Gå til innhold

Varseltrekant pga hagearbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om denne er postet på riktig ste. Jeg kjører ikke bil selv så dette plager ikke meg, men jeg er litt nysgjerrig på om det er lov.

Jeg bor i en leilighet som ligger langs en smal grusvei sentralt i byen. Det er gjennomkjøring forbudt for de som ikke bor i veien.

Ytterst i gata ligger en villa med stoor hage. Og i løpet av sommeren så har naboen flere ganger satt opp varseltrekanter i veien når han driver med hagearbeid. Han setter en øverst i veien som går ved siden av øverste del av hagen. Og en nederst ved siden av hagen. Han jobber ikke med hagearbeidet i veien, men kjører trillebåren sin der når den er fyllt opp med rask. Kanskje 1 gang i timen. Varseltrekantene står gjerne der 8-16. Dette må da være litt på kanten? Og plagsomt for naboene som ikke kommer seg ut den veien.

Anonymkode: 80c83...d3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han setter varseltrekantene i veien, så de sperrer for trafikk, så er det ulovlig uansett grunn.

Varseltrekantene kan gjerne brukes for å gi beskjed om at her er det noe andre trafikanter bør være obs på. Men om han utfører et slikt arbeid at han trenger å stenge av veien, må det avklares med kommunen / veimyndighetene. Normalt med nabovarsel og skiltet omkjøring.

• Liker 2
Skrevet

Stenger han veien eller har han satt de opp slik at folk må være obs?

Anonymkode: 995a1...2a7

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stenger han veien eller har han satt de opp slik at folk må være obs?

Anonymkode: 995a1...2a7

De står midt i veien.

Anonymkode: 80c83...d3c

Skrevet

Nei, hørtes ikke lovlig ut,  dette har jo ingenting med intensjonen / hensikten med varseltrekanter:

Varseltrekant, lysreflekterende rødt triangel montert på en fot og som i godkjent type alltid skal medføres i bil. Brukes for varsling når bilen er plassert til fare eller hinder for trafikken, f.eks. ved motorstopp, punktering o.l. Skal plasseres i slik avstand fra kjøretøyet at andre kjørende kan se den i tide. Denne bestemmelse trådte i kraft i Norge 1. januar 1971.

Kilde: https://snl.no/varseltrekant

Anonymkode: c6bcd...1fd

• Liker 1
Skrevet

Om han har lov til å stenge veien eller ikke er det for lite informasjon i denne tråden til å avgjøre. Bruken av varseltrekanter tviler jeg sterkt på er lovlig.

Skrevet

Dette ville jeg kontaktet politiet om når han har utplassert sine trekanter for det er godt på kanten å bruke varseltrekantene slik.

Han kan ta på seg en refleksvest, mannen. 

Anonymkode: b5fb2...2b5

Skrevet

Dette kan jeg ikke tenke meg er lovlig. Tanken om å sette opp varseltrekant er i grunnen ganske fin, om det er trangt og uoversiktlig der han jobber, men refleksvest må da være mye bedre.

Forøvrig må bedrifter som skal arbeide feks på en husfasade og må sperre av deler av fortau; sende søknad til kommunen om dette. 

Anonymkode: 6bdfc...100

Skrevet

synes det er fantastisk at han setter opp en varseltrekant for å varsle at noe skjer MEN ikke midt i veien. Denne bør stå et stykke før og da inntil veien så det er ikke greit. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...