AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #1 Skrevet 16. august 2016 Jeg er nysgjerrig på folks holdninger til dette: Spiser du mindre/trener mer eller begge for å gå ned det du har gått opp, tenker du "pytt, det er bare et par kilo", og gjør ikke noe med de? Eller legger du ikke merke til de få kiloene i det hele tatt? Selv har jeg alltid hatt en fast, nesten ubevisst strategi på det: Har jeg lagt på meg litt så gjør jeg små grep i et par uker som å ikke småspise mellom måltidene, ikke spise godteri, ta et par ekstra løpeturer ect. På denne måten har jeg holdt den samme vekten siden jeg 18 (er 35 nå). Venninnen min har derimot en helt annen tilnærming, hun veksler mellom perioder der hun spiser usunt og mye og perioder hvor hun er på diett. Så lenge jeg har kjent henne så har hun gått opp og ned 10-15 kg. Vi har snakket om dette, og hun synes min "strategi" høres mer slitsom ut da hun har en "alt eller ingenting" mentalitet. Personlig hadde jeg aldri orket de restriktive diettene hennes. Så ja, hva, om noe, gjør du om du har gått opp et par kilo? Anonymkode: c4286...d52
Gjest Runforit Skrevet 16. august 2016 #2 Skrevet 16. august 2016 Prøver så godt jeg kan å holde på de, men med IBS, dårlig appetitt og en travel hverdag så er det ikke alltid like enkelt.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #3 Skrevet 16. august 2016 Jeg får panikk og blir deppa. Skjerper meg i lange perioder til jeg har gått det ned og gjerne litt til. Anonymkode: 1e6b1...d11 1
Gjest hockeyfrue Skrevet 16. august 2016 #4 Skrevet 16. august 2016 Jeg har gått opp et par kg nå etter ferien, og da gjør jeg som deg i et par uker. Jeg trener litt mer og spiser litt mindre (og sunnere). Når jeg er tilbake der jeg pleier å være, går jeg tilbake til mine normale trenings- og kostholdsvaner.
Gjest Ajax Skrevet 16. august 2016 #5 Skrevet 16. august 2016 Da flexer jeg foran speilet og tar et par selfies til kolleksjonen. Slenger kanskje ut et bilde på insta med #gainz 😄
Teriyaki Skrevet 16. august 2016 #6 Skrevet 16. august 2016 Jeg går ganske ofte på vekta, så merker det gjerne før det har gått så mye som to kg opp (sett bort fra vanlige svigninger som at jeg alltid veier mer på mandager enn på fredager pga. det nettopp har vært helg på mandag). Men etter f.eks en ferie hvor det har blitt litt for mye mat og for lite aktivitet så er jeg kjapp med å kutte ned litt på maten og trene for å få det bort igjen. Slik har det vært fra jeg var sånn 17 år gammel, da jeg begynte å fokusere mer på kropp og vekt.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #7 Skrevet 16. august 2016 Da tar jeg meg sammen og spiser mindre og trener mer. Typisk etter ferien; i ferien har jeg spist og drukket hva jeg vil og hvor mye jeg vil (sånn nesten ihvertfall), så jeg har garantert gått opp noen kilo. Jeg vil ikke veie meg før jeg har spist normalt/mindre i noen uker, for jeg føler meg så fæl når jeg ser at jeg har gått opp. Men det er fordi jeg nå er normalvektig. Tidligere, da jeg var overvektig, veide jeg meg ikke overhodet, og jeg spiste like mye og usunt enten det var ferie eller ikke, og gjorde følgelig ingen grep for å gå ned igjen det jeg evt. hadde gått opp. Anonymkode: 31514...6ff
Gjest Tigress Skrevet 17. august 2016 #8 Skrevet 17. august 2016 Då et eg litt mindre og trener litt meir ein periode.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #9 Skrevet 17. august 2016 Da skjerper jeg meg, og spiser sunnere/mindre. Sjeldent jeg gidder å trene mer. Anonymkode: cd276...076 1
exictence Skrevet 17. august 2016 #10 Skrevet 17. august 2016 Jeg gjør som deg. Føler det er altfor slitsomt å skulle gå ned mange kilo, derfor er det mye lettere å ta seg sammen med en gang. Det kan være tungt det og, men det å legge på seg mye er enda vanskeligere å bli kvitt. Jeg har og holdt samme vekt fra jeg var sånn 20 og nå er jeg i midten av 40.
-jk- Skrevet 18. august 2016 #11 Skrevet 18. august 2016 Jeg er mest som venninna di. Har dog ikke like lange "koseperioder" tror jeg så svingningene blir endel mindre. Regner med å gå opp 3-5kg over jula, da legger jeg meg bare på 1000kcal i underskudd etter jul og tar av en kilo i uka. Etterpå er det i vedlikehold, før neste koseperiode (påske, ferie eller lignende).
Pringle Skrevet 18. august 2016 #12 Skrevet 18. august 2016 Dette er faktisk mektig interessant. Andres opplegg har ofte en tendens til å virke mye mer kjedelige, slitsomme og restriktive enn ens egne. Man ser ikke sitt eget strev fordi man er så vant til det. Jeg hadde tidligere en ekstrem alt-eller-ingenting-holdning til mat og vekt og tenkte og gjorde som din venninne. Nå er jeg mer som deg og synes DETTE er mye, mye greiere, enklere, behageligere, bekymringsfritt, stressfritt: Spise god mat i normale porsjoner hver dag, bevege meg litt hver dag (gjøre meg et ærend, gå tur når jeg blir rastløs), planlegge måltider som jeg har lyst på, veie meg hver dag (så jeg går ikke opp to kilo sånn uten videre). Har "alltid" slitt med overvekt eller bekymring om vektøkning, men ikke nå lenger, det er så deilig at jeg nesten må gråte. 1
WubWub Skrevet 18. august 2016 #13 Skrevet 18. august 2016 Det beror på hva vekten består av - vann, fett eller muskler? Om det er fett så slanker jeg meg. Om det er muskler så blir jeg ekstra motivert til enda hardere innsats på treningsstudio. Om det er vannmasse så stiller jeg meg nøytral.
-jk- Skrevet 18. august 2016 #14 Skrevet 18. august 2016 (endret) Dette kommer veldig an på hva slags person du er: - Kan du ha en skål med godteri på bordet hjemme og spise 2 biter om dagen? - Kan du gå i selskap med masse gode kaker og spise ett lite stykke? - Kan du spise kun en porsjon med iskrem i uka? For meg er svaret nei på alt dette. Jeg kan fint la være å spise godteri av en skål som står fremme, men om jeg begynner så er den tom før dagener slutt. Jeg kan fint la være å spise kake i selskap, men begynner jeg blir det å smake på alle de som ser gode ut og ta et ekstra stykke av den beste. Jeg kan også fint la være å spise is, men spiser jeg is blir det minst 3 ganger i uka. For min del er altså "litt kos hver dag"-strategien eller "kos en gang i uka"-strategien helt håpløs. Kan du derimot svare ja på apørsmålene over passer antageligvis disse strategiene mye bedre for deg. Tilsvarende er enkelte godt formøyd med å gå med 100-200 gram i uka, mens jeg får mye bedre motivasjon av å miste rundt en kilo i uka. Da får jeg resultater fort som opprettholder motivasjonen for å ligge i et godt kaloriunderskudd. Veier meg hver dag og legger inn resultatene i et regneark som regner ut gjennomsnittsvekten hver uke (fjerner kortvarige svingninger) og tegner en graf over hele året (for å visualisere trender). Veie meg kun en gang i uka hadde vært demotiverende for min del, særlig om jeg veide meg en "heldig" dag ene uka og så en "uheldig" neste uke. Endret 18. august 2016 av -jk- 2
Pringle Skrevet 18. august 2016 #15 Skrevet 18. august 2016 3 minutter siden, -jk- skrev: Dette kommer veldig an på hva slags person du er: - Kan du ha en skål med godteri på bordet hjemme og spise 2 biter om dagen? - Kan du gå i selskap med masse gode kaker og spise ett lite stykke? - Kan du spise kun en porsjon med iskrem i uka? For meg er svaret nei på alt dette. Jeg kan fint la være å spise godteri av en skål som står fremme, men om jeg begynner så er den tom før dagener slutt. Jeg kan fint la være å spise kake i selskap, men begynner jeg blir det å smake på alle de som ser gode ut og ta et ekstra stykke av den beste. Jeg kan også fint la være å spise is, men spiser jeg is blir det minst 3 ganger i uka. For min del er altså "litt kos hver dag"-strategien eller "kos en gang i uka"-strategien helt håpløs. Kan du derimot svare ja på apørsmålene over passer antageligvis disse strategiene mye bedre for deg. Dette hørtes for meg ikke ut som et relevant svar på hovedinnlegget, men det var et kjempebra innspill som alle som sliter med søtsug kan ha nytte av å ta til seg.
Mudkip Skrevet 18. august 2016 #16 Skrevet 18. august 2016 Da endrer jeg på kostholdet en periode. Velger magrere produkter, mer proteiner og helst grønnsaker i stedet for brødmat/pasta/ris. Prøver også å legge inn noen joggeturer, i tillegg til det faste treningsprogrammet.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #17 Skrevet 18. august 2016 Jeg bryr meg ikke særlig. Vekten min har vært ustabil siden jeg hadde anoreksi i tenårene. Jeg er veldig viktig for meg å IKKE begynne med noe hysteri rundt vekta, for da er løpet kjørt og jeg havner tilbake i gamle skadelige vaner. vekten min kan variere med opptil 7-8kg, avhengig av situasjonen min. Jeg har en jobb som er tidvis veldig hektisk og da går jeg som regel ned en del kilo. I rolige perioder kan jeg godt legge på meg litt sofavekt. Jeg må vel kanskje poengtere at jeg ikke spiser noe særlig godteri, og at jeg går veldig mye på jobb. største problemet jeg har er at jeg spiser veldig uregelmessig... Anonymkode: 6a270...e8d
-jk- Skrevet 18. august 2016 #18 Skrevet 18. august 2016 5 minutter siden, Pringle skrev: Dette hørtes for meg ikke ut som et relevant svar på hovedinnlegget, men det var et kjempebra innspill som alle som sliter med søtsug kan ha nytte av å ta til seg. Hehe, poenget mitt var vel at for å gå ned i vekt tar jeg en periode der jeg ligger 100% unna alt som er søtt (og veldig fett) og fjerner kiloene raskt og brutalt fremfor prøve å smyge de sakte vekk samtidig som jeg opprettholder mest mulig kos Det fungerer ihvertfall fint for meg 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #19 Skrevet 18. august 2016 Bryr meg ikke før det eventuelt skulle gått dit jeg tenker at det er "for mye". Men jeg hører på kroppen min og den justerer automatisk apetitten etter om jeg har spist mye eller lite. Bruker som regel å ha perioder der jeg har større behov for å spise mye, så kan det gå en stund der jeg har liten matlyst. Holder stabil vekt Anonymkode: fb10b...e56
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #20 Skrevet 18. august 2016 Jeg er helt motsatt av TS. Jeg ser ikke at jeg har gått opp før det er gått alt for langt og da er jeg ekstrem i en lang periode for å ta av kiloene igjen. Og sånn holder jeg på. Mye Opp-mye ned-mye opp-mye ned ikke helt bra og vil endre på det, men det er sånn jeg har holdt på til nå Anonymkode: 7632c...8e5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå