AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #1 Skrevet 16. august 2016 Min mann er selvstendig næringsdrivende, og jeg lurer på hva slags sykeforsikring han bør ha. Er det noen som kan anbefale noe? Med det samme så lurer jeg også på om det er noe annet vi bør tenke på.. Pensjonssparing for eksempel, kan han bare fortsette sparingen han hadde fra sin tidligere arbeidsgiver? Feriepenger er greit tror jeg, for det setter han av en sum til i måneden. Noe annet han må tenke på , som er lurt? Tusen takk for svar! Anonymkode: e9a7d...13e
ajarRun Skrevet 16. august 2016 #2 Skrevet 16. august 2016 Det koster nesten ingenting å starte AS, hvorfor ikke bare starte et AS? Betale seg selv 6G (7.1G hvis man planlegger å bli gammel) og så er man sikret alle veier. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #3 Skrevet 16. august 2016 19 minutter siden, amativeReflection skrev: Det koster nesten ingenting å starte AS, hvorfor ikke bare starte et AS? Betale seg selv 6G (7.1G hvis man planlegger å bli gammel) og så er man sikret alle veier. Takk for innspill.. Kan du forklare hva som er fordelen med et A/S kontra å være selvstendig i korte trekk..? Vi har nemlig snakket litt om det, og ikke funnet helt ut av det.. Han har ikke ansatte eller tenkt til å ha det enda.. (Men muligheten er jo til stede for at jeg etterhvert kan bli det, om han har A/S) Hva koster det å ha A/S i året, annet enn innkjøpet på 30 000? Er det andre utgifter forbundet med dette? Anonymkode: e9a7d...13e
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #4 Skrevet 16. august 2016 Jeg har et enmannsforetak og jobber alene så jeg ser ingen grunn til å ha et AS. Det er i mine øyne for dyrt enn så lenge. Det er ikke kun den engangssummen på 30k, det er jo mer å betale på per måned. Skal velge meg forsikring fra januar 2017 i stedet for å betale på noe annet. Anonymkode: 995a3...462 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #5 Skrevet 16. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et enmannsforetak og jobber alene så jeg ser ingen grunn til å ha et AS. Det er i mine øyne for dyrt enn så lenge. Det er ikke kun den engangssummen på 30k, det er jo mer å betale på per måned. Skal velge meg forsikring fra januar 2017 i stedet for å betale på noe annet. Anonymkode: 995a3...462 Velger du sykeforsikring igjennom NAV da, eller andre steder? Har du pensjonssparing? Takk for svar Anonymkode: e9a7d...13e
CutTheRope Skrevet 16. august 2016 #6 Skrevet 16. august 2016 Et AS er ikke nødvendigvis bedre enn et enkeltpersonforetak. Og dersom man ikke skal ha en liten og enkel bedrift (f.eks kun utleie av seg selv som konsulent omtrent uten kostnader og kun en kilde til inntekter) er enkeltpersonforetak like greit. Fordeler jeg kommer på: Enkeltpersonforetak: - Enklere regler knyttet til innsendelse av regnskap etc (Et AS må levere regnskap til brønnøysundregistrene, gjør du ikke det eller de ikke godkjenner regnskap pga formaliafeil får du bøter). Dersom du ikke har kompetanse på å sette opp eget regnskap og må få en regnskapsfører til å gjøre dette, evt også all regnskapsføring vil jeg tro at dette koster 15 - 40 000 per år (for et selskap med under 50 bilag - en utgående faktura per måned og maks 3 innkjøp av varer/tjenester per måned) - Slipper å skyte inn penger for å stifte selskapet, slipper dermed også å bruke penger på å få noen til å bekrefte innskuddet (det siste er nok kun snakk om et par tusenlapper dersom man kan sette opp papirarbeid selv) AS - Begrenset ansvar. Det vil si st dersom selskapet tar opp gjeld og ikke klarer å betjene den blir du ikke personlig ansvarlig. Men ingen banker vil uansett gi et lån til nystiftet selskap uten eiendeler slik at dette i praksis ikke hjelper noe. - Mulighet for å utsette beskatning ved å ikke ta ut penger til eget forbruk. Et Enkeltpersonforetak skattlegges som lønn uansett, i et AS kan du velge å ta ut mindre lønn og la selskapet gå med overskudd. Da slipper du unna med 25 % skatt på den delen som ikke utbetales. Men når du utbetaler må du skatte en gang til slik at belastningen da blir omtrent som for et enkeltpersonforetak. Det vil si at dersom du tjener mye på selskapet og ønsker å benytte det til å spare kan det ha en skattemessig fordel (ved at beskatningen utsettes). - Bedre rettigheter knyttet til at du som ansatt har rett på sykepenger. Merk at AS-et må uansett kjøpe pensjons/sykeforsikringer for å ha dette slik at denne kostnaden kommer uansett. Oppsummering: Jeg ville valgt enkeltpersonforetak for et selskap med svært begrenset omfang der man ikke planlegger store investeringer og ansatte. Hovedgrunnen til dette er økte formalkrav ved et AS og kostnad med å da leie inn regnskapsfører. Merk at selv om et enkeltpersonforetak har lavere krav er det fortsatt krav til MVA-rapportering, innsending av selvangivelse og krav til regnskapsførsel slik at det er svært viktig å sette seg inn i regler uansett selskapsform.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå