Gå til innhold

Middag som ikke krever så mye arbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tips til middager som ikke krever så mye arbeid? Det trenger ikke nødvendigvis være raske middager, men jeg er inne i en periode hvor jeg ikke føler for å stå mye på kjøkkenet. Kan godt være middager som skal stå en stund i ovn eller gryte. Bør helst være noenlunde sunn og næringsrik 😊 

Anonymkode: 80eea...4d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pasta + laks og grønnsaker (hell fløte og rømme oppi stekepanna med laksen, så får du saus der)

Pølsegryte, ta alle rare rester du har i kjøleskapet, skjær opp sammen med pølser og putt i stekeovnen. Spises med ketshup eller en ferdigsaus. (Feks: kokte poteter, grønnsaker, paprika, agurk, tomat, mais, potetmosrester, pasta, salatrester, løk, etc)

Anonymkode: 013b1...358

Skrevet

Nudelsuppe: Kok opp nudler, hiv oppi gulrot, selleri, purre, paprika, ingefær og litt chili. La koke til grønnsakene er møre.

Skrevet

Wok det du har for hånden. Kan være vegetar, med kjøtt, med nudler osv.

De fleste middager tar jo kort tid, det er vel ovnsretter, gryteretter, (som du etterlyser) som trenger mer tid enn annet.

Anonymkode: 7f034...4f0

Skrevet

Lapskaus på boks, tomat suppe, syns faktisk lasagne går fort! Kylling salat med evt pasta. Hamburger,  pølser, grandis. 

Anonymkode: c805f...427

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Lapskaus på boks, tomat suppe, syns faktisk lasagne går fort! Kylling salat med evt pasta. Hamburger,  pølser, grandis. 

For et kosthold ..

Anonymkode: 7f034...4f0

Skrevet

Grateng. Ha frosne grønnsaker, potetrester/kokt pasta, skinke/pølse/bønner/kjøttrester, andre rester du har som kan passe i en ildfast form, hell over litt hvit saus/en blanding av melk og egg, dryss litt ost/brødsmuler på toppen og stek i ovnen på 180 grader i 40-45 minutt til osten/smulene er gyldne.

Det finnes masse fiskeretter som skal lages i form, de krever stort sett ikke så mye arbeid.

Noen typer fiskekaker og kjøttboller har ganske god kvalitet. Kombiner med kokte poteter, frosne grønnsaker og en enkel saus eller bare en rømmeklatt, og du har et fullverdig måltid.

Salat kan være ganske enkelt. Kjøp litt forskjellig salat, riv i biter, skyll i et dørslag og la vannet renne av mens resten av middagen koker. Ha i litt god dressing. Du kan ha i agurk, tomat, paprika og slikt hvis du gidder, men det er ikke nødvendig. Brukes som tilbehør til andre enkle ting.

Dersom du har dager med god form kan du lage store porsjoner tomatsaus med grønsaker og fryse ned. Da kan du enkelt lage spagettisaus, pizza eller lasagne. Pizzadeig kan også fryses i passe porsjoner, ev som ferdigstekte bunner.

Grønnsakssupper er ganske greie å lage, men krever en del oppkutting av grønnsaker. Dersom det er et problem kan du lage så du fyller din største gryte og fryse ned. Når du koker opp den tinte suppa kan du tilsette det du har tilgjengelig og gidder å lage i stand, slik at suppa blir variert.

Anonymkode: 6c8f4...10c

Skrevet

Stek kjøttdeig. Hiv oppi tomatbønner, chili og hakkede tomater! Kjempegod chili con carne-gryte.

Anonymkode: 89e9d...374

Skrevet

Jeg lager ofte 4 ganger så mye som jeg spiser når jeg først lager mat, så fryser jeg ned (eller bare i kjøleskap om du orker å spise det samme hver dag) i porsjoner til stappe i microbølgeovn eller stekeovn eller kjele. F.eks gratenger, lasagne, gryteretter, supper, pastasaus osv. Når jeg koker poteter blir det 10 i stedet for 2. Så varmer jeg opp dagene etter enten i micro, panne eller stekeovn. Fersk eller opptint kjøtt og fisk går relativt fort å steke opp. Det samme kan du gjøre med ris og den kan også fryses.

Råkost eller salater holder seg fint i 2-3 dager (jeg liker rå grønnsaker mye bedre enn kokte, men frosne grønnsaker er helt ok om det kniper.. og det går fort. Kikerter er supert som alternativ til poteter og ris. Bløt og og kok masse. Frys ned i porsjoner.

Ellers: Omelett med brød og grønnsaker, ferdig grillet kylling med salat og brød eller ris. Supper finnes det masse av også.

Skrevet

Hjemmelaget blomkål suppe er veldig godt og relativt raskt og lage:) godt med ferske brød og bacon til:)

Betasuppe ( kjøpe ferdig frossen blanding ) og tilsette pølser og eventuelt kjøtt:)

Pitabrød med salat og picnic skinke 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...