Gå til innhold

abort.. hvor står du?

angie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skriver under på de fleste her! Jeg er selvfølgelig FOR selvbestemt abort!! (Hvem andre skulle liksom bestemme om jeg skulle få ta abort eller ikke?)

Har alltid ment at jeg ikke ville tatt abort om jeg ble gravid, men det vet jeg nok ikke før jeg står i det med begge bein...

Og de som ikke støtter dette... hvem tenker dere på da? Er det hensynet til barnet? Moren? Faren? Samfunnet?

Vil jo tro at mange i utgangspunktet uønskede barn kan få problemer underveis..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er jeg for retten til selvbestemt abort! Om jeg ville tatt abort selv eller ikke har ingenting med saken å gjøre. Retten for alle kvinner til å avgjøre selv er det vesentlige her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mot abort for min egen del, men jeg vet jo at det er det beste i noen situasjoner. Men jeg tror det er en vanskelig avgjoerelse aa ta, og ikke noe aa ta lett paa...uansett om man definerer et foster som et menneske eller ikke (men "liv" er det helt klart - med hjerte som slaar!). Her i Storbritannia er det faktisk lov aa ta abort opp til 24. uke - det synes jeg er vel sent. Men retten til abort synes jeg vi boer beholde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil, jeg ville stemt for selvbestemt abort. Likevel er det ikke en løsning jeg liker, og jeg blir kvalm av jenter som bruker abort som prevensjon. Er man voksen nok til å ha sex, får man være voksen nok til å ta det ansvaret som følger med også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(men "liv" er det helt klart - med hjerte som slaar!).

Et hjerte som slår er ikke nok til at det er liv. I Norge erklæres man død kun når man er hjernedød (ikke hjertedød, selv om det i praksis betyr det samme). Og det må man kunne si at et foster er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hjerte som slår er ikke nok til at det er liv. I Norge erklæres man død kun når man er hjernedød (ikke hjertedød, selv om det i praksis betyr det samme). Og det må man kunne si at et foster er.

Synes det blir for dumt aa mene at et foster ikke er noe mer enn en klump - selv om det sikkert er en troest for de som tar abort ("jeg fjernet ikke et liv, men en celleklump".). Samtidig foeler de som mister at de har mistet et barn - vi mennesker er flinke til aa se verden gjennom vaare egne brilleglass. Bare en tanke. Men jeg er ikke imot retten til abort - men synes ikke det er noe galt aa debattere det. Jeg er glad jeg har sluppet aa ta stilling til det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir for dumt aa mene at et foster ikke er noe mer enn en klump - selv om det sikkert er en troest for de som tar abort ("jeg fjernet ikke et liv, men en celleklump".). Samtidig foeler de som mister at de har mistet et barn - vi mennesker er flinke til aa se verden gjennom vaare egne brilleglass. Bare en tanke. Men jeg er ikke imot retten til abort - men synes ikke det er noe galt aa debattere det. Jeg er glad jeg har sluppet aa ta stilling til det selv...

Ikke alle føler at de har mistet et barn. Mange føler lettelse etter en utført abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, mener du at et foster er hjernedødt? Det er vel temmelig kunnskapsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvfølgelig for selvbestemt abort!

Når det gjelder bruk av abort som prevansjon så tror jeg det er lite sannsynlig at det er vanlig,tror dere virkelig det er vanlig å gå til "kirugiske" inngrep nå og da i stedet for prevansjon?!? Beklager, men det er en type utsagn jeg kom med når jeg var...vel mye yngre enn jeg er nå ;)

Statistisk sett er aborttallene på vei ned og har vel ikke vært så lave som de er nå på 25 år. Økt kunnskap om og tilgjengelighet av prevansjon gjør vel sitt :)

Og selvfølgelig er det personlig som regel en veldig vanskelig avgjørelse å ta...uansett standpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For selvbestemt abort' date=' men mot at abort brukes som prevansjon![/quote']

Men

disse kvinnene/jente som tar abort som prevansjon einer seg neppe som mødre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var overraskende å lese at så mange er for retten til selvbestemt abort.

Tror dette var til debatt her på kg var for cirka ett år siden, og veldig mange kg-brukere var den gangen mot retten til selvbestemt abort og tråden ble lang og det haglet ned påstander om at de som forsvarte retten til selvbestemt abort, var å betrakte som iskalde og umenneskelige, men kanskje en del brukere er forsvunnet fra forumet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri tatt abort. Er jeg med på å lage en spire til et lite liv tar jeg ansvaret for det, jeg kunne ikke levd med å ha fjernet det som kunne blitt et levende, tenkende, følende barn fra min kropp. At det er mitt syn etisk sett er likevel langt ifra nok til at jeg ville stemt mot selvbestemt abort. En kan ikke tvinge egne holdninger over på andre og da må man tenke konsekvenser fremfor etikk. Hvilke konsekvenser får det om en kvinne tvinges til å bære frem barnet hun har i magen? Illegale aborter (det dør visstnok en kvinne hvert sjette minutt som følge av utrygge aborter), gravide som stapper seg fulle av stoff og alkohol og kjønnsykdommer hele svangerskapet gjennom, de bryr seg jo ikke, barn som må vokse opp uten å være ønsket, nyfødte babyer som blir slengt i søppelbøtta eller lagt igjen på do?? Bare tanken er skremmende nok til at jeg står støtt bak kvinnens rett til å selv avgjøre. På eget grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for selvbestemt abort... Ja, alle har rett til liv, men det må da også være et VERDIG liv... Jeg ble gravid da jeg var 16 (Gikk på p-piller!!) og tok abort.. kunne ikke gitt barnet det livet det fortjente med tanke på at jeg var i et ustabilt forhold, ikke hadde utdannelse, ikke hadde fast inntekt osv.. Adopsjon var også uaktuelt, hadde ikke klart å gå med et barn inni meg i 9mnd for så å gi det bort, og vite resten av livet at et sted der ute hadde jeg et barn...

Dessuten må man kunne tenke på seg selv av og til også! Hadde jeg beholdt barnet, hadde jeg garantert ikke vært der jeg er i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...