AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #1 Skrevet 17. august 2016 La oss si at jeg heter Liv, men mitt fulle fornavn er Liv Margunn. Margunn er da noe jeg aldri har brukt, ikke i signaturen heller, og det går vel mot at jeg bør fjerne det. Jeg ble invitert med i et prosjekt rett før sommeren, og prosjektlederen omtalte med som "Liv Margunn" i oppstartmøte, og jeg ba så om ordet til slutt og sa at jeg ønsker å bli omtalt som Liv, dvs. jeg har aldri brukt begge navnene. Han sa det var greit. Men nå i et møte var det tilbake til det samme, han kalte meg Liv Margunn sikkert 10-15 ganger, sa konsekvent det. Jeg så noen andre i prosjektet smile litt fordi de husket godt på hva jeg hadde sagt i møtet før sommeren. Vet ikke om han sier det fordi han har glemt det jeg sa, eller om han bare driter i det, så utrolig vanskelig å tolke. Bør jeg si noe? Noen som har opplevd noe lignende? Anonymkode: 022f1...1fe
Gjest Mibella Skrevet 17. august 2016 #3 Skrevet 17. august 2016 Det er hersketeknikk, si i fra igjen hva du heter.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #5 Skrevet 17. august 2016 Ta det opp på tomannshånd, på en vennlig måte Anonymkode: 6ccec...6bf 2
Gjest O.G. Skrevet 17. august 2016 #6 Skrevet 17. august 2016 (endret) Begynn å kalle ham noe annet enn det han heter, eller spørre ham om hva han het igjen....? Endret 17. august 2016 av O.G.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #7 Skrevet 17. august 2016 36 minutter siden, Mibella skrev: Det er hersketeknikk, si i fra igjen hva du heter. Han sier jo det hun heter, så tingen er vel at hun må si hvilket navn hun bruker til vanlig. Anonymkode: 151a6...2e1
Gjest Mibella Skrevet 17. august 2016 #8 Skrevet 17. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Han sier jo det hun heter, så tingen er vel at hun må si hvilket navn hun bruker til vanlig. Anonymkode: 151a6...2e1 Det har hun da allerede gjort? Mulig han kollegaen er litt ør.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #9 Skrevet 17. august 2016 Det er vel en bagatell hva han kaller deg? Du kan alltids si "bare kall meg Liv". Det virker som om det som egentlig plager deg er at han muligens gjør det med vilje for å være kjip? At du får inntrykk av at han prøver være kjip, kanskje pga kroppspråk og ansiktsuttrykk, men du er kanskje ikke helt bevisst på at du plukker det opp? Anonymkode: 84bb6...157
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #10 Skrevet 17. august 2016 Om du bare har fortalt han det en gang har han nok bare glemt det. Neste gang han sier hele navnet ditt kan du bare smile og si "Jeg foretrekker bare Liv". Eller si det til han etter møtet er avsluttet. Anonymkode: 23ad6...3d0 3
Leifern Skrevet 17. august 2016 #11 Skrevet 17. august 2016 Ei jeg vet om havnet i en lignende situasjon da hun ble ansatt som lærer på slutten av 70-tallet. Hun sa fra flere ganger men det nyttet ikke. Hun er nå akkurat passert 60, jobber der fremdeles og alle kolleger og elever bruker begge navnene mens mannen og øvrige familiemedlemmer bruker det første, slik de "skal".
letterbomb Skrevet 17. august 2016 #12 Skrevet 17. august 2016 Synes du kan si ifra igjen, burde ikke være noe galt i det synes jeg
Leeloo Skrevet 18. august 2016 #13 Skrevet 18. august 2016 Smil og si "bare Liv" hver gang han bruker navnet ditt, så blir han jo nødt til å slutte en gang (ev. bli til latter). Har en perifer venninne som jeg kjenner via min bestevenninne. Jeg har alltid kalt henne "Trine Lise", fordi det er det venninnen min kaller henne, men etter hvert fant jeg ut at alle andre visstnok bare bruker "Lise" (det ble nevnt i en bisetning), så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal kalle henne De eneste gangene jeg ser henne er jo sammen med denne felles venninnen, som altså konsekvent bruker "Trine Lise", det er også sjelden noen andre enn oss til stede. Virker ikke som det plager henne, så da holder jeg meg nok til "Trine Lise" til hun ev. sier noe.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #14 Skrevet 18. august 2016 Hersketeknikk fra hans side. Ville sagt det så fort han bruker det med andre tilstedet at det er kun Liv. Anonymkode: 63663...069
Gjest antbug Skrevet 18. august 2016 #15 Skrevet 18. august 2016 1 minutt siden, Leeloo skrev: Smil og si "bare Liv" hver gang han bruker navnet ditt, så blir han jo nødt til å slutte en gang (ev. bli til latter). Bra svar Han risikerer å bli til latter og på andre måter gjøre et negativt inntrykk hvis han fortsetter å bruke hele navnet da.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #16 Skrevet 18. august 2016 Dette er jo en ikke-sak. Det er jo begge navnene dine, så det er jo ikke slik at det er tatt fra ingen steder. Alle de andre vet jo at du bare heter "Liv". Jeg forstår at det er irriterende, men det er vel bare noe man får se med litt humor i. Neste gang du får ordet kan du igjen tydeliggjøre med en humoristisk tone at det fortsatt er "bare" "Liv". Jeg hadde en lærer som uttalte navn feil konsekvent på de elevene med utenlandske navn. Helt OK første gang, men disse elevene korrigerte han hver eneste gang han sa feil. Det gikk ikke gjennom. Det var heller ikke spesielt vanskelig å uttale navnene. De fleste så på dette med litt humor i, men alle la jo merke til at det var feil uttale. Ikke et stort problem akkurat. Anonymkode: eea5a...c74
Gjest Tigress Skrevet 18. august 2016 #17 Skrevet 18. august 2016 Kan du ikkje berre seie i frå ein gong til, då, dette er då verkeleg ikkje noko å gjere eit stort nummer ut av.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #18 Skrevet 18. august 2016 Si fra du. Jeg bruker konsekvent begge navn på slike situasjoner, med mindre jeg blir fortalt at personen bruker kun et navn. Dette fordi da jeg var mindre hadde vi tilfeller i klassen hvor ei jente hadde to navn, og det ble mye tatt opp at vi forkortet det da vi feks. spilte fotball for å kunne rope til hverandre raskere. Så vi ble påminnet dette gjennom hele oppveksten at har en person to navn skal begge brukes. Er jeg usikker (eller glemmer hva jeg har blitt fortalt) bruker jeg begge for sikkerhets skyld. Så det kan jo være det? At han ikke husker at du har bedt om bare ett navn, og derfor bruker begge? Anonymkode: 1dc85...072
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #19 Skrevet 18. august 2016 Den 17.8.2016 at 14.35, Mibella skrev: Det er hersketeknikk, si i fra igjen hva du heter. Hersketeknikk meg langt opp i ræven. Han husket nok begge deler av navet ditt nettopp fordi du sa så klart i fra TS, da brant det seg litt fast. Det er faktisk ikke værre enn å gi beskjed igjen. Anonymkode: 6ec74...f54 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå