Gå til innhold

Vil så gjerne bo i Spania!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal begynne på utdanningen min om 1-2 år og har SÅ lyst til å bo i Spania når jeg er ferdig utdannet. Lyst til å flytte dit for godt, jobbe der, lære meg språket og kulturen å kjenne. Er dette en reell drøm å ha? Kan det bli virkelighet? 

Anonymkode: 20acc...3b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Spørs jo litt hva du skal gjøre når du kommer dit da. Skal du finne en hvilken som helst jobb, eller noe innen det du er utdannet som?

Det er ingenting i veien for at drømmen om å flytte til Spania skal bli virkelig. Er ganske mange tusen nordmenn som har gjort det før deg.

Endret av Miklo Velka
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal begynne på utdanningen min om 1-2 år og har SÅ lyst til å bo i Spania når jeg er ferdig utdannet. Lyst til å flytte dit for godt, jobbe der, lære meg språket og kulturen å kjenne. Er dette en reell drøm å ha? Kan det bli virkelighet? 

Når jeg var liten så drømte jeg ofte om å bli skuespiller, men når jeg ble eldre så forsto jeg mer og mer hvor latterlig hele den tanken var. Det jeg lærte er at vi ikke kaller det drømmer uten grunn, det er fordi drømmer ofte er helt urealistisk, veldig usannsynlig og helt på jorde. Derfor er det ingen drømmer som er reelle, men det noe man ofte ikke forstår før man blir litt mer voksen og moden sånn som meg ;)

Gjest MadameDeRosa
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såklart det er gjennomførbart! Men da må du virkelig gå inn for det også. Start med språkkurs nå i høst, lær deg språket. Reis nedover, skaff deg noen kontakter. Om du fortsatt ønsker det samme etter endt utdanning (eller om du velger å flytte nedover før den tid), så gjør du det. :) Livet er for kort til å ikke leve det slik DU vil!

Skrevet
1 time siden, Miklo Velka skrev:

Spørs jo litt hva du skal gjøre når du kommer dit da. Skal du finne en hvilken som helst jobb, eller noe innen det du er utdannet som?

Det er ingenting i veien for at drømmen om å flytte til Spania skal bli virkelig. Er ganske mange tusen nordmenn som har gjort det før deg.

Skal finne jobb innen det jeg er utdannet som :) Er mange tusen pensjonister som har gjort det før meg, ikke mange som flytte dit for å etablere seg.. 

47 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Såklart det er gjennomførbart! Men da må du virkelig gå inn for det også. Start med språkkurs nå i høst, lær deg språket. Reis nedover, skaff deg noen kontakter. Om du fortsatt ønsker det samme etter endt utdanning (eller om du velger å flytte nedover før den tid), så gjør du det. :) Livet er for kort til å ikke leve det slik DU vil!

Hmm, vil jo gjerne tenke sånn, men så blir jeg jo usikker.. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan det bli en virkelighet.

Før du starter på utdanningen din så bør du finne en utdannelse som trengs der, det spanske arbeidsmarkedet er lagt tøffere på yngre mennesker enn det norske + selvfølgelig lære språket flytende skriftlig såvel som muntlig.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal finne jobb innen det jeg er utdannet som :) Er mange tusen pensjonister som har gjort det før meg, ikke mange som flytte dit for å etablere seg.. 

Jo det er endel som har reist ned og har etablert seg.

Har venninner og kompiser som bor i Spania og som er norske.

Skrevet
1 time siden, QQbaby skrev:

Derfor er det ingen drømmer som er reelle, men det noe man ofte ikke forstår før man blir litt mer voksen og moden sånn som meg ;)

Det der er jo en sikker oppskrift på hvordan å ikke oppnå sine drømmer. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, QQbaby skrev:

Når jeg var liten så drømte jeg ofte om å bli skuespiller, men når jeg ble eldre så forsto jeg mer og mer hvor latterlig hele den tanken var. Det jeg lærte er at vi ikke kaller det drømmer uten grunn, det er fordi drømmer ofte er helt urealistisk, veldig usannsynlig og helt på jorde. Derfor er det ingen drømmer som er reelle, men det noe man ofte ikke forstår før man blir litt mer voksen og moden sånn som meg ;)

Wow da er jeg sikkert en baby i dine øyne.

Dømmer er viktige og de fleste kan gå i oppfyllelse om en vil det nok.

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange tusen som har flyttet dit for å etablere seg også. Inkludert meg. ;)

Sitat

Hvis det er sånn du vil tenke så er det bare å gjøre det. Vil man flytte til utlandet så er det bare å gjøre det, men man må være forberedt på at ikke alt er like bra som hjemme i trygge Norge, og man vil få lyst til å stange hodet i veggen flere ganger om dagen, spesielt i begynnelsen. Det er ikke noe som passer for alle, og mange har prøvd, men pakket sammen og reist hjem fordi at de ikke har taklet forandringen.

Skrevet

Jeg flyttet til Spania som 21 åring og bodde der i fem år. Trivdes veldig godt, men følte til slutt at jeg jobbet meg i hjel. De fleste i Spania har kun en fridag i uken. Det er forholdsvis dyrt å leve og bo i Spania, så man er avhengig av å jobbe i full stilling for å klare seg. Det kan derfor være lurt å ikke bosette seg på typiske turiststeder der levekostnadene er ofte er høyere enn ellers i landet. En annen ting som er veldig viktig er å integrere seg for å lære språket, skandinavere i Spania har nemlig en tendens til å holde seg til "sine" og lærer dermed ikke språket like godt. Har man litt interesse for språk så er spansk et forholdsvis enkelt språk å lære seg. 

Skrevet

Det er ikke noe problem, så lenge du er villig til å ta de jobbene som finnes. Det er et veldig begrenset arbeidsmarked og STOR arbeidsledighet. Den største muligheten for deg som skandinav er å jobbe mot eller med andre "innvandrere". Det begrenser seg til eiendoms-megling (stort sett kun provisjon av salg og et mildt sagt ustabilt marked), callsenter (service eller salg), tjenester for andre skandinaver mht vedlikehold og utleie av boliger eller hjelp med papirmølla (sistnevnte krever erfaring og flytende spansk) eller servering... på norske barer og restauranter.

Selvsagt finnes det andre jobber også. Innen turisme eller service. Enkelte steder er det også mulig å få jobb som hjelpe-/sykepleie, som lærer, lege eller advokat, men som regel alltid rettet mot andre innflyttere i landet. Kan du språket godt åpner det seg flere muligheter.

Som noen andre nevnte jobber spanjoler gjerne 6 dager i uka og mange steder finnes fortsatt siestaen. Noe som betyr at du går på jobb om morgenen, har en lang lunsjpause og er ferdig på jobb relativt sent på kvelden. En vanlig spansk arbeiderlønn ligger på rundt 1500 euro i måneden, før skatt (ca 15%). Mer om du er fagutdannet eller jobber hardt for provisjon. Mat og drikke, samt bolig, er som regel under halve prisen sammenlignet med Norge (avhengig av stedet du flytter fra og til). Sykeordningen er god, men det er ikke mange som bruker f.eks egenmeldinger. Mange steder må du ha sykmeldig fra første dag.

Nordmenn er ganske bortskjemte med arbeidsforhold, lønn og tilgang på jobber generelt. I Spania er det som regel nytteløst på komme med den innstillingen. Om du krever og forventer for mye, så er det stort sett en drøss andre som vil ha jobben din. Men som regel er det faktisk gode lover og regler for arbeidsforhold og arbeidstider, så sant man finner en arbeidsgiver med rent mel i posen. Det er fortsatt en god del svart arbeid og periodejobber, som gjør det vanskelig å få en 100% stilling med kontrakt.

Det er langt fra umulig. Men lær deg spansk, i tillegg til flytende engelsk. Spar opp penger, for det kan ta tid å finne en jobb. De fleste jeg kjenner har flyttet for å starte i en jobb, men sluttet ganske fort fordi det ikke var helt som de hadde sett for seg, så har de som ikke har flyttet hjem funnet seg noe mer passende etter hvert.

Anonymkode: be889...426

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...