AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #1 Skrevet 15. august 2016 Hei, jeg flyttet ut 2.januar av en leilighet jeg leide. Oppsigelsestiden var til 30.mars og jeg betalte ut oppsigelsestiden på forskudd. Huseier lurte på om jeg kunne levere nøklene tidligere fordi de skulle pusse opp også leie ut. Jeg sa at det kunne de, men da ville jeg gjerne ha tilbake husleien/deler av husleien siden de ønsket å få nøkler over 1,5 mnd før 30.mars. Dette ønsket de ikke fordi de ønsket ikke å tape penger på å pusse opp. Helt ok, men da leverer jeg heller ikke nøklene før tiden. Jeg ønsker ikke å betale for oppussing av en leilighet som ikke er min. Det er ikke jeg som er vanskelig her, altså. (Hopp over dette avsnittet om du ønsker å komme til spørsmålet mitt). Jeg har hatt MYE problemer med huseierne (som bodde rett over meg). Jeg har aldri hatt fest, fikk ikke lov å ha besøk av huseierne, jeg har støv på hjernen så det har aldri vært uryddig/skittent hos meg, men allikevel har de låst seg inn i leiligheten min når jeg har vært borte og klaget på "støv i et hjørne". De har ringt politiet for bråk i leiligheten min da jeg satt og gråt fordi min mor gikk bort. Ikke slo jeg til noe, ikke trampet jeg, ikke hylte jeg. Jeg bare gråt. De har ringt til NAV fordi de trodde jeg løy om at jeg hadde en jobb. Jeg har en fleksibel jobb, men de trodde jeg mottok ytelser fra NAV (ikke aner jeg hvorfor?) og har dermed informert NAV om at jeg er frisk og rask. Dette var det dem som informerte meg om selv. "Du, vi ringte nav, vi, og sa at du er i full stand til å jobbe! Du trenger ikke snylte på staten!" Jeg ble helt satt ut, men sa at det er bra de ønsker å ta trygdesnyltere, men at jeg har en ganske grei jobb. "Ja, vi får se på det når politiet bærer deg ut i håndjern". Jeg kunne ikke annet enn å le. De ringte barnevernet da min sønn hadde amputert foten fordi de mente han gikk rart og det var min feil. etc etc, listen er lang. I hvert fall; Jeg vasket ikke skikkeloh ut av leiligheten (ja, dette var utrolig dumt, men en venninne som har peiling mente jeg ikke trengte det siden huseierne skulle pusse opp) pluss jeg lot et bord og en kommode stå igjen. Jeg vet at dette var idiotisk, men jeg var så psykisk nedbrutt etter alt fra huseierne at jeg ikke klarte å gå tilbake til leiligheten. Jeg leverte nøklene den 30.mars til dem. Nå, 4,5 mnd etterpå sendte de en "regning" på sms på 5500 kr for utvask (som de selv har stått for, sier de) + kasting av søppel (kommode og bord). Har spurt etter kvittering, men dette kan de ikke gi meg siden de har gjort dette selv. Burde de ikke gitt meg beskjed eller advarsel samme dag jeg leverte nøklene? Har jeg noen rettigheter eller bør jeg bare bla opp? Anonymkode: 3cfa3...0c1 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #2 Skrevet 15. august 2016 Hehe, IKKE betal de. De har ikke mye å ta deg på nå. Anonymkode: 0db0e...88b 27
Veslefrikk Skrevet 15. august 2016 #3 Skrevet 15. august 2016 Hadde du innbetalt depositum og fikk du de pengene tilbake da du flyttet?
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #4 Skrevet 15. august 2016 For noen fæle utleiere... Lurer på om du har rett til å anmelde dem? Pengene skal du i alle fall IKKE betale!! MAKAN! Lurer på det samme som Veslefrikk. Anonymkode: 18514...7bc 9
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #5 Skrevet 15. august 2016 Kos deg videre, du, dette trenger ikke du tenke på Du har ingen ansvar overfor dem nå, du. Vi hadde greie utleiere for noen år tilbake, helt til vi flyttet ut. De var også misfornøyd over nedvasken. Som jeg var veldig nøye med, men alt av overflater var ekstremt slitt (var det før vi bodde der også), og det var ikke pent. Det så skittent ut, men gni mer den som kan, det ville uansett ikke gått bort. Hun ville holde igjen depositumet pga dette. Jeg vasket ned på nytt, men det gikk likevel ikke bort. Da sa jeg faktisk at jeg hadde snakket med en advokat og at jeg hadde fått beskjed om at hun ikke hadde retten på sin side her, til å holde igjen depositumet... Ja, jeg løy. Men jeg hadde vasket ned den leiligheten to ganger, den kunne ikke blitt renere. Den var slitt, ikke skitten. Hun ga seg da. Kanskje du kan forsøke det samme, si at du har hørt med en advokat og si at de ikke har noen krav til deg nå? Evnt ring en advokat for å høre.. Anonymkode: e3854...305 9
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #6 Skrevet 15. august 2016 De er sikkert ferdig med å pusse opp og orker ikke vaske ned selv. Så nå prøver de å få penger til å bestille vaskefirma. Ikke betal. Anonymkode: c8713...874 17
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #7 Skrevet 15. august 2016 6 minutter siden, Veslefrikk skrev: Hadde du innbetalt depositum og fikk du de pengene tilbake da du flyttet? Dette er det sentrale her. Har du fått tilbake depositumet, så er forholdet opp og avgjort. Ta kontakt med leieboerforening eller noen som driver fri rettshjelp som jussbuss eller lignende. De må jo komme med en faktura og purring eventuelt. Enten på mail eller pr. Post. Anonymkode: c5fa5...352 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #8 Skrevet 15. august 2016 De kan ikke komme et halvt år etter og hevde vasken var dårlig. De skulle tatt opp dette med en gang, og gitt deg en rimelig mulighet til å rydde opp selv. Dette har de ikke gjort, altså har de ikke noe krav på penger. Anonymkode: f573b...0ac 14
Gjest Keiserensnyeklær Skrevet 15. august 2016 #9 Skrevet 15. august 2016 Disse huseierne virker ikke helt gode, mildt sagt! Jeg ville ha kontaktet jussformidlingen https://www.jussformidlingen.no/tjenester/juridisk-bistand/ og forhørt meg om hvilke rettigheter du har. Hadde ikke tatt sjansen på å bløffe slik som de har oppført seg mot deg og drevet med rene detektivvirksomheten. Denne typen mennesker tror jeg det ikke er lurt å ha noe uoppgjort med, så ville ha gjort alt etter boken videre hadde jeg vært deg.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #10 Skrevet 15. august 2016 De har ikke krav på en dritt. Kjenner jeg er glad på dine vegne når du sier at du har flyttet fra det hølet. For noen psykotiske mennesker du har leid av! Anonymkode: 05874...8df 7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #11 Skrevet 15. august 2016 Ikke betal, for all del, ikke betal. Anonymkode: ac070...e0f 8
Gjest Onbothsides Skrevet 15. august 2016 #12 Skrevet 15. august 2016 Fått igjen depositum? Drit i de. Uansett! Drit i de. Sånt kommer man ikke med så lenge etterpå. Da må de dokumentere seg blå.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #13 Skrevet 15. august 2016 TS her: Nei, de ønsket ikke depositum. Dette "fristet" de meg med på visning og jeg beit selvfølgelig på agnet. De trengte nok leieboere ganske så kjapt virket det som. NÅ vet jeg, at dersom huseierne ikke ønsker depositum, er det noen ugler i mosen. Jeg har ALDRI betalt for seint, eller vært uhøflig/frekk. Som sagt, så har jeg heller aldri hatt fest og jeg har nesten ikke turd å ha besøk - mest pga jeg ikke fikk lov til dette av huseierne. Hadde de sendt denne meldingen 1 mnd etter jeg flyttet ut, hadde jeg sendt pengene asap fordi jeg har vært i ubalanse etter leieforholdet. De tingene jeg har nevnt er bare en brøkdel av alt som har skjedd. Nå begynner jeg endelig å komme meg på beina og bli "sterkere" og jeg ønsker IKKE at de skal lure meg. Huseierne sa at dersom ikke beløpet blir sendt innen 1 uke, blir dette sendt til inkasso. Jeg vil virkelig ikke ha inkasso. Anonymkode: 3cfa3...0c1 2
Gjest Onbothsides Skrevet 15. august 2016 #14 Skrevet 15. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS her: Nei, de ønsket ikke depositum. Dette "fristet" de meg med på visning og jeg beit selvfølgelig på agnet. De trengte nok leieboere ganske så kjapt virket det som. NÅ vet jeg, at dersom huseierne ikke ønsker depositum, er det noen ugler i mosen. Jeg har ALDRI betalt for seint, eller vært uhøflig/frekk. Som sagt, så har jeg heller aldri hatt fest og jeg har nesten ikke turd å ha besøk - mest pga jeg ikke fikk lov til dette av huseierne. Hadde de sendt denne meldingen 1 mnd etter jeg flyttet ut, hadde jeg sendt pengene asap fordi jeg har vært i ubalanse etter leieforholdet. De tingene jeg har nevnt er bare en brøkdel av alt som har skjedd. Nå begynner jeg endelig å komme meg på beina og bli "sterkere" og jeg ønsker IKKE at de skal lure meg. Huseierne sa at dersom ikke beløpet blir sendt innen 1 uke, blir dette sendt til inkasso. Jeg vil virkelig ikke ha inkasso. Anonymkode: 3cfa3...0c1 Da svare du de med at du vil gjerne ha alt dokumentert, slik at du kan samle det i din saksmappe. Si det vil bli lagt sammen med anmeldelsen for at de brøt seg inn hos deg, huseier har jo selvsagt ikke lov å gå inn i din leilighet som du skrev de hadde gjort.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #15 Skrevet 15. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her: Nei, de ønsket ikke depositum. Dette "fristet" de meg med på visning og jeg beit selvfølgelig på agnet. De trengte nok leieboere ganske så kjapt virket det som. NÅ vet jeg, at dersom huseierne ikke ønsker depositum, er det noen ugler i mosen. Jeg har ALDRI betalt for seint, eller vært uhøflig/frekk. Som sagt, så har jeg heller aldri hatt fest og jeg har nesten ikke turd å ha besøk - mest pga jeg ikke fikk lov til dette av huseierne. Hadde de sendt denne meldingen 1 mnd etter jeg flyttet ut, hadde jeg sendt pengene asap fordi jeg har vært i ubalanse etter leieforholdet. De tingene jeg har nevnt er bare en brøkdel av alt som har skjedd. Nå begynner jeg endelig å komme meg på beina og bli "sterkere" og jeg ønsker IKKE at de skal lure meg. Huseierne sa at dersom ikke beløpet blir sendt innen 1 uke, blir dette sendt til inkasso. Jeg vil virkelig ikke ha inkasso. Anonymkode: 3cfa3...0c1 Her tror jeg de har en veldig VELDIG dårlig sak, ikke depositum? Nei vel, too bad for dem da... Anonymkode: 18514...7bc 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #16 Skrevet 15. august 2016 Herregud, for noen smålig mennesker! De er en skam for oss andre som er seriøse utleiere. De har ikke krav på en skit, og ikke bruk noe mer tid på disse folka. Jeg håper du har funnet deg ett nytt og bedre sted, ts😊 Jeg tviler veldig på at denne går til inkasso, det er nok bare en tom trussel. Anonymkode: 9884c...8a1 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #17 Skrevet 15. august 2016 Jeg synes dette hørtes helt absurd ut.. Spurte pappa om dette, og han mente du bare kan nekte å betale. Hvis de ikke gir seg kan de gå til sak, i skifteretten. Men da taper de saken uansett, og da blir det mye dyrere for dem enn de 5500 kronene. Men ta kontakt med en advokat. Så får du nøyaktig informasjon om hvordan dette fungerer. Men høres ut som huseierene dine har en dårlig sak her. Anonymkode: bd273...31b 8
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #18 Skrevet 15. august 2016 Les deg litt opp på hva som kreves for at et krav kan sendes til inkasso, bare sånn for å berolige deg selv. Det vil koset utleier like mye eller mer å sende kravet til et inkassofirma, og han skal i kunne vise til at kravet er reelt. Så ikke bekymre deg unødig. Anonymkode: 7cd4c...902 11
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #19 Skrevet 15. august 2016 For noen sprøe mennesker! Dette er noe jeg alltid har fryktet skal skje når jeg har leid, å få slike mennesker som huseiere! Ikke betal. Anonymkode: 8e7ad...007 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #20 Skrevet 15. august 2016 Først og fremst, hvis de skulle sende det til inkasso, så kontakter du inkassoselskapet og sender skritflig brev/mail hvor du skriver at du bestrider kravet. Da har de ikke lov til å legge på gebyrer. Ellers: De har ingenting de skulle sagt. Om de mente det ikke var godt nok vasket skulle du fått beskjed med en gang. Spør forbrukerrådet om tips. Anonymkode: 8cd67...95f 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå