Gå til innhold

Bokforslag for en med litt barnslig smak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste ekstremt mye som barn og tenåring, men som voksen har det dessverre blitt mindre og mindre med årene. Leser mye faglitteratur i forbindelse med studier, og det blir liksom det. Blir ofte til at jeg blar planløst gjennom Facebook og KG istedet... Men har lyst til å begynne å lese romaner igjen. Greia er at jeg er ganske barnslig når det gjelder bøker. Husker jeg snek meg inn på barneavdelingen på biblioteket til jeg var minst 20... Barne- og ungdomslitteratur er så utrolig mye mer spennende enn "voksen-bøker"... Har lest en del klassikere osv men synes ofte det er veldig mye tungt og kjedelig stoff. Jeg vil lese skjønnlitteratur for å blir underholdt, drømme meg bort osv, ikke for å bli opplyst - det har jeg all faglitteraturen jeg leser til. Jeg liker fantasy (elsket bøkene om Narnia og Harry Potter blant annet), men også bøker om "vanlige" mennesker. Men det må være noe spenning involvert, og ikke for mye sånn følelsesgreier. Liker ikke sånn typisk "kvinnelitteratur" (50 shades og sånn er ikke min stil, blir bare irritert av å lese sånt). Krim kan være spennende, men da må det ikke være for mye blod og gørr og alkoholiserte politibetjenter - er mer glad i et skikkelig mysterium. "Mysterium" er kanskje oppsummert det som må være med for at jeg skal være interessert i å lese - uansett sjanger må det liksom være noe uløst, noe man vil lese mer og mer om for å finne utav. 

Noen som har forslag til hva jeg bør lese? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dr. Who bøkene

Anonymkode: 240b1...9f1

Skrevet

Magonia

Anonymkode: 6dd47...8bb

Skrevet

Takk for svar, fint om dere slenger på forfatter så det er lettere å finne bøkene! :) 

Skrevet

De fire og han som gjør galt verre

Husker ikke forfatter, tror du vil like dem, slik du beskriver smaken din i bøker. 

Anonymkode: 1c3f5...765

• Liker 2
Skrevet

Patrick Rothfuss - 1. vindens navn 2. En vis manns frykt

Anonymkode: ef478...0e2

Skrevet

Harry potter av J.k Rowling, Narnia av C.S Lewis, Ringenens herre og Hobitten av Tolkien. I disse er det mte barnslig humor, spenning og fantasy

Skrevet
2 timer siden, melatonin skrev:

Harry potter av J.k Rowling, Narnia av C.S Lewis, Ringenens herre og Hobitten av Tolkien. I disse er det mte barnslig humor, spenning og fantasy

Disse har jeg lest :)

Kom gjerne med flere forslag!

Skrevet

Vindeltorn av Tone Almhjell? :)

Anonymkode: 5c224...8cc

Skrevet

Divergent-serien av Veronica Roth

Hunger Games-serien av Suzanne Collins

Ravneringene-serien av Siri Pettersen 

• Liker 2
Skrevet

The maze runner serier er ikke så verst :) 

Anonymkode: 0628c...be8

Gjest Belle âme
Skrevet

Fallen angel-Becca Firzpatrick.

Handler om engler som driver å dreper, så det er vel litt barnslig. Men den er òg ganske skummel😂

Skrevet

Gubben og katten-bøkene.
 - Sven Nordqvist.
:fnise:

Anonymkode: 77c35...d3b

Skrevet
3 timer siden, lingua franca skrev:

Jeg leste ekstremt mye som barn og tenåring, men som voksen har det dessverre blitt mindre og mindre med årene. Leser mye faglitteratur i forbindelse med studier, og det blir liksom det. Blir ofte til at jeg blar planløst gjennom Facebook og KG istedet... Men har lyst til å begynne å lese romaner igjen. Greia er at jeg er ganske barnslig når det gjelder bøker. Husker jeg snek meg inn på barneavdelingen på biblioteket til jeg var minst 20... Barne- og ungdomslitteratur er så utrolig mye mer spennende enn "voksen-bøker"... Har lest en del klassikere osv men synes ofte det er veldig mye tungt og kjedelig stoff. Jeg vil lese skjønnlitteratur for å blir underholdt, drømme meg bort osv, ikke for å bli opplyst - det har jeg all faglitteraturen jeg leser til. Jeg liker fantasy (elsket bøkene om Narnia og Harry Potter blant annet), men også bøker om "vanlige" mennesker. Men det må være noe spenning involvert, og ikke for mye sånn følelsesgreier. Liker ikke sånn typisk "kvinnelitteratur" (50 shades og sånn er ikke min stil, blir bare irritert av å lese sånt). Krim kan være spennende, men da må det ikke være for mye blod og gørr og alkoholiserte politibetjenter - er mer glad i et skikkelig mysterium. "Mysterium" er kanskje oppsummert det som må være med for at jeg skal være interessert i å lese - uansett sjanger må det liksom være noe uløst, noe man vil lese mer og mer om for å finne utav. 

Noen som har forslag til hva jeg bør lese? 

Skrellingene av Terry Pratchet. Hele discworld serien er jo konge, men akkurat serien som begynner med denne boka, er på mange måter mere i din gate slik jeg leser deg.  

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Druid skrev:

Skrellingene av Terry Pratchet. Hele discworld serien er jo konge, men akkurat serien som begynner med denne boka, er på mange måter mere i din gate slik jeg leser deg.  

Er det den som heter The wee free men på engelsk?

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Er det den som heter The wee free men på engelsk?

jepp. Og den er genialt oversatt.

Skrevet

Bartimeus-trilogien av Jonathan Stroud :)

Skrevet

Oddingen av Stefan Bachmann :)

Skrevet

Hva med Twilight bøkene? har ikke lest de selv, men det er jo ungdomsbøker som jeg mener "alle" leste for noen år siden. 

Ellers, kanskje Bridget Jones dagbok? Jeg synes det er morsomme. Likte ikke filmene i det hele tatt, så hvis du har sett filmene og ikke liker de, så er bøkene veldig anderledes. De er lettleste og gøyale synes jeg. Nesten alle de morsomme poengene ble borte i filmene. 

Anonymkode: 942b2...17c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...