AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #1 Skrevet 16. august 2016 Hei, Har noen spørsmål som jeg lurer på angående pubertet og barn. Min sønn er 9,5 år gammel. For noen måneder siden la jeg merke til at hae begynt å lukte veldig svette under armene, og da menr jeg av den sterke sorten. Så vi fikk en normal hygienerutine på dette og fikk kjøpt en deodorant som skal være bra for barnehud. Men nå i løpet av sommeren har han fått veldig mye hår på leggene og også en del på armene. Han er av de som aldri har hatt så mye som et dunhår på kroppen, derfor syns dette veldig. Lurte på om det faktisk er normalt å få alt dette så tidlig? Jeg merker han har forandret mye personlighet og en del "tennåringsfakter" som kommer frem. Jeg personlig trodde slikt skulle komme litt senere. Vi har snakket en del om puberteten og det som kommer med, men syns det virker så tidlig når han ikke har fylt 10år en gang. Håper noen har erfaring med dette😊 Anonymkode: be761...076
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #2 Skrevet 16. august 2016 Ni år er kanskje tidlig, men ikke unormalt tidlig. Gjennomsnittet er 11-12, noe som tilsvarer at halvparten er yngre enn dette og halvparten eldre. Dette kan jo være nyttig stoff for deg å lese; https://www.nrk.no/livsstil/gutter-tidligere-i-puberteten-1.8370298 Anonymkode: 24be3...872 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #3 Skrevet 16. august 2016 Hei. "Normalen" for gutter er at puberteten starter et sted mellom 9 og 15 år. Gjennomsnittet er nok rundt 12-13, så gutten din er nok litt tidlig, men helsemessig er det ingenting å bekymre seg over. Jeg har jobbet som lærer i mange år og på mange trinn og det er alltid minst 1-2 gutter som viser symptomer på pubertet helt ned til 2-5. trinn i hver klasse. Som regel i den alderen er det aldri stas å være helt først eller helt sist, men i forhold til utdannelse er det nok en klar fordel å være tidlig, det er i alle fall min erfaring ut ifra konsentrasjonsnivå, modenhet og refleksjon. Flott at dere tar initiativ til å hjelpe gutten med hygiene ol. Anonymkode: 688e1...6d7 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #4 Skrevet 16. august 2016 TS HER: Tusen takk for svar dere!😊 Dette hjalp mye. Han har selvsagt tenkt mye på dette og blitt litt redd for å lukte slik andre kjenner det. Men nå dusjer han vær kveld (gjorde det før også) men vasker seg grundigere, og en liten vask på morgenen. Etter det har det ikke vært en vond lukt. Men det med håra på beina syns han er ganske flaut. Jeg fortalte han at jeg også kom veldig tidlig i puberteten og at det er like vanlig det som å ikke komme i denne alderen. Mens hans far var nesten 16 før det var anntydning. Så vi for bare være nøye med å følge han opp. Aldri greit å være den som skiller seg ut. Anonymkode: be761...076
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #5 Skrevet 16. august 2016 Vår datter begynte å lukte sterk, voksen svette siste året i barnehagen. Hun ble utredet på sykehuset og konklusjonen var tidlig hudpubertet. Det ble ikke behandlet og alt har gått helt fint. Jeg synes ikke 9 år er unormalt tidlig å lukte svette. Anonymkode: 2e8b8...dc0
Millimani Skrevet 16. august 2016 #6 Skrevet 16. august 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS HER: Tusen takk for svar dere!😊 Dette hjalp mye. Han har selvsagt tenkt mye på dette og blitt litt redd for å lukte slik andre kjenner det. Men nå dusjer han vær kveld (gjorde det før også) men vasker seg grundigere, og en liten vask på morgenen. Etter det har det ikke vært en vond lukt. Men det med håra på beina syns han er ganske flaut. Jeg fortalte han at jeg også kom veldig tidlig i puberteten og at det er like vanlig det som å ikke komme i denne alderen. Mens hans far var nesten 16 før det var anntydning. Så vi for bare være nøye med å følge han opp. Aldri greit å være den som skiller seg ut. Anonymkode: be761...076 Alle gutter/menn "skal" jo ha masse hår på kroppen, så det er ikke noe han skal skamme seg over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå