AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #1 Skrevet 17. august 2016 Hei! Lurer på om noen av dere har erfaring med å ikke være med på fadderuken? Dette er min andre fadderuke, da jeg såvidt ble med i fjor også. Jeg sliter med sosialangst, og er ikke så veldig glad i å bli kjent med folk på en unaturlig måte, om dere skjønner? Har hørt at man skal ha gruppearbeid i studiet mitt, og man blir vel sikkert kjent med folk der også?? Er ikke så glad i å "drite meg ut" slik som man gjør på mange av lekene i faddertiden, va veldig mye sånt i går, og det knyter seg rett og slett i magen. Er heller ikke så veldig glad i alkohol. Lurer på om noen har noen erfaring med det? Fikk dere venner fordi om dere ikke var mye med i fadderuken? Skal være med igjen i kveld, men så reiser jeg bort og blir borte frem til søndag, så da kan jeg ikke være med noe mer denne uken. Anonymkode: 3a218...d97
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #2 Skrevet 17. august 2016 Gruppearbeid gjør det lettere å bli kjent med nye på studiet synes jeg så du kommer nok til å bli kjent med mange, ikke vær redd for det selv om du ikke har vært med på alt i fadderuka. Anonymkode: 001db...136
Turin Skrevet 17. august 2016 #3 Skrevet 17. august 2016 Ja. Du støter likevel bort i folk på forelesninger, gruppearbeid, studentgrupper osv. Jeg var ikke med på fadderuken og har likevel klart å bli godt kjent med noen
letterbomb Skrevet 17. august 2016 #4 Skrevet 17. august 2016 Det er absolutt ikke noe problem! Da jeg begynte på høgskole for noen år tilbake, var jeg veldig sjenert og hadde ikke lyst til å være med på ting i fadderuka som gikk på å "drite seg ut" eller lignende. Jeg holdt meg til kino og pizzabuffet, og var ikke med på noe av det andre. Likevel ble jeg kjent med medstudenter og fikk gode venner gjennom gruppearbeid/kollokviegrupper, praksis, forelesninger og så videre. Ikke noe problem! De to neste årene var jeg med som fadder sammen med de jeg hadde blitt kjent med. I dag er de venner jeg ikke vil være foruten
365vinter Skrevet 17. august 2016 #5 Skrevet 17. august 2016 Ja! Ingen av mine nærmeste venner er de jeg havnet i faddergruppe med. Ble kjent via forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Nå var jeg med på noen av oppleggene i fadderuken, men droppet mye også. De jeg ble kjent med der var mest de jeg tok en kaffe med eller slo av en prat med de aller første ukene av studiet. Husker jeg satt og var skikkelig lei meg de første helgene fordi jeg satt helt alene på hybelen min, og det stod i ganske skarp kontrast til hvordan jeg følte studentlivet skulle være. Men det gikk seg til og det er jeg sikker på at det vil gjøre for deg også - bare gi det litt tid 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #6 Skrevet 17. august 2016 Tusentakk for svar, alle sammen! Ble veldig glad nå, roet nervene litt Ønsker å høre om flere gode erfaringer, jo flere jo bedre :D ts Anonymkode: 3a218...d97
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #7 Skrevet 17. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Lurer på om noen av dere har erfaring med å ikke være med på fadderuken? Dette er min andre fadderuke, da jeg såvidt ble med i fjor også. Jeg sliter med sosialangst, og er ikke så veldig glad i å bli kjent med folk på en unaturlig måte, om dere skjønner? Har hørt at man skal ha gruppearbeid i studiet mitt, og man blir vel sikkert kjent med folk der også?? Er ikke så glad i å "drite meg ut" slik som man gjør på mange av lekene i faddertiden, va veldig mye sånt i går, og det knyter seg rett og slett i magen. Er heller ikke så veldig glad i alkohol. Lurer på om noen har noen erfaring med det? Fikk dere venner fordi om dere ikke var mye med i fadderuken? Skal være med igjen i kveld, men så reiser jeg bort og blir borte frem til søndag, så da kan jeg ikke være med noe mer denne uken. Anonymkode: 3a218...d97 Hvis du har så negativ holdning til dine medstudenter så blir det nok uansett ikke enkelt for deg å få venner. Holdningen din vil før eller siden lyse gjennom og avsløre deg. Anonymkode: 42752...cb2 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #8 Skrevet 17. august 2016 Hva er fadderuka? Anonymkode: e052f...6fe
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #9 Skrevet 17. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er fadderuka? Anonymkode: e052f...6fe Fadderuka er noe de har på universitet og høyskoler den første uken for å bli kjent. Ofte er det endel festing i forbindelse med fadderuka, men det er også sosiale arrangementer uten alkohol. I løpet av fadderuka skal de nye studentene ha blitt kjent med ev. ny studentby, studentgruppen sin og ellers ting man som student kan være med på i løpet av studietiden. Fadderne er elever fra året før, og fadderbarna er de helt nye studentene. Anonymkode: 42752...cb2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #10 Skrevet 17. august 2016 Dette er ikke akkurat en god erfaring, men tenkte å kanskje komme med min likevel. Jeg likte faddergruppen min veldig godt. Vi var en blanding av ungt og litt eldre (noe som ikke er så normalt mtp at jeg studerer økonomi). Jeg sliter selv med sosialangst og ble dermed ikke med på så mye etter fadderuken. Det var mer enn nok å konsentrere seg om studiet. Etter at fadderuken var over sluttet noen etter kort tid, enkelte kom jeg ikke så godt over ens med (de var greie, men angsten slo inn hoss de), to ble gravide rundt jul, en bestemte seg for å flytte til en annen by til høsten nå og de tre jeg ble best kjent med ble kjent med andre og mer interessante personer på en hyttetur. Jeg ble invitert på vors og slike ting, men de hadde allerede blitt en såpass sammensveiset gjeng at jeg ble alltid det 5. hjulet på vogna. å være det 5. hjulet har jeg vært vandt til siden jeg var født omtrent, men det har gjort ekstra vondt det siste året da jeg liksom skulle få en ny start og få med skikkelige venner. Det var også meningen at jeg skulle være fadder sammen med to av de jeg ble best kjent med, men de hadde "glemt" å sende inn informasjon til fadderstyret. Jeg forutså at de likevel kom til å bli en del av den faddergruppa med de nye venninnene deres. Og jeg fikk rett (dessverre). Så ja, jeg er en av de som ikke har hatt en så fantastisk studietid så langt og gruer meg til å flytte tilbake på fredag. Men jeg kan vel i grunn takke meg selv som ikke har ønsket å delta på så mye for å bli kjent med folk. Så et tips er å engasjere deg i studentforeningen eller ved andre organisasjoner o.l der du skal studere. Jeg har i alle fall tenkt å melde meg inn i samfundet og begynne å spille fotball igjen, så håper jeg de siste to årene ikke blir så ille 😄 Anonymkode: 978fa...dbd
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #11 Skrevet 17. august 2016 Studentforeninger og frivililige grupper i studentmiljøet. Finn det som passer deg! Jeg så mange som har slitt seg gjennom skoleårene, for så å blomstre på studiet, fordi de finner folk lik dem og en gruppetilhørlighet. Men prøv også å hive deg med på fester. I stedet for å grue meg til "å drite meg ut" er jeg flink til å si nei. Du er på fest med voksne, oppegående mennesker nå, min erfaring er at dersom man sier "dette er jeg ikke komfortabel med" eller "jeg står over", er det ikke gruppepress på samme måten som på videregående. Anonymkode: 80b21...29c
365vinter Skrevet 17. august 2016 #12 Skrevet 17. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har så negativ holdning til dine medstudenter så blir det nok uansett ikke enkelt for deg å få venner. Holdningen din vil før eller siden lyse gjennom og avsløre deg. Anonymkode: 42752...cb2 Hæ? På hvilken måte har TS utvist en negativ holdning til sine medstudenter? Alt h*n sa var jo at h*n ikke var komfortabel med leker som helt eller delvis går ut på å drite seg ut - og det er jo utvilsomt slik at en del av oppleggene i fadderuka nettopp er lagt opp til det (f.eks rebusløpet gjennom byen som man har i min studieby). Mange syns det er gøy, mange syns ikke det. Det betyr ikke at man dømmer hverandre negativt 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #13 Skrevet 17. august 2016 12 minutter siden, 365vinter skrev: Hæ? På hvilken måte har TS utvist en negativ holdning til sine medstudenter? Alt h*n sa var jo at h*n ikke var komfortabel med leker som helt eller delvis går ut på å drite seg ut - og det er jo utvilsomt slik at en del av oppleggene i fadderuka nettopp er lagt opp til det (f.eks rebusløpet gjennom byen som man har i min studieby). Mange syns det er gøy, mange syns ikke det. Det betyr ikke at man dømmer hverandre negativt Takk! Som om jeg skulle sagt det selv Føler ikke jeg dømmer andre negativt nei, er bare ikke komfortabel med denslags.. Har rebusløp i min studentby også! Tusentakk til alle som har kommet med sine tips og erfaringer! Det setter jeg veldig pris på :D ts Anonymkode: 3a218...d97 1
johanan Skrevet 17. august 2016 #14 Skrevet 17. august 2016 Det er mulig, men du må gjere ein ekstra innsats. Eg var ikkje med på det første studiet mitt og fekk gode vener, men det første studiet mitt så var me 31 studetar i min klasse og hadde mykje gruppearbeid. Mitt beste tips er å snakke med noen, ta de i hånda og sei navnet ditt. Prøv å bli kjend med fleire, men mitt tips er å bli godt kjend med nokon du føler du har "kjemi" med. Ikkje vær redd for å foreslå "skal me gå på kafe" eller "har nokon lyst å ta ein lunsj på peppes på fredag" By på deg sjølv og ver open for nye relasjonar. Sjølv om du bør "by" på deg sjølv så er det ut i frå kor mykje du vil dele og den du er, du skal vere deg sjølv og ikkje late som du er ein annan
Flaskehalsen Skrevet 17. august 2016 #15 Skrevet 17. august 2016 Jeg endte mine studier på Universitetet i Oslo for litt over et år siden og det var ganske ensomme år for meg. Det startet bra med at jeg var med i fadder uka og ble kjent med en rekke bra folk. Jeg var ikke med på så mange fester derimot, jeg er heller ikke noen fan av alkohol eller den type fest stemning, det blir ofte for mye for meg. Men det var mye aktiviteter på dagtid og de var jeg med på, og jeg dret meg nok ut noen ganger, men er best å bare le det av seg. Det viste seg at alle jeg ble kjent med i faddergruppa hadde ikke valgt studiet som første valg. Jeg hadde ikke det heller, men det var fortsatt et studium jeg ville ta. Så det virket som at de som laget gruppene valgte ut oss fordi vi ikke hadde studiet som første valg. Men jeg tenkte at da er vi alle i det minste på delvis lik linje her. Jeg følte at dette ville bli en bra studie tid med masse nye gode venner. Tiden fremover virket veldig lys... Men det tok ikke så lang tid før jeg merket at de andre ikke var veldig interesserte i studiet. Og etter det første året så hadde de fleste sluttet, mens noen andre begynte på andre studier på helt andre skoler. Jeg ble altså igjen alene. Jeg prøvde flere ganger å prate med andre på gruppe timer og slikt, men det er vanskelig å bli kjent med folk når stort sett alle har allerede startet venne gjenger. Noen ganger pratet jeg med folk, men ofte så virket dem ikke som de var så veldig ivrige på å bli kjent med meg, siden de ofte satt seg andre steder i senere gruppe timer. Så etter en stund så begynte jeg å bare sitte for meg selv, prøve å gjøre så godt jeg kunne. Heldigvis så fikk jeg en ny hybel kamerat som gikk nesten samme linje, så jeg hadde noen å prate med under studiet. Men han gikk et år etter meg og stort sett på forskjellige fag så vi møttes som regel bare på hybelen. Dessuten så hadde han en egen venne gjeng som jeg ikke helt passet sammen med (mye drikking og slikt). Og det førte til at jeg endte opp med å bli mer og mer hjemme på hybelen istedenfor å gå på universitetet. Mange ganger hadde jeg lyst til å slutte studiet, siden karakterene var ikke på topp og vel det var som sagt en litt ensom tid. Men jeg ville ikke gi opp, for jeg var bestemt på å fullføre det. Årene gikk og enda jeg tenkte på å kanskje bli med i en eller annen forening så gjorde jeg ikke det av mange teite grunner. Men jeg fullførte studiet mitt ettervert og fikk min bachelor grad, men nå et år etter så har jeg fortsatt ingen jobb og jeg bor nå hjemme hos mine foreldre. Jeg har fortsatt kontakt med min gamle hybel kamerat som fortsatt studerer, men jeg kan ikke si jeg ser tilbake på min tid som student med veldig glade minner. For mange så er dette nok trist å lese, og det er meningen. Ikke gjør de feilene som jeg gjorde. Ikke bli hjemme på hybelen, ta å bli med i foreninger eller finn en annen hobby. Ikke gi opp med å bli kjent med folk, enda det kan til tider virke vanskelig å håpløst. Ikke forvent at andre vil ta kontakt med deg, ha motet til å gjøre det selv. Og hvis du finner et par venner som du klikker bra med, ikke gi slipp på dem. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå