Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan vært enkelt styre i et borettslag nekte dyrehold? Og hvorfor kan de det? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De kan prøve å nekte det, men de kan ikke det med loven i hånd, jfr den såkalte Emmeline (en katt) saken som var til behandling helt opp i høyesterett på 90-tallet.

http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/dyrehold-borettslag-sameie-utleie.html

http://norskhuskattforening.net/emmelinedommen.htm

http://www.juss.info/dyrehold-i-leieboliger-eierseksjonssameier-og-borettslagsleiligheter/

" borettslagsloven § 5-11 (4). I borettslagsloven heter det at ”Styret kan fastsette vanlige ordensregler for eiendommen. Selv om det er vedtatt forbud mot dyrehold, kan brukeren av boligen holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for de andre brukerne av eiendommen”. "

Hentet fra http://web2.nkk.no/no/nyheter/Dyrehold+i+borettslag.b7C_wlfO3e.ips

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Sørg for at hunden ikke er til sjenanse for de andre, så er du langt på vei. Hundepiss kan svi gress og ødelegge busker, så pass på hvor den pisser når du lufter den sånn for sikkerhets skyld.

Anonymkode: 50209...4fa

• Liker 1
Skrevet

I mitt borettslag må man søke styret om dyrehold. Deretter sendes det ut varsel til alle i oppgangen om at det har kommet inn en søknad om dyrehold. Hvis noen da kommer med legeerklæring på allergi så nektes dyreholdet, uansett grunn.

Hvis du trosser dette blir du temmelig upopulær blant naboene og du vil også få styret på nakken. Hadde ikke orka! Finn deg heller en plass å bo som tillater dyrehold.

Anonymkode: 9a170...365

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis noen da kommer med legeerklæring på allergi så nektes dyreholdet, uansett grunn.

Tull. "Uansett grunn"...? De kan f.eks. aldri nekte en beboer som er blind å ha førerhund.

• Liker 6
Skrevet
20 timer siden, Bayan skrev:

Er spesifikk hund jeg tenker :-)

Høyesterettsdommen gjelder kjæledyr generelt, ikke bare katter. Forutsetningen er altså at dyret ikke er til sjenanse for de andre i blokken, som f.eks. at den står og bjeffer når den er alene hjemme.

• Liker 1
Skrevet

I et borettslag som jeg kjenner til, er de så fanatiske at de ikke tillater at folk som kommer på besøk har hund med seg, selv om det kun er for et par timer. De har også et svært skilt med "Hund forbudt" stående på grensen til borettslaget.

Anonymkode: 0a159...6fe

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

I mitt borettslag må man søke styret om dyrehold. Deretter sendes det ut varsel til alle i oppgangen om at det har kommet inn en søknad om dyrehold. Hvis noen da kommer med legeerklæring på allergi så nektes dyreholdet, uansett grunn.

Hvis du trosser dette blir du temmelig upopulær blant naboene og du vil også få styret på nakken. Hadde ikke orka! Finn deg heller en plass å bo som tillater dyrehold.

I mitt borettslag blir du ikke bare upopulær, men du blir også kastet ut! (enten må du kvitte deg med dyret ditt, ellers så må du ut umiddelbart) :angry:

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I et borettslag som jeg kjenner til, er de så fanatiske at de ikke tillater at folk som kommer på besøk har hund med seg, selv om det kun er for et par timer. De har også et svært skilt med "Hund forbudt" stående på grensen til borettslaget.

Anonymkode: 0a159...6fe

Der jeg bor må jeg ringe/spørre formann om det er OK at jeg har en hund på overnatting....En skal ikke trenge og spørre om lov i sitt eget hjem. Godt leiligheten min er på veg ut for salg!!

Skrevet
2 timer siden, Bayan skrev:

Der jeg bor må jeg ringe/spørre formann om det er OK at jeg har en hund på overnatting....En skal ikke trenge og spørre om lov i sitt eget hjem. Godt leiligheten min er på veg ut for salg!!

Altså, er det kun en overnatting (eller 5 liksom) ville jeg bare gjort det. Jeg synes det er mange gode grunner til at borettslag ønsker at beboere ikke har hund fast (som hundehår i fellesgang, avføring på felles grøntområder (og nei, ALLE plukker ikke opp etter seg), bjeffing, allergier hos andre o.l.), men om hunden bare er innom i ny og ne, kan jeg vanskelig se at den er til sjenanse for noen. Sannsynligvis gjør den ikke noe utav seg, sannsynligvis er det heller ingen som merker noe. Og skulle den f.eks. bjeffe litt, så er det da ikke ikke verre enn at de fleste vil takle det; på samme måte som at man kanskje biter i seg at naboen har en sykt høylytt fest en sjelden gang. 

Anonymkode: 1bb0e...6d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...