Gå til innhold

Lutealfase defekt. Når søke legehjelp?


Teardrop

Anbefalte innlegg

Har nettopp funnet ut at jeg har for kort lutealfase. 3 ganger de siste 4  mnd har den vært for kort. Når kan/bør jeg oppsøke lege for hjelp? Må man vente 1 år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lite å bidra med her, men hvordan finner man ut at man har for kort lutefase?

Anonymkode: cb1e6...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lite å bidra med her, men hvordan finner man ut at man har for kort lutefase?

Anonymkode: cb1e6...5ba

Hvis du Googler lutefase kommer det opp en del . Kort fortalt er det tiden mellom eggløsning og mensen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Teardrop skrev:

Hvis du Googler lutefase kommer det opp en del . Kort fortalt er det tiden mellom eggløsning og mensen. 

Takk for svar, men da må man vite nøyaktig når EL er☺️ Jeg har aldri testet meg, men ut i fra El kallkunator kommer min mens nøyaktig 14 dager etter EL. Kanskje jeg bør kjøpe EL tester!

Anonymkode: cb1e6...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lite å bidra med her, men hvordan finner man ut at man har for kort lutefase?

Anonymkode: cb1e6...5ba

Lutealfase er antall dager fra eggløsning til mens. Eller det vil si dagen etter eggløsning til dagen før ny mens. Den er normalt 10-16 dager. Men er den kortere kan det være forbundet med nedsatt fruktbarhet. Kroppen går gjennom mange hormonfaser i gjennom en syklus, der progesteron stiger i denne fasen. Progesteron er hormonet som gjør at ett befruktet egg får feste seg i livmorslimhinnen og ikke dumpes ut med menstruasjon. Med kort lutealfase kan kroppen i noen tilfeller ikke nok tid til å produsere nok progesteron sånn at ett eventuelt befruktet egg ikke fester seg slik det skal.

Anonymkode: aad45...76d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede vet at du har fort kort lutealfase (...hvor kort er den?) synes jeg du like godt kan oppsøke lege en gang og be om henvisning til gynekolog . I så fall er det nemlig en god sjanse for at progesteronstøtte etter EL kan være nok til å hjelpe deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor kort er den? Mange lykkes selv om den er kort, men hvis den er VELDIG kort (for eksempel 7 dager) kan du oppsøke hjelp med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne mnd var den bare stusselig 5 dager!!! :/  Forrige på 7 og før det på 13... :/ Har regnet meg frem til at neste periode blir på 11-12. Det er jo heller ikke så lenge. Må nok oppsøke legen... eller kan jeg kontakte en gynekolog selv? Pleier bare å bruke fastlegen til sånne undersøkelser, men de kan kanksje bare det enkleste som å sjekke sykdommer og ta kreftprøva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil betale litt for å dra til privat gynekolog og dermed også slippe kø, trenger du ikke gå innom fastlegen først. Vil du spare penger bør du dra til fastlegen for henvisning, men da må du sannsynligvis også påregne litt ventetid, i alle fall om du bor i en stor by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Teardrop skrev:

Denne mnd var den bare stusselig 5 dager!!! :/  Forrige på 7 og før det på 13... :/ Har regnet meg frem til at neste periode blir på 11-12. Det er jo heller ikke så lenge. Må nok oppsøke legen... eller kan jeg kontakte en gynekolog selv? Pleier bare å bruke fastlegen til sånne undersøkelser, men de kan kanksje bare det enkleste som å sjekke sykdommer og ta kreftprøva?

Lutealfasen er som regel (99%) helt konstant fra person til person. Den varierer maks med +/- en dag. Det er også umulig å regne seg frem til lutealfase. Så jeg trur du har missforstått noe. :)

Perioden fra første dag i syklusen (første mensdag) til eggløsning kan variere en del, det er derfor enkelte har uregelmessige sykluser. Men dagen fra eggløsning til mens er ganske fast. Den eneste måten å vite eksakt eggløsning på er en blodprøve, eller dersom du er en dreven temper. Selv eggløsningsteser er unøyaktige, da de kan være positive hele 72 timer før eggløsning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kartla dette ved å bruke tester og tempe, førte alt inn i app på tlf. Min var på 7-8 dager. Etter 4 mnd tok jeg utskrifter og tok med til legen. Hun henviste meg da videre til gynekolog selv om vi bare hadde prøvd et halvt år (hvorav jeg tempet de fire siste mnd). Tok en evighet å komme til gynekolog gjennom det offentlige. 4 mnd til... Burde gått rett til privat. Endte opp med progesteronstøtte og fikk da lutealfase på 10-11 dager og ble gravid ila 5 mnd. Faktisk gravid tre ganger men to ble kjemiske. Tredje satt. Spent på syklusen når den kommer tilbake etter fødsel...! 

Om ikke fastlegen vil henvise deg kan du gå til privat. 

Anonymkode: 34812...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Athene skrev:

Lutealfasen er som regel (99%) helt konstant fra person til person. Den varierer maks med +/- en dag. Det er også umulig å regne seg frem til lutealfase. Så jeg trur du har missforstått noe. :)

Perioden fra første dag i syklusen (første mensdag) til eggløsning kan variere en del, det er derfor enkelte har uregelmessige sykluser. Men dagen fra eggløsning til mens er ganske fast. Den eneste måten å vite eksakt eggløsning på er en blodprøve, eller dersom du er en dreven temper. Selv eggløsningsteser er unøyaktige, da de kan være positive hele 72 timer før eggløsning. 

Har tatt tester å vet hvilke dager jeg har hatt eggløsning. Så nei, jeg har faktisk ikke missforstått.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Teardrop skrev:

Har tatt tester å vet hvilke dager jeg har hatt eggløsning. Så nei, jeg har faktisk ikke missforstått.
 

Hva mener du når du skriver at du har "regnet deg frem til" at neste periode blir 11-12 dager? 

Forsøker bare å hjelpe deg. Har 8 års erfaring som ufrivillig barnløs, så har kan (litt for) mye om temaet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi mine mens alltid starter 3 uker etter den siste stoppet.
Stopper mensen min i dag som det ser ut til får jeg neste mensen 6, kanskje 7 september.

Legger jeg inn siste mens i eggløsningskalkulatoren får jeg at neste EL er den 25.sept. Det sier også appen jeg registrerer mensen i. Grunnen til at jeg stoler på datoen er fordi den har stemt hver gang de siste 4 mnd med eggløsningstester og magesmerter.

...8år som prøver er jo helt tragisk lenge :( Håper dere får hjelp som funker snart! <3

Endret av Teardrop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Teardrop skrev:

Fordi mine mens alltid starter 3 uker etter den siste stoppet.
Stopper mensen min i dag som det ser ut til får jeg neste mensen 6, kanskje 7 september.

Legger jeg inn siste mens i eggløsningskalkulatoren får jeg at neste EL er den 25.sept. Det sier også appen jeg registrerer mensen i. Grunnen til at jeg stoler på datoen er fordi den har stemt hver gang de siste 4 mnd med eggløsningstester og magesmerter.

...8år som prøver er jo helt tragisk lenge :( Håper dere får hjelp som funker snart! <3

Ingenting som hjelper, så her blir det ingen barn, slik er livet innimellom :)

Hvor mange dager går det fra første dag i mens, til første dag i neste mens? Når mens slutter har ikke noe å si. Det sagt -  tre uker fra mens.stopp til ny mens høres helt normalt ut, og lutealfasen er nok helt normal. Husk at eggløsningstest ofte er positiv flere dager før eggløsning. Det er helt sant det jeg skriver over - perioden fra eggløsning til mens varierer ikke. 

Mitt beste tips er å droppe kalkulatorer og apps. De viser mye tull, og skaper bare forvirring slik du opplever nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil råde deg til å høre på Athene. Det er lite hun ikke kan om fertilitet og syklus. Hun har vært utrolig hjelpsom for mange. 

Eventuelt så les deg opp på temping og kjøp et termometer med to desimaler og forsøk å tempe i tre måneder og deretter se på dataene du finner. Da kan du sikrere si noe om EL. For å sette det på spissen, jeg kan få en positiv EL test nå, og en negativ i morgen. Da vil jeg tippe at EL er i morgen. Men kanskje selve hormon-toppen var i dag tidlig og eggløsningen skjedde raskt etter og har funnet sted allerede? Eller så kan det gå flere døgn til før egget slipper. Testing er derfor litt som værmeldingen, den gir sannsynlighet men ikke nøyaktighet. Det får du fra (nøye og regelmessig) temping om det gjøres riktig og over tid. 

Eventuelt så kan du bestille en time hos privat gyn og kanskje bli litt beroliget der. :)

Anonymkode: 815ed...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

43 minutter siden, Athene skrev:

Ingenting som hjelper, så her blir det ingen barn, slik er livet innimellom :)

Hvor mange dager går det fra første dag i mens, til første dag i neste mens? Når mens slutter har ikke noe å si. Det sagt -  tre uker fra mens.stopp til ny mens høres helt normalt ut, og lutealfasen er nok helt normal. Husk at eggløsningstest ofte er positiv flere dager før eggløsning. Det er helt sant det jeg skriver over - perioden fra eggløsning til mens varierer ikke. 

Mitt beste tips er å droppe kalkulatorer og apps. De viser mye tull, og skaper bare forvirring slik du opplever nå. 

Jeg tviler ikke på at du kan en deeeel om temaet.... :)

Det går 21-23 dager fra start til start. Jeg har lastet ned apper og kalkulatorer for å se om kroppen min sine tegn på eggløsnign stemmer, noe det viser seg at det gjør. Både med app, kalkulator, eggløsningstest og magesmerter. Så vi har derfor hatt sex hver dag 4 dager før dette. Så klart resten av mnd også, men da ikke hver dag.  Jeg har forresten notert mine dager med mens i kalender i 6-7år fordi jeg liker å ha kontroll, ikke pga prøving. Vi har kun prøvd i 4 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det gå 21-23 dager fra start til start når du sier at mensen stopper nå, og at du skal ha neste mens 6.-7. sept? Og når det alltid går tre uker fra den stopper? Vil det si at du har mens som varer i en dag da eller? :klo: 

Anonymkode: 08148...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så appen din stemmer alltid? Så den har også greid å få med seg at du har varierende lutealfase? Dvs at du i noen sykluser har senere EL enn i andre? Det er jo ganske så imponerende app... :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det høres ut som om du kanskje har misforstått noe når det gjelder lutealfasen, for den -skal- være konstant. Dersom den varierer så mye som du sier så ville jeg tatt kontakt med legen med en gang, for da kan det nok være greit å få den sjekket ut med en gang.

Selv har jeg også forholdsvis kort lutealfase (12 dager, +/- 0,2 dager), og dette er i følge legen lang nok til at det skal gå greit å bli gravid. Min follicular phase (vet ikke hva det heter på norsk, det er ikke mitt morsmål) er derimo på 17 dager +/- 2, så der er variasjonen større. Det skal også være helt normalt.

Anonymkode: 3d695...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...