AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #1 Skrevet 16. august 2016 Jeg er på jakt etter det samiske ordet for morfar (evnt. Bestefar, da jeg iallefall ikke har funnet morfar). Noen som vet? Anonymkode: 5d128...c79
Gjest Hapi Skrevet 16. august 2016 #2 Skrevet 16. august 2016 Kan ikke samisk, men kan google hehe Kanskje det hjelper:http://spa.merinfo.se/question/vad-heter-mormor-pa-samiska
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #4 Skrevet 16. august 2016 Takk, har googlet, men ville ha det bekreftet av noen som kan det skal permanent på kroppen, så vil ikke ende opp med en reinsdyrsmeny eller noe Anonymkode: 5d128...c79
Nordvesta Skrevet 17. august 2016 #5 Skrevet 17. august 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk, har googlet, men ville ha det bekreftet av noen som kan det skal permanent på kroppen, så vil ikke ende opp med en reinsdyrsmeny eller noe Anonymkode: 5d128...c79 Jeg kan samisk og bekrefter at det er riktig Dat lea duohta - det er sant
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #6 Skrevet 17. august 2016 9 timer siden, Nordvesta skrev: Bestefar er addja og ahkku er bestemor Sørsamisk: Aajja og ahkka Anonymkode: 66930...e31
Gjest Sisti Skrevet 17. august 2016 #7 Skrevet 17. august 2016 Men husk at det skrives med lang a - slik: https://snl.no/áddjá
neon_sun Skrevet 18. august 2016 #8 Skrevet 18. august 2016 (endret) Tusen takk, dere Har veldig lyst å lære meg samisk, min morfar var halvt samisk og veldig stolt av det Edit; der forsvant anonymitetet, gitt. Er ts 😊 Endret 18. august 2016 av neon_sun
Gjest Jan-Andre Skrevet 18. august 2016 #9 Skrevet 18. august 2016 De svarene du har fått er helt feil. 'Bestefar' på samisk er 'lålelåah". 'Låah' = far 'Låle = 'beste' (eller egentlig 'dobbelt') Til sammen blir det da 'lålelåah'. Du har kanskje hørt den ikoniske liksom-joiken fra Melodi Gran Prix på slutten av 80-tallet en gang? Det er egentlig ikke en joik, siden en joik ikke inneholder egentlige ord. Men der synger de bl.a. "hei, lålelåah", som betyr "hei, bestefar".
neon_sun Skrevet 18. august 2016 #10 Skrevet 18. august 2016 11 minutter siden, Jan-Andre skrev: De svarene du har fått er helt feil. 'Bestefar' på samisk er 'lålelåah". 'Låah' = far 'Låle = 'beste' (eller egentlig 'dobbelt') Til sammen blir det da 'lålelåah'. Du har kanskje hørt den ikoniske liksom-joiken fra Melodi Gran Prix på slutten av 80-tallet en gang? Det er egentlig ikke en joik, siden en joik ikke inneholder egentlige ord. Men der synger de bl.a. "hei, lålelåah", som betyr "hei, bestefar". Shit. Jammen da så. Da tatoverer jeg heller inn sami ædna, så blir det ekstra fint
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå