Gå til innhold

Dilemma med tanke på bursdagspresang i felles voksenbursdag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Har en aldri så liten utfordring her med tanke på hva jeg skal gjøre til helga. Er invitert i ett bursdagsselskap der alle oss som kommer er unge voksne/voksne. Min søster er en av de som har bursdag, og jeg har klar en gave til henne som er godt planlagt. Samtidig er dette et selskap der en annen også feires.

Det står i innbydelsen at gave ikke er påkrevd, men når jeg kommer med gave til henne, blir det kanskje litt rart å ikke ha med gave til han? Det er en felles vennekrets som er der, men jeg kjenner ikke han personlig. Kun "ved navn" ved at jeg gikk i parallellklassen til søstera hans i ett par år i løpet av videregående, som nå er minst ti år siden. Hadde det bare vært en annen jente som skulle feires, så hadde det vært lett å finne på en slags vertsgave, men når det er en fyr?

Dette er også avholdsfolk, så det har ikke noe for seg å komme med en flaske vin. Som om det ikke var nok, er dette andre gangen på rad disse feirer bursdagen sin sammen. Jeg hadde ikke muligheten til å komme i fjor, men om jeg kommer med noe til han nå så blir det også litt som å sette en slags standard for senere år.

Jeg husker selv da jeg sist hadde bursdag, så skrev jeg selv at gave ikke var nødvendig (til tross for at det var rundt år), men det var mest for at hun ene venninna mi som jeg visste har en stram økonomi ikke skulle føle noe press på det..

Tips?

Anonymkode: 627a7...85f

Videoannonse
Annonse
Gjest Solsmil
Skrevet

Ville du oppfattet det som rart om du feiret bursdag med en venn, og noen av hans/hennes venner kun hadde med gave til han/henne og ikke deg? Folk som bare hadde gått i paralellklassen til søsteren din? Jeg ville ikke det. Ta med gave til kun søsteren din du, ingen vil synes at det er rart

Skrevet

Du er invitert av søsteren din, du hadde ikke blitt invitert hvis det var bare hans bursdag. Ta med gave bare til søsteren din. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville sagt at et mest naturlige er å kun gi gave til din søster. Men det kan jo være forskjellig fra omgangskrets til omgangkrets, og hvordan det ble gjort i fjor vil vel også legge føringer for hvordan det skal gjøres i år. Fikk din søster gaver fra noen som var i tilsvarende situasjon, noen som ikke kjente henne men som kun kjente ham?

Litt på siden av saken kanskje, men jeg synes det er en uting når folk sier gave ikke er nødvendig av den grunn du beskriver nederst. Det er sånn usikkerhet mht gave oppstår. 

Anonymkode: 60fe4...c41

Skrevet

Er det ikke veldig mange som kommer, hadde jeg nok tatt med en konfekteske og satt fram slik at alle kan forsyne seg.  Kommer det mange, hadde jeg bare tatt med gave til søsteren og ikke tenkt noe mer på det.  Det er ingen som vil synes at dette er rart.   

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, ViljaH skrev:

Du er invitert av søsteren din, du hadde ikke blitt invitert hvis det var bare hans bursdag. Ta med gave bare til søsteren din. 

Vel. Strengt tatt var det kjæresten til søsteren min som sendte meg invitasjonen. Det er opprettet arrangement om det på Facebook, og det er nok egentlig han andre som har bursdag som har skrevet mer der enn hva min søster har gjort.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville sagt at et mest naturlige er å kun gi gave til din søster. Men det kan jo være forskjellig fra omgangskrets til omgangkrets, og hvordan det ble gjort i fjor vil vel også legge føringer for hvordan det skal gjøres i år. Fikk din søster gaver fra noen som var i tilsvarende situasjon, noen som ikke kjente henne men som kun kjente ham?

Litt på siden av saken kanskje, men jeg synes det er en uting når folk sier gave ikke er nødvendig av den grunn du beskriver nederst. Det er sånn usikkerhet mht gave oppstår. 

Anonymkode: 60fe4...c41

Jeg kan egentlig forstå deg på det siste avsnittet ditt. Og hun jeg snakker om kom jo også med en gave da likevel. :/ 

Et øyeblikk siden, LedigNavn skrev:

Er det ikke veldig mange som kommer, hadde jeg nok tatt med en konfekteske og satt fram slik at alle kan forsyne seg.  Kommer det mange, hadde jeg bare tatt med gave til søsteren og ikke tenkt noe mer på det.  Det er ingen som vil synes at dette er rart.   

Usikker på hvor mange som er bedt. Mulig det blir en konfekteske som fellesting. Enten det, eller bare til henne. Virker som om at mange her tenker det er greit å bare gi til henne. (Heldigvis. Da blir det mindre stress.)

Skrevet

Jeg har vært i felles 30-årslag til en venninne og hennes venninne. De hadde kanskje 30% hver sine gjester og 30% felles gjester fra samme vennegjeng. Jeg hadde med gave kun til min venninne, kjente ikke hun andre. Jeg synes det er litt ubekvemt selv om fremmede mennesker føler de må gi meg gave. 

Skrevet

Jeg hadde og vært veldig usikker i denne situasjonen. Tror jeg hadde kjøpt gave til min søser og bare en liten oppmerksomhet til den andre, du sier dem er avholds så vin er ikke aktuelt, og blomster til en gutt er kanskje ikke så spennende, men kanskje en pose med litt spennende kaffe, en god sjokolade eller noe sånt som ikke koster allverden. Jeg hater å komme tomhendt da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...