Gå til innhold

Samlivsbrudd - hvordan løste dere alt det praktiske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et samlivsbrudd på trappene her. Vi har to barn sammen (3 og 5 år) og er enige om at bruddet er uungåelig. Har gått til samlivsterapi i 7 mnd, og prøvde selv å løse problemene i nesten 1 år før det.

Stemningen har selvsagt vært opp og ned, men nå da vi har "landet" er kommunikasjonen bra og det ser ut som vi kan få til et samarbeid som gode venner. Det er veldig viktig for meg at vi skal bevare freden nå som alt det praktiske skal ordnes.

Hus, bil, innbo, leilighet, ulike inntekter, studielån osv.

Hvordan har dere løst alt dette praktiske? Klarte dere å få til noe som begge (og barna!) kunne leve greit med? Hvordan gikk dere frem?

Blir veldig glad for svar. 

Anonymkode: f6a77...100

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det økonomiske: dele felles verdier på 2, dersom en vil beholde hus eller bil, får han kjøpe ut den andre. Unntaket er noe som klart kan dokumentere at ene part hadde med seg inn i samlivet. 

Det praktiske: Bare å begynne å lete etter bosted, dere begge er jo avhengig av stor nok plass til ungene.

Ungene: Få en klar avtale mellom dere, slik at ungene vet hva som skal skje. Bruk tid på å forklare ungene, omså ta de med til fvk.

Bidrag: får dere ikke til privat avtale, så søk via NAV.

Anonymkode: 34678...960

Gjest Blondie65
Skrevet

Studielån? Det er gjelden til den enkelte, og skal ikke deles. Felles eie deles - gjenstander av stor verdi - som bolig eller bil - takseres og hvis den ene vil beholde må den betale ut den andre til markedspris.

Vi satte opp gjenstander av forholdsvis lik verdi mot hverandre. Hvis begge ønsket den ene gjenstanden - f.eks. stereoanlegget - fikk den andre en gjenstand av tilsvarende verdi. Dersom begge ønsket stereoanlegget slo vi krone og mynt der den som vant fikk stereoanlegget og den andre den motsvarende gjenstanden. Slik tapte vi og vant vi like mye.

Boligen solgte vi.

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har et samlivsbrudd på trappene her. Vi har to barn sammen (3 og 5 år) og er enige om at bruddet er uungåelig. Har gått til samlivsterapi i 7 mnd, og prøvde selv å løse problemene i nesten 1 år før det.

Stemningen har selvsagt vært opp og ned, men nå da vi har "landet" er kommunikasjonen bra og det ser ut som vi kan få til et samarbeid som gode venner. Det er veldig viktig for meg at vi skal bevare freden nå som alt det praktiske skal ordnes.

Hus, bil, innbo, leilighet, ulike inntekter, studielån osv.

Hvordan har dere løst alt dette praktiske? Klarte dere å få til noe som begge (og barna!) kunne leve greit med? Hvordan gikk dere frem?

Blir veldig glad for svar. 

Anonymkode: f6a77...100

Her er vel det første spørsmålet vedr.det økonomiske som du tar opp.Hvem eier hva?  Hva eier dere sammen ? Hvordan er hus og hytte tinglyst?  Hva er arvet ?

Gjest AryaKillie
Skrevet

Jeg eier huset, han flyttet ut og kjøpte seg stor nok leilighet. Han tok med det som var hans fra før, jeg beholdt resten da jeg kjøpte stortsett alt av innbo under samlivet. Vi hadde hver vår bil, snøscooter og ATV så det avgjorde seg selv.

Barna ble boende hos meg i sitt hjem, han fikk samvær annenhver helg osv. 

Vi var kun samboere så det økonomiske er lettere enn om vi skulle vært gift.

Skrevet
4 timer siden, LeahJames skrev:

Jeg eier huset, han flyttet ut og kjøpte seg stor nok leilighet. Han tok med det som var hans fra før, jeg beholdt resten da jeg kjøpte stortsett alt av innbo under samlivet. Vi hadde hver vår bil, snøscooter og ATV så det avgjorde seg selv.

Det er greit dere er enige vedr barna?  Eller er dere? 

Tja vet ikke riktig om det er så mye anneledes. Den som eier er eier videre av bolig.Kan være særeie ovs.når gift o.l. Hvem har betalt utgifter etc. Er det en som har kan det bli skjevdeliing.  Men har mannnen også betalt gifter på  huset?Lån et? Dere har delt strøm kommunale utgifter o.l ?Så kan han ha krav på halve verdiøkning siden han flyttet inn.Dette fra bofellesskapsloven spesielt når dere har barn sammen. 

Slik er det du som er vinneren som sitter med huset, og han må begynne på null vedr bolig. 

Skrevet
4 timer siden, LeahJames skrev:

Samme her.

Anonymkode: 7bae4...f9c

• Liker 1
Gjest AryaKillie
Skrevet
38 minutter siden, Peter007 skrev:

Det er greit dere er enige vedr barna?  Eller er dere? 

Tja vet ikke riktig om det er så mye anneledes. Den som eier er eier videre av bolig.Kan være særeie ovs.når gift o.l. Hvem har betalt utgifter etc. Er det en som har kan det bli skjevdeliing.  Men har mannnen også betalt gifter på  huset?Lån et? Dere har delt strøm kommunale utgifter o.l ?Så kan han ha krav på halve verdiøkning siden han flyttet inn.Dette fra bofellesskapsloven spesielt når dere har barn sammen. 

Slik er det du som er vinneren som sitter med huset, og han må begynne på null vedr bolig. 

Jeg hadde ikke noe særlig lån på boligen og det resterende betalte jeg. Jeg betalte også strøm og forsikringer, kommunale avgifter. Dette slik at jeg sikret meg ved et evt brudd. Mama didn't raise a fool.

Vi er enige om barna da de får bo i sitt hjem, slipper stresset med å flytte hver uke. Samt at han jobber opptil 16 timer i døgnet iblant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...