Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Nå er det snart bare tre måneder til jeg skal føde.Gruer meg og gleder meg,som dere sikkert skjønner.

Men jeg har ett spørsmål til alle dere som har født,hvordan var det å få epiduralbedøvelse i forhold til å føde uten noe.Er det andre former for bedøvelse og smertelindrende midler man kan få?

Jeg har nemlig valget mellom to sykehus,men det ene har ikke anestesilege og bare jordmor,mens det andre stortsett har allt man kan trenge,men er veldig laaaaangt borte.Så skal jeg velge det sikreste og reise langt vekk slik att det kan bli vanskelig for samboeren å komme seg,eller skal jeg dra nermest,men ikke få den beste behandlingen?

Hva ville dere gjort?Og please svar på hvilke erfaringer dere har om bedøvelse og naturlig fødsel!!

På forhånd tusen takk!

12

Skrevet

Jeg hadde en såkalt "naturlig" fødsel, uten annet smertestillende enn lystgass....

Eneste virkningen den hadde, var at den tok av de verste toppene de få gangene jeg traff riktig med innpustingen....

Ble også ganske "dritings" av den... Det vil si, følte meg snytfull og begynte faktisk å storflire midt under.... Selv om det var h....... vondt.... icon_lol.gif

Personlig så følte jeg ikke noe behov for noe bedøvelse...

Men dette kommer jo an på hvor høy smerteterskel man har også.

Lykke til i alle fall! icon_smile.gif

Og ta vare på babytiden!!!!

12

Skrevet

Hei du icon_smile.gif

Jeg har 2 barn og begge mine fødsler har vært naturlige. Når jeg sier naturlig så mener jeg uten noe som helst form for bedøvelse, ikke en gang lystgass. Det var vondt, men jeg angrer ikke i dag. Beste fødsel er helt naturlig, men som sagt før her, det kommer ann på hvilken smerteterskel hver enkelt har.

Lykke til i allefall icon_smile.gif12

Skrevet

Har et barn, og fikk epidural under fødselen. De anbefalte meg det fordi jeg hadde så høyt blodtrykk, og smerte kan heve det enda mer.

Da de spurte om jeg ville ha bedøvelse, følte jeg ikke at jeg trengte det, men en liten stund etterpå var jeg utrolig glad for at jeg takket ja!!

Vet ikke hva jeg skal anbefale deg. Men det går jo sikkert bra uten bedøvelse. Tenk bare på hvor mange kvinner som har vært igjennom det før deg!

Lykke til!

Hilsen Smil icon_smile.gif

Gjest petra
Skrevet

Hadde en naturlig fødsel og er egentlig litt gla for det!!!

Kommer du inn på føden og har komt for langt i "fødeprosessen"er det for sent å få noe annet enn lystgass

Du får ha lykke til.

Skrevet

Jeg har ikke født, men tenker mye på det om dagen, og leser alt jeg kommer over av fødselshistorier. Jeg har kommet frem til at jeg vil være på en fødeavdeling hvor de har "alt" tilgjengelig. Dette fordi jeg rett og slett ikke aner hvordan det blir. Kanskje blir man liggende 40 timer i åpningsrier, kanskje går det raskt og greit. Det handler om smerteterskel, greit nok, men også om flaks. Noen får det rett og slett lettere enn andre. Og det vet man jo ikke på forhånd.

Jeg tenker også på sikkerhet - å ha medisinsk ekspertise hvis noe skulle være galt.

Det kommer vel litt an på hvor lang reisetid du får også, men de fleste førstegangsfødende bruker jo lang tid, så det burde jo gå bra.

Lykke til med valget og med fødselen:)12

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fødte såkalt naturlig, og det var en fin opplevelse - ikke minst fordi jeg var så våken og klar rett etterpå. selv hadde jeg en rask fødsel, og fikk uansett ikke tid når jeg først kom inn på sykehuset. Husk på at det finnes mange naturlige former for smertelindring også, for eksempel akupunktur. Jordmora mi rådet meg til å gå så lenge som mulig, i stedet for å sette/legge seg ned. Hun påsto at bevegelse frigjør endel hormoner som gjør at bekkenet åpner seg lettere, og dermed går fødselen fortere. Jeg fulgte rådet hennes, og erfarte at jeg fikk bedre has på smertene også ved å gå, i stedet for å sitte stille. Dessuten gikk det fort, enda det var første gangen. Men alle fødsler er jo forskjellige, og mange sliter mye lenger enn meg. Lykke til, og gled deg!

Hilsen Trill

Skrevet

"Vi" (vel, jeg selv var jo litt på sidelinjen, da..) har forsøkt begge "ytterpunkter", i og med at vår datter (eldst) ble født på et stort sykehus, mens vi hadde planlagt hjemmefødsel da vår sønn ble født.

Da vår datter ble født, var det "rush" på fødeavdelingen, fullt overalt, leger og sykepleiere løp fra sted til sted. Det ble gjort flere ting vi i ettertid forstår var "småtabber": Fødselen tok lang tid, bl.a. fordi hun ble lagt ned med "monitor" p seg da vi kom inn, og ble "glemt": "- Neimen ligger du her ennå, da..." etter to-tre timer. Mye stress og løpende leger / sykepleiere skult bak hvite masker da det endelig satte igang. Alt gikk greit, men det var en relativt negativ opplevelse.

Ved hjemmefødselen hadde vi jordmor hjemme hos oss - en jordmor bare til oss! Hun var skikkelig erfare og fin, og hadde gjort dette mange ganger før. Det ble en utrolig fin opplevelse, så mye bedre enn den første. Ikkenoe stress, og vi følte oss mye tryggere enn på sykehuset.

Å føde er ingen sykdom!

(Må jo legge til at sykehuset i vårt tilfelle var mindre enn en halvtime unna, så dersom det hadde blitt komplikasjoner, hadde det vært mulig å dra dit.)12

Skrevet

Siden vannet gikk FØR hodet var festet, så måtte jeg ligge. Tror nok ting hadde gått litt raskere om jeg hadde fått tusle rundt.

Etter å ha hatt rier i 15 timer (med 5 min mellom), så var jeg ganske sliten. Da satte de drypp, og jeg fikk lystgass. Ba om epidural. Men den virket ikke (nålen hadde muligens bøyd seg når jeg beveget meg litt i senga). Men jeg var så "dritings" at jeg ikke skjønt det. Jeg kan anbefale lystgass, og vil ikke vurdere epidural ved en senere fødsel.

Jeg la vekk gassen når jeg begynte å presse. Da var slangen bare i veien.

Men dagen etter så skjønte jeg ikke hvorfor jeg hadde så vondt over nesa!! Samboer'n min flirte, og sa at jeg sikkert hadde drept ham om han hadde forsøkt å ta maska fra meg! Jeg ler litt når jeg tenker på hvor bevisst jeg var på at jeg "juksa" og tok en sup ekstra når rien var over. Makan til rus!!!Hehe.gif

Men hør med jordmor hva de kan tilby på de forskjellige stedene. Om de ikke kan tilby det, så slipper du å vurdere.

Skrevet

Tenker ikke først og fremst på at du skal få smertestillende kontra ikke.

Jeg hadde aldri villet født på et sykehus uten anestesi og andre hjelpemidler.

Det er fordi jeg vet at det kan gå galt, man kan trenge hjelp og det innen 5 min.

Så om du har tid og krefter til det, ville jeg sterkt vurdert å dra til det sykehuset der du får best hjelp om det skulle trengs.

Jeg har hatt en fødsel med og en uten epidural. Den første var kommet for langt til at jeg kunne få noe. Det var også den fødselen der jeg hadde komplikasjoner. Er ikke å anbefale tang;vakum o.l. uten noen form for smertelindring.

Andre fødselen fikk jeg epidural. Det var helt himmelsk. Kunne konsentrere meg om å føde, istedet for å bli oppslukt av smerter. Hadde drypp for å få riene igang, så riene var verre enn første gang. Hadde kanskje klart meg uten epidural hadde fødselen vært naturlig.

Lykke til icon_smile.gif

Skrevet

Jeg ville valgt et sykehus hvor alt var tilgjengelig hvis du skulle ønske det. Selv hadde jeg en fødsel uten smertelindring i det hele tatt (prøvde litt lystgass men ble kvalm av det)og en med lystgass og epidural. Den første gangen kunne jeg gå rundt, og jeg knelte på en matte på gulvet stort sett hele tiden fordi det var komfortabelt. Pga komplikasjoner ble gutten tatt med sugekopp - de satte inn lokalbedøvelse, så det var ingen smertefull opplevelse.

Den andre gangen måtte jeg ligge på sengen på venstre siden fordi babyens puls falt hver gang jeg lå i andre stillingen. Dette gjorde det mer smertefullt og jeg hadde epidural som virket fantastisk.

En ting å huske på hvis du velger epidural er at sjansene for å trenge hjelp i form av sugekopp og tang økes fordi du mister litt evnen til å presse effektivt selv. 12

Gjest Hilde
Skrevet

Ikke gå og grue deg for fødselen - bare tenk på at det er en helt naturlig prosess og selv de største "pysene" har klart brasene.

Selv har jeg hatt en fødsel med smertestillende (petidin, lystgass og valium) og en fødsel uten noe - anbefaler deg det siste dersom du har et valg.

Lykke til icon_smile.gif12

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei,

hvordan hadde deres mødre det under fødselen? var de langvarige og smertefulle så tror jeg - hvis jeg var deg - at jeg ville vurdert epidural. Hvis de derimot var greie, så ville jeg prøvd uten. men jeg ville uansett gått for det "store" sykehuset. En ting er smertene en annen ting er hvis noe skulle gå galt under fødselen og du vil trenge lege der.

Uansett - lykke til!

Skrevet

Hehe, måtte le stort av Diddi da!

Jeg fikk lystgass, saltvannsoppløsning og epidural. Syntes lystgassen var herlig, saltvannssprøyta var verre enn alle pressriene tilsammen, og epiduralen funket ikke (ble tatt pga at jeg tilslutt måtte ta keisersnitt - endte opp med full narkose, anbefales ikke dersom man har valget!!).

Vet ikke hva som er best for deg, men jeg ville født med jordmor på et lite sykehus i stedet for på et stort, hektisk og upersonlig sykehus. Jeg ville ikke latt epiduralen vært avgjørende for valget - min erfaring er at lystgass fungerer utmerket under fødselen.

Ikke gru deg for smertene, de er bare kjærkomne etter ventetiden, og det er så spennende at du takler de på en helt annen måte enn til vanlig!

Lykke til da, hilsen misunnelig Atilla1212[ Dette Innlegg er endret av: Atilla den 2002-03-14 10:56 ]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...