AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #1 Skrevet 18. august 2016 jeg teller på knappene om det er ok å la storesøster på 12 (nesten 13) være barnevakt for lillebror på fem en kveld mens vi er på fest. Hun er moden og ansvarlig og omsorgsfull, og jeg har ingen motforestillinger mot å la henne passe ham noen timer på dagtid. Men kveld er liksom noe annet. Vi må gå før de legger seg. Vi kommer til å være edru og kjøre, det er ca 15-20 minutter å kjøre. Vi har familie et par minutters kjøretur unna, som jeg tenkte å ha i bakhånd. HVa synes dere? Hva gjør andre? hva er vanlig? Anonymkode: 71963...3b1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #2 Skrevet 18. august 2016 Høres helt greit ut så lenge de ikke er redde for å være alene. Anonymkode: b027a...263 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #3 Skrevet 18. august 2016 Det var litt ungt til og la være hjemme helt alene. Min egen mor vil ikke la meg (16) og min søster på 15 være hjemme alene når hun skal noe, ikke fordi hun ikke stoler på oss, men fordi hun ikke kan stole på alle andre. Vi skulle egentlig være hjemme alene i en uke og vi synes det ikke var noe stress, men hun ville ha oss med alikavell. Noe jeg er glad for. Fordi på den tiden vi var borte kom noen hjem til oss og ranet oss og ga oss drapstrusler på alle veggene våre. Vi kunne ikke klart og håndtere den situasjonen på egenhånd. Det er vi iallfall veldig sikre på selv. Anonymkode: 0935f...3c4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #4 Skrevet 18. august 2016 Høres helt greit ut. La nå eldste få litt ansvar 😊 Anonymkode: b3398...c05 1
Beccy87 Skrevet 18. august 2016 #5 Skrevet 18. august 2016 Helt greit så lenge storesøster synes det er ok og forstår ansvaret. Når jeg var ung var det vanlig å sitte barnevakt for naboungene, yngre søsken og slektninger når man var rundt 12-13 år. Vet ikke om barn på denne alderen nå er veldig mye mindre modne enn vi var da? 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #6 Skrevet 18. august 2016 Jeg ser liksom ikke problemet. Selv satt jeg "alltid" barnevakt for mine to yngre søsken i den alderen. Anonymkode: 620ba...778 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #7 Skrevet 18. august 2016 Jeg synes hun er for ung til å passe en på 5 år. , da sjekk andre tråder her om dette. Anonymkode: 7a1ba...55c
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #8 Skrevet 18. august 2016 Da jeg var 12 år satt jeg barnevakt for min lillebror på 4 alene og det gikk helt greit. Foreldrene mine dro ut rett rundt leggetid for minsten og da måtte jeg egentlig bare passe på meg selv. Og en 12 åring er ikke noe problem å la være alene hjemme i et par timer. Anonymkode: 24534...c57
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #9 Skrevet 18. august 2016 Trådstarter her: Jeg glemte å si at jeg tenker det blir en fire-fem timer - at vi kjører halv åtte og er hjemme igjen en time etter midnatt omtrent Anonymkode: 71963...3b1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #11 Skrevet 18. august 2016 Helt greit. Dere skal ikke være lenge borte, og kan være hjemme igjen i løpet av 20 minutter om det skulle være noe. Hva med å prate med en nabo eller noe som storesøster også kan kontakte hvis det skulle være noe som haster veldig? Anonymkode: b0010...030 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #12 Skrevet 18. august 2016 Jeg tror også dette går veldig bra, men det spørst hvor moden 12-åringen er. Jeg var selv barnevakt til mine to yngre brødre (som er 3 og 8 år yngre enn meg) fra den yngste var baby/spedbarn. Jeg tok mye ansvar fra han var født fordi mamma fikk skiveutglidning i ryggen da han var 1 mnd, og klarte nesten ikke å bevege seg, så jeg tok gladelig stell og pass når jeg kom hjem fra skolen slik mamma kunne sitte i ro og hvile seg. Så da jeg var 12 var jeg en godt erfaren barnevakt. Om jeg ser på mine 2 nieser som er 12 år nå, så er de så utrolig forskjellige. Den ene hadde jeg stolt på kunne klare det her, den andre ikke... Tenker at så lenge du er edru og kan kjøre hjem på et kvarter så er det ikke noe problem om du må forlate festen en par timer før enn planlagt om jenta likevel trenger hjelp hjemme. Anonymkode: 8f3e3...c1c
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #13 Skrevet 18. august 2016 Sjekk andre tråder om det. Jeg synes hun er for ung, og at det var allfor mange timer alene. Skjer det noe, er ikke hun moden nok i hodet til å takle det. Anonymkode: 7a1ba...55c
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #14 Skrevet 18. august 2016 Hei, Skulle starte en tråd her med samme tema, men så at denne ble startet nå nylig. Er litt rådvill.. jeg har to barn, nett fylt 8 og 3, som jeg har 50% delt med barnefar. Fikk vite i går ved et uhell når jeg ringte barnefar ( barna er hos far denne uka) at eldstemann passet minstemann fordi far var ute. På tur med noen sa eldstemann. Far hadde lagt igjen mobiltelefon slik at eldstemann svarte på telefonen hans. Jeg ringte kvart på 8 (kveld) og han kom ikke hjem før 9 sa eldstemann. Jeg har ikke tenkt tanken enda om at eldstemann skal kunne passe minstemann, så jeg ble helt paff for at han var alene med mistemann så lenge. Jeg bor ikke langt fra barnefar så jeg sa til eldstemann att han måtte bare ringe meg om det var noe. Eldstemann er ansvarsfull og er flink med minsten, og minsten sov i tillegg, men likevel synest jeg at en 8 åring er for liten til å ha ansvaret for en 3 åring? eller? Beklager at jeg legger inn mine problem i din tråd... Anonymkode: 30fe4...bcc
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #15 Skrevet 18. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hei, Skulle starte en tråd her med samme tema, men så at denne ble startet nå nylig. Er litt rådvill.. jeg har to barn, nett fylt 8 og 3, som jeg har 50% delt med barnefar. Fikk vite i går ved et uhell når jeg ringte barnefar ( barna er hos far denne uka) at eldstemann passet minstemann fordi far var ute. På tur med noen sa eldstemann. Far hadde lagt igjen mobiltelefon slik at eldstemann svarte på telefonen hans. Jeg ringte kvart på 8 (kveld) og han kom ikke hjem før 9 sa eldstemann. Jeg har ikke tenkt tanken enda om at eldstemann skal kunne passe minstemann, så jeg ble helt paff for at han var alene med mistemann så lenge. Jeg bor ikke langt fra barnefar så jeg sa til eldstemann att han måtte bare ringe meg om det var noe. Eldstemann er ansvarsfull og er flink med minsten, og minsten sov i tillegg, men likevel synest jeg at en 8 åring er for liten til å ha ansvaret for en 3 åring? eller? Beklager at jeg legger inn mine problem i din tråd... Anonymkode: 30fe4...bcc Seriøst, lag din egen tråd, istendenfor å kuppe og ødelegge tråden til TS. Denne tråden handler om TS, ikke deg! Og da kommer jeg til å svare,men ikke her. Anonymkode: 7a1ba...55c
Lofotfrøken Skrevet 18. august 2016 #16 Skrevet 18. august 2016 Så lenge storesøster er moden nok og syns selv det er greit, syns ihvertfall jeg det er helt innafor Om dere kjører halv åtte blir vel uansett mesteparten av tiden med til soving likevel? Bare pass på at hun kan ringe dere om det er et eller annet. Selv har jeg passet småsøsken i så mange år dag som kveld at jeg ikke har telling lengre, men begynte kanskje litt "ordentlig" rundt 12 år. Så burde ikke være noe problem
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #17 Skrevet 18. august 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Seriøst, lag din egen tråd, istendenfor å kuppe og ødelegge tråden til TS. Denne tråden handler om TS, ikke deg! Og da kommer jeg til å svare,men ikke her. Anonymkode: 7a1ba...55c Beklager, er ny her. Opprettet profilen i dag og så temaet på forumet. Beklager igjen så mye, var ikke meningen å ødelegge for hun som startet tråden. Anonymkode: 30fe4...bcc
Lofotfrøken Skrevet 18. august 2016 #18 Skrevet 18. august 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om jeg ser på mine 2 nieser som er 12 år nå, så er de så utrolig forskjellige. Den ene hadde jeg stolt på kunne klare det her, den andre ikke... Tenker at så lenge du er edru og kan kjøre hjem på et kvarter så er det ikke noe problem om du må forlate festen en par timer før enn planlagt om jenta likevel trenger hjelp hjemme. Anonymkode: 8f3e3...c1c Det er det som er viktig når man tenker barnevakt. Mennesker er forskjellige, noen egner seg godt til å være barnevakt mens andre ikke igjen. Har jo mye å si om man har erfaring også. (Men så er det jo en første gang for alt også)
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #19 Skrevet 18. august 2016 Jeg passet naboens baby da jeg var 12-13, men jeg var ekstremt ansvarsfull og hadde en lillesøster jeg også passet. Det kommer som sagt over her veldig an på hvor moden 12-åringen er, men i utgangspunktet tenker jeg det er helt greit. Anonymkode: db021...bf9
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #20 Skrevet 18. august 2016 Synes det må være helt grei. Som andre her inne har påpekt, hvis storesøster er klar for oppgaven, og lillebror ikke er av den mest utspekulerte typen så vil dette helt sikkert gå veldig fint. Ungene kommer sikkert til å synes dette er litt stas, og dere har jo tatt forhåndsregler... Og til den som antyder at jenta er for ung og at det kan skje mye, må jeg bare si at sannsynligheten for at noe alvorlig plutselig skal skje, brann, innbrudd, alvorlig skade, er så liten at dette kan man rett og slett ikke tenke så mye på. Så lenge jenta er oppegående og ansvarsfull vil hun også klare å tilkalle hjelp hvis noe uventet eller alvorlig skulle oppstå. Anonymkode: 9ebec...fa6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå