Gå til innhold

Hjelp! Jeg skal reise til USA i morgen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Whoops skrev:

Får ikke engang sjekket inn på flyplassen uten ESTA. Flyselskapene er pliktige til å ta med passasjerer uten papirene i orden tilbake og derfor sjekker de sånt FØR avreise, ettersom det er nesten umulig å få plass til dem på returen.

Når man reiser til USA må man også registrere passinformasjon 72 timer før avreise og legge inn addresse for første overnatting. Jeg trodde at ESTA stort sett skulle registreres i samme slengen (hos flyselskapet), men er ikke sikker på om det gjelder alle steder.

Esta registreres helt uavhengig av kjøp av flybillett, og kan i grunnen gjøres før du booker noe som helst av hotell eller fly. Jeg pleier å gjøre det hvis jeg ikke allerede har gyldig esta fra forrige tur (esta varer to år av gangen, -eller- til passet utløper). ESTA har med andre ord ikke noe å gjøre med flybillett eller hvilken passasjerinfo som registreres der. Det er mulig at flyselskapet sjekker at du har registrert ESTA også, men igjen - det har ingenting med hvilken informasjon flyselskapet selv registrerer. 

Passasjerinformasjonen er det flyselskapet som spør etter og har ikke noe å gjøre med ESTA registreringen. Noe av dette fyller man inn allerede ved kjøp av billetten, og avhengig av hvilket flyselskap det er så kan det hende at de spør om alle obligatoriske felter for passasjerinformasjon allerede ved kjøp av billettene slik at du ikke trenger å etterregistrere noe mer. Men det er uansett lurt å sjekke hva som er registrert før 72 timer før avreise. 

Anonymkode: 7e501...070

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Men nå er jeg myndig og da bestemmer jeg selv.

Anonymkode: 33468...a1a

Det er du, men må absolutt alt læres på den harde måten? 

Det er en grunn til at en av fjellvettreglene er å lytte til erfarne fjellfolk. Du trenger ikke finne opp hjulet gang på gang, noen ganger er det greit å høre med de som har gjort det før. Og hvis foreldrene dine har reist noe, så kan de fortelle deg at du må ha reiseforsikring. Selv om du reiser i Europa så må du ha reiseforsikring, i tillegg til helsetrygdekortet. 

Bare for å være helt sikker på at noen har fortalt deg det, her er noen generelle reisetips: 

- Hvis dere har flere kort med dere (og man bør gjerne ha to hver, selv om det funker med ett og), så kan dere bytte slik at dere har ett av hverandres kort i lommeboken. Dersom en av dere skulle bli ranet eller miste, så er ikke alt borte.

- Ikke oppbevar alle penger/kort på samme sted. Spre det litt utover. 

- Hvis dere skal ta taxi, ikke la den som betaler bli sittende igjen alene mens vedkommende betaler. 

- Ikke gå inn i mørke gater/smug.

- Ikke gi bort passet ditt.

- Sett deg inn i tips-vanene i landet du skal besøke. 

- Ikke tro på alt fremmede forteller deg. 

- Ta med adapter som funker i landet du skal til. 

- Møt opp i god tid til fly/tog/buss. Ha med bilder/utskrift av billettene dine. 

- Si fra til noen hvor du skal. Legg gjerne igjen reiserute til foreldrene dine, så vet noen sånn høvelig hvor du hvertfall skulle vært. 

- Ha ALLTID reiseforsikring! 

Og husk å ha det gøy :)

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Esta registreres helt uavhengig av kjøp av flybillett, og kan i grunnen gjøres før du booker noe som helst av hotell eller fly. Jeg pleier å gjøre det hvis jeg ikke allerede har gyldig esta fra forrige tur (esta varer to år av gangen, -eller- til passet utløper). ESTA har med andre ord ikke noe å gjøre med flybillett eller hvilken passasjerinfo som registreres der. Det er mulig at flyselskapet sjekker at du har registrert ESTA også, men igjen - det har ingenting med hvilken informasjon flyselskapet selv registrerer. 

Passasjerinformasjonen er det flyselskapet som spør etter og har ikke noe å gjøre med ESTA registreringen. Noe av dette fyller man inn allerede ved kjøp av billetten, og avhengig av hvilket flyselskap det er så kan det hende at de spør om alle obligatoriske felter for passasjerinformasjon allerede ved kjøp av billettene slik at du ikke trenger å etterregistrere noe mer. Men det er uansett lurt å sjekke hva som er registrert før 72 timer før avreise. 

Anonymkode: 7e501...070

Jeg mente helt omvendt. At esta nummer måtte eller var ønsket av flyselskapet før avreise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Whoops skrev:

Jeg mente helt omvendt. At esta nummer måtte eller var ønsket av flyselskapet før avreise. 

Var i NY for noen år siden. Jeg bestilte og betalte billetter for 5 personer. Måtte ikke registrere noe som helst. ESTA tok jeg senere, for meg selv (de andre ordnet sine). Dette var med SAS. 

Anonymkode: 89602...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var i NY for noen år siden. Jeg bestilte og betalte billetter for 5 personer. Måtte ikke registrere noe som helst. ESTA tok jeg senere, for meg selv (de andre ordnet sine). Dette var med SAS. 

Flyselskapet sender en reminder tre-fire dager før du skal reise, for å få de siste opplysningene. Ellers må du bruke tiden i innsjekkingen til å stå og fylle ut diverse opplysninger, bla adresse til hvor du skal bo første natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Venninna mi har reist masse med Europeisk helsetrygdekort. Sa jeg ikke trengte å kjøpe noe ekstra forsikring, men er litt redd for dette med tyveri. New York er jo en ganske trygg by? Skal kun oppholde meg på Manhattan, shoppe, se frihetsgudinnen og ground zero. Jeg er 18. Har ikke reist utenlands med fly før, men jeg reiser med norwegian i morgen. Regner med flyvertinnene snakker norsk eller svensk?

Er du sikker på at det ikke var med Europeiske reiseforsikring hun mente. Hvis det var med Helsetrygdkortet, betyr det bare at hun har reist uten forsikring; det går greit helt til shit hits the fan....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Druid skrev:

Er du sikker på at det ikke var med Europeiske reiseforsikring hun mente. Hvis det var med Helsetrygdkortet, betyr det bare at hun har reist uten forsikring; det går greit helt til shit hits the fan....

Tenkte det samme, menge som surrer mellom Europeiske og helsetrygdkortet

Anonymkode: 6fc8d...b90

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, reiseglad skrev:

Flyselskapet sender en reminder tre-fire dager før du skal reise, for å få de siste opplysningene. Ellers må du bruke tiden i innsjekkingen til å stå og fylle ut diverse opplysninger, bla adresse til hvor du skal bo første natt.

Jeg kjøpte billettene flere måneder før vi reiste, så var ikke noe stress for vår del. Jeg ordnet ESTA for meg selv så snart hotellet bekreftet bookingen. Men om SAS sendte reminder eller ei kan jeg ikke huske, vi hadde i alle fall ingen problemer på reisen i forbindelse med dette, noen av oss (sikkert derfor jeg ikke husker noe om det). Men en helvetes passkø ved ankomst var det uansett, for alle som ankom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Men nå er jeg myndig og da bestemmer jeg selv.

Med den arrogante holdningen er du en spektakulært tåpelig ulykke på vei til å hende.

Vi skal nok få se mer  av deg i norsk tabloid presse snart.

(samtidig takker jeg min skaper for jeg har barn som spør meg. Det er ikke alltid de tar konsekvensen av hva jeg sier, og av og til gjør de bat-shit crazy ting, men de har til gode å tilnærme seg noe i livet så totalt blankt som dette.)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg også blir stresset av denne tråden :ohmy:

USA er et fantastisk land, men å reise uten reiseforsikring er rett og slett idiotisk! Jeg ble syk da jeg var på ferie der for noen år siden, ble hentet med ambulanse, lagt inn på sykehus og hele sulamitten. Jeg hadde heldigvis idiotsikker reiseforsikring, for regningen ble visstnok på nesten en million kroner. Jeg kødder ikke. 

Greit at du er 18 år og myndig,TS, men tur til New York er ikke en heisatur til Gran Canaria. Jeg har vært der 7 ganger og opplever noe småskurr hver gang. Det er store penger i naive turister, SPESIELT unge jenter. 

Hvorfor har dere ikke gjort grundig research? Vet dere hvilke taxi-selskaper dere burde ta, hvilke områder dere burde unngå (til og med i Central Park er det no-no-områder), nødnummer, subway-systemet, dollarkurs eller kutyme når det gjelder tipsing?

New York er fantastisk, og jeg vil tilbake dit, men om man ikke tar forhåndsregler og gjør research kan ferien din bli en kjip opplevelse fremfor en fantastisk en. Gjør research på flyet istedet for å se film, dere vil få så mye igjen for det.

Og for guds skyld, hold dere unna private taxi-selskaper. Gå for gult, ellers kan dere risikere å betale 1000% mer enn det som er vanlig taxi-pris.

Stay safe, og kos dere :)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nesten en million i sykehusregning??  Shit! :sjokk:

Anonymkode: 22f24...93d

Det er helt normal. Trodde du sykehus var billig?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt normal. Trodde du sykehus var billig?

Naturligvis ikke, men jeg aner ikke hva som er "vsnlig" i USA for det. Har aldri vært syk eller skadet i utlandet, enda så mye jeg har reist. 

Når det er sagt, så har jeg selvsagt  reiseforsikring uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Druid skrev:

Med den arrogante holdningen er du en spektakulært tåpelig ulykke på vei til å hende.

Vi skal nok få se mer  av deg i norsk tabloid presse snart.

(samtidig takker jeg min skaper for jeg har barn som spør meg. Det er ikke alltid de tar konsekvensen av hva jeg sier, og av og til gjør de bat-shit crazy ting, men de har til gode å tilnærme seg noe i livet så totalt blankt som dette.)

Ja, helt enig !  Hvor f... er foreldrene henne. TS virker så totalt nedsnødd :sprettoy: at jeg begynner seriøst å lure på om hele innlegget er kødd.

Anonymkode: 1dbfe...c00

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du bestiller billetter og søker om ESTA separat, men hos mange flyselskaper må man registrere pass og ESTA informasjon, samt adresse for første overnatting inntil 72 timer før avreise. Jeg vet ikke hvilken praksis de forskjellige har når det gjelder å etterlyse informasjonen. Men flyselskapene har jo alt å vinne på å spørre etter denne informasjonen i forkant, så slipper de somlekopper som møter opp på flyplassen helt uforberedt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi oi..så mange svar her da.

Vel. Alt gikk greit. Nå sitter jeg i gaten og venter på flyet som skal gå. ESTA er ordnet, og forsikringen ..

Hun venninna mi har dummet seg ut. Hun har reist med det kortet utenfor EU. :laugh:

Uansett skal jeg sove på samme hotell gjennom hele oppholdet. Taxi trenger jeg ikke tenke på siden hotellet vil komme å hente meg. Tips her hva jeg MÅ se i New york?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
17 timer siden, Stormborn88 skrev:

Europeisk helstrygdekort dekker IKKE utgiftene. Det viser at du har krav på samme helsetilbud som landets innbyggere. Men om du blir syk og havner på sykehus i USA uten forsikring, så er du fucked. Bestill forsikringen FØR du reiser avgårde. For ting kan skje på vei til hotellet og da er det forsent å bestille forsikring.

Si meg, har du aldri reist før?

Dette.

Hjelpes, HI, dette var utrolig sløvt fra din side. Ikke ordnet ESTA, og vedrørende helseforsikring - du vet at USA ligger i Amerika, ikke sant, og ikke i Europa? Hva fikk deg til å tro at EØS-kortet hjelper deg i USA? Det kunne blitt en ekstremt dyr tabbe. Å bli stående på flyplassen og se flyet ta av uten deg fordi du ikke har ordnet papirene ville vært peanuts i forhold. 

Anonymkode: ed834...2bd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Naturligvis ikke, men jeg aner ikke hva som er "vsnlig" i USA for det. Har aldri vært syk eller skadet i utlandet, enda så mye jeg har reist. 

Når det er sagt, så har jeg selvsagt  reiseforsikring uansett. 

Dette gjelder ikke USA spesielt, gjelder hvilket som helst land hvor du ikke er dekket av folketrygden 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Venninna mi har reist masse med Europeisk helsetrygdekort. Sa jeg ikke trengte å kjøpe noe ekstra forsikring, men er litt redd for dette med tyveri. New York er jo en ganske trygg by? Skal kun oppholde meg på Manhattan, shoppe, se frihetsgudinnen og ground zero. Jeg er 18. Har ikke reist utenlands med fly før, men jeg reiser med norwegian i morgen. Regner med flyvertinnene snakker norsk eller svensk?

Reiser man med Norwegian til USA, så nei. Da jeg fløy til USA med dem var hele crewet fra Thailand (tror jeg).

Anonymkode: ed834...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er vel forsikret av sine foreldre kanskje, det er vel ganske vanlig for 18-åringer? 

Anonymkode: 415ae...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...