applestories Skrevet 16. august 2016 #21 Skrevet 16. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Gi et falskt bilde av virkeligheten" stemmer overens med det jeg prøver å formidle. Ved å utelate deler av sannheten er det nettopp dette man gjør, selv om det er ubevisst, eller en forglemmelse. Anonymkode: dc506...bfb Beleilig å utelate resten av definisjonen... 5 minutter siden, applestories skrev: 2) gi et falskt bilde av virkeligheten, narre Det er nok en grunn til at det står under et punkt og ikke to.
Tibbie Skrevet 16. august 2016 #22 Skrevet 16. august 2016 Det er ikke å lyve å unngå å fortelle noe. Å lyve er å "pynte på sannheten". Jeg er selv veldig surrete av meg da jeg glemmer så lett, så når jeg skal forklare noe gjengir jeg det som regel feilakti. Men siden jeg ikke gjør det med vilje, anser jeg det ikke som lyving. Uavhengig om feilen er betydelig eller ikke. Det er bare løgn om du selv vet at du lyver.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #23 Skrevet 17. august 2016 9 timer siden, applestories skrev: Beleilig å utelate resten av definisjonen... Det er nok en grunn til at det står under et punkt og ikke to. Det var ikke bevisst at jeg utelot "narre", det var bare det at første del av setningen beskrev hva jeg prøvde å få frem. Poenget er at dersom det er viktig nok for mottaker, vil det å unnlate å fortelle fakta oppfattes som en løgn, selv om det ikke er en bevisst løgn fra avsenders side. Anonymkode: dc506...bfb
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #24 Skrevet 17. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke bevisst at jeg utelot "narre", det var bare det at første del av setningen beskrev hva jeg prøvde å få frem. Poenget er at dersom det er viktig nok for mottaker, vil det å unnlate å fortelle fakta oppfattes som en løgn, selv om det ikke er en bevisst løgn fra avsenders side. Anonymkode: dc506...bfb Jeg må legge til at dette ikke er en viktig sak for meg. Det å unnlate å fortelle ting er noe vi gjør hele tiden, hver eneste dag, for at ikke hverdagen skal oversvømmes av detaljer. Det er først når mottaker reagerer at det blir oppfattet som en løgn, og da er det fordi det er viktig informasjon som ikke har blitt fortalt, slik at mottaker har fått et feil bilde av det som egentlig har skjedd. Anonymkode: dc506...bfb
Aamu Skrevet 17. august 2016 #25 Skrevet 17. august 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er fryktelig dårlig på å forklare alt. Betyr det at jeg lyver om jeg ikke sier hvor, hvem og hva? jeg skulle fortelle det, men jeg glemte der og da. Jeg gir korte beskjeder. Lyver jeg? Anonymkode: 5c6fa...dc9 Nei, du glemmer. Hvis du skal lyve må du tale usant med vilje.
Petra75 Skrevet 17. august 2016 #26 Skrevet 17. august 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke bevisst at jeg utelot "narre", det var bare det at første del av setningen beskrev hva jeg prøvde å få frem. Poenget er at dersom det er viktig nok for mottaker, vil det å unnlate å fortelle fakta oppfattes som en løgn, selv om det ikke er en bevisst løgn fra avsenders side. Anonymkode: dc506...bfb Er enig i dette. For eksempel i trådstarters tilfelle: Hvis TS har vært på byen med mannen som venninna til TS er forelsket i og "glemmer" å fortelle dette ville jeg også ha tatt det som en løgn. Særlig hvis TS da visste at dette var viktig for venninna.
applestories Skrevet 17. august 2016 #27 Skrevet 17. august 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke bevisst at jeg utelot "narre", det var bare det at første del av setningen beskrev hva jeg prøvde å få frem. Poenget er at dersom det er viktig nok for mottaker, vil det å unnlate å fortelle fakta oppfattes som en løgn, selv om det ikke er en bevisst løgn fra avsenders side. Anonymkode: dc506...bfb Og der er man jo inne på det sentrale her - noe kan oppfattes som en løgn, det betyr ikke at det er en løgn. Ihvertfall ikke etter definisjonen av ordet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå