corrie Skrevet 18. august 2016 #1 Del Skrevet 18. august 2016 Heisann! Jeg prøver å navigere meg gjennom babyutstyr-jungelen, og opplever at jeg bare får flere spørsmål jo mer utstyr jeg ser på! Nå har jeg kjøpt en "bedside crib" og madrass, men mangler dyne, pute og trekk. Hvilken dynestørrelse startet dere med? 65x80 eller 80x100? Fiber eller dun? Jeg forsøker å spare penger der det er mulig, og tenker kanskje å starte rett med 80x100. Går det greit å bruke det til en nyfødt? Blir dundyne for varmt, hvis det i tillegg er en "stor" dyne? Jeg har termin i månedsskiftet okt/nov, og her jeg bor er vintrene kalde (alt under -20 grader er vanlig her..). Og når begynner man egentlig med pute til baby? *forvirret* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lammelåret Skrevet 18. august 2016 #2 Del Skrevet 18. august 2016 Du trenger ikke pute til baby. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #3 Del Skrevet 18. august 2016 Jeg har kjøpt 65x80 dyne til bedside crib, går over til neste str når vi begynner med sprinkelsenga. Har kjøpt dundyne, får oktoberbaby jeg også. Har også kjøpt en sovepose på ikea, samt et par ullpledd. Så vi har litt å velge mellom hvis det skulle bli for vamt med dundyne Anonymkode: 6d62f...ff5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #4 Del Skrevet 18. august 2016 80*100 vil bli altfor stort i en bedside crib (om du ikke hat kjøpt en vanlig sprinkelseng og tatt av ene siden og seter inntil dere da) så til den må du nesten ha 65*80. Anonymkode: 47e68...ccd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lunamuna Skrevet 18. august 2016 #5 Del Skrevet 18. august 2016 Det finnes babyputer, de kan visstnok forhindre skjevt hode ved favorittstilling (sover kun med hodet til ene siden). Jeg har aldri brukt det, enda mi ene hadde favorittstilling etter låsning i nakken. Jeg hadde 65x80 dundyne til mine da de sov i vogna (inne), og til de som er født nærmere sommeren (i vogna). En god vognpose ble verdsatt høyt på vintertid, fremfor dyne (ute). I starten så brukte vi mest tepper når de skulle sove (i senga). Lagvis, så det var enkelt å regulere temperaturen. Ei dyne på 80x100 vil babyen "drukne" i, i starten. Jeg synes den er stor til min ettåring nå... Jeg bretter den fremdeles inn ved bunnen så den ikke skal legge seg over ansiktet hennes, om hun løfter litt på beina ol. Se for deg sprinkelsenga (jeg vet ikke hvor stor denne bedside criben er, men en sprinkelseng er 60x120). Legger du dyna flatt der, så vil den dekke nesten hele senga. Siden du får høstbarn, så ville jeg nok kjøpt en god dyne i minste størrelsen og venta med større dyne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #6 Del Skrevet 18. august 2016 Babyer skl ikke ha pute. Men det kan være lurt å ha noen flanellsbleier du bretter dobbelt og legger under hodetenden og trekker godt under madrassen. Gulper babyen så er det lettere å skifte en flanellsbleie enn hele lakenet på natta. Dynens størrelse er avhengig av sengens størrelse. En stor dyne i en liten seng er ikke bra fordi baby da lett kan få dynen over hodet. Fiber eller dyn? En smakssak, men kjøp Norsk eller annerkjent merke så du får en dyne du kan vaske i maskinen ved behov. Høie dyner er gode dyner. Anonymkode: 473b0...ac2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
corrie Skrevet 18. august 2016 Forfatter #7 Del Skrevet 18. august 2016 Aha! Det hadde jeg ikke tenkt på, at senga ikke er større enn 45x90. Klart en dyne på 80x100 dyne blir for stor da! Og da dropper jeg å kjøpe pute, men kjøper noen flanellsbleier i stedet. Når begynner barn med pute egentlig? Jeg har arvet en lammeskinnspose til å bruke i vogna ute, så da vil det kanskje holde med et ullpledd som jeg kan bruke inne om dyna blir for varm. Altså at jeg dropper å kjøpe sovepose og vognpose. Takk for svar! Det er mye man skal lure på som en førstegangsfødende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #8 Del Skrevet 18. august 2016 2 minutter siden, corrie skrev: Aha! Det hadde jeg ikke tenkt på, at senga ikke er større enn 45x90. Klart en dyne på 80x100 dyne blir for stor da! Og da dropper jeg å kjøpe pute, men kjøper noen flanellsbleier i stedet. Når begynner barn med pute egentlig? Jeg har arvet en lammeskinnspose til å bruke i vogna ute, så da vil det kanskje holde med et ullpledd som jeg kan bruke inne om dyna blir for varm. Altså at jeg dropper å kjøpe sovepose og vognpose. Takk for svar! Det er mye man skal lure på som en førstegangsfødende. Første året trenger du ikke pute. Anonymkode: 473b0...ac2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #9 Del Skrevet 18. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kjøpt 65x80 dyne til bedside crib, går over til neste str når vi begynner med sprinkelsenga. Har kjøpt dundyne, får oktoberbaby jeg også. Har også kjøpt en sovepose på ikea, samt et par ullpledd. Så vi har litt å velge mellom hvis det skulle bli for vamt med dundyne Anonymkode: 6d62f...ff5 Samme her, minus sovepose. Har kjøpt dundyne, men den er utrolig tynn og skal visst være det. Tenker at det viktigste er at den er allergivennlig, f.eks. Andungen. Anonymkode: 7617f...86f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #10 Del Skrevet 18. august 2016 Begynte ikke med pute før 2 års alderen. Anonymkode: 354dc...8a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå