AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #1 Skrevet 18. august 2016 Bor i firemannsbolig og damen under meg ønsker å montere varmepumpe. Jeg har stuevindu og soverom til sønnen min rett over der denne vil bli montert. Hun har sakt til styre, men ikke spurt oss andre beboere først. De andre vil vel bli minimalt plaget da de bor på andre siden av firemannsboligen, men jeg vil få denne 2 meter fra vinduene mine. Jeg har også hagedel og uteplass på siden hvor pumpen skal plasseres. Har jeg noe jeg skulle sagt her? Jeg ønsker ikke varmepumpe så nært meg grunnet støy, og elektromagnetiske felt. Anonymkode: 4ae43...4c1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #2 Skrevet 18. august 2016 Det er ikke anbefalt å henge varmepumpe utenfor soverom/stuevinduer på grunn av støy. Men her må du også se på nøyaktige spesifikasjoner av den varmepumpen hun kjøper, varmepumper har kommet langt i de siste åra ift til både effektivitet og støy, og du er vel strengt tatt en etasje over - så et par meter? Ikke sikkert det blir så problematisk. Men greit å finne ut av ja. Ikke nevn elektromagnetiske felt er du snill.. Anonymkode: 6b1dc...82f 10
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #3 Skrevet 18. august 2016 Jeg har to moderne varmepumper montert 1-2 meter fra soveromsvinduet mitt. Null problem! Anonymkode: adc6c...a0d 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #4 Skrevet 18. august 2016 Elektromagnetiske felt....gud, noe så dumt! Anonymkode: dde31...230 14
Akay Skrevet 18. august 2016 #5 Skrevet 18. august 2016 Naboen min har også en stor omtrent 3 meter fra soveromsvinduet mitt.... Legger ikke merke til den engang og jeg sover med vinduet åpent
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #6 Skrevet 18. august 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor i firemannsbolig og damen under meg ønsker å montere varmepumpe. Jeg har stuevindu og soverom til sønnen min rett over der denne vil bli montert. Hun har sakt til styre, men ikke spurt oss andre beboere først. De andre vil vel bli minimalt plaget da de bor på andre siden av firemannsboligen, men jeg vil få denne 2 meter fra vinduene mine. Jeg har også hagedel og uteplass på siden hvor pumpen skal plasseres. Har jeg noe jeg skulle sagt her? Jeg ønsker ikke varmepumpe så nært meg grunnet støy, og elektromagnetiske felt. Anonymkode: 4ae43...4c1 Her-re-gud.... Anonymkode: ade93...2c0 7
Akay Skrevet 18. august 2016 #7 Skrevet 18. august 2016 Ts bør gjerne også vurdere å slå av sikringen hjemme for alt som går på strøm nesten danner elektromagnetiske felt. 7
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #8 Skrevet 18. august 2016 Varmepumpen vi har lager ikke mye lyd - med unntak av når den defroster på vinteren! Da knaker og knirker den! Brummer. Ny og flott varmepumpe fra Panasonic, kosta oss nærmere 30.000. Vi har den heldigvis ikke i nærheten av soverommene. Anonymkode: 8cdde...dd9
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #9 Skrevet 18. august 2016 Elektromagnetiske felt er rundt alt av elektriske apparater. Men vil tro varmepumpe som går konstant hele natten igjennom er noe annet enn TV og strøm ellers i huset. Vil tro feltene rundt disse kan bli nokså høye. Jeg vil ikke være vanskelig nabo, men jeg er skeptisk til varmepumpe så nære meg, mest pågrunn av støy og sjenanse. Har jeg noe bestemmelse vedr. Dette? Anonymkode: 4ae43...4c1
Akay Skrevet 18. august 2016 #10 Skrevet 18. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Elektromagnetiske felt er rundt alt av elektriske apparater. Men vil tro varmepumpe som går konstant hele natten igjennom er noe annet enn TV og strøm ellers i huset. Vil tro feltene rundt disse kan bli nokså høye. Jeg vil ikke være vanskelig nabo, men jeg er skeptisk til varmepumpe så nære meg, mest pågrunn av støy og sjenanse. Har jeg noe bestemmelse vedr. Dette? Anonymkode: 4ae43...4c1 Neppe.. Elektromagnetiske felt er kun veldig sterke rundt høyspentledninger osv. Tenk heller på forholdet ditt til naboen. Dersom du setter deg på bakbeina og nekter for dette så kommer naboen til å gjøre det samme om du engang skal ha noen endring som du ønsker godkjent. Har som sagt varmepumpe 3 meter fra mitt alltid åpne soveromsvindu og aldri mistet nattesøvnen eller irritert meg over den og den ser hvertfall ut som den er 10 år gammel så det er ikke nyeste teknologi heller 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #11 Skrevet 18. august 2016 Ts, finn noe annet å henge deg opp i. Har selv varmepumpe, en stor/dobbel utedel og to innedeler, har den montert på veggen og den høres knapt, og vi har vinduet på soverommet åpent året rundt. Den høres knapt. Er 1 år gammel. Finn deg heller noe annet å gnåle om tenker jeg. Det er forskjell på de varmepumpene man får i dag og de som ble montert for 10 år siden. Elektronagnetiske felt... Herregud! *ristepåhodet* Anonymkode: 78daa...b76 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #12 Skrevet 18. august 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Elektromagnetiske felt er rundt alt av elektriske apparater. Men vil tro varmepumpe som går konstant hele natten igjennom er noe annet enn TV og strøm ellers i huset. Vil tro feltene rundt disse kan bli nokså høye. Jeg vil ikke være vanskelig nabo, men jeg er skeptisk til varmepumpe så nære meg, mest pågrunn av støy og sjenanse. Har jeg noe bestemmelse vedr. Dette? Anonymkode: 4ae43...4c1 Hadde fryktet mobilen mer enn en varmepumpe. Er ikke akkurat som om det er stort felt rundt pumpa. Anonymkode: 5f621...011
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #13 Skrevet 18. august 2016 Varmepumpe i flermannsbolig/borettslag må søkes om å montere opp. Det er fasadeendring og en eller alle skal ha varmepumpe. Anonymkode: 7ac4c...60f 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #14 Skrevet 18. august 2016 i vårt borettslag er det ikke lov å sette opp varmepumpe uten å avklare ang støynivå for denne mht til naboer. Dette pga en uføretrygda ikke fikk sove om natta fordi han var avhengig av å ha vinduet på soverommet på vidt gap og utenfor sto det selvsagt en varmepumpe. Ingen andre hadde reagert før. Anonymkode: 2dca3...9e3
Hactar Skrevet 18. august 2016 #15 Skrevet 18. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: i vårt borettslag er det ikke lov å sette opp varmepumpe uten å avklare ang støynivå for denne mht til naboer. Dette pga en uføretrygda ikke fikk sove om natta fordi han var avhengig av å ha vinduet på soverommet på vidt gap og utenfor sto det selvsagt en varmepumpe. Ingen andre hadde reagert før. Anonymkode: 2dca3...9e3 Aner jeg en viss passiv-aggressiv holdning til den uføretrygda naboen her? Han kunne vel like godt sovet om dagen, mener du? Eller ikke i det hele tatt, i alle fall ikke med vinduet åpent? Kan selvsagt være at denne naboen var verdens største kverulant, men sånn i utgangspunktet bør man vel kunne forvente nattero selv om man er ufør. 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #16 Skrevet 18. august 2016 Det er vel ikke smart å montere ei varmepumpe i nærhet av et soveromsvindu. Synes det er litt spesielt av naboen å montere ei varmepumpe såpass nært DITT soveromsvindu, men ikke sitt eget? Folk er også veldig forskjellige mht sensitivitet for lyder, spesielt på kvelds og nattestid når alt annet av lyder vanligvis blir dempet og man plutselig hører duren fra ei varmepumpe konstant. Moderne varmepumper bråker ikke mye i seg selv, men man må sørge for korrekt montering og ikke minst plassering. Det kan bli vibrasjoner som i seg selv skaper det endel opplever som irriterende ulyd. Anonymkode: f3818...c12 1
ajarRun Skrevet 18. august 2016 #17 Skrevet 18. august 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Elektromagnetiske felt er rundt alt av elektriske apparater. Men vil tro varmepumpe som går konstant hele natten igjennom er noe annet enn TV og strøm ellers i huset. Vil tro feltene rundt disse kan bli nokså høye. Jeg vil ikke være vanskelig nabo, men jeg er skeptisk til varmepumpe så nære meg, mest pågrunn av støy og sjenanse. Har jeg noe bestemmelse vedr. Dette? Anonymkode: 4ae43...4c1 Når ble jeg livredd. Er det geomagnetiske feltet på jorden livsfarlig? Burde jeg plassere soverromet mitt utfor det? Eller er det bare noen typer magneter som er farlige? Hva med magnetene i harddisker? 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #18 Skrevet 18. august 2016 Jeg har varmepumpe rett utenfor soverommet mitt, har faktisk aldri hørt den. Anonymkode: 4f431...403
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #19 Skrevet 18. august 2016 Et annen ting er når varmepumpa begynner å gi ulyd fra seg pga. feil eller at den drar på åra.. Og naboen ikke gidder bytte den ut eller fikse den siden den tross alt gjør jobben selv om den har begynt å bråke. Da kan det være veldig greit at den pumpa ikke ble plassert ved et soveromsvindu i utgangspunktet Har gått i mange nabolag med varmepumper som lager de utroligste lyder man ikke trenger være lydsensitiv for å reagere på. Varmepumper som høres ut som hese kråker, brunstige okser og overarbeida skurtreskere. Snakk med naboen din du, og se om vedkommende ikke kan finne et mer egna sted til den pumpa. Bedre føre var! Anonymkode: f3818...c12 2
Gjest Sunhands Skrevet 18. august 2016 #20 Skrevet 18. august 2016 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har varmepumpe rett utenfor soverommet mitt, har faktisk aldri hørt den. Anonymkode: 4f431...403 Fint med alle de som ikke har det problemet, men sånn er det faktisk ikke alle som har det. Det er stadig klagesaker der det er for mye støy fra varmepumper og ventilasjonsanlegg. TS bør avklare at det er lav nok dB fra varmepumpen og at den ikke monteres ved vindu. EM er derimot ikke noe problem. Støyen kan definitivt bli det. Endret 18. august 2016 av Sunhands
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå