AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #1 Skrevet 16. august 2016 Han skal kastreres når han er 5-6 mnd. Bør jeg vente til etter det med å slippe han ut alene? Nå har jeg han "løs" i hagen, dvs han løper rundt med båndet hengende etter seg, jeg rekker å ta han om han forsøker stikke av. Kjenner jeg blir litt hønemor her, hehe; er jo glad i den lille tyfusen, og redd noe skal skje om han er ute alene. Så hvordan venner man dem til å være ute, og få dem til å komme hjem igjen? Anonymkode: 4dd2a...36c
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #2 Skrevet 16. august 2016 Du bør vente med å slippe han ut helt alene til han har fullt utviklet stedssansen, det vil si minst 8 måneder. Noen venter 12 måneder også. Det er stor sjanse for at han går seg bort, blir banket av andre katter, påkjørt eller tatt av rev hvis du slipper han ut alene nå. Hvis han blir vant til å streife langt før han blir kastrert, så er det større sjanse for at han vil fortsette med det etter kastreringen også. Fortsett å være hønemor du, det er helt riktig! Anonymkode: 586e2...305 5
Cleopatra. Skrevet 16. august 2016 #3 Skrevet 16. august 2016 Katter utvikler ikke stedsans før de er ca 1 år gamle, så de skal ikke slippes ut alene før det. 2
Gjest HappyWaffle Skrevet 16. august 2016 #4 Skrevet 16. august 2016 I mange tilfeller går det bra å slippe dem ut ved 6 mnd alder, MEN da de ikke har utviklet skikkelig stedsans enda så er det rissikosport. Både i form av at han kan gå seg bort og at han er så liten at han kan være et lett bytte for større puser, eller andre dyr på utkikk etter en filledukke. Var jeg deg ville jeg hatt den i bånd MINST frem til den er kastrert og gjerne litt til (8-9 mnd) slik at den virkelig blir kjent med området.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #5 Skrevet 18. august 2016 Takk for svar😊 Tror jeg venter til han er året, da. Har sett en del rev her, og håper han vokser seg til en stor, "feit" monsemann i løpet av et år. Nå er han så liten, ikke mer enn en munnfull for reven😳🙀 Anonymkode: 4dd2a...36c
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #6 Skrevet 18. august 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar😊 Tror jeg venter til han er året, da. Har sett en del rev her, og håper han vokser seg til en stor, "feit" monsemann i løpet av et år. Nå er han så liten, ikke mer enn en munnfull for reven😳🙀 Anonymkode: 4dd2a...36c Det er nok lurt greit å få chippet han når du først er i vei for å kastrere han! De pleier å bli ganske gira på å komme seg ut når de nærmer seg året. Men de blir ofte veldig raskt redde alt det ukjente også. Her brukte jeg et psr måneder på å vende katten til å være ute. Startet når hun var ca 10 mnd. Var ute sammen med henne hele tiden da, også hadde vi døra stående oppe slik at hun løp inn når hun ble redd fremfor å løpe avgårde å rote seg bort. Anonymkode: b0043...f76
Gjest StripeyPanda Skrevet 18. august 2016 #7 Skrevet 18. august 2016 (endret) Hei! Som dyrlegestudent og over gjennomsnittet crazy catlady, så har jeg flere tips å komme med Først vil jeg bare avlive stedsans-myten. Mange tror at katten har en slags innebygd GPS som utvikler seg med alderen, men det er feil. Stedsans må læres. Som unge kan de surre seg bort og da er det viktig å lære de hvor hjem er. Den mest usikre måten å gjøre dette på, er å bare slippe de ut, lukke døra og la det stå på. Da spiller man et sjansespill. Den sikreste måten å gjøre dette på, er som du gjør allerede; du har katten i bånd og er ute med han. Tommel opp!! Å ha deg i nærheten og at du har han sikret gjør at hagen blir en 'safezone'. Gjerne spe på med godiser og belønninger mens du er ute med han. Etter kastrering vil de miste (i løpet av 4-6 uker) instinktet som driver de langt avgårde; de trenger ikke territorie eller å gå på damejakt. Etter denne perioden kan du da prøve å gå uten bånd på, men være med han ute. Maaasse godis og ros selfølgelig. Og i intervaller kan du da ha han båndfri og være med, etter en stund båndfri og 5 minutter alene ute, 10 minutter alene og slik øker du sakte og sikkert. Masse godis og ros. Det kan virke 'stress' men er som sagt den sikreste måten å forhindre at de vandrer avgårde. Selvsagt, den er ikke idiotsikker (det er ingen metoder ettersom katter styrer jo seg selv), men du er helt klart på rette veien allerede og kan bare fortsette slik. Husk å chippe samtidig med kastreringen! Du virker som en dedikert eier, keep it up Endret 18. august 2016 av StripeyPanda
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #8 Skrevet 18. august 2016 2 timer siden, StripeyPanda skrev: Hei! Som dyrlegestudent og over gjennomsnittet crazy catlady, så har jeg flere tips å komme med Først vil jeg bare avlive stedsans-myten. Mange tror at katten har en slags innebygd GPS som utvikler seg med alderen, men det er feil. Stedsans må læres. Som unge kan de surre seg bort og da er det viktig å lære de hvor hjem er. Den mest usikre måten å gjøre dette på, er å bare slippe de ut, lukke døra og la det stå på. Da spiller man et sjansespill. Den sikreste måten å gjøre dette på, er som du gjør allerede; du har katten i bånd og er ute med han. Tommel opp!! Å ha deg i nærheten og at du har han sikret gjør at hagen blir en 'safezone'. Gjerne spe på med godiser og belønninger mens du er ute med han. Etter kastrering vil de miste (i løpet av 4-6 uker) instinktet som driver de langt avgårde; de trenger ikke territorie eller å gå på damejakt. Etter denne perioden kan du da prøve å gå uten bånd på, men være med han ute. Maaasse godis og ros selfølgelig. Og i intervaller kan du da ha han båndfri og være med, etter en stund båndfri og 5 minutter alene ute, 10 minutter alene og slik øker du sakte og sikkert. Masse godis og ros. Det kan virke 'stress' men er som sagt den sikreste måten å forhindre at de vandrer avgårde. Selvsagt, den er ikke idiotsikker (det er ingen metoder ettersom katter styrer jo seg selv), men du er helt klart på rette veien allerede og kan bare fortsette slik. Husk å chippe samtidig med kastreringen! Du virker som en dedikert eier, keep it up Takk for tipsene:-) Han er allerede chippet. Har satt han i hunden sin "langline", så surrer han rundt i hagen sammen med meg. Men han "piper" (kan vel ikke kalle det mjauing enda, hehe) når han ikke ser meg. Det samme gjør han inne også; han følger etter meg ned i 1.etg og når jeg går opp uten at han så det, så hyler han. Så må jeg rope: "her er jeg", så kommer han springendesom en liten hund. Utrolig søt den katta, altså<3 Anonymkode: 4dd2a...36c 1
palamina Skrevet 18. august 2016 #9 Skrevet 18. august 2016 2 timer siden, StripeyPanda skrev: Hei! Som dyrlegestudent og over gjennomsnittet crazy catlady, så har jeg flere tips å komme med *snip* Etter kastrering vil de miste (i løpet av 4-6 uker) instinktet som driver de langt avgårde; de trenger ikke territorie eller å gå på damejakt. Etter denne perioden kan du da prøve å gå uten bånd på, men være med han ute. Maaasse godis og ros selfølgelig. Siden du skal bli dyrlege vil jeg korrigere deg på den lille kommentaren der, "de trenger ikke territorie". Kastrathanner har i aller høyeste grad territorier, som de forsvarer på samme måte som hunnkattene forsvarer sine. Det er de fertile hannene som ikke har et eget territorium, men vandrer fra hunn til hunn. Det er derfor det er så viktig at tettheten av katter ikke blir for stor, selv om kattene er kastrert. Du vil nok få besøk av mange kastrater med bittsår etter territoriefeider i løpet av karrieren din. 3
palamina Skrevet 18. august 2016 #10 Skrevet 18. august 2016 (endret) 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tipsene:-) Han er allerede chippet. Har satt han i hunden sin "langline", så surrer han rundt i hagen sammen med meg. Men han "piper" (kan vel ikke kalle det mjauing enda, hehe) når han ikke ser meg. Det samme gjør han inne også; han følger etter meg ned i 1.etg og når jeg går opp uten at han så det, så hyler han. Så må jeg rope: "her er jeg", så kommer han springendesom en liten hund. Utrolig søt den katta, altså<3 Anonymkode: 4dd2a...36c Må smile av måten du beskriver katten din på. Han der må du ta godt vare på ts, lykke til! Endret 18. august 2016 av palamina
Gjest HappyWaffle Skrevet 18. august 2016 #11 Skrevet 18. august 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tipsene:-) Han er allerede chippet. Har satt han i hunden sin "langline", så surrer han rundt i hagen sammen med meg. Men han "piper" (kan vel ikke kalle det mjauing enda, hehe) når han ikke ser meg. Det samme gjør han inne også; han følger etter meg ned i 1.etg og når jeg går opp uten at han så det, så hyler han. Så må jeg rope: "her er jeg", så kommer han springendesom en liten hund. Utrolig søt den katta, altså<3 Anonymkode: 4dd2a...36c haha jeg syns jeg ser lille pusen ute i løpeline du virker som en veldig fornuftig og seriøs katteeier. fortsett sånn! vi trenger flere som tar kattehold seriøst
Gjest StripeyPanda Skrevet 19. august 2016 #12 Skrevet 19. august 2016 15 timer siden, palamina skrev: Siden du skal bli dyrlege vil jeg korrigere deg på den lille kommentaren der, "de trenger ikke territorie". Kastrathanner har i aller høyeste grad territorier, som de forsvarer på samme måte som hunnkattene forsvarer sine. Det er de fertile hannene som ikke har et eget territorium, men vandrer fra hunn til hunn. Det er derfor det er så viktig at tettheten av katter ikke blir for stor, selv om kattene er kastrert. Du vil nok få besøk av mange kastrater med bittsår etter territoriefeider i løpet av karrieren din. Du har helt rett! Skrev i litt hui og hast og fokuserte mest på treninga Bittsår har jeg sett masse allerede og huffameg, det kan bli ganske så stygt Kastrering er hvertfall gull verdt!
Gjest StripeyPanda Skrevet 19. august 2016 #13 Skrevet 19. august 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for tipsene:-) Han er allerede chippet. Har satt han i hunden sin "langline", så surrer han rundt i hagen sammen med meg. Men han "piper" (kan vel ikke kalle det mjauing enda, hehe) når han ikke ser meg. Det samme gjør han inne også; han følger etter meg ned i 1.etg og når jeg går opp uten at han så det, så hyler han. Så må jeg rope: "her er jeg", så kommer han springendesom en liten hund. Utrolig søt den katta, altså<3 Anonymkode: 4dd2a...36c Så herlig! Og helt etter boka :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå