Gå til innhold

Bursdag til barnehage venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år har jeg et problem med hvem bør vi invitere til bursdag til jenta vår (5 år snart). Til nå gikk hun til en vanlig avdeling med 3, 4, 5/6 åringer, så inviterte vi bare jevnaldrende og det gikk greit. I året er avdelingene delt ved alder, og plutselig er det 22 barn i alder 5/6 år, dvs førskolebarn i avdelingen der dattera mi går. Og det er veldig mye, synes jeg. Bør jeg invitere alle 22 barn? Plus ca 7-8 venner ikke fra barnehage så blir det 30. 

Jeg regner selvfølgelig med at ikke alle skal komme, men likevel... Vi har et lite hus, og det går ikke å invitere alle sammen til huset. Og på Leos lekeland blir det ca 4000 NOK om det kommer 20 barn, og det må jeg regne med.

Er det greit å invitere bare jenter? Eller la dattera bestemme hvem hun vil invitere?

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, det er greit å invitere bare jenter (eller bare gutter dersom bursdagsbarnet er gutt). Det er med på å begrense antallet. Man kan ikke invitere ubegrenset med unger i en bursdag, så å begrense det til kun samme kjønn er helt vanlig og "innafor".

Etterhvert vil det uansett også være naturlig å kun invitere jenter, da jenter ofte har helt andre interesser (prinsessekjoler, dukker, sminke osv) i bursdagen enn guttene har uansett.

Jeg ville ikke latt barnet bestemme "hvem som får lov å komme". Det lukter det utestengelse av, og noen kan bli svært lei seg og utelatt. Ikke fordi datteren din nødvendigvis mente å være slem eller utestenge noen med vilje, men sånn føles det for de jentene som sitter igjen uten invitasjon. Og jo færre det er (f.eks. bare et par stykker) jo verre føles det. Inviter ALLE jentene, eller ingen.

Endret av Million
  • Liker 4
Skrevet

Ville i såfall gått for bare jenter evt det årskullet hun er født men det var kanskje alle på avd det. Vi har i alle fall hatt bare jenter. Kunne ikke valgt ut bare noen da hadde jeg heller latt være å ha barnehage bursdag. Har sett barn som ikke blir bedt å dette er en happening det snakkes mye om i bhg. Barn er for små til evt å velge selv i den alderen.

Anonymkode: 32835...a8a

Skrevet

Det er greit å invitere bare jenter. Jeg ville ikke latt barnet bestemme selv.

Skrevet

Egentlig jeg har ikke lyst å la henne bestemme selv. Spesielt at det skjer at hun sier til meg "Om jeg ikke får lov å spise is nå, så får du ikke komme til bursdagen min" eller, om hun synes jeg er spesielt snill "tusen takk mamma, du får lov å komme til bursdagen min". Jeg er sikker på at de pleier å si sånn i barnehage, får hun har ikke lært dette fra meg 

Og derfor kan det bli litt "tricky" å la henne å bestemme, for jeg er redd at hun vil bruke det på en slem måte, f.eks. hvis hun krangler med noen i bhg.

Men om det er ok å invitere bare jenter så skal det nok går bra :)

• Liker 1
Skrevet

Ville absolutt ikke latt henne bestemme. Bare jentene synes jeg høres greit ut :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg brukte 5-6000 på barnebursdagen til barnet mitt, når hun gikk i bhg. 

Leide lokale, hadde mat og drikke, 25-30 unger, maange voksne, alle fikk mer enn nok mat. Kaker i hopetall som jEg hadde bestilt, påskeegg til alle barna, leker i massevis, masse ballonger, ansiktsmaling, pynt og morsomme aktiviteter, pinjata og hele pakka. 

Etter dette har vi holdt oss til jentene i klassen, og venninner... men dyrt nok det også. Og vi har masse gode minner fra bursdager. 

Lekeland er en ide. Bursdag er dyrt uansett& hvis man ikke bare setter frem noen pølser og en kake og lar unga leke på rommet haha.

Anonymkode: f7c58...22f

Skrevet

Hva med å ha utebursdag? Grilling og muffins? Eller spør om bhg leier ut lokalet sitt? Mange bhg gjør det, og det koster ikke skjorta. Å bruke 4-6000 kr på en barnebursdag er jo helt sinnsykt!

• Liker 4
Skrevet

Det er in november, så det må være inne :)

Også - jeg tror vi velger lekeland likevel. Jobber full tid og har to små barn - er nok sliten med hverdagen, så vil gjerne la noen annen å gjøre jobben her (lage mat, servere, rydde, underholde) :)

Skrevet

Noen barnehager lar deg låne barnehagen til å ha bursdagsselskap. Da har man jo også plass til alle som går i barnehagen. Kanskje verdt å spørre om?

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte 5-6000 på barnebursdagen til barnet mitt, når hun gikk i bhg. 

Leide lokale, hadde mat og drikke, 25-30 unger, maange voksne, alle fikk mer enn nok mat. Kaker i hopetall som jEg hadde bestilt, påskeegg til alle barna, leker i massevis, masse ballonger, ansiktsmaling, pynt og morsomme aktiviteter, pinjata og hele pakka. 

Etter dette har vi holdt oss til jentene i klassen, og venninner... men dyrt nok det også. Og vi har masse gode minner fra bursdager. 

Anonymkode: f7c58...22f

Stakkars barn, hadde dere ikke innleide dyr fra dyreparken? Ikke et par pingviner en gang? :tristbla: 

Beklager, men jeg har ikke sansen for det "større, flottere, dyrere, bedre-opplegget" som mange foreldre kjører. Barn er som regel fornøyde med enkel servering, lek med vennene sine og bursdagsgaver, men neida ... mor og far skal slå på stortromma med tryllekunstner og kake fra Pascal, og så har du sirkuset gående i gjengen.

Beklager digresjonen, TS, men jeg synes det er synd at bursdagsfeiringer blir så voldsomt i mange kretser.

Bare jentene på lekeland høres ut som en fin løsning hvis dere ikke orker å ha det hjemme. Da er det ingen som føler seg utestengt. Håper det blir en hyggelig bursdag :)

Anonymkode: 66e01...b37

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, evelynn skrev:

Det er in november så det må vær I inne :)

Også!   - jeg tror vi  velger lekeland likevel. Jobber full tid ogIhar to små barn - er nok slit en med hverdagen, så vil gjerne la noen annen å gjøre jobben her (lage mat, servere, rydde, underholde) :)

Vet at utebursdager på senhøst og vinter er svært populære og suksessfulle! :) Man må bare huske å skrive det i invitasjonen at det blir ute og klær etter vær! Grille pølser over bål eller bålpanne. Eller kakao og ferdig smørte baguetter eks. Og helt fint å kun invitere jenter, kan også dele de inn i alder også, selv om de kun er to alder sammen i barnehagen. Men såklart eks alle jentene om det står tilbake en eller svært få. Lekeland er alltid gøy! Vet at mange syns det blir dyrt med store grupper, og derfor velger å spleisefeire med en eller to til! :)Da står man friere til å invitere eks alle også! :)Lykke til, blir morsomt med barnebursdag! :)

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Arkana skrev:

Noen barnehager lar deg låne barnehagen til å ha bursdagsselskap. Da har man jo også plass til alle som går i barnehagen. Kanskje verdt å spørre om?

Ofte et trygt og godt alternativ! :)

Skrevet

Sjekk hvem som har bursdag i samme tidsrom (av 22 er det noen), og foreslå spleis på lekeland. 4000 blir da kanskje 1400 på dere, alle 22 invitert, alt styr unngått. Eventuelt: lei barnehagen eller annet lokale (hos oss er det gratis), gå sammen med de andre, ha fellesbursdag en lørdag formiddag, del på kaker, mat leker. Da kan også alle bes.

Anonymkode: 4f62c...6d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...