AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #1 Skrevet 16. august 2016 Kort og greit så har vi fått tilbud om å kjøpe en tomannsbolig av en venn av familien som skal selge rett over nyttår. Vi kan da komme å se på den nå i høst og kjøpe den dersom vi ønsker det. Da slipper vi budrunde og den ekstra kostnaden megleren skal ha for huset og det er jo en fordel. Mine foreldre kjenner selger godt og sier de ikke hadde vært redd for å kjøpe hus av han, fordi han er så nøye på at ting skal være i stand. Hva tenker dere om dette? Generelt er det jo usikkert å kjøpe privat, men man kan forsåvidt gå på en like stor smell ved å kjøpe via megler.. Anonymkode: 1e98e...098
Grønt blad Skrevet 17. august 2016 #2 Skrevet 17. august 2016 Dere kan jo be om en boligsalgsrapport. Om megler er inne i salget eller ikke gir ingen garanti for boligen som selges, men megler plikter å finne fram en del dokumenter som er lurt å lese. Disse dokumentene kan man også skaffe på egen hånd. En boligsalgsrapport er grundigere enn en takstrapport, så be om det. Hvor mye vekt dere skal tillegge dine foreldres mening, kommer an på hvordan dine foreldre er. Et de nøye og grundige selv og legger merke til detaljer? Har de pusset opp mye selv (på en grundig og nøyaktig måtte) slik at de kan vurdere selger på en noenlunde kompetent måte?
prt90 Skrevet 17. august 2016 #3 Skrevet 17. august 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Kort og greit så har vi fått tilbud om å kjøpe en tomannsbolig av en venn av familien som skal selge rett over nyttår. Vi kan da komme å se på den nå i høst og kjøpe den dersom vi ønsker det. Da slipper vi budrunde og den ekstra kostnaden megleren skal ha for huset og det er jo en fordel. Mine foreldre kjenner selger godt og sier de ikke hadde vært redd for å kjøpe hus av han, fordi han er så nøye på at ting skal være i stand. Hva tenker dere om dette? Generelt er det jo usikkert å kjøpe privat, men man kan forsåvidt gå på en like stor smell ved å kjøpe via megler.. Anonymkode: 1e98e...098 Jeg vil si det er høres MYE tryggere ut enn å kjøpe via megler. Megler tilfører svært lite sikkerhet til et boligsalg, og mange av dem lyver uten å blunke. Sist vi så etter bolig kom flere meglere med unnlatelser og løgner som var egent til å koste de stakkarene som endte opp med å kjøpe huset hundretusenvis av kroner i hvert tilfelle. Jeg ble rett og slett rystet over hvordan de holdt på. Dette gjelder helt sikkert ikke alle meglere, men det var nok stygge eksempler blandt noen titalls visninger til at jeg mistet enhver tillit til meglere. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #4 Skrevet 17. august 2016 7 timer siden, Grønt blad skrev: Dere kan jo be om en boligsalgsrapport. Om megler er inne i salget eller ikke gir ingen garanti for boligen som selges, men megler plikter å finne fram en del dokumenter som er lurt å lese. Disse dokumentene kan man også skaffe på egen hånd. En boligsalgsrapport er grundigere enn en takstrapport, så be om det. Hvor mye vekt dere skal tillegge dine foreldres mening, kommer an på hvordan dine foreldre er. Et de nøye og grundige selv og legger merke til detaljer? Har de pusset opp mye selv (på en grundig og nøyaktig måtte) slik at de kan vurdere selger på en noenlunde kompetent måte? Min far har bygd vårt hus og er malermester, så han er ganske perfeksjonist når det kommer til hus og eiendom. Samt har vi en byggingeniør i familien som vil være med å ta en titt. 5 timer siden, prt90 skrev: Jeg vil si det er høres MYE tryggere ut enn å kjøpe via megler. Megler tilfører svært lite sikkerhet til et boligsalg, og mange av dem lyver uten å blunke. Sist vi så etter bolig kom flere meglere med unnlatelser og løgner som var egent til å koste de stakkarene som endte opp med å kjøpe huset hundretusenvis av kroner i hvert tilfelle. Jeg ble rett og slett rystet over hvordan de holdt på. Dette gjelder helt sikkert ikke alle meglere, men det var nok stygge eksempler blandt noen titalls visninger til at jeg mistet enhver tillit til meglere. Det er veldig sant! Et hus i nabolaget her hvor jeg bor lå for salg for noen mnd siden. Og vi fulgte jo med på alt som ble gjort fordi hvordan kan vi unngå å få med oss hva som skjer i nabohuset? Han som solgte lå ny kledning. UTENPÅ den gamle, gjennområtne kledningen! Og huset gikk for over prisantydning og det sto ingenting om dette i hverken tilstandsrapporten eller noe som helst. Så de som kjøpte den boligen kommer til å få seg en overraskelse... Helt kvalmt hvor sleipe og late folk kan være... Meglere også, det er utrolig hvor langt de kan strekke seg for å få solgt og tjene penger Anonymkode: 1e98e...098 1
Grønt blad Skrevet 17. august 2016 #5 Skrevet 17. august 2016 (endret) 7 timer siden, prt90 skrev: Jeg vil si det er høres MYE tryggere ut enn å kjøpe via megler. Megler tilfører svært lite sikkerhet til et boligsalg, og mange av dem lyver uten å blunke. Sist vi så etter bolig kom flere meglere med unnlatelser og løgner som var egent til å koste de stakkarene som endte opp med å kjøpe huset hundretusenvis av kroner i hvert tilfelle. Jeg ble rett og slett rystet over hvordan de holdt på. Dette gjelder helt sikkert ikke alle meglere, men det var nok stygge eksempler blandt noen titalls visninger til at jeg mistet enhver tillit til meglere. Av lignende grunner har jeg også svært lite tillitt til eiendomsmeglere. Det virker også som mange går aktivt inn for å lære seg minst mulig om boligene de selger/megler. Skremmende! 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min far har bygd vårt hus og er malermester, så han er ganske perfeksjonist når det kommer til hus og eiendom. Samt har vi en byggingeniør i familien som vil være med å ta en titt. Anonymkode: 1e98e...098 Det høres ut som faren din har peiling, og at hans vurderinger absolutt er til å stole på. :-) Endret 17. august 2016 av Grønt blad 1
Akay Skrevet 17. august 2016 #6 Skrevet 17. august 2016 Trygghet å kjøpe via megler er bullshit... De fikser seg med boligsalgsrapportene og takstfolka stryker det som passer meglerene i frykt for å miste dem som kunder. I mitt hus så var det bevisst unnlatt å ta med skader noe takstmannen innrømmet til meg muntlig.. Jeg anmeldte ham for svindel mef egenærklæringen som da var datert etter at han hadde holdt taksten. Da hadde han skrevet at den var gjennomgått med selger men den var datert 1 mnd etter taksten var avholdt. Enden på visa var at jeg ikke kom noen vei. Eierskifteforsikringen ba meg drite og dra siden skaden bare var mellom 100-150000 og det utgjorde ikke 5% av salgssummen. Så vil si det nesten er tryggere å kjøpe privat om man er litt kyndige på hva man skal se etter. 1
Grønt blad Skrevet 17. august 2016 #7 Skrevet 17. august 2016 1 time siden, Akay skrev: Trygghet å kjøpe via megler er bullshit... De fikser seg med boligsalgsrapportene og takstfolka stryker det som passer meglerene i frykt for å miste dem som kunder. I mitt hus så var det bevisst unnlatt å ta med skader noe takstmannen innrømmet til meg muntlig.. Jeg anmeldte ham for svindel mef egenærklæringen som da var datert etter at han hadde holdt taksten. Da hadde han skrevet at den var gjennomgått med selger men den var datert 1 mnd etter taksten var avholdt. Enden på visa var at jeg ikke kom noen vei. Eierskifteforsikringen ba meg drite og dra siden skaden bare var mellom 100-150000 og det utgjorde ikke 5% av salgssummen. Så vil si det nesten er tryggere å kjøpe privat om man er litt kyndige på hva man skal se etter. Dessverre er det nesten ingen som bruker boligsalgsrapport. Det er kun takstrapporter "der ute", og takstrapporter er kun en overfladisk beskrivelse av boligen, og den er omtrent ikke verdt noe som helst. Om meglerbransjen var like redelig som den liker å framstille seg, hadde de innført boligsalgsrapport som standard. Dessverre er meglerbransjen pill råtten, og i og med at de selger ekstremt dyre produkter (boliger), er de verre enn bruktbilselgere. 2
Tvist Skrevet 18. august 2016 #8 Skrevet 18. august 2016 Ville brukt en advokat for å få det formelle riktig, fått en boligsalgsrapport og jeg hadde kjøpt en boligskifteforsikring.
Million Skrevet 18. august 2016 #9 Skrevet 18. august 2016 (endret) Jeg og eks-mannen min kjøpte vår forrige bolig uten at den var annonsert. Vi fikk høre at en i nabolaget skulle selge leiligheten sin, en leilighet med drømmebeliggenhet og flott uteareal, og vi tok kontakt og spurte om å få komme og se inne. Det fikk vi. Vi spurte om pris, de sa at det skulle de komme tilbake til snart, de skulle bare høre hva en lokal megler ville si prisantydningen burde være først. Så kom de tilbake til oss med en pris som faktisk var rimelig, og vi slo til på dagen. Sammen med selger ble vi enige om å bruke meglerbyrået til å lage kontraktene og dokumentene for oss, slik at alt det ble tatt hånd om profesjonelt. Det kostet 5000 - 6000 kr å få byrået til å ta den jobben for 10 år siden. Det er en rimelig pris å betale for å forsikre seg om at alt papirarbeidet skal bli gjort korrekt. Det var altså ingen visninger eller annonseringer og slikt vi betalte for, kun at meglerbyrået tok seg av papirarbeidet ved salget. Under kontrakts-signeringen møtte vi på meglerens kontor og signerte i fellesskap der. Det var det. Endret 18. august 2016 av Million
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå