Gå til innhold

Varmepumpe og nabo.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vær obs på dryypping av kondens over uteplassen! Min drypper endel, spesielt om sommeren når vi har den på kjøling.

Anonymkode: 94324...8e8

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts, finn noe annet å henge deg opp i. Har selv varmepumpe, en stor/dobbel utedel og to innedeler, har den montert på veggen og den høres knapt, og vi har vinduet på soverommet åpent året rundt. Den høres knapt. Er 1 år gammel. Finn deg heller noe annet å gnåle om tenker jeg. Det er forskjell på de varmepumpene man får i dag og de som ble montert for 10 år siden. Elektronagnetiske felt... Herregud! *ristepåhodet*

Anonymkode: 78daa...b76

dette er ikke noe jeg henger meg opp i for å være vrang. Men jeg vet at enkelte av disse støyer endel. Jeg vil ikke ha denne summelyden rundt meg. Det står også at avstand til nabo anbefales å være 10 m og minimum 3 meter fra soverom/oppholdsrom grunnet felter. Da min sønn på 2 år har soverom rett over hvor denne skal stå, mener jeg at jeg kan si min mening. Plassering vil også skje på enden hvor jeg har min hagehalvdel og uteplass og for å være ærlig er det ikke ett mye pent syn, og med during i tillegg så er det ennå mindre attraktivt! Jeg er en tolmodig og omgjengelig nabo og har aldri klaget eller sagt noe på noe. Men at hun har søkt uten å forhøre seg med meg eller de andre bevoerene sybtes jeg er irriterende. Jeg måtte favorittlag regler meg med hun og de andre i huset da jeg laget meg en platting på bakkenivå. Med underskrifter og alt. Som sagt, ønsker ikke være en kjip nabo, men om dette er så til sjenanse som det ser ut til å være, så er ikke jeg veldig gira på å akseptere det.

Anonymkode: 4ae43...4c1

Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Varmepumpe i flermannsbolig/borettslag må søkes om å montere opp. Det er fasadeendring og en eller alle skal ha varmepumpe. 

Anonymkode: 7ac4c...60f

Bullshit... Det har ingenting med fasadeendring å gjøre. Det er fordi noen wannabe smartinger mener det kan være plagsomt for andre eller vil lage vemmelige regler for å være sjefete.. I borettslaget jeg bodde i før var det "forbud" men de som satt i styret installerte dette likevel.

Hvis det hadde vært en fasadeendring å sette opp en varmepumpe så måtte SAMTLIGE som skulle hatt varmepumpe i dette landet vært bødt å søke kommunen om dette. 

Jeg skal for eksempel endre en stor skyvedør til et vindu og en normal terrassedør.. DET er en FASADEENDRING. En varmepumpe er ikke det!

Endret av Akay
  • Liker 1
Skrevet

Varmepumper kan gå stille lenge... så dropper man servis pga dårlig økonomi en periode kanskje, den får en skade ell lignende og da får pipa bokstavelig talt en annen lyd.. Selv om noen her ikke hører en pumpe så er ikke det ensbetydende med at ingen andre kommer til å plages. Jeg synes mange her svarer kun henger seg opp I det med magnetiskefelt og stempler ts som en som henger seg opp I små saker. I stede for å overse det og prøve å se for seg hvordan det kan bli så bruker dere hersketeknikker som et så typisk kg. At det går ann sier jeg og mener det er mye mer tåplig enn å bekymre seg for elektromagnetiske felt. Dere er jo drittsekker rett og slett.

Anonymkode: a963c...e63

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Varmepumper kan gå stille lenge... så dropper man servis pga dårlig økonomi en periode kanskje, den får en skade ell lignende og da får pipa bokstavelig talt en annen lyd.. Selv om noen her ikke hører en pumpe så er ikke det ensbetydende med at ingen andre kommer til å plages. Jeg synes mange her svarer kun henger seg opp I det med magnetiskefelt og stempler ts som en som henger seg opp I små saker. I stede for å overse det og prøve å se for seg hvordan det kan bli så bruker dere hersketeknikker som et så typisk kg. At det går ann sier jeg og mener det er mye mer tåplig enn å bekymre seg for elektromagnetiske felt. Dere er jo drittsekker rett og slett.

Anonymkode: a963c...e63

Takk!

Jeg kommer til å slutte å spørre om noe her på kg. Måten folk svarer på er så frekt. Jeg tror at om jeg hadde skrevet "jeg skal montere opp varmepumpe, jeg bor i firemansbolig, og kommer ikke til å forhøre meg med hva andre beboere som kan bli berørt mener." Så hadde vel folk her svart "Du er pliktig til å ta hensyn." "Du må ha godkjennelse av de andre beboerene" "du risikerer å måtte demontere den om ikke du tar hensyn til beboere som kan bli berørt" Jeg vedder 100 kr på at det var sånn pipa hadde lydd da. 

Ts.

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

i vårt borettslag er det ikke lov å sette opp varmepumpe uten å avklare ang støynivå for denne mht til naboer. 

Dette pga en uføretrygda ikke fikk sove om natta fordi han var avhengig av å ha vinduet på soverommet på vidt gap og utenfor sto det selvsagt en varmepumpe. Ingen andre hadde reagert før. 

Anonymkode: 2dca3...9e3

Noen sykdommer gjør at man blir veldig mye sykere av varme, så jeg kan forstå om det var noe sånt som lå bak

Anonymkode: cd9c6...2f9

Skrevet

Billige varmepumper støyer av og til om vinteren pga. ising/kondens. Hvis naboen velger merker som ikke har disse problemene bør det gå bra.

Anonymkode: 0e2ab...bd6

Skrevet
Den 18. august 2016 at 9.56, AnonymBruker skrev:

Bor i firemannsbolig og damen under meg ønsker å montere varmepumpe. Jeg har stuevindu og soverom til sønnen min rett over der denne vil bli montert. Hun har sakt til styre, men ikke spurt oss andre beboere først. De andre vil vel bli minimalt plaget da de bor på andre siden av firemannsboligen, men jeg vil få denne 2 meter fra vinduene mine. Jeg har også hagedel og uteplass på siden hvor pumpen skal plasseres. Har jeg noe jeg skulle sagt her? 

Jeg ønsker ikke varmepumpe så nært meg grunnet støy, og elektromagnetiske felt. 

Altså, det siste der er jo bare tull, ts. Sånn til tips: ikke si "bekymret for elektromagnetiske felt" høyt. Noensinne. Du kommer aldri mer til å bli tatt seriøst.

Sånn til den faktiske (begrunnede) uroen din, nemlig lyd: her finnes det veldokumenterte krav som myndighetene har god rutine på å følge opp. Naboen kan sette opp varmepumpe, ja. Men hen kan ikke bråke mer enn forskriftsmessig når du skal sove eller utsette deg for urimelig, konstant støy. Det finnes dommer på dette der naboen er idømt erstatningskrav og ender opp med å få forbud mot å bruke pumpen etter 23. Så til støyen har du noe du skulle ha sagt, selvsagt. Det er bare å skrive en enkel og hyggelig e-post til styret der du sier at i forbindelse med naboens varmepumpe vil du ha oversendt dokumentasjonen på støynivå i ditt soverom ved bruk på de ulike nivåene, og så viser du til lovverket.

Anonymkode: b2028...aae

• Liker 2
Skrevet

Så lenge det er lov å montere, så skal en ta hensyn til naboene. Min bråker bare ved defrosting på vinteren. Bruker du hagen på vinter? 

Anonymkode: 3c722...fce

Skrevet
Den 19.8.2016 at 19.00, AnonymBruker skrev:

Altså, det siste der er jo bare tull, ts. Sånn til tips: ikke si "bekymret for elektromagnetiske felt" høyt. Noensinne. Du kommer aldri mer til å bli tatt seriøst.

Sånn til den faktiske (begrunnede) uroen din, nemlig lyd: her finnes det veldokumenterte krav som myndighetene har god rutine på å følge opp. Naboen kan sette opp varmepumpe, ja. Men hen kan ikke bråke mer enn forskriftsmessig når du skal sove eller utsette deg for urimelig, konstant støy. Det finnes dommer på dette der naboen er idømt erstatningskrav og ender opp med å få forbud mot å bruke pumpen etter 23. Så til støyen har du noe du skulle ha sagt, selvsagt. Det er bare å skrive en enkel og hyggelig e-post til styret der du sier at i forbindelse med naboens varmepumpe vil du ha oversendt dokumentasjonen på støynivå i ditt soverom ved bruk på de ulike nivåene, og så viser du til lovverket.

Anonymkode: b2028...aae

Siden jeg jobber i miljørettet helsevern og er blant dem som følger opp slike saker, kan jeg si at det ikke nødvendigvis er så enkelt å kjøre klagesaker pga. dette. Tror det til sammen finnes to norske saker. Mye bedre å være føre var. Problemet er ofte lite kunnskap hos den som monterer. Å montere på soveromsvegg høres ikke optimalt ut. Ikke bare på grunn av lyden, men også på grunn av vibrasjoner, som er mye vanskeligere å måle.

Anonymkode: f82db...145

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...