AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #1 Skrevet 16. august 2016 Jeg har byttet NAV-kontor innenfor Oslo. Jeg kom i ett dramatisk samlivsbrudd og fikk god hjelp hos den bydelen jeg hørte til. Når man kom dit så trakk man en kølapp første gang og deretter så hadde jeg løpende kontakt på både telefon og mail med min saksbehandler, og kunne komme opp til avtalt tidspunkt eller så straks hun hadde tid. Det oppsto en "krise-situasjon", jeg fikk avslag på bostøtte samme dag som jeg forventet inn bostøtte. Jeg kontaktet straks NAV på telefonen men fikk ikke noe ut av å snakke med vakt-telefonen, så jeg dro ned. Det var på fredag. Jeg trakk lapp og kom bort til skranken. De slo meg opp og sa jeg hadde fått saksbehandler. På en post-it fikk jeg utlevert ett mobilnummer til vedkommende jeg var gitt som saksbehandler samt telefonnummeret inn til vakt, de sitter jo 200 meter unna der jeg er ute i "vestibylen". Jeg spør om saksbehandler er tilstede og har tid til meg. De kan ikke opplyse om vedkommende er tilstede, jeg må bare ringe. Så jeg står da ute blant en masse folk og prat og ringer sed saksbehandler. Jeg kommer rett på telefonsvarer. Ingen personlig beskjed om når vedkommende er tilstede, så jeg vet ikke engang om han er det eller bare sitter i telefonen. Så jeg ringer vakt-telefonen. De kan opplyse om at han ikke er tilbake før mandag. I går ringte jeg først 09:00, det ringte og ringte. Jeg prøvde igjen kl. 10:00, samme. Jeg tenkte at kanskje vedkommende satt i ett møte og ville ta kontakt. Jeg hørte ikke noe og ringte nok engang kl 14:00. Rett til telefonsvar. Jeg begynner dagen i dag med å ringe 09:01, det ringer og ringer. Har prøvd hvert kvarter siden dess. Jeg ringte igjen vakt-telefonen og de skulle gi beskjed om at han skulle ta kontakt med meg. Jeg har aldri opplevd en slik fremgangsmåte hos Nav. På lykke og fromme ringe ett menneske som ikke gir noen beskjed om jeg i det hele tatt har mulighet for å få snakket med vedkommende engang. Er dette helt ok? Anonymkode: ffbbf...ebd
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #2 Skrevet 16. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dette helt ok? Ser ikke noe galt i det du beskriver. Anonymkode: 4969d...437 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #3 Skrevet 16. august 2016 Nei det er ikke ok, men dessverre altfor vanlig i nav. Anonymkode: 5c63a...660 8
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #4 Skrevet 16. august 2016 Velkommen til NAV! du har nok bare vært heldig med det nav kontoret du hadde før, det du beskriver nå er det som er standard. Anonymkode: cc23e...f1b 5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #5 Skrevet 16. august 2016 Det er absolutt ikke OK, men det er NAV du forholder deg til nå. NAV er bare sånn. Du har tydeligvis hatt enormt flaks hittil i din kontakt med dem, men nå ser det ut til å være slutt på det. Forbered deg på at ting tar ekstremt lang tid, at ingen holder det de lover og lyver deg rett opp i ansiktet, at papirene dine forsvinner og at du er den som får skylda for alt det foregående. Velkommen til NAV. Anonymkode: 8c2b5...13b 6
Alantia Skrevet 16. august 2016 #6 Skrevet 16. august 2016 Fra du tar kontakt med saksbehandler har h*n 3 virkedager på å ta kontakt med deg.. Ofte sitter de i møter hele dagen (altså at et møte avløser det neste) derfor er det ofte vanskelig å få kontakt med de akkurat da du ønsker det. Men er det gått 3 dager eller mer ville jeg ringt vaktnummeret og purret opp. De sender interne meldinger til saksbehandler, og da kan de skrive at du har ventet så og så lenge og purre opp samtalen 8
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #7 Skrevet 16. august 2016 Som Alanita skriver. Har selv vært en del i Nav systemet. Hadde en saksbehandler jeg ikke fikk tak i på 3 mnd. Søkte og om sosialhjelp i fjor, det tok 3,5 mnd å få svar. Ringte daglig og purret. Jeg har og barn. Om vi sultet eller ikke kunne de ikke bry seg om. Og sist kontakt jeg hadde med Nav, var angående søknad om AAP, kom på møte og ble rakket ned på i 1 time. Så lovet de raskt svar på søknaden, det er 1,5 mnd siden, og har ennå ikke fått svar. Er 3,5 mnd siden jeg sendte søknaden. Så hvordan du har blitt møtt av Nav tidligere, er jo helt fantastisk, og ikke det som er normalen dessverre. Anonymkode: d62e9...cca 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #8 Skrevet 16. august 2016 Send heller en melding gjennom Navs nettsider. Anonymkode: db44d...5d9 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #9 Skrevet 16. august 2016 En del nav kontorer i Oslo er dessverre under stort press med for få ansatte. Det er mange som er avhengig av nav systemet og vil ha hjelp. Men hva er det du ønsker å ta opp med saksbehandler TS? Dersom du har for lite penger er det jo bare å legge inne en søknad hvor du ber om supplering for bostøtten du ikke fikk, og legge ved nødvendig dokumentasjon som kontoutskrift. Du må påregne inntil 14. dagers saksbehandlingstid, men du kan jo skrive på søknaden at du gjerne ønsker raskere behandling da du ikke har midler og manglende bostøtte var uforutsett. Husk ellers å alltid ha noen kroner avsatt på en "krise konto" så du ikke gjør deg så avhengig av det offentlige. Anonymkode: 614a1...03b 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #10 Skrevet 16. august 2016 Unnskyld for å si det, men saksbehandleren har andre "kunder" også. Det å ringe inn for så å måtte legge igjen en beskjed, er helt normalt. Altså at de varsler saksbehandler om at du har ringt og må ringes opp igjen. Det tar da alt fra 1 til 3 dager, noen ganger lengre, før du får en telefon. Går det utover 1-2 uker, da kan du begynne å klage. Ikke dager. Hvorfor fikk du ikke bostøtte? Dersom du oppfyller kriteriene så får du jo bostøtte. Dersom du gikk fra over grensen til under i inntekt. Da måtte du ha sendt med dokumentasjon på dette. Samme med bevis på samlivsbrudd, legeerklæring om du går på trygd etc. For bostøtten går etter ligningen fra 2 eller 3 år tilbake. Så sier seg selv at du får avslag om du har søkt med inntekt fra 2014, hvor du hadde 320 000 i lønn. Anonymkode: f9c28...611 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #11 Skrevet 16. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Send heller en melding gjennom Navs nettsider. Anonymkode: db44d...5d9 Det gjelder kun nav stat, ikke kommunale tjenester. Anonymkode: 614a1...03b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #12 Skrevet 16. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld for å si det, men saksbehandleren har andre "kunder" også. Det å ringe inn for så å måtte legge igjen en beskjed, er helt normalt. Altså at de varsler saksbehandler om at du har ringt og må ringes opp igjen. Det tar da alt fra 1 til 3 dager, noen ganger lengre, før du får en telefon. Går det utover 1-2 uker, da kan du begynne å klage. Ikke dager. Hvorfor fikk du ikke bostøtte? Dersom du oppfyller kriteriene så får du jo bostøtte. Dersom du gikk fra over grensen til under i inntekt. Da måtte du ha sendt med dokumentasjon på dette. Samme med bevis på samlivsbrudd, legeerklæring om du går på trygd etc. For bostøtten går etter ligningen fra 2 eller 3 år tilbake. Så sier seg selv at du får avslag om du har søkt med inntekt fra 2014, hvor du hadde 320 000 i lønn. Anonymkode: f9c28...611 Bostøtte bår etter til en hver tid siste ligning. Nå går de etter ligningen for 2015, og aldri to eller tre år tilbake. Får da være grenser til overdrivelser. Dersom dagens intekt er lavere enn ligningen for 2015 viser, så klager du og viser til og dokumenterer dagens inntekt. Navsaksbehandlere står ikke på pinne for en bruker. Det du har opplevd høres ut som en enestående god kontakt langt over normalen. Det du nå opplever er det folk flest forteller at de opplever i sin kontakt med Nav sin sosialtjeneste. Anonymkode: 7c53b...788 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #13 Skrevet 16. august 2016 Tusen takk alle sammen. Jeg ble litt nedslått når jeg leste første innlegg. Jeg har aldri hatt noe å utsette på NAV, jeg har fått god hjelp og veldig hyggelige støttende konsulenter. Selv om jeg roser forrige saksbehandler, og hun var flink til å få på plass husleiegaranti, hjelpe meg med liste over alle papirer hun trengte og papirer jeg skulle sende andre steder, så sviktet hun meg på ett punkt. Jeg "feiret" min ettårsdag som trygdet i juni. Ved hjelp av forrige saksbehandler søkte jeg bostøtte i mai og fikk innvilget dette og penger kom 8. juli. 1945,- kroner, akkurat som forrige saksbehandler lovet. 8 juni forventer jeg penger inn på konto, jeg var litt skrapet, men tenkte at det kommer vel i morgen. Istedet fikk jeg dagen etter brev i Digipost fra Husbanken om at jeg hadde fått avslag. Jeg ble nå utregnet for 2015, forrige ble utregnet for 2014, da på AAP. Forskjellen på inntekt i disse to årene er ca 4500,- i året opp for uføretrygd. Hun satt på vedtaket mitt om innvilgelse av uføretrygd, det hadde hun lest. Hun må jo ha visst at jeg kom til å miste bostøtten fra neste måned. En enkel kalkulator hos Husbanken fortalte meg det. Tusen takk @Alantia for informasjonen om 3 dager. Jeg var der på fredag og kan jo dokumentere det via telefonen, at jeg ringte. Tusen takk til alle som svarer Jeg tar kontakt med JussBuss i kveld om jeg ikke hører noe fra saksbehandler i løpet av dagen. Anonymkode: ffbbf...ebd
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #14 Skrevet 16. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk alle sammen. Jeg ble litt nedslått når jeg leste første innlegg. Jeg har aldri hatt noe å utsette på NAV, jeg har fått god hjelp og veldig hyggelige støttende konsulenter. Selv om jeg roser forrige saksbehandler, og hun var flink til å få på plass husleiegaranti, hjelpe meg med liste over alle papirer hun trengte og papirer jeg skulle sende andre steder, så sviktet hun meg på ett punkt. Jeg "feiret" min ettårsdag som trygdet i juni. Ved hjelp av forrige saksbehandler søkte jeg bostøtte i mai og fikk innvilget dette og penger kom 8. juli. 1945,- kroner, akkurat som forrige saksbehandler lovet. 8 juni forventer jeg penger inn på konto, jeg var litt skrapet, men tenkte at det kommer vel i morgen. Istedet fikk jeg dagen etter brev i Digipost fra Husbanken om at jeg hadde fått avslag. Jeg ble nå utregnet for 2015, forrige ble utregnet for 2014, da på AAP. Forskjellen på inntekt i disse to årene er ca 4500,- i året opp for uføretrygd. Hun satt på vedtaket mitt om innvilgelse av uføretrygd, det hadde hun lest. Hun må jo ha visst at jeg kom til å miste bostøtten fra neste måned. En enkel kalkulator hos Husbanken fortalte meg det. Tusen takk @Alantia for informasjonen om 3 dager. Jeg var der på fredag og kan jo dokumentere det via telefonen, at jeg ringte. Tusen takk til alle som svarer Jeg tar kontakt med JussBuss i kveld om jeg ikke hører noe fra saksbehandler i løpet av dagen. Anonymkode: ffbbf...ebd Hva er det du ønsker å ta opp med saksbehandler TS? Ang. uføre og bostøtte så sitter ikke saksbehandlere å regner og kontrollerer på hva hver enkelt av alle sine over 100 klienter vil komme til å få i bostøtte når. Ta kontakt med husbanken dersom du har henvendelser vedr. bostøtten. Dersom det er sosialstønad, så leverer du en søknad. Må man lage det så mye være så mye verre enn det? Anonymkode: 614a1...03b 5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #15 Skrevet 16. august 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det du ønsker å ta opp med saksbehandler TS? Ang. uføre og bostøtte så sitter ikke saksbehandlere å regner og kontrollerer på hva hver enkelt av alle sine over 100 klienter vil komme til å få i bostøtte når. Ta kontakt med husbanken dersom du har henvendelser vedr. bostøtten. Dersom det er sosialstønad, så leverer du en søknad. Må man lage det så mye være så mye verre enn det? Anonymkode: 614a1...03b Dette. Spørsmål vedr bostøtte må du ta med Husbanken. Det er ingenting din saksbehandler hos NAV kan hjelpe deg med der. Anonymkode: a5b68...88c 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #16 Skrevet 16. august 2016 Ok og ok. Vil si du har vært EKSTREMT heldig med Nav inntil nå tydeligvis. Betrakt det som ett stjerneskudd og mirakel på en gang. Forventningen du bør ha til Nav for fremtiden: Nav vil ikke hjelpe deg. Selv om folk har rettigheter unngår de med glede å opplyse deg om det samt vil gjøre det vanskeligst mulig for deg med håp om å trøtte deg såpass ut i papirmøllen at du gir opp å heller sover på gaten enn å ta mer dritt. De behandler alle dårlig. Alle som kommer inn på Nav er samfunnstapere som skal få svi som den byrden de er for samfunnet. Ellers er det lurt å vite at du aldri må gjøre feil. Da straffer Nav deg. Mens de kan gjøre så mye feil de bare gidder. Standard er å "rote" bort papirene på en person minst 3 ganger. For sånn er "SYSTEMET". Og kanskje utbetale sykepenger så mye som 3 år for sent. Anonymkode: 2f635...ce8
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #17 Skrevet 16. august 2016 Det fremstår for meg som underlig at du ikke kan opplyse om hvorfor du ønsker kontakt med saksbehandler på nav. Anonymkode: 614a1...03b 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #18 Skrevet 16. august 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må man lage det så mye være så mye verre enn det? Anonymkode: 614a1...03b Jeg tok kontakt med forrige saksbehandler og hun sa at jeg har en åpen sak hos Nav Sosial, så jo, de skal hjelpe meg med denne saken. Det er mye verre enn det. Jeg kom ut av ett 14-årig langt psykisk og emosjonelt voldelig ekteskap. Jeg har kroniske betennelser i kroppen og er bipolar. Jeg har ikke bodd alene lengre enn 1,5 måned, hvorav 1 ble tilbrakt i sorg og sykdom. Når jeg endelig "landet" trygt i nytt hjem så var jeg så sliten at jeg falt ned i depresjon og kroppen er betent i alle ledd. Jeg begynte å bli bedre men når jeg fikk denne beskjeden så blusset alt opp igjen. Så for meg, akkurat nå, som er helt nede fysisk og psykisk, så trenger jeg hjelp til å bli veiledet i hva jeg skal foreta meg for å få ordnet opp. Hjernen min er nå i slik krise-modus at jeg ikke klarer å fokusere og sette sammen saksgang i til og med hva NAV anser som ganske enkle prosesser. Jeg har dog vært igjennom ett helse-system som sviktet meg helt og har brukt de siste 10 årene på å sloss for å få vite hva det er som feilte både kropp og hode. Jeg kan å gå alene i ett system og ser jo at jeg må på`an igjen. I dag må jeg bare få lov til å hvile kropp og hode, forsøke å roe ned. Se om han tar kontakt, hvis ikke, om jeg kan få noe veiledning av JussBuss i kveld og så begynne å nøste opp hvem som skal ha hva av hvilke papirer og få dette gjort selv. Jeg er ingen tafatt syter, jeg har sloss for meg selv i helsesystemet i over ett tiår. Jeg trodde jeg endelig skulle få ro fra alt som har vært og kunne samle krefter nå og begynne å fokusere på hva jeg skal gjøre med resten livet mitt. Det løser seg jo til slutt. Jeg ble bare satt ut og forvirret av å ikke få time hos en som er min saksbehandler og som jeg har fått beskjed om å kontakte angående min åpne sak og hvordan dette ble utført. Anonymkode: ffbbf...ebd
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #19 Skrevet 16. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok kontakt med forrige saksbehandler og hun sa at jeg har en åpen sak hos Nav Sosial, så jo, de skal hjelpe meg med denne saken. Det er mye verre enn det. Jeg kom ut av ett 14-årig langt psykisk og emosjonelt voldelig ekteskap. Jeg har kroniske betennelser i kroppen og er bipolar. Jeg har ikke bodd alene lengre enn 1,5 måned, hvorav 1 ble tilbrakt i sorg og sykdom. Når jeg endelig "landet" trygt i nytt hjem så var jeg så sliten at jeg falt ned i depresjon og kroppen er betent i alle ledd. Jeg begynte å bli bedre men når jeg fikk denne beskjeden så blusset alt opp igjen. Så for meg, akkurat nå, som er helt nede fysisk og psykisk, så trenger jeg hjelp til å bli veiledet i hva jeg skal foreta meg for å få ordnet opp. Hjernen min er nå i slik krise-modus at jeg ikke klarer å fokusere og sette sammen saksgang i til og med hva NAV anser som ganske enkle prosesser. Jeg har dog vært igjennom ett helse-system som sviktet meg helt og har brukt de siste 10 årene på å sloss for å få vite hva det er som feilte både kropp og hode. Jeg kan å gå alene i ett system og ser jo at jeg må på`an igjen. I dag må jeg bare få lov til å hvile kropp og hode, forsøke å roe ned. Se om han tar kontakt, hvis ikke, om jeg kan få noe veiledning av JussBuss i kveld og så begynne å nøste opp hvem som skal ha hva av hvilke papirer og få dette gjort selv. Jeg er ingen tafatt syter, jeg har sloss for meg selv i helsesystemet i over ett tiår. Jeg trodde jeg endelig skulle få ro fra alt som har vært og kunne samle krefter nå og begynne å fokusere på hva jeg skal gjøre med resten livet mitt. Det løser seg jo til slutt. Jeg ble bare satt ut og forvirret av å ikke få time hos en som er min saksbehandler og som jeg har fått beskjed om å kontakte angående min åpne sak og hvordan dette ble utført. Anonymkode: ffbbf...ebd Du må ha litt mer tålmodighet. Din saksbehandler kommer sikkert til å ta kontakt med deg, i løpet av uken, og avtale et møte med deg. Men ting skjer ikke på dagen i Nav. Hvis du sliter så mye som du gjør nå, så ta kontakt med lege/psykolog og få hjelp der og. Jeg er i lignende situasjon som deg, livet mitt raser totalt sammen, og jeg sitter alene med 2 barn oppi det hele, og Nav klarer ikke å hjelpe. Men her har jeg ventet på hjelp i flere måneder da. Anonymkode: d62e9...cca 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #20 Skrevet 16. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du sliter så mye som du gjør nå, så ta kontakt med lege/psykolog og få hjelp der og. Jeg er i lignende situasjon som deg, livet mitt raser totalt sammen, og jeg sitter alene med 2 barn oppi det hele, og Nav klarer ikke å hjelpe. Men her har jeg ventet på hjelp i flere måneder da. Anonymkode: d62e9...cca Jeg var hos legen i går og fikk smertestillende og sprøyter i alle ledd, så formen bedrer seg litt til i morgen. Tusen takk for tanken :-) Jeg er så lei for at du står i en slik situasjon, og med 2 barn, jeg kan ikke forstå hvor tungt det må være. Jeg håper det løser seg for deg så snart som mulig. Kanskje du også skal ta en telefon til Jussbuss i ettermiddag/kveld? I dag tar de imot nye saker. Anonymkode: ffbbf...ebd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå