Anjah Skrevet 18. august 2016 #1 Skrevet 18. august 2016 Aff, denne dagen ble ikke helt som planlagt. Poden på 6 år ville ha besøk av ei venninne. Venninnen har med sin storebror, siden det passet best sånn. Poden leker mye mer med storebroren, så venninnen kjeder seg og trenger mye oppmerksomhet fra meg. Nå leker ingen sammen. Jeg føler meg helt "stressed out"! Er det ofte sånn når dere andre har besøk av andres barn? Hva gjør dere? Jeg får ikke gjort noe av det jeg tenkte jeg skulle gjøre, for barna her er totalt ideløse til hva de skal finne på på egenhånd!
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #2 Skrevet 18. august 2016 Sett henne ned til å tegne eller perle eller noe sånt? Anonymkode: e07b4...21e
Gjest Spiderman Skrevet 18. august 2016 #3 Skrevet 18. august 2016 Du kan ikke tvinge barna til å leke sammen. Sunt for barna og kjede seg litt slik at de lærer å underholde seg selv.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #4 Skrevet 18. august 2016 Ja, dette er helt normalt. Når jeg ser at leken/samværet kjører seg inn i et dumt mønster, pleier jeg å bryte opp litt. "Hvem vil bli med på en spasertur til butikken og kjøpe is?" eller ta med barna ut på andre aktiviteter som kan være samlende. Be dem hjelpe meg med å gjøre ettellerannet (bake kake f.eks.). Jeg føler også at jeg må passe på når de leker i den alderen, eller så har plutselig det ene barnet gått ut på trampolina, og det andre sitter igjen alene inne og tegner. Når det er meningen at de skal "bonde".... Tenker ofte på hvordan det var da jeg selv var i den alderen. Tror ikke at min mor drev og hjalp til i leken slik som jeg gjør. Gleder meg til barna blir noen år større, så ting går mer av seg selv... forhåpentligvis. Anonymkode: d4b3f...b6e 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #7 Skrevet 18. august 2016 Sånn har det ofte vært her også, spesielt hvis de har vært fler enn to eller kjemien kanskje ikke er den beste i utgangspunktet. Hvis barna har besøk av noen de leker godt med, er det jo utrolig deilig. Når det ikke klaffet derimot...da er det egentlig litt slitsomt. Jeg går lett inn i rollen hvor jeg panisk forsøker å få dem til å leke sammen! Anonymkode: b45a4...bd6 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #8 Skrevet 18. august 2016 Da jeg var barn og hadde besøk av venner, så husker jeg at jeg fikk beskjed om å leke sammen med alle gjestene mine, ellers så fikk de alle gå hjem. Anonymkode: 4879a...f79 2
Anjah Skrevet 19. august 2016 Forfatter #9 Skrevet 19. august 2016 Jeg fikk mor til barna til å hente et par timer før avtalt tid i går. Det ble bare stress når barna ikke kunne leke ordentlig sammen. En her skrev at det er bra for barn å kjede seg. Enig, men i går var det min pode som hadde insistert på å få besøk. Da føler jeg at det stiller seg litt anderledes enn når jeg f.eks barnevakter. Det ble forsøkt med perling, lego og tegning. Det var bare interessant i toppen 15 min. Film og ipad fikk de ikke lov til, siden været var helt nydelig ute. Jeg er forundret over hvor mye vi som voksne må "hjelpe til" i barnas aktivisering. Jeg har ikke lyst til å være transportbud til butikken eller bli impuls kakebaker, bare fordi barna ikke klarer å vedlikeholde sin egen lek. Jeg ender jo opp med å måtte finne på noe for dem likevel, for jeg holder ikke ut den "dårlige stemningen" og alt det individuelle maset... Sukk, jeg heller kan ikke huske at min mor ordnet sånn opp for meg da jeg var i den alderen...
palamina Skrevet 19. august 2016 #10 Skrevet 19. august 2016 19 minutter siden, Anjah skrev: Film og ipad fikk de ikke lov til, siden været var helt nydelig ute. Jeg er forundret over hvor mye vi som voksne må "hjelpe til" i barnas aktivisering. Der har du jo problemet. Mange barn vet ikke hvordan de skal aktivisere seg over lengre tid lenger hvis ikke teknologiske dippedutter er tilgjengelig. Flott at du har et bevisst forhold til det. Men hvis det var finvær, kunne de ikke leke ute? 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #11 Skrevet 19. august 2016 Når jentungen har besøk er det ikke lov å leke kun med en, alle skal være med - og de må finne på noe alle har lyst til, eller så får hun ikke ha besøk. Enkelt og greit! Så jeg holder med deg i at du sendte de hjem tidligere! Jeg er ikke noen aktivitetsleder når jentungen har besøk, de får jammen klare å finne på ting på egenhånd! Og det gjør de stort sett også. Av og til går det litt i stå, da kan jeg forslå noe å gjøre, eller de får kjede seg til de kommer på noe. Men de skal være sammen! Anonymkode: 42d73...94b 1
Anjah Skrevet 19. august 2016 Forfatter #12 Skrevet 19. august 2016 1 time siden, palamina skrev: Der har du jo problemet. Mange barn vet ikke hvordan de skal aktivisere seg over lengre tid lenger hvis ikke teknologiske dippedutter er tilgjengelig. Flott at du har et bevisst forhold til det. Men hvis det var finvær, kunne de ikke leke ute? Det var bare interessant i små doser å være ute. De var ute og leika i sandkassa kanskje 20 min, før de kom inn igjen. Venninnen klagde hele tiden på at guttene lekte ting hun ikke ville være med på. Jeg foreslo masse ting de sammen kunne finne på ute; plukke blåbær, bygge på hytta i skogen (vi har en liten skog rett bak garasjen), leke med biler i gården, snekre noe i garasjen. Null interesse, altså. Jeg sa i fra til gutta flere ganger at de måtte være inkluderende. Og jeg tror de tok det til seg tidvis. Før det endte opp med at ingen lekte med hverandre til syvende og sist. Venninnen var nok bare interessert i å få leke på sin måte, antar jeg. Til senere en gang får jeg være strengere. Det er jo ikke noe poeng med besøk om de ikke klarer å finne på noe SAMMEN. Jeg håper det blir lettere etterhvert som de blir eldre?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #13 Skrevet 25. august 2016 Her må barn leke med de som er på besøk, alle ihopen, eller så sender jeg gjestene hjem. Om de ikke klarer å finne på noe sammen, så kan jeg gi de noen tips om ting de kan gjøre, brettspill, gå ut, ett eller annet.. Hvis de ikke klarer finne på noe og bare begynner å henge rundt beina mine, så sender jeg de hjem, jeg har mer enn nok å gjøre selv enn å underholde barnas venner. Anonymkode: d7fa0...11a 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #14 Skrevet 25. august 2016 Har hatt besøk av et slikt barn. Dette barnet går i en av parallellklassene til barnet mitt. Ga det ett forsøk, men de hadde ikke så god kjemi sammen som ønsket. Så det blir med det besøket. Godt han har sine faste bestekompiser også, i tillegg til at de er flere parallellklasser med mulige kommende venner. Anonymkode: 952a3...ec7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå