AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #1 Skrevet 15. august 2016 Vi har jo alle hørt om de vanlige dåpen, foreldre, og oppover, tanter,onkler , søskenbarn og faddere, osv. Men hva gjør man når man ikke har alt dette? Jeg og BF er litt usikker på hvordan vi skal gjøre ting. Vi tenker å ha 6 faddere. Han velger 2, jeg velger 2, og stk vi begge er nære venner med. Familien hans kommet ikkr til å være tilstede i dåpen, så han har bare fadderne. Jeg har foreldre som helt sikkert ønsker å delta, søsken, og besteforeldre. Men blir ikke det litt rart når hans side på en måte er tom? Jeg tenker litt på å droppe å leie stort lokal, og heller ha et stort telt ute med litt grilling på sommeren, og fine klær og kos. Så kan vi ha langbord og det blir ikke sånn klein hestesko osv. Vet mange har dåpsfesten hjemme og lite, men det er nok ikke et alternativ. Kan noen fortelle om sine dåper? Forslag til utradisjonelle dåper? Anonymkode: 3067e...7ce 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #2 Skrevet 15. august 2016 Vi hadde litt av det samme. Bare 2 stk var invitert fra den ene siden. Vi satte opp telt, hadde langbord og et barnebord. Bordplasseringen var etter trivsel og ikke etter hvem som "burde" sitte hvor. Vi grillet, satt frem kald drikke (litt øl og vin også), stort kakebord og is til barna. Vi droppet taler, vi ville bare ha en avslappet feiring med våre nærmeste familie og venner (25 stk). Barna løp rundt, spilte fotball, hoppet tau, blåste såpebobler. Det ble en kjempe fin dag! Virket som om alle likte den uformelle stemningen Anonymkode: 0746b...3b3 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #3 Skrevet 15. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde litt av det samme. Bare 2 stk var invitert fra den ene siden. Vi satte opp telt, hadde langbord og et barnebord. Bordplasseringen var etter trivsel og ikke etter hvem som "burde" sitte hvor. Vi grillet, satt frem kald drikke (litt øl og vin også), stort kakebord og is til barna. Vi droppet taler, vi ville bare ha en avslappet feiring med våre nærmeste familie og venner (25 stk). Barna løp rundt, spilte fotball, hoppet tau, blåste såpebobler. Det ble en kjempe fin dag! Virket som om alle likte den uformelle stemningen Anonymkode: 0746b...3b3 Så godt å høre! var noe sånt jeg hadde sett for meg litt også det føles allerede nå ut som om det ville bare blitt ukomfortabelt hvis vi hadde hatt A4-dåpen, egentlig. Anonymkode: 3067e...7ce 1
Lykkehjerte Skrevet 15. august 2016 #4 Skrevet 15. august 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde litt av det samme. Bare 2 stk var invitert fra den ene siden. Vi satte opp telt, hadde langbord og et barnebord. Bordplasseringen var etter trivsel og ikke etter hvem som "burde" sitte hvor. Vi grillet, satt frem kald drikke (litt øl og vin også), stort kakebord og is til barna. Vi droppet taler, vi ville bare ha en avslappet feiring med våre nærmeste familie og venner (25 stk). Barna løp rundt, spilte fotball, hoppet tau, blåste såpebobler. Det ble en kjempe fin dag! Virket som om alle likte den uformelle stemningen Anonymkode: 0746b...3b3 Hørtes svært koselig ut!
Lykkehjerte Skrevet 15. august 2016 #5 Skrevet 15. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så godt å høre noe sånI . jeg hadde sett for meg lit, t også det føles allerede nå ut som om det ville bare blitt ukomfortabelt hvis vi hadde hatt A4-dåpen, egentlig. Anonymkode: 3067e...7ce Tipper dere får en svært så vellykket og koselig dåpsdag,med feiring som ikke er det du tenker på som a4. Har vært i mange dåp, både litt a4 (Dvs litt formelt og stivt) og uformelle feiringer. Sistnevnte alltid de koseligste dåpene!
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #6 Skrevet 15. august 2016 5 minutter siden, Lykkehjerte skrev: Tipper dere får en svært så vellykket og koselig dåpsdag,med feiring som ikke er det du tenker på som a4. Har vært i mange dåp, både litt a4 (Dvs litt formelt og stivt) og uformelle feiringer. Sistnevnte alltid de koseligste dåpene! Håper det har du noen å fortelle om? Må ha litt forskjellig å legge frem for bf. Det viktigste denne dagen er jo minnene alle forteller barnet om fra denne dagen, og bilder Anonymkode: 3067e...7ce 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #7 Skrevet 15. august 2016 Jeg synes det du skisserer høres ganske så vanlig ut, jeg. Anonymkode: 395e1...9e5 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #8 Skrevet 15. august 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det du skisserer høres ganske så vanlig ut, jeg. Anonymkode: 395e1...9e5 Jeg sa aldri at jeg ville ha uvanlig...? Tradisjonelle dåper er hestesko, familie på hver side av foreldre osv. Lokal for alle, matservering, pause, kaker, osv. For min del. Men jeg har ikke mulighet til å organisere en slik dåp, derfor jeg spør etter råd. Hva som er tradisjonelt for andre vet jeg ikke. Anonymkode: 3067e...7ce
Lykkehjerte Skrevet 15. august 2016 #9 Skrevet 15. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper det har du noen å fortelle om? Må ha litt for skjellig å legge frem for bf. Det viktigste denne dagen er jo minnene alle forteller barnet om fra denne dagen, og bilder Anonymkode: 3067e...7ce Spesifikt noe du lurer på? Lokale, pynt, opplegg? Har vært i dåp i leid lokale, hjemme hos dåpsfamilier, ute og hagefeiringer. Koseligste var ute i dåpsbarnet besteforeldre sin hage i telt. Der var dåpsfamilie i samme el liknende situasjon som dere. De løst det med å invitere venner så vi ble en passelig gruppe. Alle gjester tok med noe til grillingen el kaker. Satt hvor vi ville. Barn lekte rundt. Beste minnet som gjest i dåp . Lett å glemme ta særlig bilder. Ta av både dåpsbarn alene og sammen med alle gjestene! Gjerne av kake og mat ogevt pynt/servietter også. Fint å se på i ettertid! og frisker opp i album, om du skal lage det.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #10 Skrevet 15. august 2016 2 minutter siden, Lykkehjerte skrev: Spesifikt noe du lurer på? Lokale, pynt, opplegg? Har vært i dåp i leid lokale, hjemme hos dåpsfamilier, ute og hagefeiringer. Koseligste var ute i dåpsbarnet besteforeldre sin hage i telt. Der var dåpsfamilie i samme el liknende situasjon som dere. De løst det med å invitere venner så vi ble en passelig gruppe. Alle gjester tok med noe til grillingen el kaker. Satt hvor vi ville. Barn lekte rundt. Beste minnet som gjest i dåp . Lett å glemme ta særlig bilder. Ta av både dåpsbarn alene og sammen med alle gjestene! Gjerne av kake og mat ogevt pynt/servietter også. Fint å se på i ettertid! og frisker opp i album, om du skal lage det. Takk for svar pynt og slikt er det samme uansett, så det er ikke noe problem. men er mer opplegg, sånn som du forklarte. Det et så utrolig godt å høre at dåper kan gjennomføres på slike måter! jeg har tenkt på det lenge nå, og det har vært slitsomt, vil jo gi barnet en dåp som ikke skiller seg for mye ut, som er koselig og perfekt for både meg, barnet og BF. Og da er slike historier supert å høre om Anonymkode: 3067e...7ce
Emas Skrevet 15. august 2016 #11 Skrevet 15. august 2016 I vår krets har det blitt meir og meir vanlig å ha middag med familie og fadderar og invitere fleire til kaffien. Vi held på å planlegge dåp no, og skal gjere det slik. Til kaffien har vi invitert fleire av våre venner, søskenbarna vi har kontakt med og nære tanter og onklar. Då blir det litt leikar for dei som vil og uformell stemning, midt i blinken for oss, sidan vi gjerne vil med flest mulig!
Lykkehjerte Skrevet 15. august 2016 #12 Skrevet 15. august 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar pynt og slikt er det samme uansett, så det er ikke noe problem. men er mer opplegg, sånn som du forklarte. Det et så utrolig godt å høre at dåper kan gjennomføres på slike måter! jeg har tenkt på det lenge nå, og det har vært slitsomt, vil jo gi barnet en dåp som ikke skiller seg for mye ut, som er koselig og perfekt for både meg, barnet og BF. Og da er slike historier supert å høre om Anonymkode: 3067e...7ce Skjønner det har vært slitsomt! Kommer ikke til å skille seg ut negativt uansett hvordan dere gjør det! "Alt er tillat" Ikke noe rett eller galt. Tenk på at det er et selskap/samling med venner og familie, senk skuldrene! 1
Arabella Skrevet 15. august 2016 #13 Skrevet 15. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så godt å høre! var noe sånt jeg hadde sett for meg litt også det føles allerede nå ut som om det ville bare blitt ukomfortabelt hvis vi hadde hatt A4-dåpen, egentlig. Anonymkode: 3067e...7ce Hva mener du med A4-dåp? Dåpshandlingen i kirken er vel på samme måte i alle kirker. Eventuelt selskap etterpå kan arangeres på mange måter. Det siste dåpsselskapet jeg var invitert til, satt vi ute i et svært partytelt. Det var om sommeren, men været var ustabilt, så for sikkerhets skyld var det ordnet med telt. Serveringen var koldtbord. Vi forsynte oss på kjøkkenet selv. Drikke av forskjellig slag stod ute på bordene. Faren til barnet ønsket velkommen til bords, ellers var det ingen taler i den forstand, men noen som sa noen ord. Det var et hyggelig og uformelt selskap. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #14 Skrevet 15. august 2016 5 minutter siden, Arabella skrev: Hva mener du med A4-dåp? Dåpshandlingen i kirken er vel på samme måte i alle kirker. Eventuelt selskap etterpå kan arangeres på mange måter. Det siste dåpsselskapet jeg var invitert til, satt vi ute i et svært partytelt. Det var om sommeren, men været var ustabilt, så for sikkerhets skyld var det ordnet med telt. Serveringen var koldtbord. Vi forsynte oss på kjøkkenet selv. Drikke av forskjellig slag stod ute på bordene. Faren til barnet ønsket velkommen til bords, ellers var det ingen taler i den forstand, men noen som sa noen ord. Det var et hyggelig og uformelt selskap. A4 dåp for meg er hestesko plassering med bordkort, mat, pause, kaker. Så "grunnfamilie" sitrer på toppen, og slekt og venner nedover. Dette er umulig å gjøre, og vil se rart ut om det bare er min familie som kommer. Selskapet du var i hørtes helt supert ut! takk for at du delte jeg og BF er nokså like, så tror det bare mangler å komme med forslag til han så vi kan bli enige Anonymkode: 3067e...7ce
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #15 Skrevet 15. august 2016 24 minutter siden, Lykkehjerte skrev: Skjønner det har vært slitsomt! Kommer ikke til å skille seg ut negativt uansett hvordan dere gjør det! "Alt er tillat" Ikke noe rett eller galt. Tenk på at det er et selskap/samling med venner og familie, senk skuldrene! Takk blir helt sikkert en perfekt dag hvor alle koser seg masse må bare få masse forslag så vi kan forme dåpen så den passer perfekt for vår lille familie Anonymkode: 3067e...7ce
Arabella Skrevet 15. august 2016 #16 Skrevet 15. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: A4 dåp for meg er hestesko plassering med bordkort, mat, pause, kaker. Så "grunnfamilie" sitrer på toppen, og slekt og venner nedover. Dette er umulig å gjøre, og vil se rart ut om det bare er min familie som kommer. Selskapet du var i hørtes helt supert ut! takk for at du delte jeg og BF er nokså like, så tror det bare mangler å komme med forslag til han så vi kan bli enige Anonymkode: 3067e...7ce Det var koselig og uformelt, avslappende. Praten gikk rundt bordene. Jeg glemte å skrive at etter maten ble det fotografering i det grønne og ellers anledning til å strekke på bena. Etter et par timer fikk vi kaffe og kaker. De fleste var hjemmebakt, noen var kjøpt.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #17 Skrevet 16. august 2016 Jeg tenker at mulighetene for hvordan man pynter er ulike om man skal ha det ute fremfor å ha det inne. Hadde det vært ute i en hage, eller hvis mulighetene ligger til rette for det, så hadde jeg kjøpt noen slike lenker med lys på (sånne som har vanlige lyspærer på seg bare), kanskje noen type lykter til å ha på gresset etc. Muligens ballonger. Det får frem litt mer av den uformelle, men koselige stemningen synes jeg. Anonymkode: fd42e...242
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #18 Skrevet 16. august 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at mulighetene for hvordan man pynter er ulike om man skal ha det ute fremfor å ha det inne. Hadde det vært ute i en hage, eller hvis mulighetene ligger til rette for det, så hadde jeg kjøpt noen slike lenker med lys på (sånne som har vanlige lyspærer på seg bare), kanskje noen type lykter til å ha på gresset etc. Muligens ballonger. Det får frem litt mer av den uformelle, men koselige stemningen synes jeg. Anonymkode: fd42e...242 Ja og ha kubbelys i ønsket farge på servietter med litt pynt rundt kanskje tror en ute dåp kan bli veldig vakker Selvom men er vant til noe helt annet selv. Men tidene forandrer seg Anonymkode: 3067e...7ce
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #19 Skrevet 16. august 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: A4 dåp for meg er hestesko plassering med bordkort, mat, pause, kaker. Så "grunnfamilie" sitrer på toppen, og slekt og venner nedover. Dette er umulig å gjøre, og vil se rart ut om det bare er min familie som kommer. Selskapet du var i hørtes helt supert ut! takk for at du delte jeg og BF er nokså like, så tror det bare mangler å komme med forslag til han så vi kan bli enige Anonymkode: 3067e...7ce Om det er malen din for en dåp skjønner jeg du ville bryte malen, jeg har aldri vært i en slik dåp du skisserer, bare slik som de mer uformelle som nevnes her. Anonymkode: 62a22...487 1
Gjest Marillia Skrevet 16. august 2016 #20 Skrevet 16. august 2016 Jeg synes at du bør invitere dine foreldre, søsken og besteforeldre selv om ingen fra hans familie kommer. Så lenge din familie og dere har et godt forhold er det i alle fall i mine øyne naturlig å invitere de til en såpass stor familiebegivenhet. De vil jo alltid ha kontakt med barnet deres og tror at de nok blir skuffet om de ikke blir invitert. Du skriver ikke noe om grunnen til at det ikke kommer noen fra hans side, men uansett om det er pga ingen kontakt eller de bor langt unna, så synes ikke jeg det er rart om dere ber din familie. Ønsker dere en hyggelig feiring av dåpsbarnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå