AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #1 Skrevet 17. august 2016 Jeg deltok i en diskusjon der en ung voksen i begynnelsen av 20-årene møtte stor motstand på at hun bodde for seg selv. Begrunnelsen var at hun bodde i foreldrenes utleieleilighet, og ikke betalte husleie. Jeg var uenig med disse. Jeg mente at hun bodde for seg selv. Det er ikke tilgang til utleieleiligheten innenfra, de må kle på seg og gå ut ytterdøren for å besøke hverandre. Jenta kjøper og lager egen mat, står for eget renhold, og ordner for seg selv på alle måter. Jeg mener derfor at jenta bor for seg selv om hun bor i foreldrenes hus, men at hun blir delvis forsørget av foreldrene siden hunikke betaler husleie. Hva mener dere? Bor hun for seg selv, eller bor hun sammen med foreldrene? Anonymkode: 362d1...c85
Gjest NotNaomi Skrevet 17. august 2016 #2 Skrevet 17. august 2016 Hun bor for seg selv,men er ikke helt selvstendig. Det er vel det rette å si.
Gjest Sly Skrevet 17. august 2016 #3 Skrevet 17. august 2016 Jeg mener at å flytte for seg selv innebærer litt mer enn å flytte innad i samme enebolig uten å betale husleie. Lage mat og ordne seg selv kan man da gjøre om man bor sammen med foreldrene også. Eneste forskjellen her er at man må gå ut en dør og inn en annen. Vet ikke helt, jeg... Tror ikke jeg hadde følt at ungen hadde flyttet helt hjemmefra hvis han bodde i kjelleren.
asterix Skrevet 17. august 2016 #4 Skrevet 17. august 2016 Vil ikke si at hun bor for seg selv da nei. 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #5 Skrevet 17. august 2016 Hun bor for seg selv, men er ikke en ansvarlig voksen = ansvarlig for egne utgifter Anonymkode: 2b4af...2cb 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #6 Skrevet 17. august 2016 20 minutter siden, Sly skrev: Jeg mener at å flytte for seg selv innebærer litt mer enn å flytte innad i samme enebolig uten å betale husleie. Lage mat og ordne seg selv kan man da gjøre om man bor sammen med foreldrene også. Eneste forskjellen her er at man må gå ut en dør og inn en annen. Vet ikke helt, jeg... Tror ikke jeg hadde følt at ungen hadde flyttet helt hjemmefra hvis han bodde i kjelleren. Det er noen fler forskjeller enn å gå inn en annen dør. Det eneste hun ikke betaler er husleie. Hun betaler alt annet, som mat, klær, strøm, telefon/nett, tv osv. Hun lager alle måltider selv, står for alt av renhold og daglig vedlikehold av leiligheten. Men la oss si at foreldrene hadde betalt for en leilighet til henne i nabokommunen, der hun selv hadde nøyaktig samme forpliktelser som i dag. Ellers er det ingen annen forskjell. ville hun ikke bodd for seg selv da heller? Hvis ja, hva er egentlig forskjellen, annet enn adressen? Anonymkode: 362d1...c85
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #7 Skrevet 17. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er noen fler forskjeller enn å gå inn en annen dør. Det eneste hun ikke betaler er husleie. Hun betaler alt annet, som mat, klær, strøm, telefon/nett, tv osv. Hun lager alle måltider selv, står for alt av renhold og daglig vedlikehold av leiligheten. Men la oss si at foreldrene hadde betalt for en leilighet til henne i nabokommunen, der hun selv hadde nøyaktig samme forpliktelser som i dag. Ellers er det ingen annen forskjell. ville hun ikke bodd for seg selv da heller? Hvis ja, hva er egentlig forskjellen, annet enn adressen? Anonymkode: 362d1...c85 Det er vanlig at voksne "barn" som bor hjemme og tjener egne penger eller har studielån betaler sine egne utgifter og vasker og rydder etter seg. Hun bor i huset til foreldrene sine, ikke for seg selv. Anonymkode: 73eb6...e38 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #8 Skrevet 17. august 2016 Bor ikke for seg selv. Hun bor hjemme. Anonymkode: 4d53f...824
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #9 Skrevet 17. august 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er noen fler forskjeller enn å gå inn en annen dør. Det eneste hun ikke betaler er husleie. Hun betaler alt annet, som mat, klær, strøm, telefon/nett, tv osv. Hun lager alle måltider selv, står for alt av renhold og daglig vedlikehold av leiligheten. Men la oss si at foreldrene hadde betalt for en leilighet til henne i nabokommunen, der hun selv hadde nøyaktig samme forpliktelser som i dag. Ellers er det ingen annen forskjell. ville hun ikke bodd for seg selv da heller? Hvis ja, hva er egentlig forskjellen, annet enn adressen? Anonymkode: 362d1...c85 Da er man ikke selvstendig når man er avhengig av at andre skal betale regningene. Navlestrengen er ikke kuttet. Anonymkode: d841a...c9b 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #10 Skrevet 17. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er vanlig at voksne "barn" som bor hjemme og tjener egne penger eller har studielån betaler sine egne utgifter og vasker og rydder etter seg. Hun bor i huset til foreldrene sine, ikke for seg selv. Anonymkode: 73eb6...e38 Det er ikke en faktor her, siden den er snakk om en vgs-elev med ungdomsrett som ikke har krav på studielån, og som bruker alt av sin inntekt på boutgifter. (Hun vil være 100 % selvstendig, men har ikke muligheten til det slik situasjonen er for øyeblikket ) Anonymkode: 362d1...c85
Gjest Sly Skrevet 17. august 2016 #11 Skrevet 17. august 2016 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke en faktor her, siden den er snakk om en vgs-elev med ungdomsrett som ikke har krav på studielån, og som bruker alt av sin inntekt på boutgifter. (Hun vil være 100 % selvstendig, men har ikke muligheten til det slik situasjonen er for øyeblikket ) Anonymkode: 362d1...c85 Hun bor fortsatt ikke for seg selv. Hun bor i huset til mamma og pappa. Endret 17. august 2016 av Sly
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #12 Skrevet 17. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke en faktor her, siden den er snakk om en vgs-elev med ungdomsrett som ikke har krav på studielån, og som bruker alt av sin inntekt på boutgifter. (Hun vil være 100 % selvstendig, men har ikke muligheten til det slik situasjonen er for øyeblikket ) Anonymkode: 362d1...c85 Det er jo helt ok at foreldre hjelper til om man er i en vanskelig situasjon, men da er man avhengig av andre og kan ikke kalles helt selvstendig. Anonymkode: d841a...c9b
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #13 Skrevet 17. august 2016 1 minutt siden, Sly skrev: Hun bort fortsatt ikke for seg selv. Hun bor i huset til mamma og pappa. Men hva er forskjellen på om hun bor i egen leilighet i foreldrenes hus, eller om foreldrene leier en annen leilighet til henne? 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo helt ok at foreldre hjelper til om man er i en vanskelig situasjon, men da er man avhengig av andre og kan ikke kalles helt selvstendig. Anonymkode: d841a...c9b Spørsmålet var ikke om hun var selvstendig, men om hun bodde for seg selv. Anonymkode: 362d1...c85 3
Gjest Sly Skrevet 17. august 2016 #14 Skrevet 17. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men hva er forskjellen på om hun bor i egen leilighet i foreldrenes hus, eller om foreldrene leier en annen leilighet til henne? Spørsmålet var ikke om hun var selvstendig, men om hun bodde for seg selv. Anonymkode: 362d1...c85 Hun bor i barndomshjemmet sitt sammen med foreldrene sine. Det var da veldig som du skulle kverulere på dette, regner med at det er deg det gjelder? Hvis jeg blokkerer døra til min sønns rom og lager en dør ut i stedet, har han flyttet hjemmefra da?
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #15 Skrevet 17. august 2016 1 minutt siden, Sly skrev: Hun bor i barndomshjemmet sitt sammen med foreldrene sine. Det var da veldig som du skulle kverulere på dette, regner med at det er deg det gjelder? Hvis jeg blokkerer døra til min sønns rom og lager en dør ut i stedet, har han flyttet hjemmefra da? Det gjelder ikke meg eller noen i min familie, men en venninne av et av mine (hjemmeboende voksne) barn. Og jeg kverulerer ikke, jeg diskuterer. Jeg mener hun bor for seg selv, men blir delvis forsørget av foreldrene, og ingen har klart å komme med argumenter som viser at det er feil. Anonymkode: 362d1...c85
Gjest Sly Skrevet 17. august 2016 #16 Skrevet 17. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det gjelder ikke meg eller noen i min familie, men en venninne av et av mine (hjemmeboende voksne) barn. Og jeg kverulerer ikke, jeg diskuterer. Jeg mener hun bor for seg selv, men blir delvis forsørget av foreldrene, og ingen har klart å komme med argumenter som viser at det er feil. Anonymkode: 362d1...c85 Ja vel.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #17 Skrevet 17. august 2016 Hvem som eier leiligheten har jo ikke noe å si. Hun bor alene dersom hverdagen, gjøremål og privatliv (med hensyn til foreldrene) er det samme som det ville vært dersom leiligheten lå ti mil unna i stedet for i samme hus. Dere som mener hun ikke bor for seg selv, mener dere en fremmed leietaker heller ikke hadde bodd for seg selv, men sammen med foreldrene til venninna til ts, hvis de hadde leid leiligheten? Anonymkode: 4cb6b...65c 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #18 Skrevet 17. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det gjelder ikke meg eller noen i min familie, men en venninne av et av mine (hjemmeboende voksne) barn. Og jeg kverulerer ikke, jeg diskuterer. Jeg mener hun bor for seg selv, men blir delvis forsørget av foreldrene, og ingen har klart å komme med argumenter som viser at det er feil. Anonymkode: 362d1...c85 Men hun bor ikke for seg selv. Hun bor med foreldrene sine, gratis. Slik man gjør når man bor hjemme. Det eneste som har forandret seg er at hun kjøper sin egen mat, det gjør de fleste eldre barn som bor hjemme. De spiser ute, kjøper lunch på skolen. Er knapt nok hjemme til middag. De fleste hjemmeboende eldre barn betaler faktisk husleie i tillegg. Anonymkode: 4d53f...824
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #19 Skrevet 17. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvem som eier leiligheten har jo ikke noe å si. Hun bor alene dersom hverdagen, gjøremål og privatliv (med hensyn til foreldrene) er det samme som det ville vært dersom leiligheten lå ti mil unna i stedet for i samme hus. Dere som mener hun ikke bor for seg selv, mener dere en fremmed leietaker heller ikke hadde bodd for seg selv, men sammen med foreldrene til venninna til ts, hvis de hadde leid leiligheten? Anonymkode: 4cb6b...65c De bor ikke hos mamman og pappan sin. Så jo, de bor alene. Fordi de har flyttet ut hjemmefra. Anonymkode: 4d53f...824
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #20 Skrevet 17. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men hun bor ikke for seg selv. Hun bor med foreldrene sine, gratis. Slik man gjør når man bor hjemme. Det eneste som har forandret seg er at hun kjøper sin egen mat, det gjør de fleste eldre barn som bor hjemme. De spiser ute, kjøper lunch på skolen. Er knapt nok hjemme til middag. De fleste hjemmeboende eldre barn betaler faktisk husleie i tillegg. Anonymkode: 4d53f...824 Men er de fleste barn som bor hjemme ansvarlig for 100% av husarbeid, dagligvareinnkjøp, alle regninger (minus husleie), og kan ha folk på besøk når de ønsker uten at det forstyrrer andre i husholdningen? Anonymkode: 4cb6b...65c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå