AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #1 Skrevet 16. august 2016 Jeg er fryktelig dårlig på å forklare alt. Betyr det at jeg lyver om jeg ikke sier hvor, hvem og hva? jeg skulle fortelle det, men jeg glemte der og da. Jeg gir korte beskjeder. Lyver jeg? Anonymkode: 5c6fa...dc9
applestories Skrevet 16. august 2016 #2 Skrevet 16. august 2016 Kommer an på om du gjør det med overlegg eller ikke. Det høres det ikke ut som at du gjør.
Turin Skrevet 16. august 2016 #3 Skrevet 16. august 2016 (endret) Nei, for meg virker du bare litt distre. Jeg betrakter det å lyve som å presentere en usann påstand. Eksempel: Per har 50 kr til å kjøpe is til seg selv og Pål. Per sier han ikke har noen penger med seg og dermed må Pål betale. Endret 16. august 2016 av Turin
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #4 Skrevet 16. august 2016 Åja, fordi jeg ble beskyldt for å lyve? Det irriterer meg. Anonymkode: 5c6fa...dc9
applestories Skrevet 16. august 2016 #5 Skrevet 16. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Åja, fordi jeg ble beskyldt for å lyve? Det irriterer meg. Anonymkode: 5c6fa...dc9 Det er jo klart at folk kan bli litt irriterte når de spør om noe, og får vite senere at du ikke hadde fortalt hele sannheten. Du gjorde det ikke fordi du ikke tenkte på det eller glemte det, de tror at du gjorde det med vilje. Forferdelig irriterende når folk skal fortelle deg hva du egentlig mener, sier og tenker - men sånt må vi dessverre bare prøve å la være å bry oss om. Si ifra om du finner en god måte å ignorere slikt på! 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #6 Skrevet 16. august 2016 "Jeg fortalte sannheten, men ikke hele sannheten" er det vi kaller en "unnlatelsesløgn". Når man utelater fakta vil det endre en historie. Min mening er at om du er dårlig til å forklare kommer ikke alle fakta/hele sannheten frem, og det du forteller vil være en løgn. Ikke en bevisst løgn, og noe du gjør for å oppnå noe, men like fullt en løgn. Anonymkode: dc506...bfb 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #7 Skrevet 16. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Jeg fortalte sannheten, men ikke hele sannheten" er det vi kaller en "unnlatelsesløgn". Når man utelater fakta vil det endre en historie. Min mening er at om du er dårlig til å forklare kommer ikke alle fakta/hele sannheten frem, og det du forteller vil være en løgn. Ikke en bevisst løgn, og noe du gjør for å oppnå noe, men like fullt en løgn. Anonymkode: dc506...bfb Det var jo ikke noe spesielt å lyve ubevisst om. Skulle bare dra på byen, og jeg fortalte ikke hvor/hvem/hva. Anonymkode: 5c6fa...dc9 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #9 Skrevet 16. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var jo ikke noe spesielt å lyve ubevisst om. Skulle bare dra på byen, og jeg fortalte ikke hvor/hvem/hva. Anonymkode: 5c6fa...dc9 Du ser vel at "jeg dro på byen" har en litt annen mening enn "jeg dro på byen sammen med noen venner, og tok en øl sammen med dem". Første setning indikerer at du dro på byen alene, andre setning viser at du ikke var alene. Du utelot fakta, noe som etter min mening er en unnlatelsesløgn. Anonymkode: dc506...bfb
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #10 Skrevet 16. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du ser vel at "jeg dro på byen" har en litt annen mening enn "jeg dro på byen sammen med noen venner, og tok en øl sammen med dem". Første setning indikerer at du dro på byen alene, andre setning viser at du ikke var alene. Du utelot fakta, noe som etter min mening er en unnlatelsesløgn. Anonymkode: dc506...bfb Hvorfor skal man vite alt da? Jeg sier jo ifra om at jeg drar, er myndig. Anonymkode: 5c6fa...dc9
Stiani Skrevet 16. august 2016 #11 Skrevet 16. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du ser vel at "jeg dro på byen" har en litt annen mening enn "jeg dro på byen sammen med noen venner, og tok en øl sammen med dem". Første setning indikerer at du dro på byen alene, andre setning viser at du ikke var alene. Du utelot fakta, noe som etter min mening er en unnlatelsesløgn. Anonymkode: dc506...bfb Er unnlatelseløgn like ille som løgn?
Gjest Belle âme Skrevet 16. august 2016 #12 Skrevet 16. august 2016 Å gje ut feil informasjon med vilje.
applestories Skrevet 16. august 2016 #13 Skrevet 16. august 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du ser vel at "jeg dro på byen" har en litt annen mening enn "jeg dro på byen sammen med noen venner, og tok en øl sammen med dem". Første setning indikerer at du dro på byen alene, andre setning viser at du ikke var alene. Du utelot fakta, noe som etter min mening er en unnlatelsesløgn. Anonymkode: dc506...bfb Mener du at dersom noen spør meg hva jeg skal i morgen, jeg sier "jeg skal på jobb", så lyver jeg fordi jeg ikke nevner hvem jeg skal spise lunsj sammen med?
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #14 Skrevet 16. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal man vite alt da? Jeg sier jo ifra om at jeg drar, er myndig. Anonymkode: 5c6fa...dc9 Det kan jeg ikke svare på. 3 minutter siden, Stiani skrev: Er unnlatelseløgn like ille som løgn? Det kommer vel an på situasjonen, og om det er bevisst eller ikke. Anonymkode: dc506...bfb
Stiani Skrevet 16. august 2016 #15 Skrevet 16. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det kan jeg ikke svare på. Det kommer vel an på situasjonen, og om det er bevisst eller ikke. Anonymkode: dc506...bfb Mener du det går ann å lyve ubevisst?
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #16 Skrevet 16. august 2016 24 minutter siden, Stiani skrev: Mener du det går ann å lyve ubevisst? Det går an å ubevisst la være å fortelle hele sannheten fordi man tenker at detaljer ikke har noen betydning, så ja, da går det vel an å lyve ubevisst. Et eksempel kan være hvis jeg spør deg hva du skal i morgen, og du svarer "jeg skal på jobb som vanlig". Jeg tenker da at du skal på den jobben som du har hatt de siste årene, men det du ikke har tenkt på å fortelle meg, er at "som vanlig" har forandret seg fordi du har byttet jobb. Jeg vil tro at du fremdeles jobber som direktør i "Aksjer AS", mens du egentlig jobber som lærer, noe som er en løgn, selv om det ikke var en bevisst løgn fra din side. Anonymkode: dc506...bfb
applestories Skrevet 16. august 2016 #17 Skrevet 16. august 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går an å ubevisst la være å fortelle hele sannheten fordi man tenker at detaljer ikke har noen betydning, så ja, da går det vel an å lyve ubevisst. Et eksempel kan være hvis jeg spør deg hva du skal i morgen, og du svarer "jeg skal på jobb som vanlig". Jeg tenker da at du skal på den jobben som du har hatt de siste årene, men det du ikke har tenkt på å fortelle meg, er at "som vanlig" har forandret seg fordi du har byttet jobb. Jeg vil tro at du fremdeles jobber som direktør i "Aksjer AS", mens du egentlig jobber som lærer, noe som er en løgn, selv om det ikke var en bevisst løgn fra din side. Anonymkode: dc506...bfb Er menneskene rundt deg enige i disse definisjonene, eller er det noe dere diskuterer innimellom?
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #18 Skrevet 16. august 2016 Et øyeblikk siden, applestories skrev: Er menneskene rundt deg enige i disse definisjonene, eller er det noe dere diskuterer innimellom? De jeg har diskutert det med er enige. Og som jeg skrev, om det er galt eller ikke kommer an på intensjonen. Er intensjonen å bevisst utelate å fortelle deler av sannheten for å stille seg selv i et bedre lys, eller oppnå fordeler, er det ikke bra. Er det snakk om at man ikke tenker over at detaljer har en betydning er det ikke noe galt med det. Anonymkode: dc506...bfb
applestories Skrevet 16. august 2016 #19 Skrevet 16. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De jeg har diskutert det med er enige. Og som jeg skrev, om det er galt eller ikke kommer an på intensjonen. Er intensjonen å bevisst utelate å fortelle deler av sannheten for å stille seg selv i et bedre lys, eller oppnå fordeler, er det ikke bra. Er det snakk om at man ikke tenker over at detaljer har en betydning er det ikke noe galt med det. Anonymkode: dc506...bfb Ordboken har to definisjoner av ordet "lyve";1) si noe som en vet ikke er sant, skrøne 2) gi et falskt bilde av virkeligheten, narre Jeg skjønner hva du mener, men jeg tror ikke det blir helt rett å bruke ordet "lyve" om forglemmelser, selv om det betyr at ikke hele sannheten kommer frem.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #20 Skrevet 16. august 2016 Et øyeblikk siden, applestories skrev: Ordboken har to definisjoner av ordet "lyve";1) si noe som en vet ikke er sant, skrøne 2) gi et falskt bilde av virkeligheten, narre Jeg skjønner hva du mener, men jeg tror ikke det blir helt rett å bruke ordet "lyve" om forglemmelser, selv om det betyr at ikke hele sannheten kommer frem. "Gi et falskt bilde av virkeligheten" stemmer overens med det jeg prøver å formidle. Ved å utelate deler av sannheten er det nettopp dette man gjør, selv om det er ubevisst, eller en forglemmelse. Anonymkode: dc506...bfb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå