Gå til innhold

Folk som lever i luksus og ser ned på de som ikke gjør det..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venninne av en venninne, hun er grei, snakker ikke nedlatende til meg og sånn. Har vært hos henne et par ganger og på fest sammen med min andre venninne. Men jeg tror hun har ganske rike foreldre. Er ikke slik jeg spør om, jeg vet jo ikke, men mangel på penger virker det ikke som det er. Hun har kjempe fin leilighet, reiser mye og går i bare dyre merkeklær. Selv er jeg fra en vanlig "ikke rik" familie. Vi må jobbe for å overleve da, for å si det slik. Jeg fikk meg en gang jobb som renholder for ikke så lenge siden, fa jeg er en med stå på vilje og var ganske desp etter jobb. Og da sa hun ; "er det ikke veldig ekkelt å vaske etter folk?" Og slik. Hun sa det ikke på en stygg måte, og hin virker ikke til og ungå meg liksom. Når vi har sagt vi skal på et utested som er helt ok, så har hun sagt at hun ikke gidder å dit fordi de er så mye rare folk der. Selv vil hun bare gå på de dyreste og flotteste stedene. 

Jeg kan på en liten måte missunne henne. Tenk å kunne ha så mye penger, nesten ikke måtte jobbe og slik. Men så tenker jeg på en annen side at slike folk lever vedlig uviten i en liten boble? De lærer ikke hvordan det er å måtte ta ansvar for eget liv? Hva tror du om slike? 

Anonymkode: df7af...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, like barn leker best. Det er bare lettere å relatere seg til mennesker med liknende bakgrunn. 

Jeg likner vel mer din venninne enn deg, og jeg har mange ulike venner. Selv har jeg ingen problemer med det. Jeg opplever oftere at det er de som ser seg som "underlegne" som skaper problemer ut av det enn omvendt. 

Anonymkode: a5a67...ff8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at det må være deilig å ha det slik. Akkurat hun du referer til virker jo å leve litt i en boble, når hun ikke skjønner at folk må gjøre ting de ikke har lyst til. Men jeg tror det finnes mer oppegående mennesker også i de kretsene, uten at jeg vanker der selv.

Anonymkode: 341f4...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke venninnen din virker som om hun lever i en "boble" - hun er bare annerledes enn deg. Du vil vanke med likesinnede, og det vil hun og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke venninnen din virker som om hun lever i en "boble" - hun er bare annerledes enn deg. Du vil vanke med likesinnede, og det vil hun og. 

Å spørre "er det ikke veldig ekkelt å vaske etter folk?," uten blygsel, er å leve i en boble. Det skjønner folk utenfor boblen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en livsstil hun er vandt til og som skaper måten hun tenker på. De som vokser opp veldig rike i land som usa og russland, har ett ekte problem med hva som er virkelig og ser ofte på vanlige borgere som underklasse. I Norge er vi tradisjonelt en mer kollektiv kultur, men denne ser ut til å forandre seg nå. Men det du beskriver er barnemat, i forhold til det man kunne forvente i andre kulturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok medfølelsen for andre er i gjennomsnitt lavere i slike kretser. De glemmer hvordan det er og slite, skjønner ikke hvordan kronisk sykdom fungerer osv. Det er veldig enkelt å dømme andre og klandre dem når man aldri har opplevd å måtte klare seg selv. Og selv de som gjorde det en gang i tiden glemmer raskt hvordan det var når de kommer tilbake til den type livsstil.

Anonymkode: 7f5ce...d03

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å spørre "er det ikke veldig ekkelt å vaske etter folk?," uten blygsel, er å leve i en boble. Det skjønner folk utenfor boblen.

Hun sa det kanskje uten blygsel nettopp fordi TS var en hun ikke så ned på. Man vokter sine ord mere dersom man tenker at folk er stakkarslige eller kan ta det personlig.

Kanskje var det klønete, men jeg anser det likevel som litt typisk at mennesker man har lyst til å stemple som snobbete får få sjanser... Ett utsagn, og så er du rett i båsen de hadde klar for deg. TS sier jo selv at hun ikke sa det på en stygg måte.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun sa det kanskje uten blygsel nettopp fordi TS var en hun ikke så ned på. Man vokter sine ord mere dersom man tenker at folk er stakkarslige eller kan ta det personlig.

Kanskje var det klønete, men jeg anser det likevel som litt typisk at mennesker man har lyst til å stemple som snobbete får få sjanser... Ett utsagn, og så er du rett i båsen de hadde klar for deg. TS sier jo selv at hun ikke sa det på en stygg måte.

Er ikke sikkert hun er slem eller overlegen, hun er bare mer naiv og tanketom. Mange som sier dumme ting der man skjønner at personen ikke prøver være kjip, den er bare litt enkel

Anonymkode: 7f5ce...d03

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye penger gjør jo noe litt enklere og man slipper å snu på krona, men om man blir noe lykkeligere er jeg ikke så sikker på. Om man er fattig eller rik så har de fleste noe å stri med. Penger kan kjøpe en "fri" til en viss grad, men har man det ikke godt med seg selv og i relasjon med andre så har man veldig lite selv om man sitter i en dyr leilighet og kan reise mye. Fylla og baksmellen er den samme på en brun pub og på en fin fransk restuarant. Det ser kanskje bare litt penere ut en stund på den franske restuaranten. 

Anonymkode: 7e376...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik vennine som kan si ting som hun kanskje ikke mener noe vondt med,men som får henne til å fremstå som en smule spesiell.

Hun har bla sagt at hun "får helt klaustrofobi"av å overnatte hos meg for leiligheten er så liten...Den er på 76kvm...Hun selv bor i et hus med x antall soverom og bad.

Også forstår hun ikke dette med penger. Hun er vant til å ha mye og skjønner ikke at jeg heller tar fly med mellomlanding for å spare typ 5000 kr eller hvorfor jeg ikke kjøper masse dyre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.8.2016 at 0.39, AnonymBruker skrev:

Det er det ikke, "Æsj, det hadde jeg aldri giddet" derimot, da hadde det vært snakk om en boble. 

Anonymkode: bd2ab...bd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.8.2016 at 0.21, AnonymBruker skrev:

En venninne av en venninne, hun er grei, snakker ikke nedlatende til meg og sånn. Har vært hos henne et par ganger og på fest sammen med min andre venninne. Men jeg tror hun har ganske rike foreldre. Er ikke slik jeg spør om, jeg vet jo ikke, men mangel på penger virker det ikke som det er. Hun har kjempe fin leilighet, reiser mye og går i bare dyre merkeklær. Selv er jeg fra en vanlig "ikke rik" familie. Vi må jobbe for å overleve da, for å si det slik. Jeg fikk meg en gang jobb som renholder for ikke så lenge siden, fa jeg er en med stå på vilje og var ganske desp etter jobb. Og da sa hun ; "er det ikke veldig ekkelt å vaske etter folk?" Og slik. Hun sa det ikke på en stygg måte, og hin virker ikke til og ungå meg liksom. Når vi har sagt vi skal på et utested som er helt ok, så har hun sagt at hun ikke gidder å dit fordi de er så mye rare folk der. Selv vil hun bare gå på de dyreste og flotteste stedene. 

Jeg kan på en liten måte missunne henne. Tenk å kunne ha så mye penger, nesten ikke måtte jobbe og slik. Men så tenker jeg på en annen side at slike folk lever vedlig uviten i en liten boble? De lærer ikke hvordan det er å måtte ta ansvar for eget liv? Hva tror du om slike? 

Anonymkode: df7af...cec

Overskriften din motsier det du skriver i innlegget... 

"Hun sa det ikke på en stygg måte, og hin virker ikke til og ungå meg liksom"

Tror ikke hun ser ned på deg/dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke rik, lever ikke rikt, men kunne fortsatt spurt og har sikkert også spurt venninner som jobber med eldre om det ikke er litt ekkelt å vaske de gamle. Bare sånn jobb jeg tror jeg aldri hadde ønsket selv.

Anonymkode: 8a3ae...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...