Gå til innhold

Hvor lenge må jeg holde skuldrene lave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort oppsummert: Høye skuldre, stress / anspenthet. Årevis med høye skuldre

Problem: Skulder/nakke smerter, tensjonshodepine i pannen

Har jeg vært hos lege/kiropraktor/fysio/naprapat? Ja, det hjalp ikke så mye. Ingenting feil med nakken fikk jeg beskjed om, men har fått beskjed om holdningskorrigering der jeg må rette meg opp. Det har jeg gjort de siste 2 årene. 

Jeg vet at jeg må holde skuldrene nede så kjenner jeg at jeg blir bedre, men dette er helt uvant da skuldrene mine ikke er vandt til dette. Jeg trodde det var nok at man bare var avslappet i skuldrene, men da kjenner jeg spenninger i pannen - så jeg må presse skuldrene ned og hodet opp.... Diffust. 

Er det slik at jeg bare må presse skuldrene ned og tilbake så det blir en vane, der det til slutt går av seg selv? 

Svar om du har peiling på dette helst :)  Håper på mer svar i denne tråden enn tidligere!

Hilsen mann!

Anonymkode: d9383...e31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil vel si at egentlig skal skuldrene henge lavt (på naturlig plass) av seg selv - uten at du aktivt gjør dette.

Finnes en drøss med øvelser på youtube, både styrkeøvelser og stretching som kan hjelpe deg på vei. Søk på posture, neck tension etc. Til du finner en/flere øvelser som er rett for deg.

Stikkord: trene ryggen, skulderblad, ikke bryst. Men stretche brystet/skulderparti.

Dessuten burde du få noen til å se på bekkenstillingen, om den vipper og er med på å gjøre en overdrevet S-form. 

https://www.google.se/search?q=kyphosis&espv=2&biw=1244&bih=715&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwjn2brTyMbOAhWpA5oKHZHfCPgQ_AUIBigB

Skrevet

Prøv å kjenn etter midt mellom skulderbladene dine, kanskje litt høyere oppe. Prøv å slappe av i det området. Forhåpentligvis vil skuldrene senke seg av seg selv.

Anonymkode: 50d93...02c

Gjest Bossa Nova
Skrevet

Jeg sliter med dette selv, og har prøvd medisinsk yoga. Det hjalp litt. Jeg trener nå kjernemuskulaturen og begynner å kjenne litt bedring. Gjør balansetrening. med balanseputer og yogaball. 

Jeg tror virkelig ikke det hjelper å tvinge skuldrene ned. Har prøvd det selv og det gjorde vondt ja. Jeg tror du må lære kroppen at den riktige holdningen skal komme naturlig (hvis du forstår). Så alt i alt, jeg anbefaler meditasjon og balansetrening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...