AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #1 Skrevet 17. august 2016 Hei! Besteforeldrene min har lyst å hjelpe meg inn i boligmarkedet. Har dessverre vært ekstremt sløv med sparing, og økning i boligprisene gjør at det vil ta en del år før jeg selv er klar (som singel). Besteforeldrene mine bor i en annen by, og har 3 andre boliger (2 hus + 1 hytte), der alt er nedbetalt. Det ene huset bor de i selv, sekundærbolig leier de ut (2 leiligheter), og hytta er nyoppusset. Er ikke sikker på hvor mye kontanter de har, men Tror det er rundt 1 million. Ellers har de absolutt ingen gjeld. Alt er nedbetalt for lengst. Det skal sies at de bor i utkantstrøk, slik at sekundærboligen er verdt rundt 1500000, mens hytta ligger på rundt 1000000. Kanskje mer, er ikke sikker på taksten der. Vil det da lønne seg å refinansiere/ta ut nytt boliglån mot sekundærbolig, eller betale ned egenandel med kontanter? Hvordan vil dette fungere mtp. eierskap av boligen? Anonymkode: fc536...c05
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #2 Skrevet 17. august 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Besteforeldrene min har lyst å hjelpe meg inn i boligmarkedet. Har dessverre vært ekstremt sløv med sparing, og økning i boligprisene gjør at det vil ta en del år før jeg selv er klar (som singel). Besteforeldrene mine bor i en annen by, og har 3 andre boliger (2 hus + 1 hytte), der alt er nedbetalt. Det ene huset bor de i selv, sekundærbolig leier de ut (2 leiligheter), og hytta er nyoppusset. Er ikke sikker på hvor mye kontanter de har, men Tror det er rundt 1 million. Ellers har de absolutt ingen gjeld. Alt er nedbetalt for lengst. Det skal sies at de bor i utkantstrøk, slik at sekundærboligen er verdt rundt 1500000, mens hytta ligger på rundt 1000000. Kanskje mer, er ikke sikker på taksten der. Vil det da lønne seg å refinansiere/ta ut nytt boliglån mot sekundærbolig, eller betale ned egenandel med kontanter? Hvordan vil dette fungere mtp. eierskap av boligen? Anonymkode: fc536...c05 De har vel ikke 1 mill i kontanter da, de er nok bundet opp i fond/aksjesparing eller noe. Hvis dine besteforeldre er usikker på hva som er best å gjøre for å sikre seg, så bør de ta et møte med banken sin. De bør de uansett. Eierskap av eventuell fremtidig bolig for deg blir jo på deg, du skal jo selv ta opp lån/eie boligen selv, dine besteforeldre skal vel kun hjelpe deg ved å stå som kausjonist på egenandelen på 15% som du ikke har spart opp. Anonymkode: 911aa...d7e
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #3 Skrevet 17. august 2016 Unner besteforeldrene dine å bruke alle pengene på seg selv! Håper de dør med null på bok. Anonymkode: 43409...06d 3
ajarRun Skrevet 17. august 2016 #4 Skrevet 17. august 2016 Det smarteste her er vel at de kausjonerer for egenandelen på ditt boliglån? Da slipper de å betale en krone, så lenge du betaler avdragene. Viktig at det er begrenset til egenandelen da. Da eier du boligen 100% hele tiden, du slipper å betale dem tilbake, det påvirker ikke arv og det er bare en midlertidig reduksjon i deres likviditet (de vil ikke kunne låne like mye før du har betalt ned lånet forbi egenandelen). 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #5 Skrevet 18. august 2016 Ikke at det nødvendigvis er relevant rent juridisk, men jeg synes du bør gi opplysninger om hvor mange barn og barnebarn dine besteforeldre har. Dersom både du og din forelder er enebarn, så gjør det saken litt enklere enn om det er åtte søsken i begge ledd. Anonymkode: 48919...28c
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #6 Skrevet 18. august 2016 Den beste løsningen, hvis de har flere barn og barnebarn er vel at du får din del av arven som forskudd på arv? Med mindre de har tenkt å reise rundt og bruke masse penger(som så klart er helt greit). Anonymkode: c6a3a...79e
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #7 Skrevet 18. august 2016 21 timer siden, amativeReflection skrev: Det smarteste her er vel at de kausjonerer for egenandelen på ditt boliglån? Da slipper de å betale en krone, så lenge du betaler avdragene. Viktig at det er begrenset til egenandelen da. Da eier du boligen 100% hele tiden, du slipper å betale dem tilbake, det påvirker ikke arv og det er bare en midlertidig reduksjon i deres likviditet (de vil ikke kunne låne like mye før du har betalt ned lånet forbi egenandelen). Best for TS ja. Ikke for besteforeldre. Kausjonist er frarådet i dagen marked Anonymkode: 2e7da...c5a
Tvist Skrevet 18. august 2016 #8 Skrevet 18. august 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Unner besteforeldrene dine å bruke alle pengene på seg selv! Håper de dør med null på bok. Anonymkode: 43409...06d Her har TS sagt at besteforeldrenes ønske er å hjelpe henne inn på boligmarkedet. Om de ønsker det og ikke har behov for pengene selv, er vel det bra, Jeg ville også helst delt ut pengene før noen arver, så får jeg se hvordan de bruker det, og blir glade. 2
ajarRun Skrevet 18. august 2016 #9 Skrevet 18. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Best for TS ja. Ikke for besteforeldre. Kausjonist er frarådet i dagen marked Anonymkode: 2e7da...c5a Mener du det er bedre for besteforeldrene å låne penger for å gi de til TS eller å gi/låne bort kontanter de har? Risikoen for tap blir jo akkurat det samme. Bare pass på at de kausjonerer KUN for egenkapitaldelen, og at de er frie når den er nedbetalt. 2
Puny Skrevet 18. august 2016 #10 Skrevet 18. august 2016 Tenker dere at de skal de gi deg penger eller stille sikkerhet?
Gjest Blondie65 Skrevet 18. august 2016 #11 Skrevet 18. august 2016 Jeg anbefaler ingen å kausjonere. Ingen! Dernest anbefaler jeg ingen å kausjonere for en som sier selv at de har vært sløv med sparing. Begynn nå, 7.500/måned og om 3,5 år har du da 315.000. Dette er 15 % av 2.100.000. Ja, forskudd på arv er en løsning. Hvordan de løser det må de nesten høre med sin bank om - f.eks. å låne de 15 % som du trenger av egenkapital opp mot verdien av en av sine boliger. Men er det en ønsket situasjon for dem? Jeg antar at de ikke har blitt gjeldfri "ved et uhell", men fordi de har tatt et bevisst valg og har et ønske om det.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #12 Skrevet 18. august 2016 Hei, TS her igjen: Jeg er utdannet Sivilingeniør, og har akkurat kommet meg i jobb. Har lønn på 520000 kr i før skatt, og betaler 12000 kr i husleie (standard pris der jeg bor, vanskelig å finne noe billigere). Nå er jeg personlig litt redd for at vi er i en boligboble, men prisene er ikke så gale her. Sentrale 50-60 m^2 leiligheter går for rundt 2 millioner. Men dersom prognosene er riktige (tar de med en liten klype salt), så kan det hende at boligprisene har steget med 20%-25% om 3 år. Er da mer gunstig å komme seg inn NÅ i boligmarkedet, spesielt med tanke på at jeg blir boende her. Besteforeldrene mine er begge i 80-åra, og ble gjeldsfri for mange, mange år siden. For dem har familien alltid vært viktigst, dvs. hjelpe barna og barnebarna gjennom skole og inn i boligmarkedet. Anonymkode: fc536...c05 1
Gjest Blondie65 Skrevet 19. august 2016 #13 Skrevet 19. august 2016 1) Hvorfor skal din første Eide bolig være på 50-60 m2. Alle andre må begynne noe mer nøkternt og heller benytte den første boligen som springbrett til større bolig. 2) Din mening om boligboble og din forventning om økning i boligpris på 25 % henger ikke sammen - de motsier hverandre. 3) Ja' det er fornuftig å komme seg inn i boligmarkedet tidligst mulig. Det er kjempeflott av besteforeldrene dine å hjelpe deg, men jeg synes jo det er trist hvis de må låne pengene for å få det til eller kausjonere. 4) Med over 500k i årslønn bør du uansett spare mye hver måned i en periode før du vender deg til et høyt forbruk. Glem 7.500 pr måned - kjør på med 10.000 til du har to til tre månedslønner på konto slik at du har midler til en regnfull, dag av uforutsette utgifter. 5) Det er i dagens boligmarked billigere pr måned å eie enn å leie. Selv når jeg tar med ALLE offentlige utgifter, vedlikehold og felleskostnader når jeg ikke opp i det jeg betalte i leie før jeg kjøpte denne boligen.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #14 Skrevet 19. august 2016 12 timer siden, amativeReflection skrev: Mener du det er bedre for besteforeldrene å låne penger for å gi de til TS eller å gi/låne bort kontanter de har? Risikoen for tap blir jo akkurat det samme. Bare pass på at de kausjonerer KUN for egenkapitaldelen, og at de er frie når den er nedbetalt. Tror ingen banker godtar null EK og kun kausjonering på 15 %, men mulig dette har endret seg? Anonymkode: 62d8a...44a
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #15 Skrevet 19. august 2016 55 minutter siden, Blondie65 skrev: 1) Hvorfor skal din første Eide bolig være på 50-60 m2. Alle andre må begynne noe mer nøkternt og heller benytte den første boligen som springbrett til større bolig. 2) Din mening om boligboble og din forventning om økning i boligpris på 25 % henger ikke sammen - de motsier hverandre. 3) Ja' det er fornuftig å komme seg inn i boligmarkedet tidligst mulig. Det er kjempeflott av besteforeldrene dine å hjelpe deg, men jeg synes jo det er trist hvis de må låne pengene for å få det til eller kausjonere. 4) Med over 500k i årslønn bør du uansett spare mye hver måned i en periode før du vender deg til et høyt forbruk. Glem 7.500 pr måned - kjør på med 10.000 til du har to til tre månedslønner på konto slik at du har midler til en regnfull, dag av uforutsette utgifter. 5) Det er i dagens boligmarked billigere pr måned å eie enn å leie. Selv når jeg tar med ALLE offentlige utgifter, vedlikehold og felleskostnader når jeg ikke opp i det jeg betalte i leie før jeg kjøpte denne boligen. Vedr din punkt fem, dette stemmer overhodet ikke med dagens priser i Oslo.... Anonymkode: 62d8a...44a 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #16 Skrevet 19. august 2016 Ts, jeg ville bedt om egenkapital som forskudd på arv, under forutsetning av at dette er greit i forhold til dine foreldre og søsken. Man arver sine foreldre, ikke sine besteforeldre. Dersom dine besteforeldre har to barn, skal verdien av boet deles på to. Barnebarn kan da arve sine foreldres del etter avtale (om du er enebarn kan du arve hele din foreldres del. Om du har fire søsken, kun 1/5 - dvs 1/10 hvis besteforeldre har to barn). Anonymkode: 62d8a...44a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #17 Skrevet 20. august 2016 Den 18.8.2016 at 18.07, amativeReflection skrev: Mener du det er bedre for besteforeldrene å låne penger for å gi de til TS eller å gi/låne bort kontanter de har? Risikoen for tap blir jo akkurat det samme. Bare pass på at de kausjonerer KUN for egenkapitaldelen, og at de er frie når den er nedbetalt. Ja, om de gjør det på en skikkelig måte vil se stå tryggere enn om de kausjonerer. Som långivere har du rett på pengene tilbake, som kausjonist er det banken som har rett på pengene. Anonymkode: 2e7da...c5a
ajarRun Skrevet 20. august 2016 #18 Skrevet 20. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, om de gjør det på en skikkelig måte vil se stå tryggere enn om de kausjonerer. Som långivere har du rett på pengene tilbake, som kausjonist er det banken som har rett på pengene. Anonymkode: 2e7da...c5a Du vet at du har regressrett hvis du må betale lånet du kausjonerer for? Du vil fortsatt ha krav til å få pengene tilbake fra den du kausjonerer for. Du har i hovedsak de samme problemene med et privat lån som ved å kausjonere, så lenge rammen du kausjonerer for er det samme som det private lånet. Fordelen med å kausjonere er at da vil banken måtte prøve å tangsinndrive pengene før de kan komme etter deg. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 20. august 2016 #19 Skrevet 20. august 2016 Den 19. august 2016 at 6.56, AnonymBruker skrev: Vedr din punkt fem, dette stemmer overhodet ikke med dagens priser i Oslo.... Anonymkode: 62d8a...44a Hvor mye må du ut med i leie for en 30 kvm i Oslo, og hva koster den å kjøpe med innenfor 85 % belåningsgrad, hva koster lånet i rente, avdrag og gebyr pr måned med 2,5 % rente over 30 år? Nei, jeg kan ikke svare for Oslo, selvsagt, men i Bergen er det ingen tvil om at det blir skattbare overskudd av å leie ut selv svært sentrale leiligheter. Leilighetene her jeg bor - som er små og relativt sentrale - leies ut for 1,33 % av månedskostnaden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå