Gjest Lienna Skrevet 18. august 2016 #1 Skrevet 18. august 2016 Spør på vegne av en kompis har jobbet uten arbeidskontrakt i 4 måneder. Han fikk jobben av en eldre kamerat som er sjef i den lille bedriften. Han har ingen kontrakt, ingen timelønn. Kun provesjon. Han booker møter med potensielle kunder, sjefen og en annen kollega tar salget. Saken er at han ikke får være med på møtene, og de sier at det ikke blir noe salg av bookingen hans. I dag oppdaget han at det hadde blitt salg ut av bookingen hans, men selgeren nektet først for det. Da han innså at han hadde blitt gjennomskuet innrømmet han det. Kameraten min spurte om han også fikk penger av salget siden han booket møtet. Han svarte med; ja vi kan jo dryppe litt på deg også. Nå er han forvirret over arbeidsavtalen og lurer på hva han skal si til sin sjef som er hans "kompis". Han er redd for at det skal bli dårlig stemning av at han ber om skriftlig kontrakt. Noen råd?
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #2 Skrevet 18. august 2016 Redd for at det blir dårlig stemning!? Dette er jo ren og skjær svindel av kameraten din, og således et økonomisk lovbrudd fra arbeidsgiver. Kameraten din kan ikke bare kreve å få kontrakt her, han kan - om han kan skaffe bevisene - gå til sak med utgangspunkt i lovgivning rundt bedrageri om han vil dra det virkelig langt. Provisjonslønn er lov, men man skal da få pokker få den inntekten man faktisk har generert gjennom salgene, eller salgsformidlingen i din kamerats tilfelle. Så har han jobbet gratis fire måneder nå da? Nei, hadde det vært meg, så hadde jeg virkelig rævkjørt "kompisen" min på alle måter hvis noen hadde gjort dette mot meg. Jeg skulle kjørt klage for manglende kontrakt, og jeg skulle kjørt rettssak på grunn av svindel, deretter hadde jeg brukt alle mine midler og hele mitt nettverk på å bannlyse "kameraten" min i alt som finnes av sosiale sammenhenger, jeg hadde slått han helseløs og jeg skulle sørget for at han ikke kunne levd en dag uten å måtte seg seg over skulderen etter de jeg sender etter han. Anonymkode: 56379...d63 4
Gjest Lienna Skrevet 18. august 2016 #3 Skrevet 18. august 2016 Hva mener du med at det er svindel fra min kamerats side? Han er nyutdannet og er usikker på om han blir utnyttet. Firmaet har blitt tatt for svindel tidligere. Jeg googlet det :-( Synes selv han bare bør skaffe seg ny jobb jeg
Melkebarten Skrevet 18. august 2016 #4 Skrevet 18. august 2016 1 time siden, Lienna skrev: Hva mener du med at det er svindel fra min kamerats side? Han er nyutdannet og er usikker på om han blir utnyttet. Firmaet har blitt tatt for svindel tidligere. Jeg googlet det :-( Synes selv han bare bør skaffe seg ny jobb jeg Han over skrev at kameraten din blir svindlet, noe jeg er enig i. Han er nyutdannet, har ikke krevd kontrakt, er redd for at det skal bli 'bråk' om han krever det, samt at firmaet tidligere har blitt tatt for svindel. Herregud, hadde det vært meg så hadde jeg vært rasende. 2
Gjest Lienna Skrevet 22. august 2016 #5 Skrevet 22. august 2016 Den 18.8.2016 at 23.01, Melkebarten skrev: Han over skrev at kameraten din blir svindlet, noe jeg er enig i. Han er nyutdannet, har ikke krevd kontrakt, er redd for at det skal bli 'bråk' om han krever det, samt at firmaet tidligere har blitt tatt for svindel. Herregud, hadde det vært meg så hadde jeg vært rasende. Ja, jeg er bekymret for han. De herser fælt med han. Men han har bedt om kontrakt nå, dermed har de innkalt han på møte i den forbindelse. Har en vag følelse om at de kommer til å gi han "sparken"
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #6 Skrevet 9. juni 2017 På 22.8.2016 den 17.52, Lienna skrev: Ja, jeg er bekymret for han. De herser fælt med han. Men han har bedt om kontrakt nå, dermed har de innkalt han på møte i den forbindelse. Har en vag følelse om at de kommer til å gi han "sparken" Dumper denne oppp Anonymkode: 1facd...cb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå