AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #1 Skrevet 17. august 2016 Kan noen dele, hvor mor og far er oppegående? Anonymkode: 51b5f...855
Fru Uperfekt Skrevet 17. august 2016 #2 Skrevet 17. august 2016 Har ikke egen erfaring men statistisk sett vinner mors sak frem om ikke hun er totalt uegnet som forelder.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #3 Skrevet 17. august 2016 Du er som i enhver annen sak for domstolen avhengig av hvilke(n) sakkyndige og dommer(e) som har saken. Har man opplevd en eller flere rettssaker fra innsiden så får man en helt annen forståelse av det som skjer, mellom advokater, mellom advokater og dommere og vise versa. Anonymkode: b041f...650 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #4 Skrevet 17. august 2016 Ønsker helst svar i fra de som har vært i en :-) Anonymkode: 51b5f...855
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #5 Skrevet 17. august 2016 Før man kommer til selve rettsaken, så kan retten be om at man har møte mellom partene og advokatene (husker ikke hva dette møtet heter i juridiske termer). Slik kom jeg og eksen fram til en løsning i vårt tilfelle. Her er det mange momenter som kan være aktuelle: -Hvor mye samvær/tid med barnet foreldrene har hatt (man kan ikke bare starte opp med 50-50 med et lite barn, ting må gjøres gradvis). -Ungenes alder - så større de er, jo mer har de å si selv. Små barn, ofte samvær med samværsforelderen, men korte samvær. -Barnets beste. En ting er at foreldrene er oppegående, men generelt sett skal et lite barn ha ett hjem, et større barn har ofte lettere for å tåle 2 hjem. Hos oss var det 2 advokater som formanet oss å komme fram til en løsning, og slik ble det ingen som fikk det helt som vi ville, men kan i ettertid se at det ble et fornuftig kompromiss. Så slapp akkurat rettsak. Anonymkode: da609...50e 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #6 Skrevet 17. august 2016 11 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Har ikke egen erfaring men statistisk sett vinner mors sak frem om ikke hun er totalt uegnet som forelder. Unnskyld uttrykket, men dette er en tullete kommentar. Hva mener du med å vinne fram? Far har rett til samvær. Dersom mor har 2/3 og far får 1/3, hvordan kan du da si at mor vinner saken dersom hun ønsket all omsorg? Anonymkode: da609...50e 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #7 Skrevet 17. august 2016 Jeg har vært i rettsak. Hva er det du vil vite? Anonymkode: 672e7...fff
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #8 Skrevet 17. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært i rettsak. Hva er det du vil vite? Anonymkode: 672e7...fff Foreldrenes ønske. Prosessen. Utfallet :-) Anonymkode: 51b5f...855
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #9 Skrevet 17. august 2016 Barn trenger mor mer enn far, så jeg er fornøyd med det jeg har fått. Jeg kommer inn litt senere. Anonymkode: 4f127...106 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #10 Skrevet 17. august 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Før mm komtil selve rettsaken, så kan retten be som at man har møte mellom partene og advokatene (husker ikke hva dette møtet heter i juridiske termer). Slik kom jeg og eksen fram til en løsning i vårt tilfelle. Her er det mange momenter som kan være aktuelle: -Hvor mye samvær/tid med barnet foreldrene har hatt (man kan ikke bare starte opp med 50-50 med et lite barn, ting må gjøres gradvis). -Ungenes alder - så større de er, jo mer har de å si selv. Små barn, ofte samvær med samværsforelderen, men korte samvær. -Barnets beste. En ting er at foreldrene er oppegående, men generelt sett skal et lite barn ha ett hjem, et større barn har ofte lettere for å tåle 2 hjem. Hos oss var det 2 advokater som formanet oss å komme fram til en løsning, og slik ble det ingen som fikk det helt som vi ville, men kan i ettertid se at det ble et fornuftig kompromiss. Så slapp akkurat rettsak. Anonymkode: da609...50e Takk for svar. Hva ble avtalen? Og var det advokatene som kom med anbefalinger? Anonymkode: 51b5f...855
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #11 Skrevet 17. august 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ønsker helst svar i fra de som har vært i en :-) Anonymkode: 51b5f...855 Jeg har vært med på flere barnefordelingssaker (gjennom jobb) og en oppegående mor og oppegående far kan og skal dele omsorg, med mindre det foreligger særlige forhold som gjør at det ikke er til det beste for barnet (for eksempel sykdom hos barnet, svært lang reisevei e.l.). Det ideelle er at begge foreldre er involverte i barnets liv på likt grunnlag, og om den ene forelderen krever noe annet må det naturligvis begrunnes og sannsynliggjøres at det er til det beste for barnet med en annen løsning enn 50/50. Mitt råd er uansett å prøve å holde tilbake drittkastingen i den grad det er mulig. Et høyt konfliktnivå kan slå ut på uventede måter i retten - det er min erfaring uansett. Anonymkode: 8155b...747 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #12 Skrevet 17. august 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Før man kommer til selve rettsaken, så kan retten be om at man har møte mellom partene og advokatene (husker ikke hva dette møtet heter i juridiske termer). Slik kom jeg og eksen fram til en løsning i vårt tilfelle. Her er det mange momenter som kan være aktuelle: -Hvor mye samvær/tid med barnet foreldrene har hatt (man kan ikke bare starte opp med 50-50 med et lite barn, ting må gjøres gradvis). -Ungenes alder - så større de er, jo mer har de å si selv. Små barn, ofte samvær med samværsforelderen, men korte samvær. -Barnets beste. En ting er at foreldrene er oppegående, men generelt sett skal et lite barn ha ett hjem, et større barn har ofte lettere for å tåle 2 hjem. Hos oss var det 2 advokater som formanet oss å komme fram til en løsning, og slik ble det ingen som fikk det helt som vi ville, men kan i ettertid se at det ble et fornuftig kompromiss. Så slapp akkurat rettsak. Anonymkode: da609...50e Saksforberende møte kaller dem det. Har vært på dette selv. På dette møtet ble det også bestemt at en sakkyndig skulle oppnevnes da den andre parten (saksøker) ønsket dette. Jeg er da den som ble saksøkt. Det er gi og ta som gjelder veldig. Dommeren brydde seg lite eller ingenting om det som har skjedd, og ser meste på det som skal skje framover. Også sitter man ansikt mot ansikt, ikke mot dommeren som man ser på film. Etter at sakkyndig ble oppnevnt måtte vi komme fram til en midlertidig løsning. Etter at sakkyndig hadde gjort sine undersøkelser og skrevet rapport, ble det satt opp ny tid for enda ett saksforberende møte. I og med at saksøker ble temmelig refset, så måtte h*n 'gi' seg for å unngå hovedforhandlinger (rettssak) for å oppnå mer samvær. Saksøker ville endt opp med vesentlig mindre samvær dersom det hadde gått så langt. Anonymkode: f5b33...79b 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #13 Skrevet 17. august 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreldrenes ønske. Prosessen. Utfallet :-) Anonymkode: 51b5f...855 Det har du fått svar på over, du er prisgitt andre menneskers vurdering av deg og den andre foreldren. Anonymkode: b041f...650 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #14 Skrevet 17. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Hva ble avtalen? Og var det advokatene som kom med anbefalinger? Anonymkode: 51b5f...855 Min advokat sa at rettssaker i slike saker er dyrt og et sjansespill. En rett kan se det på en måte og en annen på en annen måte. På det pålagte møtet før eventuell rettsak, så var begge advokatene enige om at vi skulle se om det fantes en løsning begge kunne leve med. For vår eldste (9) ble det onsdag-søndag annenhver uke hos far. For den yngste (3) ble det Fredag-søndag annenhver uke + 1 ettermiddag pr uke hos far. Anonymkode: da609...50e 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #15 Skrevet 17. august 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Saksforbede møte kaller dem det. Har vært pås dette selv. På dette møtet ble det også bestemt at en sakkyndig skulle oppnevnes da den andre parten (saksøker) ønsket dette. Jeg er da den som ble saksøkt. Det er gi og ta som gjelder veldig. Dommeren brydde seg lite eller ingenting om det som har skjedd, og ser meste på det som skal skje framover. Også sitter man ansikt mot ansikt, ikke mot dommeren som man ser på film. Etter at sakkyndig ble oppnevnt måtte vi komme fram til en midlertidig løsning. Etter at sakkyndig hadde gjort sine undersøkelser og skrevet rapport, ble det satt opp ny tid for enda ett saksforberende møte. I og med at saksøker ble temmelig refset, så måtte h*n 'gi' seg for å unngå hovedforhandlinger (rettssak) for å oppnå mer samvær. Saksøker ville endt opp med vesentlig mindre samvær dersom det hadde gått så langt. Anonymkode: f5b33...79b BM motarbeider mye her, så det har ingenting å si? Er mye av grunnlaget til at jeg ønsker å ta det videre. Da barna er hennes og ikke våre så det går utover barnas forhold til meg. Anonymkode: 51b5f...855
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #16 Skrevet 17. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: BM motarbeider mye her, så det har ingenting å si? Er mye av grunnlaget til at jeg ønsker å ta det videre. Da barna er hennes og ikke våre så det går utover barnas forhold til meg. Anonymkode: 51b5f...855 Hvor mye fortiden har å si er nok veldig forskjellig fra domstol til domstol. Dersom dere får en sakksyndig oppnevnt, dere kan be om det, så kan evt 'bevis' vises til denne personen. Saklighet er derimot veldig viktig i slike saker. Anonymkode: f5b33...79b
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #17 Skrevet 17. august 2016 Btw; saksøker ba om sakkyndig og måtte dekkene hans kostnader. Det var 50 000,- Anonymkode: f5b33...79b
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #18 Skrevet 17. august 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Saksforberende møte kaller dem det. Har vært på dette selv. På dette møtet ble det også bestemt at en sakkyndig skulle oppnevnes da den andre parten (saksøker) ønsket dette. Jeg er da den som ble saksøkt. Det er gi og ta som gjelder veldig. Dommeren brydde seg lite eller ingenting om det som har skjedd, og ser meste på det som skal skje framover. Også sitter man ansikt mot ansikt, ikke mot dommeren som man ser på film. Etter at sakkyndig ble oppnevnt måtte vi komme fram til en midlertidig løsning. Etter at sakkyndig hadde gjort sine undersøkelser og skrevet rapport, ble det satt opp ny tid for enda ett saksforberende møte. I og med at saksøker ble temmelig refset, så måtte h*n 'gi' seg for å unngå hovedforhandlinger (rettssak) for å oppnå mer samvær. Saksøker ville endt opp med vesentlig mindre samvær dersom det hadde gått så langt. Anonymkode: f5b33...79b Saksforberedende ja, ikke så godt å huske navnene her Tror vi var heldige i at advokatene ikke ønsket rettssak for enhver pris. Begge oppfordret oss til å tenke på om det var verdt påkjenningene med å gå lengre med saken. Anonymkode: da609...50e 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #19 Skrevet 17. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min advokat sa at rettssaker i slike saker er dyrt og et sja nses pill. En rett kan se det på en måte og en annen på en annen måte. På det pålagte møtet før eventuell rettsak, så var begge advokatene enige om at vi skulle se om det fantes en løsning begge kunne leve med. For vår eldste (9) ble det onsdag-søndag annenhver uke hos far. For den yngste (3) ble det Fredag-søndag annenhver uke + 1 ettermiddag pr uke hos far. Anonymkode: da609...50e Takk for svar. Hvordan har dere delt feriene? Og får far delta på det som skjer rundt barna på dine dager? BM ønsker ikke at jeg skal vite av barna på hennes dager så aktiviteter, arrangement, i tillegg er jeg uønsket og all info må jeg finne ut selv Anonymkode: 51b5f...855
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #20 Skrevet 17. august 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye fortiden har å si er nok veldig forskjellig fra domstol til domstol. Dersom dere får en sakksyndig oppnevnt, dere kan be om det, så kan evt 'bevis' vises til denne personen. Saklighet er derimot veldig viktig i slike saker. Anonymkode: f5b33...79b Jeg har 2 år med SMS med hersing, latterligjøring, løgner trussler og personangrep. Så føler det må frem for å få forståelse hvorfor jeg ønsker å gå lengre. Anonymkode: 51b5f...855
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå