Gå til innhold

Hjelp til trening for en med dårlig kondis og tapt muskelmasse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har behov for å trene og forbedre kondisen min, samt tape noen kilo fett, men jeg er ganske clueless når det kommer til hva jeg bør gjøre og hvor jeg skal begynne. Jeg har vært syk og sengeliggende over en lang tid, så muskelmassen min har forsvunnet/krympet, f.eks: jeg klarer ikke å komme meg opp bare ved bruk av musklene i bena dersom jeg har sittet på huk, jeg klarer ikke å gå opp på en kant som er særlig høyere enn å ta to trappetrinn i slengen, for jeg har ikke muskler nok i benet til å "dra" resten av kroppen opp, og jeg blir tungpustet ganske fort. Den eneste aktiviteten jeg gjør for tiden, er å gå turer med en liten hund jeg passer, så det er helt klart rom for forbedring.

Vekten min har gått et stykke over det jeg føler meg komfortabel med å være (takket være lite aktivitet), akkurat nå veier jeg ca. 65 kg fordelt på 170 cm. Jeg er normalvektig i følge bmi, men det er mest fett siden jeg ikke akkurat har så veldig mye muskler som veier meg ned, og det ser rett og slett ikke bra ut.

Jeg trenger derfor å trene meg selv opp fra bunnen av og vil gjerne gå ned noen kilo, men samtidig bygge opp musklene mine og kondisen min. Jeg kunne tenkt meg å ligge rundt 55-58 kilo. Men som sagt, jeg vet ikke en gang hvor jeg skal begynne. Jeg har ikke mulighet til å skaffe meg PT eller gå i treningsstudio, da jeg bor på bygda, så jeg vil bedrive hjemmetrening og bruke naturen og terrenget som best jeg kan. Jeg har heller ikke råd eller plass til å kjøpe all slags maskiner, men jeg har muligheter til å kjøpe inn litt basics, som vekter, treningsmatte, ball, osv.

Så, er det noen som kan hjelpe meg?

Anonymkode: 492d4...abe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du bør starte veldig forsiktig. Hva med å starte med å gå turer i litt mer krevende terreng, eller litt lengre turer?

Skrevet
Den 17.8.2016 at 8.57, Puny skrev:

Høres ut som du bør starte veldig forsiktig. Hva med å starte med å gå turer i litt mer krevende terreng, eller litt lengre turer?

Det har du nok rett i, jeg har denne uken begynt å gå lengre turer enn tidligere, og da gjerne i bakker eller litt variert terreng, og jeg prøver å pushe meg selv slik at pulsen blir høy og pusten blir tung, Men jeg trenger å trene resten av kroppen også, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre videre.

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har du nok rett i, jeg har denne uken begynt å gå lengre turer enn tidligere, og da gjerne i bakker eller litt variert terreng, og jeg prøver å pushe meg selv slik at pulsen blir høy og pusten blir tung, Men jeg trenger å trene resten av kroppen også, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre videre.

Du trener hele kroppen ved å gå/jogge. Du kan evt. gå med staver om du vil.

Skrevet

På nettsidene til flere av treningssentrene ligger det mange forslag til treningsprogram for alt i fra "muskelbunter" til folk som er helt ute av trening. Generelt anbefales det en passe mix av kondis og styrketrening. Sjekk blta nettsidene til EVO og nettstedet trening.no. Lykke til.

Skrevet

Hvis du har vært sengeliggende lenge så er det nok lurt å ta det gradvis. 

I første omgang er det nok lurt å øve seg på det som går innenfor "normal" aktivitet, altså gå tur, øve på å gå opp to trappetrinn, øve på å heise deg opp fra huk også videre. 

Deretter kan du gradvis øke på til f.eks. turer i terreng, korte løpeintervaller og styrkeøvelser. Det finnes mange øvelser og videoer  gratis og på nett. Søk på Pilates på youtube f.eks. der er det mange øvelser som hjelper på kjernemuskulatur. Etter hvert kan du også bruke vekter - enten kjøpe noen selv eller bruke noe hjemmelagde (flasker fylt med vann f.eks.).

Jeg er ingen ekspert selv, men har opplevd lignende selv da jeg i et risikosvangerskap ble sengeliggende lenge før og etter fødsel og det er veldig viktig at du tar det rolig og ikke sammenligner deg med andre når du er i denne situasjonen. Ikke gjør øvelser som gjør vondt eller press deg selv for mye i starten. 

Anonymkode: dc995...377

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...