AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #1 Skrevet 16. august 2016 Min mor er på sykehjem og er veldig syk. Svært dårlig allmenntilstand og delvis dement. (Hun surrer mye, forstår ikke helheten i sin egen situasjon osv, men er klar på andre ting, god langtidshukommelse og kan svare ganske adekvat på endel). Har diskutert med søsteren min, og vi ønsker å få solgt mamma sin leilighet på vegne av henne. Per idag står den tom mens utgiftene løper. Hun har gjeld, husleie, forsikring, nettleie/strøm m.m. Hver måned går det 12000 ut i utgifter for en tom leilighet.... Vi tenkte (og har diskutert med mor) at det økonomisk vil være best om hun selger, betaler ut sin gjeld og setter resten på høyrentekonto. Pga hennes tilstand vet vi med 100% sikkerhet at hun ikke kommer ut fra sykehjemmet - hun vil trolig sovne inn innen juletider.... Finnes det en fullmakt hun kan signere slik at vi kan iverksette salget for henne? (Vet man kan søke om å bli juridisk verge, men det tar mange måneder å behandle hos fylkesmannen, dessuten er hun ikke i en tilstand hvor hun bør umyndiggjøres heller.. Håper noen har noen konkrete råd og svar på dette? Anonymkode: 219c9...f41
ajarRun Skrevet 16. august 2016 #2 Skrevet 16. august 2016 (endret) 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Min mor er på sykehjem og er veldig syk. Svært dårlig allmenntilstand og delvis dement. (Hun surrer mye, forstår ikke helheten i sin egen situasjon osv, men er klar på andre ting, god langtidshukommelse og kan svare ganske adekvat på endel). Har diskutert med søsteren min, og vi ønsker å få solgt mamma sin leilighet på vegne av henne. Per idag står den tom mens utgiftene løper. Hun har gjeld, husleie, forsikring, nettleie/strøm m.m. Hver måned går det 12000 ut i utgifter for en tom leilighet.... Vi tenkte (og har diskutert med mor) at det økonomisk vil være best om hun selger, betaler ut sin gjeld og setter resten på høyrentekonto. Pga hennes tilstand vet vi med 100% sikkerhet at hun ikke kommer ut fra sykehjemmet - hun vil trolig sovne inn innen juletider.... Finnes det en fullmakt hun kan signere slik at vi kan iverksette salget for henne? (Vet man kan søke om å bli juridisk verge, men det tar mange måneder å behandle hos fylkesmannen, dessuten er hun ikke i en tilstand hvor hun bør umyndiggjøres heller.. Håper noen har noen konkrete råd og svar på dette? Anonymkode: 219c9...f41 https://www.google.no/search?q=fullmakt+boligsalg&oq=fullmakt+boligsalg&aqs=chrome..69i57.4635j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Det er ikke verre enn det. Du kan skrive en fullmakt for det meste, hvis dere er helt grønn på juss kan dere jo bare kontakte en advokat. VIktig at du har to vitner. Hvis hun jobber bor på gamlehjem kan du bare bruke sykepleiere. Endret 17. august 2016 av amativeReflection bor ikke jobber 1
Fru Uperfekt Skrevet 16. august 2016 #3 Skrevet 16. august 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min mor er på sykehjem og er veldig syk. Svært dårlig allmenntilstand og delvis dement. (Hun surrer mye, forstår ikke helheten i sin egen situasjon osv, men er klar på andre ting, god langtidshukommelse og kan svare ganske adekvat på endel). Har diskutert med søsteren min, og vi ønsker å få solgt mamma sin leilighet på vegne av henne. Per idag står den tom mens utgiftene løper. Hun har gjeld, husleie, forsikring, nettleie/strøm m.m. Hver måned går det 12000 ut i utgifter for en tom leilighet.... Vi tenkte (og har diskutert med mor) at det økonomisk vil være best om hun selger, betaler ut sin gjeld og setter resten på høyrentekonto. Pga hennes tilstand vet vi med 100% sikkerhet at hun ikke kommer ut fra sykehjemmet - hun vil trolig sovne inn innen juletider.... Finnes det en fullmakt hun kan signere slik at vi kan iverksette salget for henne? (Vet man kan søke om å bli juridisk verge, men det tar mange måneder å behandle hos fylkesmannen, dessuten er hun ikke i en tilstand hvor hun bør umyndiggjøres heller.. Håper noen har noen konkrete råd og svar på dette? Anonymkode: 219c9...f41 Her må du huske på at om pengene går til deres mor så vil endel inndras til statskassen til dekning av sykehjemsplassen hennes. Enkleste for alle parter vil nok være å kontakte en advokat og at du og din søster (forutsatt at dere er eneste arvinger) overtar leiligheten som forskudd på arv og så selger den. 6
Million Skrevet 17. august 2016 #4 Skrevet 17. august 2016 11 timer siden, amativeReflection skrev: Hvis hun jobber på gamlehjem kan du bare bruke sykepleiere. Hun JOBBER ikke på sykehjemmet, da! Hun er innlagt der som pasient. 1
Østlandet Skrevet 17. august 2016 #5 Skrevet 17. august 2016 Jeg hjalp min aldrende mor å flytte inn i leid leilighet for få måneder siden. Så solgte vi (jeg og min søster) huset for henne Hun undertegnet (godkjent) fullmakt med 2 naboer som vitner og hadde intet med salget å gjøre i det hele tatt. Hun er gammel og blir bare forvirret av sånt. Men har altså full myndighet over seg og sitt. Hun undertegnet kun fullmakten, som også sa at pengene etter salget skulle gå inn på min konto.. Pengene har jeg og min søster delt og har avtale om IKKE å bruke, i fall hun kunne trenge dem. Hun har beholdt en konto som hun kan bruke til vanlige utgifter...osv. Hvis hun havner på sykehjem, så kan alt bli mer vanskelig. Likevel, må jo vi oppgi/forklare disse pengene på neste års selvangivelse. (alt over kr 100000,-) 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #6 Skrevet 17. august 2016 1 minutt siden, Østlandet skrev: Jeg hjalp min aldrende mor å flytte inn i leid leilighet for få måneder siden. Så solgte vi (jeg og min søster) huset for henne Hun undertegnet (godkjent) fullmakt med 2 naboer som vitner og hadde intet med salget å gjøre i det hele tatt. Hun er gammel og blir bare forvirret av sånt. Men har altså full myndighet over seg og sitt. Hun undertegnet kun fullmakten, som også sa at pengene etter salget skulle gå inn på min konto.. Pengene har jeg og min søster delt og har avtale om IKKE å bruke, i fall hun kunne trenge dem. Hun har beholdt en konto som hun kan bruke til vanlige utgifter...osv. Hvis hun havner på sykehjem, så kan alt bli mer vanskelig. Likevel, må jo vi oppgi/forklare disse pengene på neste års selvangivelse. (alt over kr 100000,-) Takk for svar. Hvor fant dere denne fullmakten? Er det et nettsted man kan printe ut en slik, eller bare formulerer man en fullmakt? Og hvis en beboer på et sykehjem har "formue", tar virkelig staten dette?? Hun betaler 150 kr per døgn i opphold, men utvover det har jeg ikke sett eller hørt noe om pengekrav på hennes formue? Vet hun har ca halv million i oppsparte midler. Ved salg vil nok dette gå over en million.. Anonymkode: 219c9...f41
Østlandet Skrevet 17. august 2016 #7 Skrevet 17. august 2016 (endret) Det vi brukte var en såkalt "ugjenkallelig fullmakt". Det er veldig viktig at den er rett utfylt, så jeg ville ikke prøvd å lage den selv (uten at jeg vet noe om deres bakgrunn) Det er mulig den finnes på nett. Likevel ville jeg anbefale dere å få den av en eiendomsmegler, som kan forklare dere. Avhengig av hvor omfattende dere vil ha den. Jeg fikk en hvor jeg fikk alle fullmakter. Også utbet av salgssum. Her har jeg bare en kopi som er utfylt. og kan derfor ikke sende som eksempel. Jeg overdro huset til ny eier for 2 mnd siden og prossessen ble altså som om det var mitt eget hus jeg solgte. Er vedkommende ikke umyndigjort, så kan jeg ikke skjønne at det samme kan skje om man bor på sykehjem. Er man f eks dement tror jeg fylkesmann griper inn. Krav på hennes formue tror jeg ikke vil finne sted. Har hatt min far på sykehhjem før han døde og hørte aldri om annet enn betaling for døgnopphold. Obs. Jeg skrev i første innlegg. "Hvis hun havner på sykehjem, så kan alt bli mer vanskelig". Jeg mente: "Hvis hun hadde havnet på sykehjem og blitt dement, så kunne alt bli mer vanskelig". Endret 17. august 2016 av Østlandet 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #8 Skrevet 17. august 2016 7 minutter siden, Østlandet skrev: Jeg mente: "Hvis hun hadde havnet på sykehjem og blitt dement, så kunne alt bli mer vanskelig". Da kan man søke til fylkesmannen om å selge boligen. Man får da oppnevnt en verge som vil ivareta hennes interesser i forbindelse med saken. Anonymkode: 654f6...285
ajarRun Skrevet 17. august 2016 #9 Skrevet 17. august 2016 55 minutter siden, Million skrev: Hun JOBBER ikke på sykehjemmet, da! Hun er innlagt der som pasient. Jeg mente selvsagt "bor", gikk litt fort i svingene der.
Østlandet Skrevet 17. august 2016 #10 Skrevet 17. august 2016 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da kan man søke til fylkesmannen om å selge boligen. Man får da oppnevnt en verge som vil ivareta hennes interesser i forbindelse med saken. Anonymkode: 654f6...285 Ikke bestandig det er så enkelt. Det har vi nylig erfart i vår bekjentskapskrets og det var nettopp derfor vi ble anbefalt å gjøre det på måten jeg har skissert over her. Slik at vi var forutseende og alt likeve ble gjort korrekt. Såkalt "fremtidsfullmakt" kan i noen tilfeller være lurt. Men det er strenge formkrav for å kunne opprette en gyldig fremtidsfullmakt. Den må være skriftlig og bevitnet av to vitner. Det må også gå klart frem av fullmakten at den skal gjelde etter at fullmaktsgiveren har kommet i en tilstand som beskrevet i vergemålsloven § 78. Det er ikke nok bare å kalle fullmakten fremtidsfullmakt. Men, ellers er jo dette litt innfløkt. Forskudd på arv ved vergemål Dersom mor eller far er dement og satt under vergemål, kan fylkesmannen samtykke til utdeling av arveforskudd i to tilfeller. Hvis det kan sies å foreligge særlige behov hos livsarvingen utover det som er vanlig. Da er det ikke god nok grunn at det vil komme godt med å få ekstra midler, for eksempel for å kunne nedbetale sikret gjeld. Dersom det dreier seg om forbruksgjeld, og livssituasjonen er meget vanskelig, kan det stille seg annerledes. Hvis det finnes skriftlige nedtegnelser eller andre holdepunkter for at forskudd på arv er i samsvar med ønskene til personen under vergemål. Da må grunnlaget uansett vurderes opp mot de økonomiske behov til personen under vergemål. Hvis det er aktuelt med arveforskudd må det sendes inne en begrunnet søknad til fylkesmannen. Det kan være praktisk å ta kontakt med fylkesmannen på forhånd ettersom han har en genrell veiledningsplikt. Endret 17. august 2016 av Østlandet
Leeloo Skrevet 17. august 2016 #11 Skrevet 17. august 2016 Rentene blir vel i hvert fall inndratt på lik linje med annen inntekt (eks. pensjon), aner ikke om de får beholde noe til forbruk, det må de vel? Om det er noen grense for hvor mye som inndras er jeg ikke sikker på (si hun hadde hatt 20 mill. i formue, det blir jo en del renter selv nå). Slik sett er det mer økonomisk om hun bare fordeler pengene som forskudd på arv (det kan jo også skje at en fremtidig regjering innfører arveavgift igjen, greit å være ferdig med det). Greit å gjennomføre før hun blir for dement til å kunne signere lovlig på noen som helst. Nå mener jeg ikke at hun har noen som helst plikt til å fordele arv nå, men jeg selv ville i hvert fall heller at ungene mine skulle fått glede av pengene enn at alt overskudd går til statskassa, og kommer til å sørge for dette når (om ) jeg en gang blir gammel. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #12 Skrevet 17. august 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hvis en beboer på et sykehjem har "formue", tar virkelig staten dette?? Hun betaler 150 kr per døgn i opphold, men utvover det har jeg ikke sett eller hørt noe om pengekrav på hennes formue? Vet hun har ca halv million i oppsparte midler. Ved salg vil nok dette gå over en million.. Anonymkode: 219c9...f41 De tar ikke av formuen, men rentene regnes med i inntektsgrunnlaget som utgjør hva sykehjemmet skal ha betalt. Så jo mer penger i bank, jo mer renter, jo høyere inntektsgrunnlag og jo mer må hun betale til sykehjemmet. Anonymkode: 37268...a10
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #13 Skrevet 17. august 2016 Det er ikke for ingenting at bemidlede mennesker gir storeparten av verdiene på forskudd på arv til barna (har jeg iallefall hørt) Vi solgte mors hus da hun var dement og fast flyttet inn på sykehjem. Men her var min eldste søsken verge for mor. Så da stiller nok saken seg annerledes. Etter bolig var solgt og gjeld betalt, så var det bare 50 000 til oss to søsken, så det påførte vi bare ved neste selvangivelse. Men mors pensjon som hun får på konto, er det fast trekk for sykehjemsplassen. Dette trekket er på 80% av den mnd pensjonen, så hun har 20% til nye sko/truser/bukser/frisør/fotpleie etc. Vi opplevde at de 20% holdt fint, med unntak av de første mnd der vi måtte kjøpe inn div klær/tøfler etc, så ble det slik at det ble ikke brukt opp pr mnd, og det stod bare å vokste på kontoen. Hun trengte jo ingenting, men hadde hun lyst på ny bluse, så var det ikke noe problem. Anonymkode: ad6f7...2dd 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #14 Skrevet 17. august 2016 Takk alle sammen! Mye info her som var viktig for meg. har snakket med megler som hadde slik fullmakt. Så lenge mamma er ved "sine fulle fem" som han sa, og to vitner kan bevitne at hun skriver under fullmakten, så skal alt være i orden. Om hun skulle sovne inn etter at fullmakten er underskrevet, så kan vi allikevel bare fullføre salg, da vi med dette unngår skifteretten osv. For hver måned som går betaler hun jo mange tusen som er å kaste penger ut av vinduet her.. Anonymkode: 219c9...f41
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #15 Skrevet 17. august 2016 21 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Her må du huske på at om pengene går til deres mor så vil endel inndras til statskassen til dekning av sykehjemsplassen hennes. Enkleste for alle parter vil nok være å kontakte en advokat og at du og din søster (forutsatt at dere er eneste arvinger) overtar leiligheten som forskudd på arv og så selger den. Denne er viktig! Her arvet søsteren min og jeg alt ca en mnd etter at mamma flyttet på hjem. Lot det stå igjen ca 100.000,- på en konto som bare skulle brukes på klær og div som hun trengte. Anonymkode: d402d...a77
Fru Uperfekt Skrevet 18. august 2016 #16 Skrevet 18. august 2016 19 timer siden, Leeloo skrev: Rentene blir vel i hvert fall inndratt på lik linje med annen inntekt (eks. pensjon), aner ikke om de får beholde noe til forbruk, det må de vel? Om det er noen grense for hvor mye som inndras er jeg ikke sikker på (si hun hadde hatt 20 mill. i formue, det blir jo en del renter selv nå). Slik sett er det mer økonomisk om hun bare fordeler pengene som forskudd på arv (det kan jo også skje at en fremtidig regjering innfører arveavgift igjen, greit å være ferdig med det). Greit å gjennomføre før hun blir for dement til å kunne signere lovlig på noen som helst. Nå mener jeg ikke at hun har noen som helst plikt til å fordele arv nå, men jeg selv ville i hvert fall heller at ungene mine skulle fått glede av pengene enn at alt overskudd går til statskassa, og kommer til å sørge for dette når (om ) jeg en gang blir gammel. Grensen er at de kan ikke ta mer pr kalenderår enn det plassen koster å drifte. Ca 800k er det vel i Oslo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå