Gå til innhold

Sjampo-råd for typisk nordisk hår? (glatt, rett og fett)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har langt, veldig mykt og glatt, og rett hår. Det blir fort fett. Jeg har stripet det, så det er jo litt tørt der det er stripet, men hovedsakelig så er det veldig glatt og blir fort fett. Jeg ønsker at håret blir lett og luftig!

Jeg er litt usikker på hvilken sjampo jeg burde velge, og trenger råd. Jeg er ikke så glad i volum-sjampo, jeg syns det blir så tungt av det (men om andre har positive erfaringer - gjerne del). Har tittet litt på Redken Extreme og All Soft, men de vil kanskje gjøre håret tungt og fortere fett? Eller vil de gjøre håret lett og luftig? 

Noen som har tips?  😌

Anonymkode: 3c69c...d37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gå for Redken All soft, den blir altfor tung for typisk nordisk hår. Jeg bruker forskjellige shampoer og balsamer, slikt at håret ikke blir "mettet" av det. Bruker den gule til Redken (husker ikke nye navnet) og den blå (extreme tror jeg den heter). De tok bort favoritten min i balsam, har erstattet den med den rosa (color extend?) sammen med den gule, og en lysbrun flaske (ikke all soft) sammen med den blå.

Beklager at jeg ikke gir deg navnene, jeg husker de ikke i farta.

Har blondt nordisk hår selv, men jeg har mye hår så føler ikke jeg trenger noe hjelp på volumsiden. Likevel tror jeg disse er greie valg fra Redken i alle fall, også for andre.

Anonymkode: 98c2d...2ee

Skrevet

Jeg synes ofte balsamen har mer å si for om håret mitt blir fort fett eller ikke. Bruker alltid "volum"-balsamer og aldri "shiny"/"soft"/"strength"/"growth"-balsamer. Venter alltid minst en dag etter det begynner å bli fett med å vaske håret noe som har resultert i at jeg nå vasker håreg ca 2 ganger i uken, fremfor hver dag som tidligere.

Skrevet

Forresten; pass på å massere shampoen godt inn, og skyll ut alt. Bruk balsam kun i håret, hold det vekk fra hodebunnen. Unngå å vaske hver dag. Det kan også hjelpe.

Skrevet (endret)

Jeg har rett, glatt hår som blir fett etter en dag, og har etter mye prøving landet på denne shampoen og balsamen: https://www.google.no/search?q=Macadamia+Weightless+Moisture+Shampoo&safe=off&espv=2&biw=1366&bih=667&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjeuJCnosnOAhUtS5oKHRLaDv4Q_AUIBigB

Marrrocanoil fungerte også bra, men koster i overkant mye når man vasker håret hver dag.

Endret av Ulven
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten; pass på å massere shampoen godt inn, og skyll ut alt. Bruk balsam kun i håret, hold det vekk fra hodebunnen. Unngå å vaske hver dag. Det kan også hjelpe.

Dette gjør jeg allerede :)

Skrevet
5 minutter siden, Vesentlig skrev:

Jeg synes ofte balsamen har mer å si for om håret mitt blir fort fett eller ikke. Bruker alltid "volum"-balsamer og aldri "shiny"/"soft"/"strength"/"growth"-balsamer. Venter alltid minst en dag etter det begynner å bli fett med å vaske håret noe som har resultert i at jeg nå vasker håreg ca 2 ganger i uken, fremfor hver dag som tidligere.

Merker ikke noe forskjell her egentlig, fordi jeg bruker bare litt balsam i tuppene. Også prøvd å unngå å vaske håret (vasker det ca. 3 gnager i uken, syns ikke det er ofte), men det hjelper ikke stort. Blir fort fett og stygt igjen. Jeg bare har den hårtypen jeg har. 

Skrevet

Prøv "no-poo". Vask håret med natron, du blander natron i en flaske vann og vasker håret med det. Bruk eddik som "balsam", til å skylle håret i. Du burde bruke ca. 50/50 vann og eddik. Jeg har en venninne som fikk mye finere hår slik. Det funker ikke for meg og mitt tykke, strie hår. 

Anonymkode: 47274...bdb

Skrevet

Jeg har samme hårtype som deg, og er veldig fornøyd med denne: http://www.vita.no/merker/aussie/aussie-miracle-repair-shampoo . Bruker shampo, balsam og hårkur. Nå vasker jeg håret 2 ganger per uke, og det holder seg fint mellom vask. Føler også at det er lettere å gre, mindre flokete og mindre tørt.

Anonymkode: 677fb...8fa

Skrevet

Har egentlig ikke peiling. Men den beste shampon jeg har brukt er einerlag (står på svensk) Fåes vel bare kjøpt på helsekost butikker. Holder toppen flassfri og håret blir friskt. Prøvde også å lage Shampo selv av einerbær en gang, gjorde susen, men litt skummelt ettersom det kan skade øynene, hvis man ikke gjør det riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...