Gå til innhold

Fortrinnsrett fast stilling i kommune

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har en nyutdannet kollega som sliter med å få seg en 100% fast jobb som det h*n har utdannet seg til. I utgangspunktet har h*n en fast 50% stilling som nattevakt i bolig, men ønsker en 100% fast stilling i turnus dag/kveld. I samme bolig som h*n jobber som fast nattevakt, er det nå blitt utlyst en 100% fast stilling som det h*n er utdannet som. Har denne kollegaen min en form for fortrinnsrett til denne stillingen, siden h*n allerede har en mindre fast stilling i boligen? 

På forhånd tusen takk for svar.

Anonymkode: b2ddf...8b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det har kollegaen din. :) Forutsatt at han/hun oppfyller de formelle kravene til stillingen. 

Arbeidsmiljøloven sier: I aml § 14-3 er det regulert at deltidsansatte har fortrinnsrett til å få utvidet stilling. Denne retten kan også være hjemlet i tariffavtale, hvilket den er på KS-området, jf. Hovedtariffavtalen kapittel 1 § 2.3 andre ledd. Fortrinnsretten er betinget av at arbeidstakeren er kvalifisert til for stillingen, og at bruk av fortrinnsretten ikke vil innebære vesentlige ulemper for virksomheten.

Anonymkode: 91266...a0e

Skrevet

Det var det jeg fryktet :P.

Men hva vil vesentlige ulemper si? Eneste ulempen, som jeg ser foreløpig, er at boligen må lyse ut en ny nattevakt stilling.. Ellers så er jo denne personen være fullt kvalifisert..

Skrevet

At man må lyse ut stillingen som den som har fortrinnsrinn forsvinner ut av er ikke en vesentlig ulempe for virksomheten. At folk slutter og man må lyse ut er fullt ut påregnelig for arbeidsgiver. 

Anonymkode: cd8dc...ab5

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At man må lyse ut stillingen som den som har fortrinnsrinn forsvinner ut av er ikke en vesentlig ulempe for virksomheten. At folk slutter og man må lyse ut er fullt ut påregnelig for arbeidsgiver. 

Anonymkode: cd8dc...ab5

Takk for svar, da fikk jeg avkreftet at det er en ulempe hvert fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...