angie Skrevet 11. november 2004 #1 Del Skrevet 11. november 2004 Om det hadde blitt slik at vi skulle stemme for selvbestemt abort eller ikke, hva hadde dere stemt? Selv er jeg i mot abort, men vet ikke om jeg hadde stemt i mot selvbestemt abort likevel. Det er så mange problemstillinger som dukker opp. La oss si det slik at det hadde blitt forbudt med abort i Norge, hva skulle de som ønsket å avbryte svangerskapet gjort da? Skulle de tatt i bruk strikkepinner igjen? Hva med unge jenter, la oss si i 14-17 årsalderen? Eller modne kvinner som ikke vil ha flere barn? La oss si det var en slags nemd som skulle avgjøre om du fikk ta abort eller ikke. De som har blitt voldtatt, får ta abort. Kvinner som har problemer med helsa; at det er uforsvarlig å gjennomføre et svangerskap, fordi det er fare for liv og helse, får ta abort. Kvinner opp i "årene" får ta abort, fordi det er en sjangse for at barnet ikke er "normalt", får ta abort. Det er sikkert andre grunner som også kvalifiserer til en abort, som jeg ikke kommer på. Men hvilken rett har denne nemden til å avgjøre om du får ta en abort eller ikke? Som jeg sa tidligere i dette innlegget, er jeg i mot abort. Eller, jeg må vel si personlig i mot det. Jeg mener at er du moden nok til å ha sex, så bør du være moden til å ta deg av et barn. Ikke at jeg ser ned på dem som tar abort, har flere venninner som har gjort det. MEN, jeg er også for at vi jenter skal selv få bestemme over vår egen kropp! Forvirrende? Hva mener dere om dette temaet? Er kun interessert i seriøse svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomsterenka Skrevet 11. november 2004 #2 Del Skrevet 11. november 2004 Jeg var naiv i lang tid og trodde retten til selvbestemt abort var ukrenkelig (nå bruker jeg et ord abortmotstandere bruker)... Men nå viser tendenser at flere og flere faktisk er IMOT retten til selvbestemt abort. Jeg ville tatt abort om jeg ble gravid i dag, og det ville jeg også gjort for sju år siden og også om ett år eller fem... Stort mer vil jeg ikke si om saken. Jeg har diskutert dette før, og vet hvilken gjeng jeg får etter meg her på kg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 12. november 2004 #3 Del Skrevet 12. november 2004 Jeg er helt klart FOR abort. (Men er motstander av abort som en erstatning for prevensjon). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. november 2004 #4 Del Skrevet 12. november 2004 Jeg er prinsipielt imot abort med mindre kvinnen er blitt voldtatt eller det foreligger helsemessige eller tungtveiende sosiale årsaker, enten det er hos mor eller barn, som tilsier at det er best å ikke bære frem barnet. Jeg mener at dersom man har sex, bør man også være i stand til å ta ansvar for eventuelle konsekvenser. Men dette er vel ikke akkurat enkelt å få til å fungere i praksis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laban Skrevet 12. november 2004 #5 Del Skrevet 12. november 2004 La oss si det var en slags nemd som skulle avgjøre om du fikk ta abort eller ikke. De som har blitt voldtatt' date=' får ta abort.[/quote'] Under meg over hvem som skulle tatt hensyn til realiteten i om kvinnen faktisk hadde blitt voldtatt, straffesaker tar jo lang tid og barnet ville jo vært født uansett. Og kunne det ike blitt mange falske anklager om voldtekt? Er for fri abort uansett. Det er ikke min oppgave å bestemme om andre kvinner skal få barn eller ikke. Ingen prevensjon er 100% sikker, og alternativet (som er å avstå fra sex) er vel temmelig utdatert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 12. november 2004 #6 Del Skrevet 12. november 2004 Jeg er for selvbestemt abort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 12. november 2004 #7 Del Skrevet 12. november 2004 Jeg er for retten til å bestemme over egen kropp og eget liv. Jeg mener vi trenger en abortlovgivning som sikrer kvinner nettopp den retten. Nei, abort er intet prevansjonsmiddel, og arbeid for å få ned aborttallene må fortsette og økes. (Så at støtten til Altnrnativ til Abort muligens blir kuttet... :-x ) Den å kunne avbryte uønskede svangerskap er en viktig del av det at kvinner selv kan velge og planlegge sitt liv. Og hva er alternativet? I alle land hvor abort er forbudt eksisterer det et marked for illegal abort. Uten kontroll og uten tilsyn. Og det er vel neppe en slik virkelighet vi ønsker oss tilbake til her i Norge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 12. november 2004 #8 Del Skrevet 12. november 2004 Jeg er for selvbestemt abort. JEg også, selv om jeg alltid har tenkt at jeg aldri hadde klart å ta abort selv. Men så kom det opp et lite dilemma for litt siden, jeg trodde jeg var gravid. Da jeg tenkte nøye over det, kom jeg frem til at om jeg hadde vært gravid, hadde jeg tatt abort. Jeg kan ikke få et barn i en alder av 16. Men jeg er helt klart for at kvinner skal få bestemme selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 12. november 2004 #9 Del Skrevet 12. november 2004 Absolutt for selvbestemt abort. Ikke dermed sagt at jeg anser det som et alternativ til prevensjon, ei heller at det er løsningen på alle uønskede graviditeter - men vi trenger loven som sikrer kvinnen bestemmelsesrett over egen kropp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
metteflette Skrevet 12. november 2004 #10 Del Skrevet 12. november 2004 Er for selvbestemt abort, men hadde aldri klart å gjøre det selv. Men det er ikke opp til meg å bestemme hva andre skal gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 12. november 2004 #11 Del Skrevet 12. november 2004 for selvbestemt abort, uansett!! jeg trodde aldri det var mulig å gå så langt tilbake i tid at dette engang ble tatt opp som MULIGHET å fjerne!! :o og når jeg ser at det ser ut som politikere er redd for at dette kan bli en sak, så blir jeg helt matt!!! Hvem vil frivillig tilbake til tiden med strikkepinner, skitne redskaper i skitne smug og humbug-"leger" som utfører dødelige inngrep på gravide kvinner? tror de som vil ha lov mot selvbestemt abort, at folk da ikke vil bli gravide uten å ville ha barnet? tror de at folk vil slutte å ha sex totalt dersom de ikke er 100% klar for en evt bom m prevensjonen slik at de blir gravide uten å ønske det? det var ikke slik før og det vil aldri bli slik!! så en lov mot selvbestemt abort, er for meg en lov FOR snuskete leger som kan tjene grovt på å skade og muligens drepe kvinner i vanskelige situasjoner!!! NEI TIL ENDRING AV LOVEN OM SELVBESTEMT ABORT!! :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Emma* Skrevet 12. november 2004 #12 Del Skrevet 12. november 2004 Mener absolutt at folk skal få bestemme selv, samtidig som jeg skulle ønske at flere faktisk brukte dette KUN når det virkelig er nødvendig og ikke som et prevansjonsmiddel. Eksempel: Har man hatt sex og brukt prevansjon men at dette er slått feil.....syns jeg at at det er greit at man velger abort. Jeg hadde selv sex med min kjæreste uten prevansjon....vi hadde kun vært sammen i 3 mnd og jeg ble gravid (var 21). Siden vi hadde vært så "dumme og uforsiktige" å valgte sex uten prevansjon syns jeg at abort ville være en altfor enkel løsning og derfor valgte jeg å beholde barnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*M* Skrevet 12. november 2004 #13 Del Skrevet 12. november 2004 Jeg er helt klart FOR abort. (Men er motstander av abort som en erstatning for prevensjon). Veldig enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miau Skrevet 12. november 2004 #14 Del Skrevet 12. november 2004 Jeg er for selvbestemt abort. Mye heller det enn ulovlige FARLIGE alternativer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 12. november 2004 #15 Del Skrevet 12. november 2004 Jeg er så FOR selvbestemt abort som man kan få blitt! Som flere sier så hadde jeg aldri trodd at vi skulel komme så langt tilbake at dette engang var noe å diskutere på nytt. Selvfølgelig må det være selvbestemt abort - alternativet er bare ikke noe vi kan tillate oss å ha i et moderne land! :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Odense Skrevet 12. november 2004 #16 Del Skrevet 12. november 2004 Veldig enig! :enig_animasjon: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 12. november 2004 #17 Del Skrevet 12. november 2004 Selvfølgelig er jeg for selvbestemt abort! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BayliZ Skrevet 12. november 2004 #18 Del Skrevet 12. november 2004 Helt klart selvbestemt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 12. november 2004 #19 Del Skrevet 12. november 2004 100% for! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 12. november 2004 #20 Del Skrevet 12. november 2004 Jeg er for selvbestemt abort. Jeg også, det er en selvfølge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå