Gå til innhold

Hvem er barnehagen for?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en av de som har tenkt at om jeg er så heldig å få barn vil jeg delta mest mulig i deres liv. Er ferdig med utdanning, fast sikker jobb og økonomi til å gå ulønnet, samt tilby redusert tid første delen av livet til jenten min.

Det er nylig blitt brudd mellom meg og barnefar. Vi var enig i løsningen over. Han kan ikke være hjemme pga dårlig økonomi og usikker jobb. 

Synes en 9 mnd gammel baby er alt for liten. Vil tilby åpen barnehage kortere dager. Masse tid med andre i permisjon. Så barnehage ved 18 mnd alder. Redusert til 3 år. Gjerne 60% i barnehage. Så 100% fra 3 år evt 80%

Hvorfor er det blitt slik at en blir sett ned på andre for ønsket. Ikke nære venner og familie men generell holdning jeg møter. 

Barnefar vil og tvinge meg til å sende henne fullt fordi han er livredd for at hun skal få ett tettere bånd til meg. Ikke min feil han har prioritert byn fremfor å svare. 

Han prøver å trykke meg ned ift at alle andre gjør jo det. Vel er det slik? 

Hun vil spise alt hun ser, trenger hvile og mat etter sin biologiske klokke. Får vondt i hjerte om jeg må sende henne for han tvinger meg. Han kan jo ikke det, men han presser meg og kaller meg egoistisk om jeg velger å ikke sende henne avgårde når hun er så liten. Er jeg det? Vil jo bruke åpen barne hage hvor foreldre er med. Utrolig mange pedagogiske ledere som velger det. Likevel skal jeg vite jeg er en egoist. Hva svare han?

Anonymkode: 5b459...829

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff,for en dust! Kommer ikke på annet å si når jeg leser dette. Selvfølgelig er det best for barnet å være med mamma/pappa så mye som mulig den første tiden. Hun er jo nettopp kommet på jorda jo!! Uansett hva han sier, ikke la han tvinge deg til å gjøre det du føler er feil. Det er han som ikke har peiling!!

Høres veldig bra ut med åpen bhg og redusert plass når den tid kommer. Dere er heldig som kan gjøre det sånn:)

Hilsen en mamma til to 

Anonymkode: b070f...8a5

• Liker 5
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff,for en dust! Kommer ikke på annet å si når jeg leser dette. Selvfølgelig er det best for barnet å være med mamma/pappa så mye som mulig den første tiden. Hun er jo nettopp kommet på jorda jo!! Uansett hva han sier, ikke la han tvinge deg til å gjøre det du føler er feil. Det er han som ikke har peiling!!

Høres veldig bra ut med åpen bhg og redusert plass når den tid kommer. Dere er heldig som kan gjøre det sånn:)

Hilsen en mamma til to 

Anonymkode: b070f...8a5

Tusen takk❤️ En eks kan ofte bli en dårlig venn eller hva jeg skal si. Vil aldri frata henne sin pappa. Vil bare det beste jeg tror og vi begge mente før fødsel. Er mange ledige plasser for de minste har han funnet ut. 

Ett barn er ikke ett makt spill. Jeg hadde blitt sur om jeg som voksen fikk nyss i hvorfor jeg måtte gå 40 timer i barnehage. Fordi far ikke skulle miste makten. Makten sier jeg. Hun kan jo uansett ikke være 50/50 hos hver en uke her og en der kommer først seinere i livet. No ville jeg tilby det jeg skrev og pappaen masse på kveld og helger. Men nei. Vil bare lufte litt før mekling. Vi er så uenig at null vits å diskutere vi to no hvertfall. 

Skrevet

Jeg er for bhg altså, men ikke på så små. Vår er halvannet og hadde første dag i dag. Han går, og kan vise godt hva han vil. En baby på 9 måneder kan sjeldent det. De trenger trygghet og stabilitet, ikke masse mas og kjas. Vent så lenge du har mulighet, vi måtte pga inntekt.

• Liker 4
Skrevet

Mine begynte henholdsvis ved 2,5, 20 mnd og 3 år. Har aldri møtt noen negativ holdninger på det overhodet. Barnehagen 'vår' tar ikke inn barn under 15 måneder. Inntil to år er ganske så vanlig, selvom 12 måneder også er normalt? 

Det er vel mest denne eksen din som frykter som du sier, at du får et så nært forhold til barnet at han aldri kan matche det. Pass på at du ikke bidrar til denne 'konkuransen' og sjalusien hans, men vis forståelse. Ikke at du skal sende barnet i barnehagen ni måneder gammel for å unngå å knytte bånd, men klart faren er redd for å miste barnet sitt helt til deg. 

Anonymkode: e5ba8...fe9

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av de som har tenkt at om jeg er så heldig å få barn vil jeg delta mest mulig i deres liv. Er ferdig med utdanning, fast sikker jobb og økonomi til å gå ulønnet, samt tilby redusert tid første delen av livet til jenten min.

Det er nylig blitt brudd mellom meg og barnefar. Vi var enig i løsningen over. Han kan ikke være hjemme pga dårlig økonomi og usikker jobb. 

Synes en 9 mnd gammel baby er alt for liten. Vil tilby åpen barnehage kortere dager. Masse tid med andre i permisjon. Så barnehage ved 18 mnd alder. Redusert til 3 år. Gjerne 60% i barnehage. Så 100% fra 3 år evt 80%

Hvorfor er det blitt slik at en blir sett ned på andre for ønsket. Ikke nære venner og familie men generell holdning jeg møter. 

Barnefar vil og tvinge meg til å sende henne fullt fordi han er livredd for at hun skal få ett tettere bånd til meg. Ikke min feil han har prioritert byn fremfor å svare. 

Han prøver å trykke meg ned ift at alle andre gjør jo det. Vel er det slik? 

Hun vil spise alt hun ser, trenger hvile og mat etter sin biologiske klokke. Får vondt i hjerte om jeg må sende henne for han tvinger meg. Han kan jo ikke det, men han presser meg og kaller meg egoistisk om jeg velger å ikke sende henne avgårde når hun er så liten. Er jeg det? Vil jo bruke åpen barne hage hvor foreldre er med. Utrolig mange pedagogiske ledere som velger det. Likevel skal jeg vite jeg er en egoist. Hva svare han?

Jeg synes barn bør være hjemme til de er minst 1,5 år og senest når de er 3 år.  Selv måtte jeg ha mitt barn i barnehage fra 13mnd. De er gjerne ustø og blir fort slitne i den alderen. Mens barn som er tre år trenger mye sosialisering med jevnaldrende. Så en gang mellom 1,5 og 2,5  ville jeg anbefale barnehagestart. Hvis du ikke tenker på hva som lar seg gjennomføre men hva som er det ideelle for barnet vil jeg si barnehage fra 9-15 hver dag men med unntak. Jobber i barnehage selv forresten...

Anonymkode: c2525...dc4

• Liker 3
Skrevet

Følg magen og hjerte. Motta kontanstøtte på 6000 kr. Babyer under 1 år har ingen behov for sosialisering eller være i støyete områder så lenge. Bhg er støyete og mye inntrykk. Med få voksne som løper beina av seg for å rekke hjelpe alle. Ha barna hjemme lengst mulig. Blit tidsnok tid for lek og moro.

Anonymkode: 665f6...f81

• Liker 4
Skrevet

Hvis du har mulighet til å slippe å sende henne i barnehage så tidlig så for guds skyld, benytt deg av det!

Dessverre har samfunnet etter hvert blitt sånn at så tidlig barnehage er den eneste muligheten for mange. Man blir nødt til å overlate mesteparten av den daglige omsorgen til andre på et veldig tidlig stadium i barnas liv. De som har muligheten til å slippe er kjempeheldige, for den tiden får du aldri igjen.

Ikke la holdningen til barnefar få avgjøre dette for deg. Du kommer til å føle at du gir bort noe du ikke vil. Det er faktisk ingen, heller ikke barnefar, som kan bestemme det. Så bare gjør som du tenker, det er det beste for både barnet og deg.

Anonymkode: b95e3...a1e

• Liker 2
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine begynte henholdsvis ved 2,5, 20 mnd og 3 år. Har aldri møtt noen negativ holdninger på det overhodet. Barnehagen 'vår' tar ikke inn barn under 15 måneder. Inntil to år er ganske så vanlig, selvom 12 måneder også er normalt? 

Det er vel mest denne eksen din som frykter som du sier, at du får et så nært forhold til barnet at han aldri kan matche det. Pass på at du ikke bidrar til denne 'konkuransen' og sjalusien hans, men vis forståelse. Ikke at du skal sende barnet i barnehagen ni måneder gammel for å unngå å knytte bånd, men klart faren er redd for å miste barnet sitt helt til deg. 

Anonymkode: e5ba8...fe9

Har forståelse for det. Men grensen er når han kaller det avmakt å være hjemme med meg, bare for han ikke kan tilby det. Jeg er bevist på å ikke synke ned dit. Barnet skal få være masse med far selvsagt. 

Godt at det er flere som tenker likt og at en ikke blir sett ned på. Tror han dikter litt. Uansett det skal ordne seg. Megling kan ikke føre frem i hannes favør. 

Kan barn gjøre seg noe forstått og ikke trenger så mye ro og en til en er saken en an. 15-18 mnd er bra såvidt jeg har lest. 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes barn bør være hjemme til de er minst 1,5 år og senest når de er 3 år.  Selv måtte jeg ha mitt barn i barnehage fra 13mnd. De er gjerne ustø og blir fort slitne i den alderen. Mens barn som er tre år trenger mye sosialisering med jevnaldrende. Så en gang mellom 1,5 og 2,5  ville jeg anbefale barnehagestart. Hvis du ikke tenker på hva som lar seg gjennomføre men hva som er det ideelle for barnet vil jeg si barnehage fra 9-15 hver dag men med unntak. Jobber i barnehage selv forresten...

Anonymkode: c2525...dc4

Helt enig. Jeg ser ikke ned på noen som må pga økonomi, skole osv.. Hadde jeg vært 20-25 måtte jeg gjort det. nå er jeg passert 30 og har derfor opparbeidet meg god kapital og utdanning.

Jobbet i barnehage ett knapt år før utdanning og husker de minste godt. 2.5 til 3 år er perfekt da trenger de som du sier sosialiseringen en barnehage kan tilby. Kunne ikke vært mer enig. Takk for at du d svarte

ts

• Liker 1
Skrevet

Har du hovedomsorg? I så fall bestemmer du, og han kan mene hva han vil. Men da må du også være tilgjengelig slik at han kan levere hos deg når han selv skal på jobb etter samvær, dersom det er behov for det.

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følg magen og hjerte. Motta kontanstøtte på 6000 kr. Babyer under 1 år har ingen behov for sosialisering eller være i støyete områder så lenge. Bhg er støyete og mye inntrykk. Med få voksne som løper beina av seg for å rekke hjelpe alle. Ha barna hjemme lengst mulig. Blit tidsnok tid for lek og moro.

Anonymkode: 665f6...f81

Så enig. Merker det godt på lille at noen timer lek så holder det. Trives med andre barn men også med en-en og godt hvile og mat etter hennes behov.

Tenker en fort nok må inn i selvstendig barneliv med skole og atter skole.. Det krever å vokse opp. Er for å la barn få god tid i eget tempo. Å "dra" ett lite barn opp kl 06 er hjerte sjærerende i mine øyne. Det kan barnefar tilby. Og hente seint på em.

Hvorfor vil han pga egen egoisme sende i barnehage pga makt. Barnet kommer først alltid. 

Han får og mer tid da for tiden etter barnehage er ikke lang og da kan heller han kose seg flere kvelder. Sitedet for att begge kun har kvelder. Itillegg slipper han barnehage utgifter. Så han har ikke mange gode argument. 

blir sosialisert vis åpen barnehage og masse annet kjekt etter barnets behov.

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har mulighet til å slippe å sende henne i barnehage så tidlig så for guds skyld, benytt deg av det!

Dessverre har samfunnet etter hvert blitt sånn at så tidlig barnehage er den eneste muligheten for mange. Man blir nødt til å overlate mesteparten av den daglige omsorgen til andre på et veldig tidlig stadium i barnas liv. De som har muligheten til å slippe er kjempeheldige, for den tiden får du aldri igjen.

Ikke la holdningen til barnefar få avgjøre dette for deg. Du kommer til å føle at du gir bort noe du ikke vil. Det er faktisk ingen, heller ikke barnefar, som kan bestemme det. Så bare gjør som du tenker, det er det beste for både barnet og deg.

Anonymkode: b95e3...a1e

Takk for støtten❤️ 

Skrevet

Ta vare på barnet ditt, du. 

Er det skjevhet i tilknytning gan er redd for, eller høyere bidrag når du ikke har inntekt eller full inntekt?

Skrevet
10 minutter siden, Sariou skrev:

Har du hovedomsorg? I så fall bestemmer du, og han kan mene hva han vil. Men da må du også være tilgjengelig slik at han kan levere hos deg når han selv skal på jobb etter samvær, dersom det er behov for det.

Vi har ikke avtalen klar siden alt er så ferskt. Blitt anbefalt å få klarhet i egne ønsker ift barnets beste og hvordan løse å "dele" på ett barn. Tenker selv om man flytter til hvert sitt hjem kan en fungere godt for barnet.

Han vil vi skal ha alt likt. På papiret blir jo det meg som er mest med henne og det er han da redd for. Tror ikke han kommer noe veg med det. Vil han skal være der for barnet men han må innse at han har prioritert annerledes i sitt liv og derfor ikke kan være hjemme på dagtid. 

Derfor sier jeg han kan få masse kvelder og ekstra i helg. Ellers er det ofte bare 1 dag i uken og annen hver helg. Det jeg vil er mye mer. 

Jeg har kjøpt meg ny bolig nermere jobben en. Barnehagen er så da faller dette med levering vekk. Gjør alt for mitt barn. Det er også barnevennlig der. Så alt ligger til rette. 

Skrevet
4 minutter siden, Biloba skrev:

Ta vare på barnet ditt, du. 

Er det skjevhet i tilknytning gan er redd for, eller høyere bidrag når du ikke har inntekt eller full inntekt?

Skjevhet i tilknytting. Sier jeg ikke tenger bidrag, klarer meg. Det kan jeg skrive under på. Så han tjener på løsningen økonomisk. Null utgifter til barnehage. Null ekstra kjøring siden jeg flytter nermere jobben hannes en. Barnehagen. 

Skrevet

Jeg kan forstå at han er bekymret og det burde du også forstå. Det er nok leit å ikke kunne få et så nært forhold til barnet sitt som man ønsker. 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke avtalen klar siden alt er så ferskt. Blitt anbefalt å få klarhet i egne ønsker ift barnets beste og hvordan løse å "dele" på ett barn. Tenker selv om man flytter til hvert sitt hjem kan en fungere godt for barnet.

Han vil vi skal ha alt likt. På papiret blir jo det meg som er mest med henne og det er han da redd for. Tror ikke han kommer noe veg med det. Vil han skal være der for barnet men han må innse at han har prioritert annerledes i sitt liv og derfor ikke kan være hjemme på dagtid. 

Derfor sier jeg han kan få masse kvelder og ekstra i helg. Ellers er det ofte bare 1 dag i uken og annen hver helg. Det jeg vil er mye mer. 

Jeg har kjøpt meg ny bolig nermere jobben en. Barnehagen er så da faller dette med levering vekk. Gjør alt for mitt barn. Det er også barnevennlig der. Så alt ligger til rette. 

Det er helt vanlig å ikke kunne være hjemme på dagtid når foreldrepermisjonen er over! Ikke tro du er en mye bedre forelder enn alle andre som må jobbe. Du sier han sliter økonomisk, da har han jo egentlig ikke noe valg, slik som det er nå. 

Er deres mål delt omsorg på lang sikt? Det burde dere få klarhet i.

Hva er det egentlig du mener han skal gjøre for deres barn som han ikke gjør?

Anonymkode: 87c2d...673

• Liker 6
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlig å ikke kunne være hjemme på dagtid når foreldrepermisjonen er over! Ikke tro du er en mye bedre forelder enn alle andre som må jobbe.

Jeg er enig i dette. Barnehagen er for barn som har foreldre som må jobbe for å forsørge dem. Og det gjelder majoriteten av norske barn. De blir likevel "tatt vare på" (som så mange her sier) av foreldrene sine. Og jeg var hjemme med min gutt til han var 2,5 så dette er ikke noe jeg sier fordi jeg må rettferdiggjøre noe for meg selv. Jeg har dog jobbet i barnehage, og de aller, aller fleste barn har det bra der.

Om du er opptatt av hva som er best for barnet, synes jeg det er veldig rart at du vurderer 50-50 på en baby som ikke er mer enn 9 mnd, slik det ser ut i innlegget ditt. Det er jo galskap.

Anonymkode: 7ebcb...450

• Liker 2
Skrevet

Forøvrig er min erfaring at de ungene som sliter mest er de som går 50-60% og altså er borte flere dager i uka. Fordi de kommer aldri ordentlig inn i rutinen, knytter ikke like gode vennskap til andre barn og blir ikke ordentlig kjent med de andre voksne. Jeg er enig i at mindre tid enn "normalen" er bra dersom man har mulighet, men jeg vil sterkt anbefale barnehage hver dag og heller kortere dager, om du f.eks. kan få ulønnet permisjon slik at du jobber kortere dager framfor noen fridager i uka.

Anonymkode: 7ebcb...450

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan forstå at han er bekymret og det burde du også forstå. Det er nok leit å ikke kunne få et så nært forhold til barnet sitt som man ønsker. 

Det er helt vanlig å ikke kunne være hjemme på dagtid når foreldrepermisjonen er over! Ikke tro du er en mye bedre forelder enn alle andre som må jobbe. Du sier han sliter økonomisk, da har han jo egentlig ikke noe valg, slik som det er nå. 

Er deres mål delt omsorg på lang sikt? Det burde dere få klarhet i.

Hva er det egentlig du mener han skal gjøre for deres barn som han ikke gjør?

Anonymkode: 87c2d...673

Hæ? Har jeg formidlet meg så dårlig at det ble snudd på hodet for deg. Barnehage er i mine øyne en plass man bruker om man må jobbe. 

Har aldri påstått noen er dårlige foreldre eller jeg bedre. 

Bare sier jeg har alltid ønsket dette og vi var enig i det før bruddet.

Vi har tenkt å ha delt du. Jeg skal ikke ha penger for noe jeg gir mitt barn. Så null bidrag til meg. Jeg tilbyr å være hjemme har fått perm, er vikar for meg. Men no er det nei. Pga avmakt. 

Fordi 50/50 er noe man må bli enig i. Må vi bli enig. Og ett lite barn kan ikke være en uke her og en der. Derfor tilbyr jeg å være hjemme på dagtid. Og han masse på kveld. Hvor er jeg mindre hyggelig i det?

Han kan ikke tilby å være vekke fra jobb grunnet han trenger inntekt. Dårlig økonomi er ikke tegn på dårlig omsorg. 

Tid er for meg viktige, spesielt med de små derfor velger jeg det. 

Jeg sa også jeg måtte hatt barnehage om det ikke var for at jeg er passert 30 og er ferdig utdannet og har sikker jobb med fleksibel sjef. Pluss oppspart midler til det. Jeg taper en års lønn på dette. Men jeg klarer meg. Derfor. Har aldri sagt noe om hva andre foreldre måtte ønske. Kun at bf her snur realitet til avmakt.. Det kaller jeg super egoisme. Ikke om 2 foreldre må jobbe, studere. 

Fakta er jeg skulle gjerne hatt barn før og sendt de i barnehage måtte jeg gjort da. Har prioritert utdanning og stabil økonomi først. Pluss ett forhold jeg trodde på. Men for oss tok det slutt og da er det slik ofte at en eks blir en dårlig venn. Vil det beste for alle. Om det er vanskelig å forstå for deg er det din subjektive mening og ikke nødvendigvis en sannhet.

Ts.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...