Gå til innhold

Alene ned midtgangen?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg sitter å funderer på om jeg skal gå opp kirkegulvet alene, eller om kanskje mamma skal få gå sammen med meg? Har ikke hørt om noen som har blitt fulgt av sin mor men...

Jeg har ingen pappa, og bestefar er såpass gammel og dårlig til beins at han klarer det ikke... Har ingen bror heller, så da vet ikke jeg! :cry:

Hva synes dere? Skal jeg gå alene eller med mamma'n min?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan gå opp med mammaen din, mannen din, ein god ven, svigerfar din, eller nokon andre som betyr noko for deg. Det viktigaste er at du finn noko du føler er riktig!

Skrevet

Å gå opp den midtgangen er det jæv**** jeg har gjort i mitt liv, jeg er sjeleglad for at jeg ikke gikk der aleine!

Når det er sagt, hadde jeg ikke hatt en pappa jeg elsker over alt på jord, hadde jeg hatt problemer med å velge. Men mamma hadde vært en soleklar kandidat :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Du og din tilkommende mann kan vel gå opp sammen! Det ville jeg helt klart gjort, selv om jeg har en pappa.

(ps: tittelen din er noe misvisende, 'gå ned midtgangen' gjør dere etter vielsen)

Skrevet

Å gå opp midtgangen er det jeg gruer meg mest til akurat nå, gleder meg til hele dagen ellers. Er sjeleglad for at jeg ikke skal gå alene. Hadde ikke pappa skulle fulgt meg opp hadde jeg gått med mamma tror jeg.

Skrevet

Jeg og mannen min gikk sammen opp, og det syntes jeg var godt. Var ikke nervøs i det hele tatt, for jeg hadde han å støtte meg til.

Skrevet

Jeg kommer nok til å gå sammen med mamma... selv om svigermor gjerne vil at min svoger skal følge meg...Det er jo en løsning det også, men der og da kommer det nok til å være deilig å ha mamma til å støtte meg opp... :)

Skrevet

Jeg visste ikke om faren min var i form til å følge meg opp kirkegulvet før jeg kom til kirka selv, tre minutter før vielsen. Han måtte legges inn på sykehuset to dager før bryllupet, og kom hjem kvelden før. Han har kreft med spredning og er ikke i storform, akkurat.

Jeg hadde fått god tid til å tenke på det på forhånd, og kom til at enten skulle pappa følge meg opp, eller så fikk jeg gå alene. Det var pappas plass. Mannen min gledet jeg meg til å se stående oppe ved alteret.

Men så sto pappa der!

Ok, en avsporing, men ville bare si at vi er flere i stiuasjonen, og jeg var innstilt på å gå alene.

Ingen fasit for andre, men føltes riktig for meg.

Mamma hadde insistert på å ikke se kjolen før i kirka, og jeg kunne ikke velge mellom to brødre.

M

Skrevet

Jeg gikk med pappa, men hadde jeg ikke hatt han ville jeg gått opp sammen med mannen min!

Arwen-jeg skulle gått opp igjen midtgangen 1000 ganger til, det var ingenting å grue seg for synes jeg! Det går så bra skal du se :-)

Skrevet

Arwen-jeg skulle gått opp igjen midtgangen 1000 ganger til, det var ingenting å grue seg for synes jeg! Det går så bra skal du se :-)

Takk for trøstende ord, for jeg gruer meg virkelig til det. Alles øyne på meg - er redd bena ikke vil bære meg :-(

Skrevet

Du kan jo velge hvem du vil å gå opp midtgangen med, ingen regler for det :-) ta den som du føler står deg nærmest eller gjør deg trygg... Selv skal jeg gå opp midtgangen med min nevø.

Skrevet

Takk for trøstende ord, for jeg gruer meg virkelig til det. Alles øyne på meg - er redd bena ikke vil bære meg  :-(

Den kan jeg signere..Har så mange rare tanker om det og gå opp det kirkegolvet jeg og atte.

Heldigvis skal pappa gå ved min side.Hjelper litt iallefall.

Og cons: Håper du finner ut av det.Lykke til med valget.

:vinke:

Skrevet

Mulig jeg er veldig gammeldags... men jeg synes egentlig at det er pappen som skal gå med bruden opp til alteret jeg. Ingenting i veien for å gjøre det annerledes, men det er fint når ting er gjennomført, så også med et tradisjonelt bryllup.

Kjenner flere som har enten gått alene, gått med broren eller med mannen, og det er jo feiende flott det også altså, jeg bare hmmmm-er bittelitt. Tror jeg ville gått alene, men nå drømmer jeg bare om bryllup jeg da, kommer nok aldri til å bli gift :-D

Skrevet

jeg skal gå opp alene tror jeg, men jeg skal ikke ha det i kirken da, skal ha det på festlokalet.. tror kanskje det blir litt mindre skumelt da.. vet ikke jeg. Men er litt nervøs!

Skrevet

Hva synes dere? Skal jeg gå alene eller med mamma'n min?

Klart du kan gå med mammaen din!

Vet om to stykker som har gjort det jeg.

Mammaen din ville sikkert synes det var en ære! :)

Skrevet

Takk for trøstende ord, for jeg gruer meg virkelig til det. Alles øyne på meg - er redd bena ikke vil bære meg :-(

sånn tenker jeg og!!! :-(

Skrevet

En venninde av meg skal gå sammen med datteren sin. Fordi hun ville symbolisere at det var de tre fremover.

Og om det ikke er aktuelt å gå med din far eller din mann synest jeg du skal gå med den det faller det mest naturlig å få følge deg.

Må nok ta det "problemet" selv når den tid kommer da jeg ikke har spes. godt forholdt til min far og ikke ønsker at han skal følge meg....

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei. Jeg skal gifte meg i februar. Det er ikke naturlig for meg å følges av min far opp kirkegulvet da vi ikke har særlig god kontakt. Derimot har jeg valgt å gå sammen med min forlovedes datter. Vi har et kjempegodt forhold, og jeg syntes det er noe utrolig nydelig over at hun vil "gi meg" til pappaen hennes. Dessuten gjør dette at hun føler seg inkludert, noe som er viktig siden jeg tross alt blir "stemor" :)

Skrevet
Mulig jeg er veldig gammeldags... men jeg synes egentlig at det er pappen som skal gå med bruden opp til alteret jeg. Ingenting i veien for å gjøre det annerledes' date=' men det er fint når ting er gjennomført, så også med et tradisjonelt bryllup. [/quote']

Det var en prest for en tid tilbake på dette forumet gjorde oppmerksom på at egentlig, fra gammelt av, er det norsk tradisjon at det er brudgommen som følger bruden opp kirkegulvet (eller at de følger hverandre, kan man jo også si). Tradisjonen med at brudens far følger henne opp, har vi visst fått fra USA... :wink:

Jeg skal gå alene jeg. Evt kan brudgommen og jeg gå sammen, hvis han har veldig lyst til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...