AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #1 Skrevet 16. august 2016 Hvem kan erfare i løpet av et liv å gå i gjennom en såkalt "undersøkelsessak" fra Barnevernet? Hørte før sommeren om en bekjent som syntes dette var svært ubehagelig (ble henlagt) og fikk meg til å lure på: Hvem er de egentlig, alle de som kommer bort i noe sånt? Har de all slags type bakgrunn? Alle kan jo melde inn en bekymringsmelding på enhver! Anonymkode: 14ba0...7eb
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #2 Skrevet 16. august 2016 De har nok all slags type bakgrunn, selv om noen grupper representert i større grad enn andre. Det er ikke sånn at leger og advokater er skjermet mot slike ting, selv om det kanskje er sånn at mange har vanskelig for å tro at det kan foregå mindre bra ting hjemme hos ressurssterke mennesker og dermed velger å lukke øynene. Det er antageligvis "lettere" å legge inn bekymringsmelding på en arbeidsløs alenemor enn en ambisiøs kirurg. Foreldrene til mitt fosterbarn har høy utdannelse og gode jobber. Er veldig glad for at noen valgte å melde fra slik at det ble avdekket det som foregikk der. Til slutt, ja alle kan melde inn en bekymringsmelding. Og alle kan bli undersøkt av barnevernet. Som foreldre må vi tåle det, og være glade for at det finnes noen som passer på barna våre. Anonymkode: 58b64...8eb 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #3 Skrevet 16. august 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har nok all slags type bakgrunn, selv om noen grupper representert i større grad enn andre. Det er ikke sånn at leger og advokater er skjermet mot slike ting, selv om det kanskje er sånn at mange har vanskelig for å tro at det kan foregå mindre bra ting hjemme hos ressurssterke mennesker og dermed velger å lukke øynene. Det er antageligvis "lettere" å legge inn bekymringsmelding på en arbeidsløs alenemor enn en ambisiøs kirurg. Foreldrene til mitt fosterbarn har høy utdannelse og gode jobber. Er veldig glad for at noen valgte å melde fra slik at det ble avdekket det som foregikk der. Til slutt, ja alle kan melde inn en bekymringsmelding. Og alle kan bli undersøkt av barnevernet. Som foreldre må vi tåle det, og være glade for at det finnes noen som passer på barna våre. Anonymkode: 58b64...8eb Takk for svar fra deg. I og med at jeg fikk kjennskap til hva en slik undersøkelsessak egentlig består i gjennom en venn som opplevde dette - så ble jeg litt nysgjerrig... Hun det gjelder er topp høyere utdannet og har "kremjobb" og har stort støtteapparat av en familie - bare positivt og solskinn - men så opplevde hun at en anonym hadde meldt inn bekymring og da ble det en "undersøkelse" der både far og mor måtte til møte med Barnevernet. Saken ble straks henlagt. Men, skremmende at anonyme kan melde inn hva som helst. Anonymkode: 14ba0...7eb 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #4 Skrevet 16. august 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har nok all slags type bakgrunn, selv om noen grupper representert i større grad enn andre. Det er ikke sånn at leger og advokater er skjermet mot slike ting, selv om det kanskje er sånn at mange har vanskelig for å tro at det kan foregå mindre bra ting hjemme hos ressurssterke mennesker og dermed velger å lukke øynene. Det er antageligvis "lettere" å legge inn bekymringsmelding på en arbeidsløs alenemor enn en ambisiøs kirurg. Foreldrene til mitt fosterbarn har høy utdannelse og gode jobber. Er veldig glad for at noen valgte å melde fra slik at det ble avdekket det som foregikk der. Til slutt, ja alle kan melde inn en bekymringsmelding. Og alle kan bli undersøkt av barnevernet. Som foreldre må vi tåle det, og være glade for at det finnes noen som passer på barna våre. Anonymkode: 58b64...8eb Det høres merkelig ut at to foreldre med utdannelse og "gode jobber" har et barn som må ha fosterhjem?! Hvis de håndterer hver sin jobb så burde klare å håndtere sitt eget barn, eller?! Anonymkode: 14ba0...7eb
Rosa Sitron Skrevet 16. august 2016 #5 Skrevet 16. august 2016 Jeg kjenner folk med "fine jobber" som er blitt undersøkt av barnevernet ja. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #6 Skrevet 16. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres merkelig ut at to foreldre med utdannelse og "gode jobber" har et barn som må ha fosterhjem?! Hvis de håndterer hver sin jobb så burde klare å håndtere sitt eget barn, eller?! Anonymkode: 14ba0...7eb Hvorfor er det rart? Å jobbe og å være foreldre er to vidt forskjellige ting. Anonymkode: c8dba...3bc 10
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #7 Skrevet 16. august 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar fra deg. I og med at jeg fikk kjennskap til hva en slik undersøkelsessak egentlig består i gjennom en venn som opplevde dette - så ble jeg litt nysgjerrig... Hun det gjelder er topp høyere utdannet og har "kremjobb" og har stort støtteapparat av en familie - bare positivt og solskinn - men så opplevde hun at en anonym hadde meldt inn bekymring og da ble det en "undersøkelse" der både far og mor måtte til møte med Barnevernet. Saken ble straks henlagt. Men, skremmende at anonyme kan melde inn hva som helst. Anonymkode: 14ba0...7eb Vet du, jeg synes det er langt mer skremmende at noen faktisk tror at det gjelder andre regler for sjefer, "siv.ings'" og advokater enn andre. Eller innbiller seg at mennesker med høy lønn og høy status automatisk er gode foreldre. Hvorfor i all verden skulle det være sånn, mener du? At foreldre med av tilknytning til arbeidslivet og dårlig sosialt nettverk er overrepresentert hos barnevernet, betyr ikke at alle som IKKE har disse risikofaktorene er strålende foreldre, liksom... Anonymkode: 77b12...5a3 14
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #8 Skrevet 16. august 2016 * lav tilknytning Anonymkode: 77b12...5a3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #9 Skrevet 16. august 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres merkelig ut at to foreldre med utdannelse og "gode jobber" har et barn som må ha fosterhjem?! Hvis de håndterer hver sin jobb så burde klare å håndtere sitt eget barn, eller?! Anonymkode: 14ba0...7eb Ja, det kan du tro men sånn er det altså ikke. Penger og utdannelse betyr ikke automatisk god omsorg. Anonymkode: 58b64...8eb 5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #10 Skrevet 16. august 2016 Min mor hadde høy utdanning, god jobb, bodde i hus til over 20mill og jeg gikk på privatskole, ble alikevel sendt inn bekymringsmelding. Denne ble henlagt etter ett møte, og det tror jeg ofte kan skje med ressurssterke, at de kan snike seg unna det meste. Jeg burde virkelig ikke bodd med mamma, og barnevernet burde gjort noe mer. Var forsåvidt skolen som sendte inn en veldig begrunnet bekymringsmelding. Anonymkode: 6ef43...44f 5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #11 Skrevet 16. august 2016 Det finnes nok en god del misforståtte bekymringer folk der ute måtte ha... Er jo ikke farlig når en undersøkelsessak blir klart henlagt straks etter et møte. Faktisk har jeg hørt om noen som var bekymret for barna til prinsessen/A.Behn men de fikk ikke gehør for bekymringen. Anonymkode: 14ba0...7eb
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #12 Skrevet 16. august 2016 En lege kan ha sinneproblemer og utøve vold, en advokat kan være alkoholiker og sånn kan vi fortsette i det uendelige... Anonymkode: 48e88...b79 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #13 Skrevet 16. august 2016 Noen grupper er selvsagt overrepresentert i disse sakene. Så er det også stor forskjell på hvor enkelt man klarer å komme seg ut av det. Det er ingen hemmelighet at ressurssterke mennesker jevnt over klarer seg bedre i møtet med offentlige instanser enn mindre ressurssterke. De vet hvem de skal kontakte, hvordan de skal formulere seg og hva de skal gjøre. Det er allerede bevist at det er store forskjeller i hvem som klarer seg når de blir syke og må møte helsevesenet eller når de blir arbeidsledige og må møte NAV. Det var nylig en artikkel om dette mht. forskjeller i behandling og at det i stor grad avhenger av hva "offeret" vet de kan kreve. Videre er det jo opp til en selv om man vil dele det faktum at man er undersøkt av barnevernet. Sannsynligvis vil et par i en ressurssterk krets der dette avviker fra normen holde tett om det hele. Derfor hører vi også mindre om det. Det er større forventninger til at ressurssterke mennesker kan hjelpe seg selv enn at ressurssvake kan det. Det er jo hele betydningen av å ha "ressurser". Selvsagt kan man være en dårlig forelder selv om man har høy utdannelse, god inntekt, et stabilt ekteskap og en god oppvekst. Men veldig mange av årsakene til at barnevernet blir kalt inn er faktorer som ofte overlapper hverandre og ikke forekommer like hyppig i alle hjem. Anonymkode: 6cd4f...f24 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #14 Skrevet 16. august 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen grupper er selvsagt overrepresentert i disse sakene. Så er det også stor forskjell på hvor enkelt man klarer å komme seg ut av det. Det er ingen hemmelighet at ressurssterke mennesker jevnt over klarer seg bedre i møtet med offentlige instanser enn mindre ressurssterke. De vet hvem de skal kontakte, hvordan de skal formulere seg og hva de skal gjøre. Det er allerede bevist at det er store forskjeller i hvem som klarer seg når de blir syke og må møte helsevesenet eller når de blir arbeidsledige og må møte NAV. Det var nylig en artikkel om dette mht. forskjeller i behandling og at det i stor grad avhenger av hva "offeret" vet de kan kreve. Videre er det jo opp til en selv om man vil dele det faktum at man er undersøkt av barnevernet. Sannsynligvis vil et par i en ressurssterk krets der dette avviker fra normen holde tett om det hele. Derfor hører vi også mindre om det. Det er større forventninger til at ressurssterke mennesker kan hjelpe seg selv enn at ressurssvake kan det. Det er jo hele betydningen av å ha "ressurser". Selvsagt kan man være en dårlig forelder selv om man har høy utdannelse, god inntekt, et stabilt ekteskap og en god oppvekst. Men veldig mange av årsakene til at barnevernet blir kalt inn er faktorer som ofte overlapper hverandre og ikke forekommer like hyppig i alle hjem. Anonymkode: 6cd4f...f24 Hvilke faktorer? Hvordan overlapper de? Anonymkode: 14ba0...7eb
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #15 Skrevet 17. august 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilke faktorer? Hvordan overlapper de? Anonymkode: 14ba0...7eb F.eks er alkoholmoisbruk pog det å ikke klare å holde på en jobb faktorer som ofte henger sammen. Anonymkode: f519b...565 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #16 Skrevet 17. august 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilke faktorer? Hvordan overlapper de? Anonymkode: 14ba0...7eb Dårlig økonomi henger sammen med dårlig eller ingen jobb som henger sammen med lav utdanning som henger sammen med lite kunnskap, og ingen jobb kan bety lite nettverk, dårlige økonomi kan bety dårlige valg som kan gi dårlig omsorg i det uendelige. Dårlig økonomi kan henge sammen med alkoholmisbruk eller annen avhengighet som igjen henger sammen med dårlig omsorg. Dårlig helse henger sammen med ingen jobb som henger sammen med dårlig økonomi osv. Ofte finner man flere faktorer sammen. Å ha vært utsatt for omsorgssvikt selv er en slik faktor. Det betyr ikke at det ene nødvendigvis fører til det andre eller at alle med dårlig økonomi bedriver omsorgssvikt. Det betyr bare at statistisk finner man færre av disse faktorene som KAN bidra til omsorgssvikt hos dem som har gode jobber. Ikke at gode jobber beskytter mot det. Anonymkode: 99308...977 2
Peter007 Skrevet 17. august 2016 #17 Skrevet 17. august 2016 Den 16.8.2016 at 10.39, AnonymBruker skrev: Takk for svar fra deg. I og med at jeg fikk kjennskap til hva en slik undersøkelsessak egentlig består i gjennom en venn som opplevde dette - så ble jeg litt nysgjerrig... Hun det gjelder er topp høyere utdannet og har "kremjobb" og har stort støtteapparat av en familie - bare positivt og solskinn - men så opplevde hun at en anonym hadde meldt inn bekymring og da ble det en "undersøkelse" der både far og mor måtte til møte med Barnevernet. Saken ble straks henlagt. Men, skremmende at anonyme kan melde inn hva som helst. Anonymkode: 14ba0...7eb Ja det er dessverre slik. Det burde være noe som sa fra åpenbart i fra om hvis det ble ble angitt totalt grunnløst . F eks.at en ble anmeldt ved åpenbar falske meldinger. Dette med melding til BV når en ikke liker naboen eller har en forhatt ex er ikke uvanlig.
aiba Skrevet 17. august 2016 #18 Skrevet 17. august 2016 mamma var overlege og vi fikk kontakt med barnevernet, fikk sånn avlastningshjem hver onsdag og annenhver helg fra jeg var 10-12. slapp unna da jeg var 13, da fikk jeg heldigvis velge selv.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #19 Skrevet 17. august 2016 3 timer siden, aiba skrev: mamma var overlege og vi fikk kontakt med barnevernet, fikk sånn avlastningshjem hver onsdag og annenhver helg fra jeg var 10-12. slapp unna da jeg var 13, da fikk jeg heldigvis velge selv. Hvorfor det? Ønsket din overlege-mor tiltak/hjelp fra Barnevernet? Du valgte selv da du var13 at du ville være med din mor - men hvorfor kunne du ikke det før? Anonymkode: 14ba0...7eb
aiba Skrevet 17. august 2016 #20 Skrevet 17. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det? Ønsket din overlege-mor tiltak/hjelp fra Barnevernet? Du valgte selv da du var13 at du ville være med din mor - men hvorfor kunne du ikke det før? Anonymkode: 14ba0...7eb Fikk ikke bestemme selv før jeg var 13, vet ikke mer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå