Gå til innhold

Være brud uten noen til å hjelpe til med kjole, sminke, hår o.l.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg holder på å planlegge bryllup men har et problem. Jeg har ingen venner som kan være forloveren min, og har valgt min bror som forlover pga. det.

Så vidt jeg har forstått det er det vanlig at forloverne hjelper bruden med eventuelt hår, litt sminke, kjolen, sløret, buketten osv. på den store dagen. Men jeg kan jo ikke forlange at min bror skal fikse håret mitt hele dagen? Eller få han til å sjekke sminken min før bilder? Hva når jeg skal på do? Jeg har tenkt å ha en stor, typisk prinsessekjole, så jeg trenger nok noe slags hjelp når jeg skal på do. Har lite lyst til at min bror skal hjelpe meg med dobesøket!

Er det noen som har vært i lignende situasjon? Eller har noen tips til hva jeg skal gjøre? Har egentlig ingen andre i slekta som jeg kan spørre om sånn type hjelp, iallefall så gjør jeg ikke det før jeg har gått tom for andre alternativer. Føler ikke jeg kjenner svigerfamilien godt nok til å spørre om sånne ting. Eller tror dere jeg kan klare dagen helt uten hjelp? (Som sagt: Jeg skal ha en stor ballkjole, så det kan bli litt problemer å gå på do alene, med mindre noen med tidligere erfaring klarte det alene? Hva med hår, sminke, kjole osv.?)

Anonymkode: c71af...418

Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg holder på å planlegge bryllup men har et problem. Jeg har ingen venner som kan være forloveren min, og har valgt min bror som forlover pga. det.

Så vidt jeg har forstått det er det vanlig at forloverne hjelper bruden med eventuelt hår, litt sminke, kjolen, sløret, buketten osv. på den store dagen. Men jeg kan jo ikke forlange at min bror skal fikse håret mitt hele dagen? Eller få han til å sjekke sminken min før bilder? Hva når jeg skal på do? Jeg har tenkt å ha en stor, typisk prinsessekjole, så jeg trenger nok noe slags hjelp når jeg skal på do. Har lite lyst til at min bror skal hjelpe meg med dobesøket!

Er det noen som har vært i lignende situasjon? Eller har noen tips til hva jeg skal gjøre? Har egentlig ingen andre i slekta som jeg kan spørre om sånn type hjelp, iallefall så gjør jeg ikke det før jeg har gått tom for andre alternativer. Føler ikke jeg kjenner svigerfamilien godt nok til å spørre om sånne ting. Eller tror dere jeg kan klare dagen helt uten hjelp? (Som sagt: Jeg skal ha en stor ballkjole, så det kan bli litt problemer å gå på do alene, med mindre noen med tidligere erfaring klarte det alene? Hva med hår, sminke, kjole osv.?)

Hår, sminke osv har de jeg kjenner fått proffesjonelle til å gjøre. Når det gjelder toalettbesøk så tror jeg nok du klarer det alene. Hva med at du begynner å øve litt på hvordan du kan flytte kjolen til siden osv, nå før bryllupet? Antar du ikke har en mor som kan hjelpe deg siden du ikke nevner dette..

Anonymkode: d5213...502

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hår, sminke osv har de jeg kjenner fått proffesjonelle til å gjøre. Når det gjelder toalettbesøk så tror jeg nok du klarer det alene. Hva med at du begynner å øve litt på hvordan du kan flytte kjolen til siden osv, nå før bryllupet? Antar du ikke har en mor som kan hjelpe deg siden du ikke nevner dette..

Anonymkode: d5213...502

Takk for svar. Nei, ingen mor eller andre nære kvinnelige familiemedlemmer.

- TS.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Men har du ingen passe gode venner, som kan hjelpe deg på bryllupsdagen? Jeg tror det er mer vanlig at man drar til frisør for å fikse hår og sminke, man bestiller bukett i blomsterbutikken, det finnes mange som kan holde/passe på den i løpet av dagen, så drar man til kirken, om det så er deg og forlover(e), bror, kommende mann, familie, så er ikke det så farlig. Det som er greit er å ha noen som kan hjelpe deg ut av bilen, men hvis du og mannen din skal gå opp til alteret sammen, så kan jo han møte deg utenfor kirken. 

Hvis du føler du trenger ett "kvinneperspektiv" i alt dette, kan du spørre en venn og si det som det er? Eventuelt hvis du har en svigerinne, kan du spørre henne. 

Anonymkode: 3a962...f3f

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men har du ingen passe gode venner, som kan hjelpe deg på bryllupsdagen? Jeg tror det er mer vanlig at man drar til frisør for å fikse hår og sminke, man bestiller bukett i blomsterbutikken, det finnes mange som kan holde/passe på den i løpet av dagen, så drar man til kirken, om det så er deg og forlover(e), bror, kommende mann, familie, så er ikke det så farlig. Det som er greit er å ha noen som kan hjelpe deg ut av bilen, men hvis du og mannen din skal gå opp til alteret sammen, så kan jo han møte deg utenfor kirken. 

Hvis du føler du trenger ett "kvinneperspektiv" i alt dette, kan du spørre en venn og si det som det er? Eventuelt hvis du har en svigerinne, kan du spørre henne. 

Anonymkode: 3a962...f3f

Når sant skal sies så har jeg ingen venner som jeg kan invitere. Det blir bare familie fra min side. Jeg har som sagt et par familiemedlemmer lengre ut i slekten jeg til nød kan spørre om sånne ting, men skulle helst ha unngått det, da forholdet vårt er mer som "bekjente" enn "venner".

Min far har tenkt å følge meg til kirken og opp alteret sammen, så akkurat der har jeg heldigvis han, men takk for forslaget! Jeg får bare håpe han har øye for detaljer og ikke tråkker på kjolen min e.l. :tongue:

- TS.

Skrevet

Min forlover hjalp ikke med noe av det du nevner. Ser heller ikke helt behovet for det =) Jeg hadde ikke stor ballkjole, men har gått i det flere ganger uten at det er noen store problemer med det. 

Skrevet

Jeg hadde en blind forlover, så jeg fikk heller ikke hjelp med de tingene du nevner. Det var ikke noe problem, for jeg hadde ikke behov for så mye hjelp. 

Dersom du synes det er vanskelig å gå på do i kjolen kan du prøve å gå på doen feil vei. Det er ofte enklere.

Anonymkode: fd727...269

Gjest økonomifrue
Skrevet

Hår, sminke og blomster får du hjelp til av frisør og blomsterdekoratør! Angående toalettbesøk, kan du ikke ta med deg mannen din? 

Forstår du ikke vil ha med forloveren din, men samtidig så ser han trolig ingenting når du skal ha en stor kjole 😃 Er helt sikker på at det ordner seg for deg!!

Skrevet
Et øyeblikk siden, økonomifrue skrev:

Hår, sminke og blomster får du hjelp til av frisør og blomsterdekoratør! Angående toalettbesøk, kan du ikke ta med deg mannen din? 

Forstår du ikke vil ha med forloveren din, men samtidig så ser han trolig ingenting når du skal ha en stor kjole 😃 Er helt sikker på at det ordner seg for deg!!

Da er det jo svær fort gjort at gjestene kommer til å snakke om at de har tatt seg en kjapp en, i stedet for å tro på at han bare skulle hjelpe henne med praktiske ting. :P Jeg hadde aldri trodd på det som gjest i alle fall. 

Jeg hadde en kjole som var ganske stor på den nederste delen sin, og hadde utfordringer med dette selv da jeg var brud. Likevel oppdaget jeg det ikke før når jeg allerede var på doen kan man si, så det var ikke slik at jeg kunne rope ut i salen at forloveren min måtte komme heller. Uansett var jeg ikke SÅ nærme min forlover at det hadde vært noe hun hadde hjulpet meg med. 

Jeg tror du må gjøre som de andre nevner. Prøv deg litt frem og tilbake med det hjemme på egenhånd før selve dagen med kjolen på, eventuelt å gjøre ting bakvendt som noen nevner.

Anonymkode: 78ddc...56d

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det jo svær fort gjort at gjestene kommer til å snakke om at de har tatt seg en kjapp en, i stedet for å tro på at han bare skulle hjelpe henne med praktiske ting. :P Jeg hadde aldri trodd på det som gjest i alle fall. 

Jeg hadde en kjole som var ganske stor på den nederste delen sin, og hadde utfordringer med dette selv da jeg var brud. Likevel oppdaget jeg det ikke før når jeg allerede var på doen kan man si, så det var ikke slik at jeg kunne rope ut i salen at forloveren min måtte komme heller. Uansett var jeg ikke SÅ nærme min forlover at det hadde vært noe hun hadde hjulpet meg med. 

Jeg tror du må gjøre som de andre nevner. Prøv deg litt frem og tilbake med det hjemme på egenhånd før selve dagen med kjolen på, eventuelt å gjøre ting bakvendt som noen nevner.

Anonymkode: 78ddc...56d

Og problemet med det er? :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Bare fordi det er vanlig at forlover hjelper til med slike ting, så betyr det ikke at alle gjør det.  Da jeg gikk på do, så tok jeg f.eks. bare tak i nærmeste kvinne og ba om hjelp.  Min forlover skulle liksom ha ansvar for hår og sminke etter at vi dro fra frisøren, men jeg kan ikke huske at hun faktisk gjorde noe med det iløpet av kvelden.  Vi hadde med oss en en stor bag med alt mulig stæsj man liksom skal ha bruk for, men tok den aldri frem.  

Lykke til!  Jeg er sikker på at dagen blir vellykket, selv om du ikke har noen som ordner håret og sminken hver gang du snur deg.  En god fotograf vil også si ifra dersom kjolen er skjev eller liknende.

Skrevet

Jeg hadde også min bror som forlover, og mener å huske at han blant annet måtte holde slepet mitt mens jeg var på do.. og det var vel det eneste jeg trengte av personlig assistanse den dagen, de aller fleste klarer vel å fikse litt på hår og sminke selv? SÅ høytidelig er det vel ikke.

Anonymkode: 91f6b...385

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også min bror som forlover, og mener å huske at han blant annet måtte holde slepet mitt mens jeg var på do.. og det var vel det eneste jeg trengte av personlig assistanse den dagen, de aller fleste klarer vel å fikse litt på hår og sminke selv? SÅ høytidelig er det vel ikke.

Anonymkode: 91f6b...385

Nei, det er ikke fordi jeg er "for fin" til å fikse egen sminke og hår, men fordi det fort kan bli noen pinlige øyeblikk hvis de skal ta bilder og sminken min har smeltet nedover kinnene mine, eller håret mitt er bustete, og jeg ikke merker det selv. Å løpe til nærmeste do hver gang noen drar opp kamera tror jeg fort kan bli slitsomt, derfor hadde jeg ønsket at noen kunne ha vært speilet mitt for meg i sånne situasjoner. ;) 

Men hvis det er så mange som sier at de ikke trengte noe hjelp så er jo det egentlig greit. For håpe det samme gjelder meg!

- TS

Skrevet

Dogåingen skal jeg ikke si noe om, men du kan jo be bror om å være litt våken på om håret holder på å gil ut, kjolen ikke sitter riktig eller om du har maskara nedover kinnene etc og si fra til deg? Det er jo helt greit, du vil jo at bildene skal være fine og såpass fikser han sikkert :) 

Anonymkode: d8aab...2d8

• Liker 1
Skrevet

Ta med et lommespeil til fotograferingen (pakk en liten nødbag med ekstra sminke, lommespeil osv, denne kan broren din passe på). Min forlover hjalp meg med å ta av sløret under middagen, ellers glemte vi helt bort å friske opp sminke og hår underveis. 

Jeg greide fint å gå på do alene i stor kjole, jeg bare heiste opp kjolen og rygget inn :P

Anonymkode: e783d...c6b

• Liker 2
Skrevet

Her er en metode for å gå på do i brudekjolen.

En annen, som ligner på det over, er å ha med en svart søppelsekk der du har klippet bort midterste del av bunnen. På toalettet trakker du gjennom dette hullet og samler kjolen oppi søppelsekken og løfter opp så godt det går. Det tror jeg går (nesten) uten hjelp, men øv gjerne hjemme først.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...