AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #1 Skrevet 17. august 2016 Min mann har etter mange år med sykdom og mye smerter vært på smerteklinikk. Dette er ca 6 mnd siden. jeg som kone og han gledet oss til dette fordi vi virkelig håpet på hjelp. Men vi ble så skuffet. Vi hadde håpet på mer oppfølging.. Råd om kosthold,trening og kanskje andre ting som ville være til hjelp. Men det eneste legen ga han var smertestillende og ferdig med det. Er det noen av dere som har erfaring med smerteklinikk? Hva blir egentlig gjort her? Anonymkode: 8f718...867
Akay Skrevet 17. august 2016 #2 Skrevet 17. august 2016 Min erfaring som pårørende til en som har gått på smerteklinikk er at de finner ut hvilke medisiner som passer for smerter. Prøver ut og finner det beste preparatet. Ikke mer oppfølging enn som så der. Jeg var med vedkommende i familien min da h*n ikke kunne gå selv og fikk med meg alt som skjedde der.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #3 Skrevet 17. august 2016 10 minutter siden, Akay skrev: Min erfaring som pårørende til en som har gått på smerteklinikk er at de finner ut hvilke medisiner som passer for smerter. Prøver ut og finner det beste preparatet. Ikke mer oppfølging enn som så der. Jeg var med vedkommende i familien min da h*n ikke kunne gå selv og fikk med meg alt som skjedde der. Blir slik vi opplevde dette😊 Vi hadde håpet på mer fokus om opptrening og kanskje kosthold. Vi tror kanskje noe av smertene kan reduseres ved opotrening. Men det hjelper ikke å si kontakt fysioterapeut og start og tren. Det trengs ett opplegg..vi får prøve og mase på fastlegen Anonymkode: 8f718...867
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #4 Skrevet 17. august 2016 Jeg har fått srøytet inn masse kortison og botox, men egentlig har det ikke hjulpet så mye. Ingen oppfølging ved bivirkninger og ekstra smerter. Det er lite fokus på å finne den egentlige årsaken til smertene, synes jeg. Så nå går jeg andre steder for å finne ut av det. Kan nok hjelpe ved muskelsmerter. Anonymkode: 14455...342
Akay Skrevet 17. august 2016 #5 Skrevet 17. august 2016 Hvorfor smerteklinikk? Mitt familiemedlem har ms. Fysioterapi bør man lett få via fastlege på kroniske ting. Her fikk også vedkommende fysioterapi hjem i tillegg men det var ikke via smerteklinikken
Sugerøret Skrevet 17. august 2016 #6 Skrevet 17. august 2016 Jøss..Lurer jo på hvilket sted dette er ,høres ikke bra ut! Jeg går hver 3 uke på smerteklinikk.Diskuterer smerter /vas skala ,teste nye medisiner hvis de gamle ikke virker, får injeksjoner på smertesteder. Inkl. intravenøs behandling ,fysio og psykolog hvis ønskelig (og litt til ) Jeg selv bestemmer hvor ofte jeg går dit .
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #7 Skrevet 17. august 2016 1 minutt siden, Kårky skrev: Jøss..Lurer jo på hvilket sted dette er ,høres ikke bra ut! Jeg går hver 3 uke på smerteklinikk.Diskuterer smerter /vas skala ,teste nye medisiner hvis de gamle ikke virker, får injeksjoner på smertesteder. Inkl. intravenøs behandling ,fysio og psykolog hvis ønskelig (og litt til ) Jeg selv bestemmer hvor ofte jeg går dit . Jøss, jeg får bare hver tredje måned. Er det offentlig, det du går til? Anonymkode: 14455...342
Sugerøret Skrevet 17. august 2016 #8 Skrevet 17. august 2016 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jøss, jeg får bare hver tredje måned. Er det offentlig, det du går til? Anonymkode: 14455...342 Vel,går til Smerte-Medisinsk Institutt AS .avtalehjemlede ,så ja Endret 17. august 2016 av Kårky
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #9 Skrevet 17. august 2016 4 minutter siden, Kårky skrev: Vel,går til Smerte-Medisinsk Institutt AS .avtalehjemlede ,så ja Akkurat ja. Det er tydeligvis forskjell på hvor ofte man får time på slike steder. Kan jeg spørre hva slags injeksjoner du får? Skjønner om dunikke vil svare. Er det lagtidsvirkende bedøvelse? Kortison? Botox? Bare lurer på hva som kan hjelpe. Skal uansett selv finne ut hva som egentlig feiler meg. Anonymkode: 14455...342
Sugerøret Skrevet 17. august 2016 #10 Skrevet 17. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Akkurat ja. Det er tydeligvis forskjell på hvor ofte man får time på slike steder. Kan jeg spørre hva slags injeksjoner du får? Skjønner om dunikke vil svare. Er det lagtidsvirkende bedøvelse? Kortison? Botox? Bare lurer på hva som kan hjelpe. Skal uansett selv finne ut hva som egentlig feiler meg. Anonymkode: 14455...342 det varierer hva jeg får.Noen ganger er det "kun" marcain,andre ganger marcain +kortison. Er til vurdering av botox pga migrene. Intravenøs er litt annerledes,det er bla .ketamin og paracett +lidokain (tror jeg..) Ved siden av dette,tar jeg faste medisiner.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #11 Skrevet 17. august 2016 2 minutter siden, Kårky skrev: det varierer hva jeg får.Noen ganger er det "kun" marcain,andre ganger marcain +kortison. Er til vurdering av botox pga migrene. Intravenøs er litt annerledes,det er bla .ketamin og paracett +lidokain (tror jeg..) Ved siden av dette,tar jeg faste medisiner. Takk for svar. Bra at du får hjelp for smertene. Jeg håper jeg også opplever det en gang. Er ikke så flink til å formidle hvor sterke de er, tror jeg. Anonymkode: 14455...342
Sugerøret Skrevet 17. august 2016 #12 Skrevet 17. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Bra at du får hjelp for smertene. Jeg håper jeg også opplever det en gang. Er ikke så flink til å formidle hvor sterke de er, tror jeg. Anonymkode: 14455...342 vet at det å sette tall på smerter ,kan være utrolig vanskelig.I etterkant ser jeg jo at jeg har sterkere smerter enn jeg har gitt utrykk for. Vas skalaen er ok,men synes nesten den til barn er bedre. I alle fall i starten.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #13 Skrevet 17. august 2016 16 minutter siden, Kårky skrev: vet at det å sette tall på smerter ,kan være utrolig vanskelig.I etterkant ser jeg jo at jeg har sterkere smerter enn jeg har gitt utrykk for. Vas skalaen er ok,men synes nesten den til barn er bedre. I alle fall i starten. Ja, har sett den skalaen. Jeg har grått av smerte en del ganger, de ligger mellom 6 og 9, tenker jeg, vanligvis 7 hver eneste dag (10 har jeg også opplevd, men da i forbindelse med operasjon og ulykke). Du vet sikkert godt hvordan det er å leve med kroniske smerter. Jeg vil ikke legge for mye ut om situasjonen min på et offentlig forum, men jeg ser jo at oppfølgingen jeg har fått er minimal i forhold til smertene jeg har. Jeg tror jeg har vært for tapper, jeg får liksom ikke formidlet til legen hvordan det oppleves, jeg har levd med smerter store deler av livet. Men nå kan det trolig vise seg at det er med god grunn at jeg har disse smertene, det kan visst ligge en skjelettlidelse i bunnen. Ikke rart botox ikke hjelper da. Anonymkode: 14455...342
Sugerøret Skrevet 20. august 2016 #14 Skrevet 20. august 2016 Den 17.8.2016 at 21.44, AnonymBruker skrev: Ja, har sett den skalaen. Jeg har grått av smerte en del ganger, de ligger mellom 6 og 9, tenker jeg, vanligvis 7 hver eneste dag (10 har jeg også opplevd, men da i forbindelse med operasjon og ulykke). Du vet sikkert godt hvordan det er å leve med kroniske smerter. Jeg vil ikke legge for mye ut om situasjonen min på et offentlig forum, men jeg ser jo at oppfølgingen jeg har fått er minimal i forhold til smertene jeg har. Jeg tror jeg har vært for tapper, jeg får liksom ikke formidlet til legen hvordan det oppleves, jeg har levd med smerter store deler av livet. Men nå kan det trolig vise seg at det er med god grunn at jeg har disse smertene, det kan visst ligge en skjelettlidelse i bunnen. Ikke rart botox ikke hjelper da. Anonymkode: 14455...342 De fleste er "flinke" til å skjule hvor vondt de faktisk har det.Inkl. meg selv. Undervurderte smertene mine lenge,jeg lå fra 7 til 9. Hvis jeg kan gi deg et råd,skriv en dagbok.Der du faktisk er ÆRLIG med deg selv og ditt smertenivå. Et sted du kan tømme ut alt det jævlige. Men du burde kanskje vise legen og få rett type hjelp. Jeg har masse å leve for,men da jeg var på det værste,ville jeg dø ,ikke fordi jeg var suicidal,men jeg orket ikke tanken på å ha slike smerter mer. Men jeg fikk heldigvis hjelp.Legene forstod og i dag ligger jeg på 3-6 i vas. Bare noen hakk ned gjør hverdagen mye lettere.Når en er mer uthvilt,tåler en mye mer. Husk, du får ingen medalje for å holde ut smertene ..
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #15 Skrevet 20. august 2016 3 timer siden, Kårky skrev: De fleste er "flinke" til å skjule hvor vondt de faktisk har det.Inkl. meg selv. Undervurderte smertene mine lenge,jeg lå fra 7 til 9. Hvis jeg kan gi deg et råd,skriv en dagbok.Der du faktisk er ÆRLIG med deg selv og ditt smertenivå. Et sted du kan tømme ut alt det jævlige. Men du burde kanskje vise legen og få rett type hjelp. Jeg har masse å leve for,men da jeg var på det værste,ville jeg dø ,ikke fordi jeg var suicidal,men jeg orket ikke tanken på å ha slike smerter mer. Men jeg fikk heldigvis hjelp.Legene forstod og i dag ligger jeg på 3-6 i vas. Bare noen hakk ned gjør hverdagen mye lettere.Når en er mer uthvilt,tåler en mye mer. Husk, du får ingen medalje for å holde ut smertene .. Det har hendt flere ganger at jeg har tenkt det samme, at jeg orker ikke et helt liv med disse smertene. Jeg håper også at jeg finner en årsak til at de er der, for det har aldri blitt stilt noen ordentlig diagnose. Forhåpentligvis gir virdere utredning et svar. Dagbok skal jeg forsøke, da finner jeg kanskje et mønster i det også. Strategien hittil har vært å ikke fokusere på smerten, men det nytter ikke i lengden, den er jo der hele tiden. Og det tapper en for alt av krefter. Takk for råd! Anonymkode: 14455...342
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #16 Skrevet 20. august 2016 Pleier ofte å være tverrfaglig team bestående av lege, fysio og psykolog. De kan dessverre ikke gjøre underverker (skulle så ønske det) Men syntes de er til god hjelp, særlig mtp å veilede allmennlege når det gjelder sterke medisiner. Også er det godt å ha de når man er inneliggende og etter store operasjoner, veilede leger og sykepleiere på avdelingen. Og til veiledning og støtte ved nedtrapping av sterke pleier etter operasjoner. Anonymkode: 20c96...ab7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå