tør prøve å bytte ut 200 gram kokesjokolade med o'boypulver for jeg aner ikke hvor mye jeg måtte brukt eller om det i det hele tatt går? Vet du? Men takk for link, de der skal jeg prøve en annen gang.

Takk for tips. Jeg har heldigvis "Soyaolje, nøytral smak" i skapet.

Selvfølgelig går det, du må jo bare prøve deg frem med tanke på smak. 

Du kan jo teste å lage med ett egg først. Smak på røra, så finner du fort ut om du trenger mer oboy. Konsistensen er det ikke så farlig med. Du kan lage kake både med tykk og tynn røre.

Hvis du har kesam eller yoghurt så kan du bruke det i stedet for melk.

Endret av penny_
  • Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, penny_ skrev:

Selvfølgelig går det, du må jo bare prøve deg frem med tanke på smak. 

Du kan jo teste å lage med ett egg først. Smak på røra, så finner du fort ut om du trenger mer oboy.

Jeg tenkte mer på om det går hva gjelder ingrediensforholdet, eller hva jeg skal si. Har det ikke kommet frem før nå, så får jeg bare si at dette med matlaging og baking er jeg ikke noe flink til. Er redd for å bruke for lite pulver, sånn at resten av røra blir for tynn. Vil heller ikke bruke for mye sånn at den blir for tjukk og muffinsene harde/tørre. Hvis jeg følger oppskriften du linket til, skal jeg da smelte smør i kjele og ta o'boypulver oppi kjelen der, eller skal jeg ta o'boypulver direkte i røra? Hvis det har noe å si. :)

Skrevet

Jeg så ikke at du skrev det om konsistensen da jeg skrev mitt innlegg. Jeg har hverken kesam eller yoghurt. Tror jeg forsøker meg, så får det gå som det går. Takk for hjelpen.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte mer på om det går hva gjelder ingrediensforholdet, eller hva jeg skal si. Har det ikke kommet frem før nå, så får jeg bare si at dette med matlaging og baking er jeg ikke noe flink til. Er redd for å bruke for lite pulver, sånn at resten av røra blir for tynn. Vil heller ikke bruke for mye sånn at den blir for tjukk og muffinsene harde/tørre. Hvis jeg følger oppskriften du linket til, skal jeg da smelte smør i kjele og ta o'boypulver oppi kjelen der, eller skal jeg ta o'boypulver direkte i røra? Hvis det har noe å si. :)

Du har det i røra sammen med hvetemel.

Røra kommer nok til å bli tykk siden brownierøre er tykk i utgangspunktet, men du kan jo ha litt ekstra smør og egg. Jeg ville ikke lagd så mye røre for å teste. Jeg kan gi deg en med ett egg som jeg bruker. Du kan ha i en liten teskje bakepulver i tillegg.

1 egg
1 ss olje
4 ss sukker
4 ss hvetemel
2 ts kakao

Jeg har også en som inneholder følgende:

50 g smør
1 egg
2 dl hvetemel
0,75 ts bakepulver
0,5 ts salt
1,5 ss kakao
1 ts vaniljesukker
0,5 dl melk

Som du ser så er det litt forskjell på dem, så det er mye som er mulig å lage kake av.

Skrevet

Da prøver jeg den første der, bare for å se (og siden jeg ikke har melk.) Hva er steketiden? og gradene?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da prøver jeg den første der, bare for å se (og siden jeg ikke har melk.) Hva er steketiden? og gradene?

Kom tilbake med resultatet da! :D

Anonymkode: 90e92...909

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Kom tilbake med resultatet da! :D

Anonymkode: 90e92...909

Ja, jeg må bare vite steketiden og gradene komfyren skal stå på. Får jeg ikke svar innen jeg er ferdig med røra, så får jeg bare prøve noe... og da kan det bli et spennende resultat. :P

Skrevet

Oppdatering:

Bakepulveret gikk ut på dato i juni i år. Jeg bestemte meg for å allikevel ta bittelitt oppi røra, men gadd ikke å bruke skje. Da jeg skulle helle ut, datt det plutselig en svær dæsj oppi. Tok bort det meste, men kan ikke ta alt for da forsvinner mye av røra. Jaja, her går det unna.

Skrevet

Nå steker de, men de eser som bare det så jeg tror de kommer til å sprenge. De har stått inne i 7 minutter.

Skrevet

Ok, da var de ferdig. 12 minutter på 180 grader (jeg bruker bare det som sto på muffinsformene). De sank sammen da jeg tok de ut.

kgmuffins.png

Skrevet
Den 19.8.2016 at 8.25, penny_ skrev:

Og smaken? :laugh:

Smaken var godkjent. :)  Men jeg synes ikke det smakte så veldig sjokolade, derfor kommer jeg nok ikke til å bruke o'boypulver mer. Det hjalp ikke akkurat at det så ut som brun saus underveis, både fordi jeg laget røra litt tynn og fordi o'boy i steden for kakaopulvet fikk det til å se litt uappetittelig ut. :P  Men du redda kvelden min, da... for de dekket behovet og det ble litt bedre da jeg tok på glasur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...