AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #1 Skrevet 16. august 2016 Det er en ganske merkelig ordning, at andre trossamfunn får mer penger. http://www.side3.no/vet-du-hva-som-skjer-nar-du-melder-deg-ut-av-kirken/3423252353.html Det er vel på tide å legge ned statskirken, men hvorfor skal staten gi penger til de som dyrker overtro? Anonymkode: 69557...328
Drizzt Skrevet 16. august 2016 #2 Skrevet 16. august 2016 Leste det nettopp selv og stusset litt over delen med at andre får mer. Det hele med statstøtte til trossamfunn er unødvendig. Så mye annet fornuftig å bruke pengene på. 7
belle_ Skrevet 16. august 2016 #3 Skrevet 16. august 2016 Kommer ikke til å melde meg ut, ikke fordi jeg er kristen av meg, men det du nevner er en av grunnene til jeg blir! 1
Drizzt Skrevet 16. august 2016 #4 Skrevet 16. august 2016 Dette systemet her ... Hvis flere melder seg i statskirken, blir det mindre penger for alle andre?
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #5 Skrevet 16. august 2016 Mye vil ha mer og faen vil ha fler! Anonymkode: b57f1...20e
Druid Skrevet 16. august 2016 #6 Skrevet 16. august 2016 Jeg tror forhistorien ligger i at prester fortsatt er statsansatte og kirker er offentlig eiendom: kostbildet er uavhengig av medlemmer, så dermed kan ikke sette en hodepris på hva kirken skal ha. Og siden religionsfriheten tilsier at andre religioner skal få det samme som kirken, så blir det slik. Det finnes en interessant løsning: lag din egen kirke! Du får faktisk flere gevinster med det. Og kirkeskatten tilbake. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #7 Skrevet 16. august 2016 Jeg hadde faktisk tenkt å melde meg ut, men nå forblir jeg medlem... Anonymkode: 786c5...7ea 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #8 Skrevet 16. august 2016 Nå får jeg mer lyst til å støtte muslimenen etter dette innlegget. Melder meg ut av statskirka asap. Anonymkode: 318c6...904
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #9 Skrevet 16. august 2016 Her er Liste over tros- og livssynssamfunn som mottar tilskudd https://no.wikipedia.org/wiki/Tilskudd_til_tros-_og_livssynssamfunn#Liste_over_tros-_og_livssynssamfunn_som_mottar_tilskudd Anonymkode: a0b50...511
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #10 Skrevet 16. august 2016 " Lov om trudomssamfunn og ymist anna I 1969 ble Lov om trudomssamfunn og ymist anna vedtatt av Stortinget.[1] En av endringene var at konseptet med fratrekk av kirkeskatt ble snudd. Kirkeskatten ble igjen innført som obligatorisk for alle borgere, men ethvert trossamfunn kunne istedet søke om tilskudd basert på innbetalt kirkeskatt fra sine egne medlemmer. Samtidig ble det mulig for ikke-religiøse livssynsorganisasjoner å søke om tilskudd. Tilskudd til tros- og livssynssamfunn skal sikre økonomisk lik behandling mellom Den norske kirke og tros- og livssynssamfunnene utenfor Den norske kirke, ved at disse får en tilsvarende bevilgning pr. medlem som statskirken. – Kulturdepartementet Beløpet som gis i tilskudd regnes ut ifra de midler det offentlige bevilger til Den norske kirke pr. medlem. Dette beregnes utifra alle registrerte medlemmer uavhengig av alder eller skatteevne. Etter tusenårsskiftet har dette beløpet ligget på ca. 600 kr. Da loven ble innført var det for å gjeninnføre likhetsprinsippet i skattelovgivningen. I praksis var det fortsatt en gruppe som fortsatt måtte betale skatt for å "subsidiere andres tro", nemlig dem som verken var registrert som medlem i Den norske kirke eller andre trossamfunn. Denne gruppen ble antatt å være så liten at den ikke ble burde vies spesielle hensyn i lovgivningen, og siden statskirken heller ikke opererte med noe medlemsregister den gangen var det også umulig å fastslå hvor stor denne gruppen var. Et av kravene for å kunne søke tilskudd er å kunne vise til et oppdatert medlemsregister. Dette har ført til at flere trossamfunn med uformelle organisasjoner har måttet formalisere sin medlemsmasse for å kunne få statsstøtte. " (fra linken over) Anonymkode: a0b50...511
Gjest Zalo2 Skrevet 16. august 2016 #11 Skrevet 16. august 2016 Dette hørte jeg om for noen år siden da jeg ville melde meg ut. Jeg forblir medlem!
sonush Skrevet 16. august 2016 #12 Skrevet 16. august 2016 (endret) 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en ganske merkelig ordning, at andre trossamfunn får mer penger. http://www.side3.no/vet-du-hva-som-skjer-nar-du-melder-deg-ut-av-kirken/3423252353.html Det er vel på tide å legge ned statskirken, men hvorfor skal staten gi penger til de som dyrker overtro? Anonymkode: 69557...328 Hva mener du med "de som dyrker overtro"? De som ikke er kristne, dyrker de overtro? Dvs at du ser på de som "vantro", fordi de tilhører en annen religiøs gruppe? Ser du på din egen som den "eneste" sanne? Heldigvis så lærer min religion meg å respektere alle religioner. Den påstår ihvertfall å ikke være den eneste sanne. Ellers så er jeg enige med de fleste her, og syns det er uforståelig om hvorfor utmelding fra den ene gir mer penger på de andre. Endret 16. august 2016 av sonush 2
Rotemor Skrevet 16. august 2016 #13 Skrevet 16. august 2016 6 minutter siden, sonush skrev: Hva mener du med "de som dyrker overtro"? De som ikke er kristne, dyrker de overtro? Dvs at du ser på de som "vantro", fordi de tilhører en annen religiøs gruppe? Ser du på din egen som den "eneste" sanne? Heldigvis så lærer min religion meg å respektere alle religioner. Den påstår ihvertfall å ikke være den eneste sanne. Ellers så er jeg enige med de fleste her, og syns det er uforståelig om hvorfor utmelding fra den ene gir mer penger på de andre. All religion bunner i overtro. 5
Gjest Orophin Súrion Skrevet 17. august 2016 #14 Skrevet 17. august 2016 Burde ikke folk ha fått med seg at Norge ikke har noen statskirke lenger? 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #15 Skrevet 17. august 2016 6 minutter siden, Orophin Súrion skrev: Burde ikke folk ha fått med seg at Norge ikke har noen statskirke lenger? Du har rett, de heter nå bare den norske kirke, har aldri meldt meg inn. Ellers heter det fra denne regjeringen og forrige: Komiteen legger til grunn at regjeringen vil føre en aktivt støttende tros- og livssynspolitikk og aktivt fremme tros- og livssynsmessig virksomhet. Tragisk hvorfor skal dette støttes? I fjor gav de 320 millioner til Islam, katolske kirke og andre. Kan de ikke betale selv? Anonymkode: 69557...328
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #16 Skrevet 17. august 2016 Prinsipielt bør vel alle slike ekstratjenester behandles likt. Jeg synes derfor at religion bør komme likt med idrett, kunst, kultur o.s.v. som noen bruker tid på. Jeg synes f.eks. ikke det er noe bedre å støtte operaen eller bygging av idrettsanlegg (f.eks. OL-anlegg) enn å støtte en kirke eller moske. Anonymkode: a9c0b...d6f
Gjest Blondie65 Skrevet 17. august 2016 #17 Skrevet 17. august 2016 Og derfor er jeg medlem av humanetisk forbund.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #18 Skrevet 17. august 2016 Hvordan i all verden tenker dere at støtten til andre trossamfunn skal kuttes dersom dere forblir som medlem i den norske kirka? Som en kortsiktig plan kan det sikkert duge å være innmeldt for å kutte støtten til islam, men i det lange løpet vil støtten til religion kuttes dersom det gis for mye penger per medlem og antall medlemmer samtidig synker. Dessuten, når det er så enkelt å melde seg ut på nett nå, så kan dere jo tenke dere at de vil motta mange utmeldinger i årene som kommer. Da sier det seg selv at pengestøtten vil revurderes når den norske kirka ikke engang får penger per medlem. Anonymkode: c9897...bd3 3
GinaT Skrevet 17. august 2016 #19 Skrevet 17. august 2016 En ting denne artiklen glemmer å nevne er den langsiktige effekten av at mange melder seg ut. Da vil nemlig kirken ha mindre å slå i bordet med når staten skal bevilge de midler. Tenk dere hvis 300 000 skulle ha meldt seg ut. Hvorfor skal da kirken ha like mye i støtte? Omvendt blir det hvis mange melder seg inn i stedet. Plutselig har kirken 300 000 ekstra medlemmer. Hvorfor skal de da ikke få mer støtte enn tidligere (som da også fører til mer støtte til andre trossamfunn). Så på lang sikt er nok det beste å melde seg ut. 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #20 Skrevet 17. august 2016 2 minutter siden, GinaT skrev: En ting denne artiklen glemmer å nevne er den langsiktige effekten av at mange melder seg ut. Da vil nemlig kirken ha mindre å slå i bordet med når staten skal bevilge de midler. Tenk dere hvis 300 000 skulle ha meldt seg ut. Hvorfor skal da kirken ha like mye i støtte? Omvendt blir det hvis mange melder seg inn i stedet. Plutselig har kirken 300 000 ekstra medlemmer. Hvorfor skal de da ikke få mer støtte enn tidligere (som da også fører til mer støtte til andre trossamfunn). Så på lang sikt er nok det beste å melde seg ut. Hvis man vil brenne, så Anonymkode: cc93d...ac6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå