davis Skrevet 17. august 2016 #1 Skrevet 17. august 2016 Skal flytte ut av leiligheten nå, og er noen ting i den som må skiftes og repareres. men det jeg lurer på er om huseieren har lov å kreve 200 kr i timen for å fikse dette ? synes dette høres veldig rart ut siden han skal bruke depositumet på å kjøpe det som er ødelagt
penny_ Skrevet 17. august 2016 #2 Skrevet 17. august 2016 (endret) Det kommer an på om du har ødelagt det eller om det kan regnes som normal slitasje. Hvis du har ødelagt noe, så må du selvfølgelig erstatte det eller betale huseier det det koster. Endret 17. august 2016 av penny_ 1
davis Skrevet 17. august 2016 Forfatter #3 Skrevet 17. august 2016 ja er helt i orden at han tar fra depositum for å ordne det, men kan han i tillegg kreve 200 kr i timen for å ordne det? og det er en kran som lekker, er det også noe jeg skal betale for?
Athene Skrevet 17. august 2016 #5 Skrevet 17. august 2016 Kran som drypper er normalt vedlikehold, det kan han ikke kreve noe for, heller ikke deler. Ting som du har ødelagt eller som ikke er godt ivaretatt. Her har han rett på å ta depositumet for å erstatte tingen, og å leie inn fagfolk får å montere. Så det å ta 200 kr timen synes jeg hørtes veldig snilt ut. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #6 Skrevet 18. august 2016 Kommer an på hva det er. Hvis huseier selv skal fikse noe som du må betale for, kan du like gjerne fikse det selv. Men det gjelder altså bare ting du som leietaker har ansvar for å fikse Vanlig slitasje og vedlikehold som faller på utleier skal du naturligvis ikke betale for. Anonymkode: f7485...57b
Gjest solavskjerming Skrevet 18. august 2016 #7 Skrevet 18. august 2016 Dersom dette er noe du selv har ødeøagt eller er skyld i høres 200kr/timen helt ok ut. Til sammenligning er dette det samme beløpet som forsikringsselskaper (ihvertfall gjensidige) betaler ut for egeninnsats. Alternativet er jo at huseier leier inn håndverkere som koster fra 500kr/timen.
Akay Skrevet 18. august 2016 #8 Skrevet 18. august 2016 500 i timen høres også lite ut for fagfolk, men i tillegg kommer moms osv.. Synes 200.- i timen er greit. Dog må dette være noe du selv har ødelagt. Dryppende kraner etc skal du ikke betale for. Må være skader i gulv/vegger/etc for at du skal måtte betale for dette.
davis Skrevet 18. august 2016 Forfatter #9 Skrevet 18. august 2016 (endret) er bare en dør som skal byttes, så er ikke noe stort noe, derfor jeg lurte på om det er vanlig de tar betalt for det. men da kan jeg vell skifte den døren selv? og tusen takk for alle svar Endret 18. august 2016 av davis
penny_ Skrevet 18. august 2016 #10 Skrevet 18. august 2016 27 minutter siden, davis skrev: er bare en dør som skal byttes, så er ikke noe stort noe, derfor jeg lurte på om det er vanlig de tar betalt for det. men da kan jeg vell skifte den døren selv? og tusen takk for alle svar Det har ikke noe å si om det er en dør eller en kran. Det som har noe å si er om det er du som har ødelagt det. Uansett bør du sjekke med utleier før du bytter døren.
Fru Uperfekt Skrevet 18. august 2016 #11 Skrevet 18. august 2016 30 minutter siden, davis skrev: er bare en dør som skal byttes, så er ikke noe stort noe, derfor jeg lurte på om det er vanlig de tar betalt for det. men da kan jeg vell skifte den døren selv? og tusen takk for alle svar Det kommer ann på skadene på døren, men du klarer helt sikkert å bytte den om den er unormalt slitt/skadet. Når det kommer til en lekk kran så er det regnet som normal slitasje.
davis Skrevet 19. august 2016 Forfatter #12 Skrevet 19. august 2016 igjen takk for svar, er første gang jeg flytter fra et sted derfor jeg lurer ja døren har sprekt i malinga av seg selv, og derfor må byttes ut (sier huseier). denne plassen er gammel og slitt og har vært det siden jeg flyttet inn, og typisk min flaks, idag når jeg skulle vaske ut av leiligheten, knakk festet til dusjdøren når jeg vasket den så skal dra ut nå og se om jeg får kjøpt en ny
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #13 Skrevet 19. august 2016 2 minutter siden, davis skrev: ja døren har sprekt i malinga av seg selv, og derfor må byttes ut (sier huseier). Det skal du ikke betale. Herregud, ikke vær så sykt naiv. Anonymkode: 0243b...b73 7
dillyduzit Skrevet 19. august 2016 #14 Skrevet 19. august 2016 (endret) Unnskyld, men om døren har "sprukket" i malingen så trenger man ikke en ny dør. Er det malingen som har sprukket, eller døren? Har malingen sprukket er det bare å slipe ned, grunne og male på nytt. Da er det også forsåvidt ikke din feil om det er han som har valgt feil maling. Har døren sprukket kan man kjøpe plastik tre, fylle inn, slipe og male. Her hvor jeg bor nå så har både varmtvannsbrederen røket og dusjbatteriet, det kom ikke på tale at vi skulle betale for dette (vaktmesters ord) Normale slitasjer, derav sprukken dør skal ikke du betale for. Endret 19. august 2016 av dillyduzit 6
davis Skrevet 19. august 2016 Forfatter #15 Skrevet 19. august 2016 5 minutter siden, dillyduzit skrev: Unnskyld, men om døren har "sprukket" i malingen så trenger man ikke en ny dør. Er det malingen som har sprukket, eller døren? Har malingen sprukket er det bare å slipe ned, grunne og male på nytt. Da er det også forsåvidt ikke din feil om det er han som har valgt feil maling. Har døren sprukket kan man kjøpe plastik tre, fylle inn, slipe og male. Her hvor jeg bor nå så har både varmtvannsbrederen røket og dusjbatteriet, det kom ikke på tale at vi skulle betale for dette (vaktmesters ord) Normale slitasjer, derav sprukken dør skal ikke du betale for. ja er malingen i døren og han mente hele døren måtte byttes ut, og at han tok 200 kr i timen. og for noen uker siden så hadde de vannlekasje som rendte den veggene mine på badet og nå er hele benken på badet vannskadet og detter nesten ned. (jeg våknet av at det dryppet vann fra taket og hele badet var klissvått, og jeg sa fra med en gang om dette, er dette noe jeg skal betale?) beklager at jeg er naiv, er bare at han huseieren ikke er den letteste å ha med å gjøre om jeg må forsikre meg om at ting stemmer. og hva med dusj døren? er det noe jeg skal ordne? og setter veldig pris på svar, som sagt jeg har aldri vært borti dette før og vill bare være sikker på at ting blir gjort ordentlig og at jeg ikke betaler for noe jeg ikke skal. skal også ringe forbrukerforrådet å høre med dem.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #16 Skrevet 19. august 2016 1 time siden, davis skrev: ja er malingen i døren og han mente hele døren måtte byttes ut, og at han tok 200 kr i timen. og for noen uker siden så hadde de vannlekasje som rendte den veggene mine på badet og nå er hele benken på badet vannskadet og detter nesten ned. (jeg våknet av at det dryppet vann fra taket og hele badet var klissvått, og jeg sa fra med en gang om dette, er dette noe jeg skal betale?) beklager at jeg er naiv, er bare at han huseieren ikke er den letteste å ha med å gjøre om jeg må forsikre meg om at ting stemmer. og hva med dusj døren? er det noe jeg skal ordne? og setter veldig pris på svar, som sagt jeg har aldri vært borti dette før og vill bare være sikker på at ting blir gjort ordentlig og at jeg ikke betaler for noe jeg ikke skal. skal også ringe forbrukerforrådet å høre med dem. Sjekk i leiekontrakten om hva som står om vedlikehold. Akkurat på dette punktet er det avtalfrihet, og kontrakt går foran husleieloven. Normalt er vedlikehold av de tingene du nevner uteleirs ansvar. Dessverre er mange utleiere enten kunnskapsløse eller sleipe og bruker leietakerene sine til å betale for oppussing av leiligheten. Du har sikkert hørt uttrykket "nytt-for-gammelt"? Det er et uttrykk for at uteleiere ofte vil ha nye ting for gamle ting som er ødelagt, og på den måten øke verdien gjennom å belaste leietakeren. Ikke la deg lure. Sjekk hva kontrakten sier om vedlikehold, og gi tilbakemelding her. Anonymkode: f7485...57b
melatonin Skrevet 19. august 2016 #17 Skrevet 19. august 2016 At det har oppstått en vannlekasje hos dem er noe de skal ta med sitt forsikringselskap eller orde av egen lomme, dette kunne du ingenting for! Maling kan sprekke opp, hadde det vært hakk etter at du hadde vært uforsiktig hadde det vært annerledes. Hvor mye sier huseier at han skal bruke på døra?? I en utleierleilighet så har vi erfaring av at man kjøper ikke det dyreste for ting blir ødelagt! Da bør du i allefall ha mulighet til å se at de faktisk har byttet døra med en ny, så de ikke kjøper en ny dyr fin en og setter inn hos seg selv og setter en brukt ned. At malingen sprekker opp hadde jeg aldri verden giddi å laga styr ut av som utleier. Ellers så er det som kalles normal slitasje noe man skal godta som huseier. Leietaker har ansvar for å holde normalt vedlikehold eller melde ifra til huseier om at noe må ordnes, hvis man ikke sier i fra og det blir et problem kan dette gå utover leietaker. Å ta hele(?) depositumet for å bytte en dør høres rart ut! Noen leter desverre etter hver minste ting for å ta depositumet. 2
Strixvaria Skrevet 19. august 2016 #18 Skrevet 19. august 2016 IKKE la denne hushaien ta depositumet ditt! Herregud, har du ingen foreldre som kan hjelpe deg litt her eller noe? Vanlig slitasje, vannlekkasjer fra andre leiligheter osv. er IKKE noe du skal erstatte. HELL NO! Og sprekt maling i ei dør - seriøst? Du må kvinne deg opp og sette ned foten. Det er åpenbart at huseieren har sett at du er ei ordentlig pingle (mange jenter er dessverre både naive, veike og forsiktige) og tenker at her kan han lure/true deg til å betale for ting du IKKE er erstatningsansvarlig for. IKKE la ham stikke av med pengene dine!!! Vannlekkasje = huseiers forsikring, ikke ditt. problem. Dør har fått sprekker i malingen = ikke skade, ikke ditt problem. Jeg håper for guds skyld at du ikke har satt depositumet på huseiers konto? 5
Tvist Skrevet 19. august 2016 #19 Skrevet 19. august 2016 Enig i at dette er ikke noe du skal betale. Og uansett skal man ikke dekke kostnaden for det nye huseier må kjøpe, men man skal betale verdien på det som ble ødelagt. Dvs at om man ødelegger noe som er 10 år gammelt skal man betale litt for det som er blitt ødelagt som er så gammelt, men man skal ikke dekke hele kostnaden eier har med å kjøpe ny. Verdiforringelse over tid må huseier dekke selv. 2
davis Skrevet 19. august 2016 Forfatter #20 Skrevet 19. august 2016 Han har ikke satt pris ennå på døren og kontrakten gikk ut i 2013 så jeg nå og vi har ikke fornyet denne. Nei jeg har dessverre ingen foreldre som kan hjelpe. Jeg har bein i nesa og er ikke redd for å si fra eller gå videre med ting som ikke stemmer, trengte bare å vite hva som er rikitg og ikke nei herregud, har selvfølgelig depositum i banken som begge må signere for!:) har ingen planer om at han skal få lov å overkjøre meg og få meg til å betale ting jeg ikke skal hjertelig takk for alle svar! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå