Gå til innhold

Får hund om 3 uker. Utstyr?

Anbefalte innlegg

Vi får valp om 3 uker. Er oppvokst med hund, men dette blir min første hund etter at jeg flyttet ut. Vil ha alt på stell innen valpen komme til oss og lurer på hva slags utstyr jeg trenger og om jeg har glemt noe... mye av dette er jo også til når hun blir større så hun kan vokse inn i. Har vært litt ivrig :fnise:til nå så har vi; halsbånd og bånd, sele, refleksdekken, fleecedekken/genser til kalde dager, leker, hundeseng og matskåler, bur. klosaks og för skal jeg kjøpe hos veterinær/dyrebutikk. Vi får med ei leke og et ullteppe som har vært i valpekassen

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1046483-f%C3%A5r-hund-om-3-uker-utstyr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til min hund kjøpte eg: hundebur, hundeseng, noen pledd, skåler i justerbart stativ, halsbånd i forskjellige lengder, to lenker, blinkende lys som festes i halsbåndet, leker, masse margben og skinkeben i passende størrelser, godbiter, tissekladder, bæsjeposer, godt hundefòr uten korn og annet unødvendig dritt, klosaks, håndklær som er super absorberende (greit etter dusj eller om det har regnet mye), og ein mild valpeshampo.

Så eg tenker at i ditt tilfelle hadde det vært greit å kjøpe inn noe godt for valpen å tygge på, margben eller tyggeben f.eks. Og evt bilsele eller bilbur.

Og eg syns tissekladder er geniale, bare sleng ut noen på gulvet og er du heldig slipper du å vaske gulvet førti ganger hver dag, du trenger bare slenge kladden i søppelet etter bruk.

Endret av NordTroll

Børste? Spørs hva slags hund du har..  Sele? (det kan du vente med til at den er større kanskje) Sele gjør at du ikke ødelegger hals og nakke. Vær ops på at tur kan bli skummelt så dere trenger ikke gå lange turer i starten. Ta det litt etter litt. Tissing finnes det mange tips på. Pass på og ta den ut før den skal tisse (du lærer deg signalene fort) så får du raskt en "stueren" venn. Når uhellet først er ute så vask godt med såpe der det har skjedd, hvis ikke kan den gjøre det på samme sted pga lukta.

Tyggebein og andre ting skal selvfølgelig kjøpes! :) men har hørt at man skal unngå tyggebeina med knute fordi de kan settes i halsen? Stemmer det?

Tisseunderlag ja!! Det hadde jeg glemt av. Hvor får man kjøpt det?

Selen er ment til hun er større ja :) blir halsbånd frem til hun passer selen.

6 minutter siden, tørkestativ skrev:

Tyggebein og andre ting skal selvfølgelig kjøpes! :) men har hørt at man skal unngå tyggebeina med knute fordi de kan settes i halsen? Stemmer det?

Eg kjøper naturben for valpen å gnage på, noen ganger med litt kjøtt på, har dårlige erfaringer med tyggeben med knute (klarte alltid å knyte opp knutene, og holdt deretter på å svelge hele den lefsa som ble igjen, eller den mistet interessen i å tygge og begynte å slenge det vegg i mellom - det ble nok den dagen den nesten traff meg i hodet og var nær ved å treffe tv'en).

Eg har kjøpt tissekladder på apotek, ein stor pakke med 50 stk (tror de er 60x60 cm). Men tisser valpen mye, så trekker det igjennom. De har større også, som absorberer mer, men de er selvfølgelig dyrere. Men det er i grunn verdt det, bare for å slippe å krabbe rundt på knærne for å vaske gulv flere ganger daglig, særlig om valpen gjør fra seg inne på nattestid, så slipper du å tråkke i ein våt dam når du står opp.

Annonse

15 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Tisselaken er billigst hos apotek. De selges i dyrebutikk i et annet merke, men til blodpris. Samme greia, annet merke. 

Anbefaler deg å fjerne gulvmatter. Du som alle andre tenker vell "Jeg kommer til å passe på", å nei du. 1-2 uhell og lukten blir uutholdelig. Fjern den først som sist. 

Knute er ikke lurt, men all tyggebein er en risiko hos valper og hunder generelt. Men tyggepinner er fine, jeg fjerner dem når de blir for små. Får fnatt av å se på at den er inni munnen på hunden. 

Alle matter og tepper skal fjernes. Har fått nytt teppe under sofabordet som jeg ikke vil skal bli ødelagt :fnise:

16 timer siden, tørkestativ skrev:

På valpekurs fikk vi beskjed om at det var fy fy med halsbånd, valpen kan faktisk få nakkeskader, skader i luftrøret osv. Jeg kan love deg at valpen din vil ikke gå samme vei som deg, så hvis du napper i halsbåndet så kan det faktisk få fatale følger. 

Anonymkode: 37e4f...37d

• Liker 1
16 timer siden, tørkestativ skrev:

Ville definitivt hatt sele til valp. Når kroppen er liten og sårbar og den itillegg ikke kan gå i bånd. 

En billig sele kan du finne for 100 kr. Bare sørg for at den er justerbar både rundt halsen og rundt magen. 

• Liker 1
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

På valpekurs fikk vi beskjed om at det var fy fy med halsbånd, valpen kan faktisk få nakkeskader, skader i luftrøret osv. Jeg kan love deg at valpen din vil ikke gå samme vei som deg, så hvis du napper i halsbåndet så kan det faktisk få fatale følger. 

Anonymkode: 37e4f...37d

Jeg vet da at hunden kan få nakkeskader av halsbånd. Som sagt så skal vi gå over til sele etterhvert. Akkurat nå har vi ikke noe valg fordi valpen er så liten at vi må kjøpe kattehalsbånd. Jeg napper heller ikke i båndet :) vil si det er mer fyfy enn å ikke bruke sele en liten periode

Annonse

Du kan også kjøpe inn sårspray (klorhexidin?), greit til å desinfisere små skraper som gjerne oppstår på nysgjerrige små knøtt.

Paw butter, for å holde potene myke og gode.

Blod stopp pulver i tilfelle du klipper for mye på klørne.

Førstehjelpssett til hund.

Ørerens.

Lakseolje/fiskeolje.

• Liker 1
2 timer siden, NordTroll skrev:

Du kan også kjøpe inn sårspray (klorhexidin?), greit til å desinfisere små skraper som gjerne oppstår på nysgjerrige små knøtt.

Paw butter, for å holde potene myke og gode.

Blod stopp pulver i tilfelle du klipper for mye på klørne.

Førstehjelpssett til hund.

Ørerens.

Lakseolje/fiskeolje.

Takk :) den der blodstoppen hat jeg tenkt litt på ja.. hvor kjøpes den??

Annonse
3 timer siden, tørkestativ skrev:

Jeg vet da at hunden kan få nakkeskader av halsbånd. Som sagt så skal vi gå over til sele etterhvert. Akkurat nå har vi ikke noe valg fordi valpen er så liten at vi må kjøpe kattehalsbånd. Jeg napper heller ikke i båndet :) vil si det er mer fyfy enn å ikke bruke sele en liten periode

Sele til kanin eller kan fint brukes på en liten avlp. Kjøpte selv sele til kanin til en kattunge jeg hadde. Den koster 79,- på Europris ☺ 

8 timer siden, LittleBabyBlue skrev:

Har hunden spesielle pelsbehov? Ville ungått tissekladder. Tar lenger tid å få hunden husrein med sånne.

Det vet vi ikke enda siden det er en blanding.. hun har fått litt lenger pels i det siste... siden hun skal få lov til å være i sofa, tenkte jeg hovedsaklig å ha en tissekladd under teppet hennes sånn at det ikke går rett i sofaen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...